بازدید 17171
مقایسه ارقام مهم قانون بودجه ۹۸ با لایحه بودجه ۹۹

لایحه بودجه سال ۹۹ انقباضی است یا انبساطی؟

هزینه‌های جاری در لایحه بودجه سال ۹۹ در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸ با رشدی ۴ درصدی از ۳۵۲ هزار میلیارد تومان به ۳۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. هزینه‌های عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه سال ۹۹ در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸ با رشدی ۴.۵ هزار میلیارد تومانی حدود ۷۰.۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۹۴۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 08 December 2019

لایحه بودجه سال 99 انقباضی است یا انبساطی؟

تابناک اقتصادیلایحه بودجه سند مالی است که دولت در آن میزان دخل و خرج سال آینده خود را مشخص می کند. لایحه بودجه طبق قانون هر ساله باید نهایتاً تا تاریخ 15 آذر ماه به مجلس تقدیم شود. امسال نیز دولت لایحه بودجه سال 99 را با دو روز تاخیر نسبت به آخرین مهلت قانونی خود به مجلس تقدیم کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، با رونمایی از لایحه بودجه 99 حالا می توان ارقام مهم این لایحه را با قانون بودجه سال 98 مورد مقایسه قرار داد. اما قبل از آغاز مقایسه باید گفت که طبق آنچه توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، بودجه سال 99 دارای 6 ویژگی عمده می باشد. این شش ویژگی عبارتند از: "کارآمد سازی بازار ارز"، "ثبات و انضباط در بودجه دولت"، "فعالیت های عمرانی و تامین زیرساخت ها"، "تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی"، "استمرار تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی" و "معیشت عمومی و کاهش فقر مطلق".

رشد 16 درصدی منابع بودجه شرکت های دولتی

ارقام قانون بودجه سال 98 نشان می دهد که رقم کلی بودجه (سقف بودجه) معادل 1744 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم با رشدی 14 درصدی در لایحه بودجه سال 99 به 1988 هزار میلیارد تومان رسیده است.

منابع بودجه کشور خود به دو قسمت تقسیم می شود که عبارتند از منابع بودجه عمومی دولت و منابع بودجه شرکت های دولتی. منابع بودجه عمومی دولت در قانون بودجه سال 98، 520 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم با افزایشی 8 درصدی در لایحه بودجه سال 99 به 563 هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع بودجه شرکت های دولتی نیز که در قانون بودجه سال 98، 1277 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، در لایحه بودجه سال 99 با رشدی 16 درصدی به 1483 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بودجه 99 انقباضی است یا انبساطی؟

منابع بودجه عمومی دولت نیز خود به دو دسته تقسیم می شود: منابع عمومی دولت و منابع اختصاصی. منابع اختصاصی، منابعی هستند که قانون محل مصرف آن ها را تعیین می کند و معمولاً این محل مصرف همان دستگاه ایجادکننده درآمد است (مانند درآمد بیمارستان­ ها یا دانشگاه ها که برای خودشان صرف می شود). منابع عمومی نیز عمدتاً شامل درآمدها (اعم از درآمدهای مالیاتی، جرایم، مجوزها و حق دسترس)، واگذاری دارایی های سرمایه ای (درآمدهای نفتی) و واگذاری دارایی های مالی (ایجاد قرض، دین و فروش سهام شرکت ها) است.

منابع عمومی دولت که کلیدی ترین رقم در بودجه می باشد در قانون بودجه 98، 448 هزار میلیارد تومان بوده است که با رشدی 8 درصدی به 484 هزار میلیارد تومان رسیده است. هر چند در نگاه اول و با افزایش میزان بودجه عمومی دولت می توان گفت که بودجه سال 99 بودجه ای انبساطی بوده است اما با لحاظ کردن تورم حدود 41 درصد و رشد 8 درصدی این بودجه نسبت به سال قبل، به این نتیجه خواهیم رسید که این بودجه انقباضی بسته شده است.

کاهش 36 درصدی درآمدی های نفتی

در بخش منابع عمومی دولت، آنچه مهم است و شاید برای بسیاری نیز آشناتر باشد درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی است. در لایحه بودجه سال 99 درآمدهای نفتی که با عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی از آن یاد شده است با کاهش 36 درصدی نسبت به قانون بودجه سال 98 به 98 هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای مالیاتی نیز در لایحه بودجه سال 99 با رشد 13 درصدی نسبت به قانون بودجه سال 98 به 195 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رشد 4.5 هزار میلیارد تومانی بودجه های عمرانی

در مقابل منابع عمومی دولت، برخی از هزینه ها نیز تعریف شده که آن ها را می توان به سه بخش مهم هزینه های جاری (شامل حقوق و دستمزد، یارانه ها و استفاده از کالا و خدمات)، تملک دارایی های سرمایه ای (پروژه های عمرانی)  و تملک دارایی های مالی (تسویه قروض و دین) تقسیم کرد.

در زمینه هزینه های جاری باید گفت این هزینه ها در لایحه بودجه سال 99 در مقایسه با قانون بودجه سال 98 با رشدی 4 درصدی از 352 هزار میلیارد تومان به 367 هزار میلیارد تومان رسیده است.

هزینه های عمرانی یا همان تملک دارایی های سرمایه ای لایحه بودجه سال 99 در مقایسه با قانون بودجه سال 98 با رشدی 4.5 هزار میلیارد تومانی حدود 70.3 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

در بخش تملک دارایی های مالی لایحه بودجه سال 99 رشد 61 درصدی را نسبت به قانون بودجه سال 98 نشان می دهد و از 29.3 هزار میلیارد تومان به 47 هزار میلیارد تومان رسیده است.  

برخی نکات مهم لایحه بودجه 99

اینها آمار و ارقام کلی و مهم لایحه بودجه سال 99 در مقایسه با قانون بودجه سال 98 بودند. اما در بخش جزئیات نیز آمارهایی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت می باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

  • دولت در لایحه بودجه سال 99 حقوق ماهانه زیر 3 میلیون تومان را از پرداخت مالیات معاف نموده است. میزان حقوق های ماهانه ای که در سال جاری از پرداخت مالیات معاف بوده اند، حقوق های زیر 2 میلیون و 750 هزار تومان بوده است.

 

  • بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، 10.5 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی نیز در نظر گرفته شده است. این رقم در قانون بودجه سال جاری 14 میلیارد دلار بود.

 

  • ارقام و اعداد لایحه بودجه سال 99 نشان می دهد که دولت تصمیم به توزیع 152 هزار میلیارد تومان یارانه در سال 99 را دارد. همچنین در سال 99، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از كلیه بانكهاي اطلاعاتي در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می گردد نسبت به شناسایي و حذف سه دهك بالاي درآمدي از فهرست یارانه بگیران اقدام كند. در لایحه بودجه سال آینده، یارانه نان و خرید تضمینی گندم به رقم 12100 میلیارد تومان رسیده است. دولت برای اجرای طرح حمایت معیشتی (یارانه معیشتی) نیز 31 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها نیز 42.8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

 

  • زائران عتبات عالیات (زائران اربعین) که از تاریخ 14 شهریور 98 تا 2 آبان 99 از مرزهای زمینی به ‌مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معاف شده اند.

 

  • سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 20 درصد در نظر گرفته شده است که مانند سال گذشته است.

 

  • مطابق بند «الف» تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹9، مبلغ وام ازدواج جوانان 30 میلیون تومان به ازای هر نفر با بازپرداخت 5 ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته تعیین شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
بودجه باید طوری باشد تا به آقازاده ها و نجومی بگیران هیچ فشاری وارد نشود حالا انقباضی یا انبساطی مهم نیست
اختلاسی است
بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
اخوی پول بنزین را کمک معیشت از جمله به خود شما دادند رفت برو فکر نان باش که خربزه اب است,
مگه فرقی هم می کنه؟

در هر دو حالت اوضاع اقتصادی مون بدتر میشه
متخصص بودجه نیستم اما میدانم پوستمان کنده است !!!!!
اینقدر نمک روی زخم ما نپاشید .کدام بودجه عمرانی ؟ مگه امسال چقدرش پرداخت شده که هرسال میگن افزایش پیدا خواهد کرد ؟ اکثر پروژه های بزرگ تعطیل شده اند و هزاران کارگرشون بیکار
چرا بودجه عمرانی رو به درصد ننوشتین؟ تازه این بودجه، فقط هزینه ایه نه عمرانی!
واقعا" با بودجه ی بدون نفت ایران قادر خواهد بود روی پای خود بایستد ؟ ...
فقط 36 در صد کاهش در امده نفتی داریم ایا صادرات 213 هزار بشکه میشه 36 در صد 2.5 میلیون بشکه یا 8 در صد ؟؟؟
بادکنکی ست .......................
نه انقباضی ست و نه انبساطی بلکه ریاضتی ست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
این اقتصاد نیست . مسخره بازی است. توی کودکستان زندگی میکنیم.
نصف این بودجه پول بی پشتوانه است و فقط می شود روی 200 هزار میلیارد درامد مالیاتی و عوارض حساب کرد.با این بودجه تا سال 1400 ونزوئلا می شویم و دلار به حوالی 100 هزار تومان خواهد رسید.
فشار حداكثري براي قشر پايين وخوشحالي براي صاحبان سرمايه اگر قرار است براي استقلال كشور مشكلات را فقط قشر پايين تحمل كنند اين ديگر انصاف نيست وباعث سرخوردگي خواهد بود
وقتی اقتصادت با تولید ، سرمایه گذاری و دریافت مالیات حساب شده باشه و باهاش کشور رو بچرخونی، میشی آلمان

وقتی نفت میفروشی و با پولش جاده میسازی و سوبسید و حقوق میدی... میشی عربستان

وقتی نفت و گازت رو زیر قیمت میفروشی و حقوق و سوبسید میدی و خرج چند تا کشور دیگه رو هم میدی، میشی ایران

حالا دوست داری منبسطش کن یا منقبضش کن. فرقی نمیکنه.
سلام. عوارض خروجی برا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه و آذربایجان خیلی کمر شکن شده بچه ها دیگه نمی توانند به ایران بیایید.از طرفی افزایش نرخ دلار زندگی را سخت کرده لطفا فکری برا عوارض خروجی بکنید.
... واقعا عجیبه چطوری میتونن تو این شرایط بخندن؟
منی که هیچی نمیدونم از مسائل بودجه فقط با توجه به این تجربه ای که تو زندگیم تو ایران کسب کردم میتونم بگم
قسمت زیادی از این بودجه هیچ تضمینی نداره و یا بدست نمیاد یا اگه بیاد از مردمه و فشار رو خیلی بیشتر میکنه
بودجهٔ‌سال نود ونه برای بیش از ۸۰٪ مردم انقباضی است ،و برای کمتر از ۲۰٪ انبساطی میباشد ؟، اگر خط فقر یکنفره که مشمول حمایت کمک معیشتی است را در نظر بگیرید ،‌ بیش از ۸۰٪ بازنشستگان ، صد در صد زیر خط فقر هستند ،و در سال ۹۹ فقیرتر میشوند ؟،، کار بجایی رسیده که شلغم برای این قشر شده خوراکی لوکس ؟،، دیگر به خوردن اشکنه هم قادر نیستند ؟،،
لایحه بودجه؟؟؟ این مملکت که نیاز به لایحه بودجه ندارد ...افزایش بنزین بدون لایحه ...
انقباضی است برای فقرا و مستمندان و انبساطی است برای مختلصین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر