بازدید 28655
پرسشی تامل برانگیز و حیاتی:

آیا در موج دوم شیوع کرونا در ایران قرار داریم؟ نمودار‌ها چه می‌گویند؟

آیا در پیک اول شیوع ویروس کرونا در کشورمان قرار داریم؟ این سوالی است که در هفته‌های اخیر به کرات مطرح شده و واکنش بسیاری از مسئولان را در پی داشته است. سوالی که رئیس جمهور هم به آن پاسخ منفی داده، اما برخی شواهد و قرائن چیز دیگری نشان می‌دهند.
کد خبر: ۹۸۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 22 June 2020

تابناک اجتماعی

آیا در پیک اول شیوع ویروس کرونا در کشورمان قرار داریم؟ این سوالی است که در هفته‌های اخیر به کرات مطرح شده و واکنش بسیاری از مسئولان را در پی داشته است. سوالی که رئیس جمهور هم به آن پاسخ منفی داده، اما برخی شواهد و قرائن چیز دیگری نشان می‌دهند.

به گزارش «تابناک»، در روز‌هایی که شیوع ویروس کرونا در جهان سرعت گرفته و شاهد ابتلای یک میلیون نفر در پنج روز اخیر بوده ایم، آمار و ارقام ابتلا در کشورمان حکایت از رشد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ دارد تا جایی که برخی با اتکا به نمودارها، تاکید دارند که در پیک دوم ابتلا به سر می‌بریم.

آن گونه که نمودار ترسیم شده با آمار روزانه ابتلا در ایران نشان می‌دهد، از نیمه اردیبهشت ماه به این سو شاهد افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان هستیم تا جایی که سخنگوی وزارت بهداشت در نیمه خرداد ماه از شناسایی سه هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ خبر داد که بالاترین میزان مبتلایان شناسایی شده در کشورمان از روز نخست شناسایی این ویروس در کشور است.
 
آیا در موج دوم شیوع کرونا در ایران قرار داریم؟ نمودار‌ها چه می‌گویند؟
آمار روزانه مبتلایان شناسایی شده در ایران

البته این عدد در روز‌های بعد کاهش یافت، اما بر اساس آمار‌های رسمی وزارت بهداشت، تقریبا روزانه حدود ۲۵۰۰ بیمار جدید در کشورمان شناسایی می‌شوند. عدد بزرگی که پیشتر در پایان تعطیلات نوروزی تجربه اش کرده بودیم و برخی اقدامات از جمله تشدید فاصله گذاری‌ها و اعمال تعطیلات موجب شد کاهش بیابد.

این در حالی است که اگر آمار مبتلایان شناسایی شده در هر روز در کشورمان را کنار هم بچینیم، نموداری حاصل می‌آید که در آن دو قله به وضوح خودنمایی می‌کند و قله دوم جایی است که اکنون در دامنه آن قرار داریم. قله‌ای که برخی آن را موج دوم شیوع ویروس در کشورمان می‌نامند و با اتکا به آن نتیجه می‌گیرند که نیازمند اقداماتی در جهت عکس بازگشایی‌ها هستیم.

گزاره‌ای که مورد تایید دولت مردان و به طور ویژه متولیان بهداشت و درمان نیست و حتی رئیس جمهور هم یکی دو نوبت آن را مردود خوانده و تاکید کرده که وضعیت شیوع ویروس در کشورمان به طور کلی تغییر خاصی نداشته و تنها در برخی استان‌ها پیک شیوع دیرتر رقم خورده و موجب شده که در وضعیت قرمز قرار گیرند در حالی که برخی استان‌ها این پیک رو زودتر تجربه کرده و حالا از وضعیت قرمز خارج شده اند.

بر اساس این استدلال، استان‌هایی مانند قم و گیلان در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس در کشورمان به پیک ابتلا رسیده و حالا از آن عبور کرده اند و استان‌هایی مانند خوزستان در این روز‌ها در پیک شیوع هستند و به همین دلیل تدابیر ویژه مانند تغییر ساعت کاری در دستور کار مسئولانی این استان‌ها قرار دارد.

اما آیا دلیل افزایش آمار‌ها در این هفته‌ها و شکل گیری قله دوم در نمودار، نتیجه این اختلاف پیک شیوع در مناطق مختلف کشور است؟ معاون «بهداشت» وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود ایران در حال ورود به پیک دوم است، اشتباه است، زیرا میزان تست‌های انجام شده در حال افزایش است و طبیعی است که هرچه میزان تست‌ها بیشتر شود، موارد شناسایی شده نیز افزایش خواهد داشت.»

اشاره دکتر رئیسی به اتفاقی است که اگرچه خیلی زودتر وعده تحقق آن داده شده بود، اما مدت زیادی نیست رقم خورده و در نتیجه آن، ظرفیت تست‌های ویژه کرونا در کشورمان (تست‌های PCR) در دو جهش متوالی از ۱۰ هزار به ۲۰ هزار و سپس به حدود ۳۰ هزار تست در روز رسیده است. اتفاقی که موجب شده شمار مبتلایانی که شناسایی می‌شوند افزایش چشمگیری داشته باشد.

بر اساس این استدلال می‌توان نتیجه گرفت که آمار مبتلایان شناسایی نشده در ماه‌های نخست در کشورمان به مراتب بیشتر از چیزی بوده است که شناسایی و اعلام شده است. نقصی که با افزایش ظرفیت تست‌های ویژه در کشورمان رفع شده و آن گونه که مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند موجب افزایش آمار مبتلایان شده که معنی اش، رسیدن پیک دوم نیست.
 
آیا در موج دوم شیوع کرونا در ایران قرار داریم؟ نمودار‌ها چه می‌گویند؟
آمار روزانه مرگ و میر کووید19 در ایران

این استدلال در حالی مطرح می‌شود که نیم نگاهی به نمودار مرگ و میر کووید ۱۹ در کشورمان هم به نکات جالب توجهی می‌رسد؛ اینکه با کنار هم قرار دادن آمار مرگ و میر کرونا در هر روز هم به نموداری تقریبا مشابه نمودار قبلی می‌رسیم که دو قله واضح در آن مشهود است، با این تفاوت که ارتفاع قله دوم کمتر است. موضوعی تامل برانگیز که نشانه اوج گیری دوباره مرگ و میر کرونا در کشورمان است و استدلال‌هایی مانند افزایش ظرفیت تست برای پاسخگویی به آن کارایی ندارد.

ابهامی که رفع نشدن آن موجب خواهد شد بار دیگر اعتماد افکار عمومی به گزارش‌های مسئولان تا حدی مخدوش شود که نتیجه آن هرچه باشد، اتفاق مثبتی نیست. اتفاقی که برای پیشگیری از وقوعش می‌بایست چرایی افزایش جان باختگان در این هفته‌ها موشکافی و تشریح شود و در صورت نیاز، وعده عقب نشینی از بازگشایی‌ها تا جای ممکن محقق گردد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
زین پس کسانی که رای میدن شاید به زعم خودشون به وظیفه شون عمل کردن ولی در اصل به سایرین خیانت می کنند
پاسخ ها
احس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
چه ربطی تو این وسط حرف لز رای می زنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
ماسک زدن رو اجباری کنید درصد احتمال ابتلا خیلی پایین تر میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
این حضرات اینکاره نیستن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
عرضه اجباری کردن ماسک را هم نداشتین؟!!!بقیه چیزها پیشکش!!!
بوشهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
چه ربطی داره
اینم منطق جنابعالی
ان شالله خدا شفا دهد
اگه احمدی نژادبود کرونا تموم شده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
آره خدا عادل تر از اونه که همزمان دوتا بلای بزررگ با هم سر ملت بیاره
موج پوج و این حرفا مال بقیه است. آخه اصلا یه حساب کتاب درست حسابی داریم که از توش موجش رو هم در بیاریم! این جماعت ۶۸ یه ماسک هم نمی تونن بزنن! کلا در مقابل بلایا دنده خلاص رد می کنیم
خخخخ اعتماد مردم تا حدی خدشه دار شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا حدی؟
حتی پاکستان و افغانستان بهتر از ما عمل کردند.این نشان میدهد مسئولین ما فاقد کمترین قابلیت و توانمندی هستند.کرونا نشان داد:
دولت نداریم و اگر داریم اولویتش چیز دیگریست
مجلس نداریم اگر داشتیم یک نفر یک اعتراض میکرد
قوه قضاییه کاری به سلامت و امورات مردم ندارد.
مردم اکثرا بسیار بی فرهنگ و تاکتیک ناپذیر هستند و دورهمی های قبیله ای و پرسه زدنهای بیهوده را به هیچ قیمتی کنار نمیگذارند.
در این اتفاق همه سهیم هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
احسنت
توصیف ملت و دولت در چهار خط
ناشناس
| Malaysia |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
عمل کردند فعل ماضی است. افغانستان و پاکستان از لحاظ زمانی یکی دو ماه عقب از ایران هستند و وضع فعلیشان با ایران قابل مقایسه نیست... و مثلا پاکستان با سرعت زیاد در حال رشد است و ظرف یکی دو هفته اتی از ایران می گذرد. همینطور که می بینید پیک دوم - نه موج دوم- الان در امریکا هم شروع شده و کلا در جاها و شهرهاییکه قبلا به پیک نرسیده اند بعدا خواهند رسید و طبیعی.است. در اروپا هم دیر یا زود شروع می شود و بستگی دارد به مناطقی که قبلا کمتر بیماری را گرفته اند.
نمودارهایی که براساس امار جعلی تنظیم شده باشند راهنمای خوبی نیستند
واقعا فاتحه خوندین به سایتتون با این تبلیغات حال به هم زن کاشت مو
دولت با سومدیریت و بیشتر مردم، با بی فکری و‌عدم رعایت پروتکلها دارند عمر و زندگی همه ی ملت و‌خودشون را به فنا میدن! هرچی کمتر رعایت کنیم دیرتر از این مصیبت خلاص میشیم و وضع اقتصادی بد تر میشه! روزی بالای صد نفر «آدم» جانشان را از دست میدن!
الان چهار ماهه پدر و‌مادربزرگ ها تو‌ خونه اسیرند و بچه ها تابستون باید بشینن خونه که مریض نشن و بقیه را مریض نکنند !!!
ما که رعایت میکنیم آدم ‌نیستیم؟ آقای دولت؟ چرا همه چیز را ول کرده اید؟
مقایسه باید در شرایط استاندارد و یکسان انجام شود. وزارت بهداشت به کمک دانشگاه های پزشکی باید در مقاطع زمانی مناسب ( هر هفته ، هر دو هفته ، یا هر ماه ) یک نمونه تصادفی با جمعیت مناسب ( بر اساس محاسبات آماری ) از جمعیت کل کشور انتخاب ، و میزان شیوع کرونا در آنها را بسنجند.بدین ترتیب می توان تصویری واقعی و قابل استناد از میزان شیوع ، پراکنش و تغییرات بیماری در جامعه به دست آورد .
داخل ترکیه نزدن ماسک 900لیر جریمه داره ...
بعد ما کشور رو رها کردیم به دست کی واقعا .....
این مردم هستن که به عده رعایت میکنند یه عده هم تو خیابونا .پارک ها . ..... ول میگردن بدونه هیچ گونه فکردی در حق دیگران . به نظرم ما ایرانیا واقعا فرهنگ جمعی ضعیف داریم ......
ماسک رو رایگان برای امام زاده ها پخش میکنند . بعد بیمارستان ها با کمبود مواجهه هستن . خدایش بیاید یه کم فکر کنیم چرا همچین کشوری با همچین مدیریتی داریم . ... چه کسی سناریوی اصلی را مینویسد ؟؟؟
عجیب اینجاست که پیک و موج را مترادف فرض می کنند. ما قطعا در موج اول، ولی در پیک دوم کشوری قرار داریم. موج زمانی است که همه شامل درصد قابل توجهی از کسانیکه قبلا گرفته اند، دوباره بگیرند بعلت تمام شدن مصونیتشان یا تغییر ژنتیکی ویروس که هیچکدام تا بحال رخ نداده. یک منحنی سهمی یک پیک دارد... ولی موج منحنی در حال حرکت است و در طول زمان ممکنست چند پیک داشته باشد. مهم اینست که در مناطق، شهر ها و استانهایی که قبلا پیک را گذرانده اند، دوباره پیک نیست.... یعنی امار روزانه مناطق پیک قبلی از حداکثر امار روزانه قبلیشان بیشتر نمی شود. بنابراین چاره ای نیست مگر دو سه هفته صبر کرد که مناطقی که امروز در پیک هستند، از پیک خارج شوند و بعد دیگر کشور از پیک دوم خارج شود یعنی مجموع امار روزانه کشور از این اوج فعلی کمتر شود و بعد دیگر بیماری پراکنده تر شده و می رود. مگر تازمانیکه بعدا واقعا موج دوم اغاز شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر