بازدید 28319
در صورت عدم توافق با روس‌ها؛

ایران به سمت تولید ۱۷ نوع ایزوتوپ پایدار می‌رود/ کاربرد تکنولوژی پیشرفته «ایزوتوپ‌های پایدار» چست؟

اگر مذاکرات ادامه‌داری که سازمان انرژی اتمی کشورمان به آن اشاره کرده که با روس‌ها خواهد داشت، به سرانجام مثبتی برسد ـ همان طور که پیش‌تر هم عنوان شد ـ ایران از جهت فنی و سیاسی تاکید بر ادامه راه دارد؛ اما اگر به هر دلیل، مذاکرات نتیجه بخش نباشد، توان فنی لازم برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار در بین دانشمندان و متخصصان داخلی وجود دارد و هم اکنون ایران می‌تواند برنامه‌ریزی برای تولید هفده نوع ایزوتوپ پایدار را شروع کند...
کد خبر: ۹۴۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 15 December 2019

در میان عناصر موجود در طبیعت، هشتاد عنصر دارای یک یا چند ایزوتوپ هستند. از نظر پایداری، ایزوتوپ‌ها به دو دسته پایدار و ناپایدار طبقه‌بندی می‌شوند. ایزوتوپ‌های پایدار "Stable isotope" ایزوتوپ‌های شیمیایی غیرپرتوزا هستند. از هشتاد عنصر موجود در طبیعت، حدود ۲۵۴ ایزوتوپ پایدار شناخته شده وجود دارد. از این میان، ۲۶ عنصر تنها یک ایزوتوپ پایدار دارند که به آن‌ها مونوایزوتوپ می‌گویند و بقیه بیش از یک ایزوتوپ دارند. برای تولید ایزوتوپ‌ها به تکنولوژی بالایی نیاز است، اما متخصصان و دانشمندان ایرانی در کنار انجام غنی‌سازی اورانیوم، توانایی و علم جداسازی ایزوتوپ‌ها را به دست آورده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ پیش از این دانش و توان تولید ایزوتوپ‌های پایدار تنها در انحصار چند کشور در جهان نظیر روسیه، آمریکا و آلمان بود. روس‌ها با تولید بیش از ۱۵۰ نوع ایزوتوپ پایدار جزو کشور‌هایی هستند که بیشترین تولید ایزوتوپ‌های پایدار را دارند. روسیه همچنین به ایران کمک کرده است تا بتواند به دانش آبشار‌های تولید ایزوتوپ‌های پایدار دست پیدا کند.

ایران چه اقداماتی برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار انجام داده است؟

در سال ۹۵، سازمان انرژی اتمی واحد نیمه صنعتی تولید مواد اولیه بعضی از ایزوتوپ‌های پایدار را در مرکز یو سی اف (UCF) اصفهان پیش راه اندازی کرد و همچنین نسبت به انجام تحقیقات پیرامون تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو (سایت شهید دکتر مسعود علیمحمدی) پرداخت که بنا به تاکید سخنگوی سازمان انرژی اتمی، از سه مرحله تحقیقاتی برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار تاکنون دو مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و از حیث فنی به توان تولید توسط متخصصان داخلی دست پیدا کرده‌ایم.

تولید ایزوتوپ‌های پایدار با قابلیت استفاده در حوزه‌های پزشکی و صنعتی اتفاق مهمی است که در تاسیسات هسته‌ای فردو پیگیری می‌شود. هرچند امروزه برای تولید ایزوتوپ‌ها به تکنولوژی بالایی نیاز است، متخصصان ایرانی در کنار انجام غنی‌سازی اورانیوم، توانایی و علم جداسازی ایزوتوپ‌ها را به دست آورده‌اند. تقریباً هشتاد عنصر پایدار در طبیعت وجود دارد، اما تعداد ایزوتوپ‌های پایدار به حدود ۲۵۴ می‌رسد. اینکه ایران توانسته با کمک جوانان توانمند خود به چنین دانشی برسد جای تامل دارد.

دستیابی به تکنولوژی جداسازی ایزوتوپ‌ها بخش نادیده در فعالیت متخصصان ایرانی سازمان انرژی اتمی است که بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا هم از رسیدن به آن باز مانده‌اند. اکنون روس‌ها که همکاری بسیار نزدیکی با ایران پیرامون این موضوع داشته‌اند، به دلیل شروع دوباره غنی‌سازی در فردو اعلام کرده‌اند که همکاری خود درباره تولید ایزوتوپ‌های پایدار با ایران را تعلیق کرده‌اند. موضوعی که مذاکرات پیرامون آن ادامه دارد.

چرا روس‌ها با ایران قطع همکاری کردند؟

بهانه روس‌ها برای قطع همکاری «غیرممکن خواندن» انجام همزمان غنی‌سازی اورانیوم و انجام کار تحقیقاتی برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار عنوان شده است. آن‌ها گفته‌اند: غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند همزمان در یک اتاق انجام گیرد، چون ذراتی از اورانیوم خواه ناخواه در هوا و روی تجهیزات پراکنده می‌شود که این با تولید ایزوتوپ با اهداف درمانی ناهمخوان است.

ایران به سمت تولید 11 نوع ایزوتوپ پایدار می‌رود/ کابرد تکنولوژی پیشرفته «ایزوتوپ‌های پایدار» چست؟

با این حال ایران از دو جهت فنی و سیاسی، بر انجام همکاری با روس‌ها در پروژه تولید ایزوتوپ‌های پایدار اصرار دارد. از حیث سیاسی، ایران معتقد است که روس‌ها به جهت حمایت‌های بسیاری که از ادامه برجام و اقدامات ایران در این موضوع داشته‌اند، باید همکاری را با این کشور ادامه بدهد. از نظر فنی هم با توجه به اینکه اکنون بیش از ۱۵۰ نوع ایزوتوپ پایدار در روسیه تولید می‌شود، ترجیح ایران این است که همکاری‌های فی مابین با روس‌ها را یک پروژه ادامه‌دار ببیند.

اگر مذاکرات ادامه‌داری که سازمان انرژی اتمی کشورمان به آن اشاره کرده که با روس‌ها خواهد داشت، به سرانجام مثبتی برسد ـ همانطور که پیش‌تر هم عنوان شد ـ ایران از جهت فنی و سیاسی تاکید بر ادامه راه دارد، ولی اگر به هر دلیل، مذاکرات نتیجه بخش نباشد، توان فنی لازم برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار در بین دانشمندان و متخصصان داخلی وجود دارد و هم اکنون ایران می‌تواند برنامه‌ریزی برای تولید هفده نوع ایزوتوپ پایدار را شروع کند.

ایزوتوپ‌های پایدار چه کاربردی در علوم مختلف دارند؟

از آنجا که بسیاری از مردم اطلاعی درباره این تکنولوژی پیشرفته که در بخش‌های مختلف کارایی و کاربرد تعیین کننده می‌تواند داشته باشد، ندارند، باید اشاره کنیم که ایزوتوپ‌های پایدار نقش بسیار تعیین کننده‌ای در تولید رادیو ایزوتوپ‌ها دارند. در حقیقت، ایزوتوپ‌های پایدار کاربرد بسیار وسیعی در صنعت، پزشکی، علوم هسته‌ای، زمین‌شناسی، کشاورزی، داروسازی و تحقیقات علمی دارند.

از نظر تاریخی استفاده از ایزوتوپ‌های پایدار با رویکرد کاربری صلح آمیز فناوری اتمی از دهه ۱۹۶۰ برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های صنعتی و پزشکی آغاز شد. در دهه‌های اخیر با پیشرفت فناوری‌های تشخیص و درمان بیماری‌ها با استفاده از ایزوتوپ‌ها، بعد پزشکی کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار بسیار حائز اهمیت شده است. در این ارتباط، شاید به جرأت بتوان گفت که نقش ایزوتوپ‌ها در بخش سلامت شامل تشخیص دقیق بیماری‌ها و درمان بیماری‌های بسیار خطرناک مانند انواع سرطان‌ها، بسیار پررنگ و غیر قابل اغماض است.

موارد کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار چیست؟ تشخیص و درمان بموقع سرطان

کاربرد‌های ایزوتوپ‌های پایدار را می‌توان اینگونه بیان کرد. تشخیص و درمان بیماری ها: ایزوتوپ‌های پایدار به عنوان ماده اصلی و یا ماده خام جهت تولید رادیو دارو‌های مختلف کاربرد‌های وسیعی در علوم دارویی دارند. برخی از این کاربرد‌ها عبارتند از: تصویربرداری هسته ای، تصویربرداری PET و SPET، تشخیص‌های رادیودارویی، درمان‌های رادیو دارویی، رادیو تراپی خارجی، آنالیز‌های بیوشیمی. هر یک از این روش‌های فوق جهت تشخیص و یا درمان برخی از بیماری‌های صعب العلاج کاربرد‌های وسیعی دارند.

در حوزه صنایع: از جمله کاربرد‌های ایزوتوپ‌های پایدار در صنایع مختلف را می‌توان در عکسبرداری گاما، سیستم‌های اندازه گیری و ابزار دقیق، سیستم‌های تشخیص گاز و دود، آنالیز‌ها و فرآیند‌های معدنی مشاهده کرد. در حوزه علوم زیست محیطی: از جمله کاربرد‌های ایزوتوپ‌های پایدار را می‌توان در تشخیص منبع آلودگی، نظارت بر گاز‌های اتمسفری جهت تشخیص منابع طبیعی و یا غیرطبیعی، مطالعات جوی و بررسی‌های چرخه آب شاهد بود.

در حوزه علوم زیستی: از جمله کاربرد‌های ایزوتوپ‌های پایدار در بوم شناسی، مسیرفتوسنتز، شبکه غذایی، چرخه مواد غذایی در داخل بدن، زادگاه‌های بشری، مطالعات متابولیک، طب ورزشی و سم شناسی است. علاوه بر موارد فوق ایزوتوپ‌های پایدار در بسیاری علوم دیگر از جمله زمین شناسی و، باستان شناسی کاربرد‌های وسیعی دارند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۲
اینهمه تحریم و بدبختی و کمبود دارو برا اهداف درمانیه پس
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
آیا محاسبه هم شده که خرید این ایزوتوپها گران تر از طرح اتمی بوده است و ایا متوانستیم آنها را فقط با تکنیک قدیمی هم تولید کنیم !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
زباله های اتمی چه میشوند
این راه اشتباهی هست که کشور داره میره و به راحتی بهانه برای تحریم و فشار به مردم عادی و بینوای دست آمریکا و اروپا میده

علاوه بر این رادیو دارو ها و کلن دارو غذا هیچ وقت در فهرست تحریم های آمریکا نبوده. شما همین حالا میتونید به سایت وزارت خارجه یا خزانه داری آمریکا مراجعه کنید و فهرست اغلام تحریمی رو به صورت شفاف ببینید.

درسته که تراکنش مالی با بانک های ایران هم تحریم هست اما مکانیسمی توسط آمریکا و اروپا از زمانی که اولین تحریم ها وضع شد تا کنون تعیین شد تا درآمد حاصل از فروش نفت ایران که در بانک های خارجی بلوکه هست به صورت اعتبار در نظر گرفته بشه و از همون محل دارو و مواد غذایی وارد بشه

منتها مسئولین به مردم میگن دارو و مواد غذایی تحریمه در حالی که این یک خود تحریمی توسط وزارت بهداشت و مافیای وارد کنندگالن دارو برای گران فروشی، احتکار و ایجاد بازار سیاه برای دارو های مورد نیاز مردم هست.
پاسخ ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
نکنه خود شما هم جزء وارد کنندگان هستید؟ وقتی توان تولید را داریم چرا تولید نکنیم و اجازه بدهیم دیگران بر ما آقایی بکنند؟ اگر از تحریمهای آمریکا و اروپا می ترسی، نترس. چون اونها تا موقعی که امثال شما ها در این کشور هستند که هر کاری در جهت تقویت بنیه علمی، اقتصادی،... کشور برداشته شود، حرف می زنند، و جبهه داخلی را تضعیف می کنند، آنها بهانه دارند. مشکل دید شما و امثال شما است که با این امکاناتی که بوجود آمده است به جای آنکه در جهت تقویت منافع کشور قدم بردارید در جهت تضعیف وحدت کشور قلم بر می دارید. مشکل هموطن جان اینجاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
امریکا دوست عزیز
من فرد عادی ایران می خواهم با یک بانک خارجی که هیچ با یک سایت ساده خارجی کار کنم تا می بینند از ایران هستم می گویند خدمات نمی دهیم و باید با دور زدن ان خدمات بگیرم ان وقت شما از بشر دوستانه می گویی
برو عمو جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
وقتی بانک ها تحریم هستن و اینستکس راه نیوفتاده ایران دقیقا از چه راهی باید دارو بخره دوست من؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
مازیار زباله های اتمی را در خانه ات دفن میکنی؟
صنعت و پیشرفت فقط انرژی‌ها اتمی نیست
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
انرژی هم یکی از اونهاست. مشکل اونها انرژی اتمی نیست. برجام این مسئله را کاملا نشان داده است.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
در همه چیز باید جلو رفت منجمله اتمی به حرف غربیها نباید گوش داد چون اونها پیشرفت ما را نمیخواهند حالا در هر زمینه ای که باشد
سلام الو الو الو صدامو میشنوین؟!!!!!!!!!!!!ا.................ایزوتوپ میخایم چکار به فکر تورم بیکاری اختلاس بدبختیای دیگه باشین .
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
ایزوتوپ با تورم، بیکاری، اختلاس، بدبختیای دیگر در تضاد نیست.
روسها لطف كنند و بجاي يكي از اين ايزوتوپ ها ، برايمان لادا توليد كنند تا از شر پرايد و 405 خلاص شويم ، حذف پرايد بسيار لازم است و توجيهات اقتصادي و انساني فراواني دارد . البته اگر مافياي خودرو اجازه داهد !!!!
۱۷ شغل پایدار ایجاد میکردین بهتر بود
پاسخ ها
هرمز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
خود همین هم می تواند شغل پایدار ایجاد کند
حالم دیگه از خبرهای هسته ای به هم می خوره یعنی تولید این ۱۷ ایزوتوپ ارزش اینهمه بدبختی رو داره؟
پاسخ ها
خشایار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
قرص ضد تهوء با خودت داشته باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
همه چیز را در تحریم های خارجی میبینی
الان بر فرض هسته ای نبود و دنبال بهانه دیگر بودندبرای تحریم فقط میخواستم بهانه دیگر شما چی می بود
خوب دقت کنید ایزوتوپ ها میتوانند فقط مثال میزنم دقت کنید فقط برای فهم است مثلا ایزوتوپ پایدار مس رفتاری شبیه به طلا داشته بشد یا اهن بتواند فولادی برای مقاومت بالا به سرما داشته باشد تا نشکند و در فضای بین سیاره ای دوام اورد ولی خواهش میکنم این ایده من را به سازمان انرژِ اتمی منتقل کنید من تصور میکنم غنی سازی تا حد 5 در صد را بتوان با انواع پیوند های شیمیایی و با روش هایی ساده در میادین ساده و پیدا کردن تفاوت بدست اورد و به نظر من باید بدنه سانتریوفوژ فلز نباشد و اورانیوم را یونیزه و پلاسما کنید و بالی ان را در میدان مغناطیسی قوی قرار دهید و تجمع وزن فلز و با تفاوت گردش به خاطر تفاوت در هم وزن و هم میزان مغناطیس شدن باعث تفکیک بسیار بالی 235 از 238 میشود و بازده را به بالای صد سو میرساند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
اولا دارو جزو کالاهای تحریمی نیست
ثانیا مثلا شما داروی ده هزار نفر که سرطان دارند را تهیه کنید !؟
با گرسنگی و بیکاری و فلاکت و تورم و نگرانی و سختی و دلشوره و نابودی و هزاران مشکل و معضل ریز و درست میلیونها نفر از جمعیت کشور چه می کنید ؟
چجوری این ایزوتوپها تو اینهمه علوم کاربرد دارن؟
یعنی الان همه مشکلات صنعت، کشاورزی، داروسازی و ... حل شده فقط لنگ ایزوتوپهای پایدار بودیم.
یه لقمه نون و پنیر تو این مملکت حاصل دو ساعت کار است..یه ذره به تلاشتون برا اقتصاد اوارشده بر روی دوش من حمال هم بکنید.
فکر کنم بهتر باشه بیشتر به فکر یک کشور پایدار باشیم.چون چیزی که این صده اخیر باعث شده ابرقدرتها مارو به بازیچه بگیرند ضعف ما در تعییم اولویتها و نداشتن برنامه برای پیشرفت بوده.
این ایزوتوپها در ارزانی اجناس تاثیر دارند آیا می توانند نرخ اجاره رو کاهش دهند ؟
اي كاش براي اقتصاد مردم هم كار برد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
هر کسی کار خودش رو باید بکنه و اونهایی که در این کار هستند کار دیگری بلد نیستند
یک رونوشتی از این را به زیبا کلام بدهید که کمتر دیگر حرف بزند
اگر اینقدر موثر هستند این ایزوتوپها چگونه است که هنوز روسیه نتوانسته به مر کزمهو پزشکی دنیا جهت شناسایی و درمان انواع سرطانه مبادرت ورزد .ظاهرا انها هم درحد خود ما و دیگر کشورهای پیشرو در علم پزشکی دنیا فعالیت دارند ،و خبرهای جدیدی از انها میشنویم
کاربردش بیچاره تر کردن وضعیت معیشتی مردم و بهتر کردن وضع خودسون و خانواده هاشونه
خواسته مردم با خواسته حاکمیت کاملاً متضاد شده است.
صنعت هسته ای غیر از بدبختی برای ما چه ارمغانی داشته است.
پاکستان بمب هسته دارد ، نصف جمعیتش بد بخت و بیچاره هستند.
ما صنعت هسته ای به این قیمت و با این روش نمی خواهیم.
اکثزیت مردم زیر خط فقرن،اقتصاد نداریم.فساد بیداد میکند.اونوقت گزارش میدی میخوای ایزوتوپ بسازی،که چی!
ایزوتوپ توپ به قیمت عمده فروشی موجود است.
با سلام وخسته نباشید

به دست اوردن هر نوع فن اوری برای کشورمان با ارزش است چه حال و چه در اینده مخصوصا که سه کشور صاحب فن اوری دنیا به ان دست پیدا کرده اند.
از ایزوتوپ های پایدار غیر از مصارفی که نام بردید میتوان با استفاده از ان با یک فن اوری بالاتر به تهیه سوخت برای موشک ها و سفینه های فضایی و قرار دادن دایمی ایستگاه های فضایی حتی عبور از کرم چاله ها استفاده کرد.

با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
سید تو پرایدم میشه ریخت؟ من یه پراید 84 دارم بیارم برام ایزوتوپیش کن
این کار خیلی خوبه و قابل تقدیر ولی آیا به نظر شما بهتر نیست که ما میان تحقیقات هسته ایی و سایر حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... تعادل ایجاد کنیم تا اکثر مشکلات مردم مرتفع شود
از روسیه تا میتوانیم باید وام بگیریم بخصوص در ساخت نیروگاه برای کارگرهای ایرانی کار درست میشه پولش رو هم از صادرات برق میشه بذست اورد شاید خودشون هم برق بخرن از ما ساخت پالایشگاه هم خوبست تا نفت رات خودمان مصرف کنیم که صادرات نفت خام اینده ای ندارد
این خبر یه چیزی تو مایه های سورپرایز آقای جهرمی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
مرسى
دستتون هم درد نکنه همه چیز را تولید کنیم و از هر جایی هم کمک رسید استفاده کنیم.
جوانان اگر کمی صبر کنند همه چیز درست میشود.

دولت باید هر چه زودتر نیروگاه بسازد که ظاهرا در ایران هم قابل تولید است و حتی اگر روسها هم سرمایه گذاری میکنند سریعا استفاده کند
استفاده از بنزین در دنیا درحال منسوخ شدن است و اینده کشورهای نفت فروش خیلی بد است ولی برق خیلی طرفدار دارد و پول خوبی هم نصیب ایران میکندو البته ساخت پالایشگاه هم خوب است بخصوص اگر سوخت نیروگاه تولید کند. از صادرات برق به کشورهای همسایه پول خوبی میتوان بدست اورد که در دراز مدت هم قابل انجام است و از صادرات محصولات نفتی هم فورا میتوان پول بدست اورد.
ایزوتوپ رو بخوریم یا بپوشیم؟ اینها برای ملت گرسنه نون و آب نمیشه. اتمی نمیخوایم. ملت رو از فلاکت و فقر نجات بدین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان