بازدید 46408
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۵ دی ماه؛

علی مطهری در سرمقاله اعتماد: برای احراز صلاحیت التماس نمی‌کنم/آیا کار از دست رئیس صداوسیما خارج شده است؟ /بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟

تحولات جدید در پرونده بوئینگ اوکراینی، تعبیر «خطای دردناک و نابخشودنی» روحانی درباره سانحه سقوط هواپیما، فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی اروپا، واکنش‌ها به ردصلاحیت‌ها، کمک‌های نقدی غیررسمی به دست سیل زدگان نمی‌رسد! فشار از بالا به نفع پرسپولیس، آخرین دوراهی برجام، همدردی با خانواده جانباختگان آری؛ بهره برداری سیاسی نه، دردسر‌های بنزینی مضرب ۳.۹۹ و اقامه نماز جمعه این هفته به امامت رهبر انقلاب، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۵۱۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۶ 15 January 2020

علی مطهری در سرمقاله اعتماد: برای احراز صلاحیت التماس نمی‌کنم/آیا کار از دست رئیس صداو سیما خارج شده است؟ /بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط اروپا اصلی‌ترین خط خبری صفحه نخست روزنامه‌های امروز به شمار می‌رود.

روزنامه‌های امروز با انتخاب تیترهایی همچون دست اروپا روی ماشه گستاخی (خراسان)، برجام سینه دیوار (وطن امروز)، آخرین دوراهی (اعتماد)، آغاز عملیــات اروپـایـی حفظ بـرجام (آرمان ملی)، برجام در جایگاه شهود (شهروند)، تحقق آخرین پیش‌بینی منتقدان برجام اروپا مکانیزم ماشه را فعال کرد (کیهان)، غروب آفتاب! (رسالت)، دست اروپا روی ماشه برجام (ایران) و برجام در مرده‌شورخانه اروپا (جوان) این موضوع را متناسب با رویکرد سیاسی جریان خود برجسته کرده اند.

نکته جالب توجه تیتر برجامی روزنامه‌های امروز این است که روزنامه جوان برای مکانیسم ماشه، تعبیر برجام در مرده‌شورخانه اروپا را استفاده کرده و روزنامه آرمان ملی از آن به عنوان آغــاز عملیــات اروپـایـی حفظ بـرجـام یاد کرده است.

روزنامه‌هایی مثل ایران و شهروند نیز سعی کرده اند، تیتری میانه رو‌تر برای این موضوع روز انتخاب کنند.
سخنان رئیس جمهور روحانی درباره سانحه سقوط هواپیمای بویینگ اوکراینی با محوریت لزوم برگزاری دادگاه با قضات عالی رتبه جهت شفاف شدن مقصران این اتفاق نیز در روزنامه‌های عمدتا اصلاح طلب و نزدیک به دولت برجسته‌تر از روزنامه‌های جریان رقیب منعکس شده است.

روزنامه ابتکار و اعتماد که مدیران مسئول آن‌ها محمدعلی وکیلی و الیاس حضرتی جزو ردصلاحیت شدگان انتخابات پیش روی هستند، در صفحات نخست خود فضای انتخاباتی‌تری را بازتاب داده‌اند و درباره رد صلاحیت ۹۰ نماینده فعلی یادداشت و گزارش‌هایی منتشر کرده اند.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

علی مطهری در سرمقاله اعتماد: برای احراز صلاحیت التماس نمی‌کنم

علی مطهری، نماینده مجلس در سرمقاله امروز روزنامه اعتماد که برای دومین روز موضوع رد صلاحیت‌ها را در صفحه نخست خود برجسته کرده است با عنوان التماس نمی‌کنم، نوشت: اخیرا به بنده اطلاع دادند که با استناد به بند ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات رد صلاحیت شده‌ام. در این رابطه باید تاکید کنم که بنده قطعا به این حکم اعتراض خواهم کرد، اما مساله را پیگیری نمی‌کنم و همان‌طور‌که پیش‌تر هم گفته‌ام، «اعتراض می‌کنم، اما التماس نخواهم کرد». به بیان دیگر فعلا بنا دارم که منتظر بمانم تا نتیجه اعتراض مشخص شود و آن زمان براساس شرایط اقدام کنم. باید توجه داشت که یکی از موارد ذکرشده در قانون انتخابات، التزام عملی کاندیدا‌های شرکت‌کننده به نظام جمهوری اسلامی است، بنابراین اگر کسی با استناد به این موضوع رد صلاحیت شود یا صلاحیتش احراز نشود، بدین معناست که التزام عملی به نظام نداشته است؛ به زبان ساده‌تر چنین فردی یا باید اقدامی مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده باشد یا با حضور در تجمعات اعتراضی، دست به تخریب اموال عمومی و دولتی و ایراد آسیب به آنان کرده باشد؛ درواقع این فرد در هر حال باید اقدامی را علیه نظام جمهوری اسلامی مرتکب شده باشد که بتوان در «التزام عملی» او به نظام تشکیک کرد. آنچه مسلم است التزام عملی به معنای انجام عمل یا اقدام است... .
علی مطهری در سرمقاله اعتماد: برای احراز صلاحیت التماس نمی‌کنم/آیا کار از دست رئیس صداو سیما خارج شده است؟ /بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟

بنابراین اگر فردی انتقادی به نظام جمهوری اسلامی داشته باشد یا حتی در موضوعی خاص، نظری خلاف نظر رهبری داشته باشد، این مساله نمی‌تواند ملاک عمل قرار گرفته و باعث رد صلاحیت آن فرد شود چراکه افراد باید در بیان نظرات خود آزاد باشند. این یکی از سخنان رهبری است که ممکن است فردی نظری مخالف من داشته باشد ولی باید آزادانه نظر خود را مطرح کند. بدین‌ترتیب اگر فردی نظری مغایر نظر رهبری داشت و انتقاد یا انتقاد‌هایی را به نظام جمهوری اسلامی وارد کرد، به معنای عدم التزام عملی او به نظام جمهوری اسلامی نیست. افراد و مسوولان باید توجه داشته باشند که اگر فردی قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی را قبول داشت، حق دارد که خود را در معرض انتخاب شهروندان قرار دهد و این به معنای التزام عملی او به نظام است. درحقیقت اگر فردی به قانون اعتقاد داشت و هیچ‌گونه فساد اخلاقی یا مالی نیز مرتکب نشده بود، واجد صلاحیت کاندیداتوری است و باید صلاحیتش برای حضور در انتخابات تایید شود. نکته قابل توجه دیگر نیز ناظر است بر اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان. چنان‌که ایشان اخیرا در اظهاراتی مدعی شده بود که بخش عمده‌ای از حدود ۹۰ نماینده فعلی ردصلاحیت‌شده، به دلیل مسائل و سوءاستفاده‌های مالی رد صلاحیت شده‌اند، حال آنکه این اظهارنظر اگر صحت هم داشته باشد، به منزله اتهام است چراکه باید برای افراد حکم قطعی قضایی صادر شود ولی در بسیاری از موارد نه تن‌ها حکم به محکومیت صادر نمی‌شود، بلکه برگزاری دادگاه منجر به تبرئه افراد می‌شود.

همزمان ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر وضعیت ردصلاحیت نمایندگان فعلی به همین شکل کنونی خود باقی بماند، مجلس آینده، مجلس واقعی که مردم ایران را نمایندگی کند، نخواهد بود چراکه مجلس واقعی، مجلسی است که همه اقشار جامعه در آن نماینده داشته باشند. حتی باید تاکید کنم که معتقدم کسانی که نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند نیز باید در مجلس نماینده داشته باشند چراکه در قانون اساسی به همین دلیل شورای نگهبان پیش‌بینی شده تا قوانین و مصوبات مجلس با شرع و قانون مطابق باشد و این یعنی کسی که نظام را قبول ندارد نیز می‌تواند در مجلس حاضر شود؛ فقط اگر مصوبه‌ای مخالف شرع یا قانون به تصویب رسید، شورای نگهبان مانع خواهد شد. در پایان باید تاکید کنیم که اقدام به رد صلاحیت نمایندگان فعلی و دیگر کاندیدا‌ها به‌نحوی که شاهدیم، به‌طور قطع به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد انجامید و طبیعتا وقتی افراد کارآمد صرفا به دلیل اظهارنظر و انتقاد حذف شوند، نمی‌توان امیدوار بود که مجلس که نماینده واقعی ملت باشد، روی کار بیاید. امروز همه باید تلاش کنیم تا میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند و این مساله‌ای است که باید دغدغه همه باشد.

آیا کار از دست رئیس صداو سیما خارج شده است؟

روزنامه ایران طی یادداشتی در ستون درنگ شماره امروز خود با عنوان وقتی کار از دست خارج می‌شود، نوشت: هنوز پیکر‌های جانباختگان حادثه دلخراش هواپیما به خاک سپرده نشده که تسویه حساب‌های سیاسی از تریبون‌های مختلف شروع شده است. در کنار برخی ابهام‌های جدیدی که همچنان درباره این حادثه ایجاد می‌شود و پاسخ‌های متقنی درباره آن‌ها داده نشده، برخی اظهار نظر‌ها و حکم دادن‌ها در شبکه «افق» سیما خشم مردم داغدار را مضاعف کرده است. در کنار آن تذکر دیروز جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و ارتباط دادن توئیت رئیس جمهوری با حادثه هواپیما این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا قرار است خطای غیر عمدی انجام شده نیز همچون موارد دیگر ابزاری برای زدن رقبای جناحی شود؟


توهین صریح محمد صادق کوشکی به رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما و اظهار نظر قابل تأمل نادر طالب‌زاده «از این اتفاقات ده تا دیگه هم بیفته، در مقابل اون اتفاق اصلی (حمله به پایگاه‌های امریکا) هیچه!» در حکم دفاع بد از نظام است. بماند که همچون سوهانی روح و روان مردم و بخصوص خانواده‌های داغدیده را می‌ساید.
علی مطهری در سرمقاله اعتماد: برای احراز صلاحیت التماس نمی‌کنم/آیا کار از دست رئیس صداو سیما خارج شده است؟ /بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟
پیش از این هم در حالی که رهبر معظم انقلاب و وزیر خارجه ایران در عین تأکید بر انتقا‌مگیری از امریکا بر وارد نکردن کشور به جنگ تصریح داشتند، شبکه‌ای میزبان حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس حوزه علمیه مشکات بود که بر خلاف سیاست رسمی نظام بر طبل جنگ می‌کوبید و اصرار داشت که ما باید وارد «قتال» کفار شویم. در روز‌های اخیر هم حکم زینب ابوطالبی مجری یکی از برنامه‌های این شبکه است که گفته: «اگر کسی اعتقاد ندارد جمع کند از ایران برود، اگر هم اعتقاد دارد باید جدی وارد میدان شود.» در این نوشتار مجال پرداختن به کنه چنین اظهار نظر خود حق پندارانه و تفرقه افکنانه و اینکه بر سر آن‌ها که پیش از این چنین حکم‌هایی داده بودند چه آمد، نیست. تنها به این نکته اشاره می‌شود که ترویج چنین دیدگاهی همان حاکم شدن نگاه‌های «صفر و صدی» یا «سیاه و سفید» است که عرصه را برای میانه رو‌ها تنگ و برای عرض اندام تندرو‌ها از هر دو سو فراهم می‌کند. این‌ها را که کنار هم می‌گذاری این اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه رئیس صداو سیما نقش ویژه‌ای در اداره آن ندارد جدی می‌شود. از جمله علی مطهری نماینده تهران پیش از این گفته است: «آقای علی عسگری نماینده رسمی صدا و سیما در دولت است، ولی من فکر می‌کنم ایشان قدرت کافی ندارد و نماینده تام‌الاختیار نیست که در جلسات دولت شرکت می‌کند. می‌دانیم که بخش سیاسی و خبر صدا و سیما از جای دیگری دستور می‌گیرد و شاید کاری هم از دست آقای علی عسگری برنمی‌آید.»


در حقیقت نکته اصلی همین است که کار از دست رئیس خارج شده است. به هر روی آن‌ها که از نزدیک علی عسگری را می‌شناسند اذعان دارند که مختصات فکری و سیاسی او چندان سنخیتی با آنچه در بخش‌های سیاسی و بخصوص شبکه افق می‌گذرد ندارد و اساساً خود او جزو همان میانه رو‌هایی است که اگر قرار باشد حکم مجری شبکه افق اجرایی شود چه بسا جایی در صداو سیما نداشته باشد. تکمیل‌کننده این پازل روح خراش تذکر جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس بود که پاسخ توئیتری رئیس جمهوری به همتای امریکایی خود را تلویحاً با ماجرای نفوذ و خرابکاری در حادثه هواپیما ارتباط داد و عملاً حسن روحانی را متهم کرد. قاعدتاً بر کریمی قدوسی حرجی نیست و جز این از او انتظار نیست و یادآوری این نکته که چرا این ابهام خود را در جلسه غیر علنی مجلس با فرمانده سپاه مطرح نکرده راه به جایی نمی‌برد، چراکه به نظر نمی‌رسد او اساساً در پی پاسخ باشد. اما از فرمانده سپاه - که بابت سانحه رخ‌داده از مردم عذرخواهی کرده- انتظار می‌رود نسبت به این ابهام آفرینی‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند. بخصوص که نماینده مشهد سابقه حضور در سپاه را در کارنامه خود دارد و بعید به نظر می‌رسد در حال حاضر هم ارتباطات خود با دوستان و همکاران سابق را قطع کرده باشد.

بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟

جلال خوشچهره در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین، نوشت: فرانسه، آلمان و بریتانیا روز‌گذشته (سه ‏‏‏شنبه) در گزارش به اتحادیه اروپا در‌باره آخرین تحولات مربوط به «برجام» از قصد خود برای به جریان انداختن «سیستم ماشه» خبر دادند. سه کشور اروپایی عضو گروه ۱+۴ هدف از این اقدام را نه لغو برجام، بلکه واداشتن تهران برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی‌اش اعلام کرده‌اند.


سه کشور مدعی‌اند؛ به جریان انداختن سیستم ماشه، سازوکار حل اختلاف‌های مانع در ادامه برجام است. اروپائیان اقدام خود را در خدمت به وادار کردن تهران به اجرای تعهداتش در این توافق بین‌المللی تفسیر کرده‌اند. بند ۳۷ برجام، رسیدگی به شکایت هریک از اعضای امضاکننده این توافق را درباره تخلف دیگری به مراحلی موکول کرده که آخرین ایستگاه آن شورای امنیت سازمان ملل است؛ بنابراین هرنوع تصمیم‌گیری نهایی در این‌باره مربوط به قضاوتی خواهد بود که شورای یاد‌شده اعلام می‌کند. از این‌رو سه کشور اروپایی هدف خود را نه بازگشت کامل به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بلکه وا‌داشتن این کشور به قبول بازگشت به اجرای تعهدات برجامی خوانده‌اند. اقدام اروپائیان اگرچه می‌تواند نمادین تلقی شود، ولی هدف از آن اعمال تهدید و هشدار جدی به ایران برای بازگشت از تصمیمی است که پانزدهم آبان‌ماه گذشته اعلام کرد.
علی مطهری در سرمقاله اعتماد: برای احراز صلاحیت التماس نمی‌کنم/آیا کار از دست رئیس صداو سیما خارج شده است؟ /بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟
ایران پیش از این به چهار عضو باقی مانده در برجام هشدار داده بود که اگر به تعهدات‏شان در جبران خسارت‌های این کشور در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای عمل نکنند، گام پنجم و نهایی را در کاهش تعهدات هسته‌ای خود برخواهد داشت. گام‌های اعتراضی ایران مربوط به بی‌عملی گروه ۱+۴ و درک این کشور از ماهیت رفتار اروپائیان در حفظ وضعیت ثابت میان تنش‌های ایران و آمریکاست. به عبارت دیگر، با خروج آمریکا از برجام در بهار سال گذشته و اجرای سیاست «فشار حداکثری» دولت «دونالد ترامپ» تهران سیاست خویشتن‌داری را پیشه کرد با این امید که اروپائیان علاوه‌بر مواضع اعلامی در محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، به عمل در جبران خسارت‌های ایران همت کنند. اما نه‌تن‌ها در این‌باره اقدام موثری انجام نشد؛ بلکه رفته‌رفته اروپائیان در مواضع خود با کاخ سفید همسو شدند. در واقع تفاوت مواضع اروپائیان با دولت ترامپ، تغییرات توافقی در چارچوب برجام یا ترسیم قاعده تازه برای یک توافق هسته‌ای است.


اعلام اجرای سیستم ماشه از سوی سه کشور اروپایی می‌تواند اوضاع را از آنچه بود و هست، بحرانی‌تر کند؛ به‌ویژه این گمان را نزد تهران تقویت می‌کند که اروپائیان به‌رغم ادعا‌ها در حفظ برجام، سودای هم‌پیمانی تازه با واشنگتن در تحمیل توافق تازه با تهران یا بازتعریف برجام با سازوکاری همسان با خواست‌های ترامپ دارند. اظهارات اخیر «بوریس‌جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا حکایت از آمادگی لندن در به رسمیت شناختن ایده‌ای دارد که دولت ترامپ برای توافق هسته‌ای با ایران در چارچوبی بیرون از قاعده برجام اعلام کرده است. جانسون سه‌شنبه (۱۴ ژانویه ۲۰۲۰) به «بی‏بی‏سی» گفته است: «طرح دونالد ترامپ در باره برنامه اتمی ایران می‌تواند جایگزین توافق هسته‌ای (برجام) شود.» او تاکید کرده: «‏طرح احتمالی ترامپ قدم بزرگ و رو به جلوست.» اظهاراتی چنین و نیز اعلام اجرای سیستم ماشه از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام، نه‏تن‌ها به افزایش اختلاف‌ها در روابط ایران و اروپا می‌انجامد؛ بلکه به تقویت سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ و بالتبع آن افزایش سوء‏ظن‏ها و تنش‌ها در منطقه خلیج فارس خواهد افزود.


چنین به نظر می‌رسد به‌ رغم خویشتنداری‌هایی که طی روز‌های پر‏حادثه اخیر از سوی همه طرف‌ها به نمایش گذاشته شد، حالا همه دست بر ماشه از رفتار یکدیگر مراقبت می‌کنند. پرسش این است: آیا باید بازگشت اروپائیان به سیستم ماشه را نزدیک شدن به پایان دیپلماسی تلقی کرد؟ یا نمایشی نمادین برای واداشتن تهران به قبول وضعی دانست که به طور اصولی با خواست‌های آن تعارض دارد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶۷
به به....همه در نهایت فاسد میشوند. چرا؟
واقعا فکر می کنید اروپا از برجام به هر قیمتی دفاع خواهد کرد .با وضع موجود ارجاع به شورای امنیت حتمیه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
نترس چیزی نمیشه
اینکه کوشکی ابوطالبی قاسمیان و بقیه در تلویزیون حرفشان را بزنند ایراد ندارد مشکل این است که بقیه اجازه ندارند بیایند حرف بزنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
اونا صاحب کشورند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
آیا هیچکدام استدلال قانع کننده ای دارند. هر کدام از دولتی ها یا طرفدارانشان هم که بیایند به مسوول برنامه می گویند کسی از طرف مقابل نیاید.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
دمت گرم اقای کوشکی
عالی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
حرف زدن در تلویزیون سراسرس ملی پیشکش
در محیط دانشگاه ها ، دانشجویان نمی توانند حرف بزنند
و نطرشان را بگویند
چرا فقط مطهری ؟
بقیه کی بازنشسته میشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
بقیه نباید بازنشست بشن. چون امورات کشور نخواهد چرخید.
فیلم‌بردار صحنه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی دستگیر شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
چرا ؟
چون نگداشت تا بر روی اشتباهات بزرگ ، خاک بریزند
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
خدا رو شکر این مشکل هم ختم به خیر شد
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
من شخصا وقتی این فیلم را همون روز دیدم و همون لحطه هم تو تابناک کامنت گذاشتم که این فیلمبرداری مشکوک است و کمی مشابه همون کسانی است که از حمله موشکی ایران در عراق فیلمبرداری کرده بود ! به قول احمدی سندش هم موجوده !!!! البته بازم این به اون بدی فیلمبرداری از هواپیما نبود چون بالاخره ایران 13 تا موشک زده بود و یارو چند تایی را گرفته بود میشد گفت که از وقتی شنیده اومده فیلمتردرای کرده ولی خود من تو تابناک کامنتگذاشتم که این فیلمبرداری در ان ساعت صبح و به اون صورت که قبل از اتش گرفتن هواپیما تو اسمون دنبال یک چیزی میگشت خوب مگه ادم مغز خر خورده باشه که فکر کنه این عادیه و خبر نداشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
به افرین
قصیه خیلی ساده است و همه در دستشان یک موبایل دوربین دار هست
و وقتی اولین موشک به هواپیما برخورد کرد
و کسانی کا در نزدیکی بودند با دوربینهایشان فیلمبرداری کردند
که دومین موشک اصابت کرد و هواپیما عرق در اتش سقوط کرد
این کجاش مشکوک است ؟
ناشناس
| France |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
برای هر حادثه‌ای باید بررسیهای دقیق صورت بگیره و از سرنخی باید استفاده کرد. اینکه این آقا از اول شلیک موشک موبایل به دست مشغول فیلم برداری بوده وتا موقع اصابت موشک را گزارش میکنه باید کمی شک کرد
شورای محترم نگهبان نظرش از لحاظ شرعی در مورد قوانینی که مجلس فعلی با ۹۰ نفر از نمایندگانی که اکثرشان مشکل اقتصادی موجب رد صلاحیتشان شده تصویب میکنند چیست؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
تصویب قوانین شامل شامل 180 نفر دیگه هم میشود عزیز جمع نمایندگان 290 نفر است
سپهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
ناشناس 8:56 محترم - متاسفانه درک شما از کامنت بالا ، در سطح مناسبی نیست
سلام، واقعا بعضی ها مثل خوره دارند با کارهای اشتباهشان درخت نظام را نابود می کنند ای کاش کسی پیدا می شد و سم زدایی می کرد ، اولش هم از صداوسیما شروع می کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
تمام مصیبتها از صدا و سیماست . دروغ پراکنی و نفرت پراکنی
علی مطهری "... مجلس آینده، مجلس واقعی که مردم ایران را نمایندگی کند، نخواهد بود چراکه مجلس واقعی، مجلسی است که همه اقشار جامعه در آن نماینده داشته باشند... ". جناب آقای دکتر مطهری عزیز، شما که برای ورود به مجلس حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس را قرار دادید و تنها یکسری افراد را برای ورود به مجلس قانونی می دانید که نماینده حقوق های بالا هستندف نتیجه اش حذف افراد بی بضاعت از مجلس شده. یه کم دیر یاد این افتادید که همه باید بتونند در مجلس پایگاه داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
با این حساب عملا در این 40 ساله و 10 دوره مجلسین
ما تنها یک مجلس اول را داشتیم
و الباقی یک دور همی دوستانه برای اکثرا ، چرت زدن و پدیرایی و تطاهرات واتش زدن پرچم گدشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
البته همین الانش هم چنین مجلسی نداریم
ایران درسال ۲۰۱۹ بالاترین سقوط اقتصادی را در دنیا داشته است
بورس ایران درسال ۲۰۱۹ بیشترین رشددربین بورس های دنیا داشته است !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
این نشان دهنده جریان سازی وخرید وفروش های سوری است این است اقتصاد شفاف که در همه دنیا رواج دارد البته نه در ایران بورسی که از بیرون و فرمایشی بالا وپایین میرود همین میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
امروز شاخص کل تامرز ۳۹۴ هزارواحدسقوط کرد ولی درست درهمین سطح روند نزولی نمودار رامعکوس کردند این رفتار همیشگی و دستکاری درنمودارروند روزانه شاخص کل به وضوح قابل مشاهده است اگربه نمودارهای روزانه دقت کنید خواهیددیدکه درست درمرز ورودبه کانال های پایینتر روند نزولی بورس رامعکوس میکنند !!!!!
تایید صلاحیت بشوید یا نشوید مشارکت زیر ده در صد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
تهران حداکثر ۳۰ درصد و همه اصولگرا
شهرستانها به شرایط بستگی داره
احتمال داره با وعده و وعید بالای ۵۵ درصد هم بره
امیر
| Turkey |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
والا بنظر من ۱۰درصد هم‌ خوشبینانه است،بااین‌وضعیت اسف بار مملکت،سیل انهدام هواپیما وضعیت دلار و معیشتی،اختلاس پشت اختلاس آغازادگان گرانی افسار گسیخته...تابی جان نه توهین کردم نه افترا مطابق قوانین خودتون بچاپ لطفا
بیچاره علی مطهری بیکار شد.
آقای مطهری پیشنهاد میکنم اسنپ ثبت نام کنی . درامدش بد نیست اگه دوستای دولتی شما بذارن .
این هشت سال چه مشکل اقتصادی از جامعه را پیگیری کردید
پاسخ ها
احمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
پیگیری پیش کش....!!!!!!!!!!
بپرس چه مشکلات عظیم اقتصادی به وجود آوردید؟؟؟؟!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
دقیقا وقتی افراد بی لیاقت نماینده مجلس میشن کار بهتر از این نمیشه . باید بهشون نشون داد که دیگه ملت خسته شدن
بورس بای بای
بهتر است خودمان ،بخاطر خروج آمریکا و بد عهدی اروپا ، به برجام پایان دهیم تا آنها بخاطر تلافی ما، برجام را زیر سئوال ببرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
اگه میتونستیم منتظر نمی ماندیم...
آقای مطهری اگر نوبتی هم باشه بذارید افراد جدید بیایند...
امام صادق ‏عليه السلام فرمود: پس از اين، زمانی فرا خواهد رسيد، که بدون نشانه ديده شدني و امام هدايت کننده ‏اي خواهيد ماند و از آن نجات نمي‏يابد، مگر کسي که دعاي غريق را بخواند. راوي گويد: عرضه داشتم: دعاي غريق چگونه است؟ فرمود: چنين بگويد: «يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلي دِينِکَ»؛ اي خداوند! اي رحمان! اي مهربان! اي دگرگون کننده دل‏ها! دل مرا بر دينت پايدار کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
دلت خوش آه
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
مگه بد گفته خیلی هم درسته شما فکرشو بکنید چند نفر هستند که واقعا صبح از خونه میان بیرون شب که بر میگردند تو این مدت بر دینشون پایبند بوده باشند ! یعنی در شرایط که باهاش مواجه می شوند به قوانین دینی خودشون عمل کرده باشند
این خانم مجری با چنان نفرتی نسبت به هموطنانش که هم عقیده او نیستند حرف زد که تا بحال از یک انسان ندیده بودم. خداوند به همه ما رحم کند که انقدر نفرت پراکنی می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
منتظر چرخش این مجری در آینده باشید

بزودی او هم مهاجرت میکند و حقایق را افشا

این مجری نماینده هیچ قوم و کوی و برزنی در ایران نیست
ناشناس
| Canada |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
من همچنان از یک‌ انسان ندیده‌ام.
تابناک
مراقب خودت باش. خودزنی نکن.
تو هم در بدبخت کردن مردم شریک هستی اگر دروغ بگویی
این بورس واقعی نیست

من در بورس ضرر کردم. اونموقعی که من ضرر کردم رشد اقتصادی ایران مثبت بود ( زمان محمد خاتمی )
حالا بر چه اساسی به مردم آدرس غلط میدی ؟؟؟؟؟

رشد اقتصادی ؟
تحریم ؟
فساد اقتصادی برخی سازمانها ؟
معیشت داغون مردم ؟
...


در این وضعیت فقط بورس داره رشد میکنه ؟؟?؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
من موندم چرا بعضیها از رشد دلار و سکه و ملک ناراحت نمیشن ولی از رشد بورس ناراحتند.
شبکه افق جزو معدود رسانه های مستقل در جمهوری اسلامی است و جز صداقت چیزی از آن شبکه ندیدم. آقای کوشکی و طالب زاده هم سخنان بسیار درستی زده اند. اما به مذاق صهیونیست ها خوش نیامده است...
کشور را از خودی ناخودی نجات بدهید
ایران را قبیله ای نکنید هر کس برای اصلاح حرف زد رد صلاحیت نکنید
آقای مطهری به جای اینکه نگران ما مردم در دور آتی مجلس بدون حضور شما و سایرین باشید، در فرصت باقیمانده از مجلس فعلی، دست به کاری بزنید که مردم جای خالی شما را در دوره های بعد احساس کنند. نام عباس پالیزدار را شنیده ای؟ هنوز هم رسانه ها دارند بر نتایج تحقیق و تفحصی که او دبیری هیأت تحقیق و تفحص در آنرا بر عهده داشت مطلب منتشر می کنند.
آقای مطهری بروید و کاری بزرگ برای مردم در این زمان باقیمانده انجام دهید
علی جان همین که می گویی التماس نمی کنی یعنی التماس ، اگر می خواستی التماس نکنی هیچی نمی گفتی . دوره قبل هم اگه یادت باشه اول رد صلاحیت شدی بعد که مثلا التماس نکردی تایید شدی
تحریم هستیم و داریم به شورای امنیت هم میرویم در تلوزیون هم خانمی دیگران را به خروج از کشور توصیه میکند نقش تند رو ها و تندروی در این اوضاع چقدر است ؟ آیا تندروها و تندروی به نفع کشور است ؟ آیا تند روها و تندروی از سر دلسوزیست ؟ آیا نباید کمی در مورد تندروها و تند روی دقت کرد ؟ آیا تحریم و انزوای کشور دقیقا خواست اسرائیل و دشمنان قسم خورده نظام نیست ؟ آیا عده ای با شعارهای خوب و تند دقیقا همان راه دشمنان را نمی روند ؟ به هوش باشیم این نظام حاصل خونهای گرانبهای بسیاریست دشمنان را خوب بشناسیم حتی اگر پشت شعارهای زیبا پنهان شده باشند مهم نتیجه ایست که شعارهای زیبا و تند به ارمغان می آورد
بازی غرب در مسئله هسته ای یک بازی حساب شده بود که یک هدف کلی را دنبال میکرد و آن در تنگنا قرار دادن ایران، حالا در این بازی هر بازیگر نقش خاصی دارد.

جدا کردن اروپائیان از آمریکا فکر بسیار اشتباهی است، آنها یکی هستند.
باید ایران به دادگاه های بین المللی از اروپائیان شکایت میکرد حتی اگر مرتبط با آنها نباشد.

ما با برجام خودمان را در وحشتناکترین تنگنا قرار دادیم و دقیقاً وقتی خوب نگاه کنیم این دامی بود که غربیها استادانه پهن کرده بودند. برجام بزرگترین تهدید را برای کشور ما در طول تاریخ ایجاد کرده است، بدون شک!.

ما از طرف قراردادمون عمل انتظار داریم در حالی که اونا حرفهای قشنگ به ما میزنند و در عمل همراه آمریکا هستند.

ما باید نظارت آژانس را محدود کنیم، ازشون پول بگیریم برای هر نظارت مثلاً هر سایت 10 میلیون دلار، و ....
ابتدا بدون اعلام بهشون ویزا ندیم، بهونه بیاریم، روندشونو طولانی کنیم ...... بعدشم باید دنبال کار خودمون باشیم!!!!، ماشالله این کشور خیلی پهناوره
می‌دانیم که بخش سیاسی و خبر صدا و سیما از جای دیگری دستور می‌گیرد و شاید کاری هم از دست آقای علی عسگری برنمی‌آید
آقای مطهری تو که نمیتونی از حق خودت دفاع کنی چطور میتونی از حق مردم دفاع کنی؟ حرف رو عوض نکن "التماس نمیکنم"!!
راستی شما خودت فکر کن, در کجای دنیا استصوابی و غربال نماینده دارند؟ در همین آمریکا نمیانده مسلمان هست حتی ساندرز سوسیالست است.
سلام.چرا حرفهای نادرطالب زاده رو منتشر نمی کنید و بهش نمی پردازید...چرا بطور جدی به روند فعالیت صدا و سیما و رسانه ها نمی پردازید...رسانه رسالتش له شده،،،،،مردم بی دفاع خسته هستند.... مردم، مردم، مردم، کجای محاسبات آقایان هستند......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یک سوال : اگر صدا سیما اینقدر گفته میشه مشکل ساز وبی دروپیکر شده چرا رئیس اون رو عوض نمی کنن ؟ حتما باید دوره ده ساله طی بشه .
علی مطهری. سخت نگیر ، اونهایی که به تو رای میدادند ، دیگه رای نمیدن.
بهتر بود خودت انصراف میدادی تا اینکه با رد صلاحیت تحقیر بشی
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
برو کنار دیگه مطهری
ازت خیلی خسته شدیم
آقای مطهری شما از اول هم صلاحیت مجلس را نداشتی فقط به خاطر خون پدرت توانیتی وارد مجلی شوی ویک صندلی را بگیری واسم پسرت هم در شهرداری بنوییسی وحقوق بگیری به نظرم ابن حقوق ها درست نیست وآنها ر پس بده ...
اینکه خانم مجری در حرف از زندگی سلحشورانه دم میزند فقط یک شعار بی معناست ، ایشان را ببرید در جایی که جنگ است و ببینید آنجا هم از سلحشوری خواهد گفت ، آیا ایشان تا به حال به آسایشگاه های مختلفی که جانبازان عزیزمان را نگهداری می کنند سر زده اند ، آیا تا بحال سر گرسنه به بالین گذاشته اند، آیا تا به حال در سرما و گرما بی پناه مانده اند ، آیا تا بحال در سطل زباله دنبال روزی گشته اند و بی شمار سوال دیگر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
عالیییی گفتییییی
قرض کنیم شما ها هم مجدداٌ به مجلس رفتید چه گلی می توانید به سر مملکت بزنید؟ مگر دست شماست شما حتی نمی توانید در قیمت بنزین دخالت کنید و ضایع شدید . پس فرقی بین قالیباف و مطهری یا صادقی نیست.
تفکر نورانی و الهی امام خمینی باعث زنده شدن ایران شد.
من کاری با نظرات ندارم. ولی قشنگ معلومه که بعضیا دارند صدا و سیما رو به صورت هدفدار می زنند و بهش حمله می کنند تا تضعیفش کنند. علیرغم بعضی از ضعف هایی که صدا و سیما داره رسانه ملی ما هست. درود بر صدا و سیما
منطق علی مطهری را در تحلیل مسایل قبول داشتم. و اگر نامزد نباشد انتخابی برایم باقی نمی ماند. این شورای نگهبان است که با حذف چنین نامزدی عملا انتخابی برای ما باقی نمی گذارد. و ممکن است ما را از صندوق های رای دور کند.
می بایست توسط شورای نگهبان، تعیین صلاحیتها انجام می شد و نه حذف صلاحیت ها.
صلاحیت ها مجموعه ویژگیهای مثبت یک فرد برای تصدی صندلی مجلس می باشد. تعیین نمودن صلاحیت با ارزیابی کردن صلاحیت ها و داوری کردن آنها متفاوت می باشد. این مردم بودند که می توانستند صلاحیت ها را انتخاب یعنی یا قبول و یا رد کنند. و فلسفه انتخابات نیز همین است.
نظام نباید اجازه بده کسانی مثل علی مطهری رد صلاحیت بشه. اگر ایشون رد صلاحیت بشه کی را باید صالح دونست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر