بازدید 21517

فرانسه فعال‌سازی مکانیسم ماشه را بررسی می‌کند

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد طرف‌های اروپایی برجام، فعال سازی سازوکار حل اختلافات در برجام (موسوم به مکانسیم ماشه) را در دست بررسی دارند.
کد خبر: ۹۴۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵ 07 January 2020
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم به نقل از رویترز، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی زبان اعلام کرد که طرف‌های اروپایی برجام بررسی‌های لازم برای فعال‌سازی سازوکار حل اختلافات در برجام که به «مکانیسم ماشه» معروف است را آغاز کرده‌اند.

ژان ایو لودریان در این مصاحبه تلویزیونی در خصوص گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام اظهار داشت: «تصمیمات اخیر ایران بدین معناست که ایرانی‌ها اکنون می‌توانند بدون هیچ محدودیتی، در هر مقداری که بخواهند، در هر حوزه‌ای که بخواهند و با هر تعداد سانتریفیوژ که بخواهند، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کنند.»

وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش به همراه دیگر طرف‌های اروپایی برجام به بی‌اعتنایی مکرر به ضرورت انجام تعهدات خود ذیل برجام در نهایت ایران را وادار به واکنش کردند، در ادامه گفت: «تخلفات مکرر ایران باعث شده است که ما امروز به اعتبار این توافق هسته‌ای در بلندمدت شک کنیم. ما فعال‌سازی سازوکار حل اختلاف در برجام را در دست بررسی داریم و در روز‌های آینده در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

امروز دوشنبه منابع خبری گزارش دادند که وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل گرد هم خواهند آمد تا در یک نشست اضطراری به بحث و بررسی درباره تحولات اخیر مرتبط با ایران بپردازند.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیاز‌های فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه تأکید شده است که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر