بازدید 26393

ایران در برابر اقدام جدید شش کشور اروپایی چه باید بکند؟!

وزارت امور خارجه فنلاند روز جمعه و یک هفته پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام، در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور به همراه پنج کشور اروپایی دیگر شامل بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد در مسیر پیوستن به سازوکار مالی اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) قرار دارند.
کد خبر: ۹۴۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 02 December 2019

وزارت امور خارجه فنلاند روز جمعه و یک هفته پیش از برگزاری کمیسیون مشترک برجام، در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کشور به همراه پنج کشور اروپایی دیگر شامل بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد در مسیر پیوستن به سازوکار مالی اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) قرار دارند.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت امور خارجه فنلاند در این بیانیه اظهار داشته است: «دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد حداکثر اهمیت را برای حفظ و اجرای کامل برحام توسط همه طرف‌های این توافق قائل هستند. در راستای تلاش‌های مستمر اروپا برای حمایت از توافق و اجرای بخش‌های اقتصادی آن و در جهت تسهیل تجارت مشروع بین اروپا و ایران، ما اکنون در میانه فرآیند مشارکت در ابزار پشتیبان مبادلات تجاری (اینستکس) هستیم و این کار منوط به تکمیل رویه‌های ملی ما در این زمینه است.»

سازوکار مالی اینستکس در ماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن‌ماه ۹۷) راه‌اندازی شد، اما عملیاتی شدن آن تا اواخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه ۹۸) به طول انجامید. البته با وجود اینکه در اواخر ژوئن، «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملیاتی شدن اینستکس خبر داد، این سازوکار مالی تاکنون هیچ نقشی در تسهیل روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا نداشته است.

ایران در برابر اقدام جدید شش کشور اروپایی چه باید بکند!؟

در مقابل، کشور‌های اروپایی از ایران خواسته‌اند، «بدون تاخیر به اجرای کامل مفاد و بند‌های توافق هسته‌ای» بازگردد.

گام چهارم هسته‌ای که تقریبا یک ماه پیش برداشته شد، حساسیت مناسبات برجامی ایران و اروپا را بیشتر کرد. بعد از این گام، اروپایی‌ها رسما و علنا ایران را به فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف مندرج در برجام تهدید کردند. امری که متضمن تهدید تلویحی به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است. با این حال، ایران ضمن تاکید بر ادامه روند کاهش تعهدات، همچنان اروپا را به عدم اجرای تعهدات برجامی مرتبط با مسائل اقتصادی متهم می‌کند.

ظاهرا اروپایی‌ها برای نجات توافق بار دیگر به تکاپو افتاده و از طریق احیا و گسترش اینستکس، می‌خواهند ایران را به عدم برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات ترغیب کنند.

در همین راستا، برخی از ناظران و کارشناسان بر این باورند که پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس اقدام مثبتی است که باید خوشبینانه به آن نگریست و متناسب با آن و متقابلا گام مثبتی از سوی ایران باید برداشته شود.

در این رابطه، رضا نصری، کارشناس حقوق بین الملل و سیاست خارجی در یادداشت کوتاهی در حساب توئیتر خود نوشت: سیاست کاهش تعهدات ایران در قبال اروپا در قضیه برجام‌ مبتنی بر اصل «چماق و هویج» است. در نتیجه منطقی است در قبال اقدامات مثبت اروپا (مانند پیوستن شش کشور به اینستکس) ایران نیز - به جای پافشاری بر چماق یا تهدید به تداوم روند فعلی - یک گام مثبت بردارد.

وی افزود: جریان متخاصم می‌خواهد اینطور القا کند که ایران - حتی در قبال تدابیر مثبت اروپا - به سوی انحلال برجام‌ گام برخواهد داشت تا با بسترسازی سیاسی راه را برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت هموار کند. در شرایط داخلی و خارجی کشور نیز قطعنامه‌ شورای امنیت آخرین چیزی است که نیاز داریم!

نصری ادامه داد: امروز، یک موضع‌گیری «دوستانه» از جانب ایران - یا یک اقدام سنجیده «تشویقی» در برابر اعلام آمادگی شش کشور اروپایی برای پیوستن به اینستکس - ماه‌ها بسترسازی برای درگیر کردن مجدد شورای امنیت را به عقب برمی‌گرداند. تنش‌زدایی و خنثی‌سازی فضای التهاب نشان‌دهنده هوشمندی است، نه ضعف!

با این حال و در طرف مقابل، برخی دیگر بر این باورند که پیوستن این شش کشور به اینستکس عملا نمی تواند کمکی به تجارت اروپا با ایران بکند و به نظر می رسد، این اقدام در راستای جلوگیری از عملی شدن گام های بعدی ایران برای کاهش تعهدات بوده است. لذا، از نظر آن ها، ایران نباید از سیاست کاهش تعهدات برجامی عقب نشینی کند.

در مقابل، کسانی که خوشبینانه یا شاید واقع گرایانه به ماجرا نگاه می کنند، معتقدند که هرچند پیوستن شش کشور به اینستکس ممکن است اثرات و نتایج اقتصادی ملموسی نداشته باشد، بدون تردید نتایج سیاسی مثبتی به دنبال خواهد داشت.

به ویژه آنکه پس از پیوستن این شش کشور، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک ویدئو به زبان انگلیسی به کشورهای اروپایی حمله کرد و گفت: «در حالی‌ که خاورمیانه با شجاعت مقابل ایران و نوکرانش ایستاده است، برخی اتفاق‌های احمقانه رخ می‌دهد: کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند.»

نتانیاهو با انتقاد از کشورهای اروپایی افزود: «در حالی که رژیم ایران مردم خود را می‌کشد، کشورهای اروپایی برای حمایت از این رژیم بسیار جانی عجله دارد. در حالی که ایران تأسیسات نفتی عربستان را بمباران می‌کند، ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای اقدام به غنی‌سازی اورانیوم می‌کند، کشورهای اروپایی عجله دارند برای دلجویی از ایران حتی امتیازهای بیشتری بدهند.»

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به جنگ جهانی دوم افزود: «این کشورهای اروپایی باید از خود شرم کنند. آیا آن‌ها چیزی از تاریخ آموخته‌اند. ظاهرا اینطور نیست.»
به طور کلی، واضح است که عضویت شش کشور اروپایی در اینستکس، با ترغیب سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا صورت گرفته است. چرا که این سه کشور هم موسس اینستکس هستند و هم سیاست حفظ برجام را دنبال می‌کنند. اما این سه کشور تا حالا به دلیل فشار‌های آمریکا نتوانسته‌اند کاری برای ایران انجام دهند. از این رو، احتمال دارد سه کشور یادشده دنبال جلب حمایت سایر کشور‌های اروپایی باشند تا بتوانند موضع متحد و یکپارچه‌ای علیه آمریکا در زمینه تامین منافع اقتصادی آمریکا بگیرند، زیرا به سختی می‌توان تصور کرد که آمریکا با همه یا اکثریت کشور‌های مهم اروپایی وارد تقابل شود. البته چنین سناریویی به این معنا نیست که اروپایی‌ها قصد دارند تمام خسارات‌ تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را جبران کنند. بلکه ممکن است اروپایی‌ها بخشی از مطالبات اقتصادی ایران را برآورده و در این کار به طور متحد در مقابل فشار آمریکا مقاومت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۳
اگر منظور دولت باید چکار کند
کاملا روش هست، طبق معمول سکوت می کند
ایران باید از برجام بیرون رود و کار را یکسره کند. این نوع زندگی از مرگ بهتر است. به گفته قدیمی ها یا زنگی زنگ و یا رومی روم. ایران از برجام بیرون بیاید و تنگه هرمز را ببندد تا آنها دنبال ما بیایند. اگر جنگ شود که شهیدیم. و اگر پذیرفتند به زندگی عادی برمی گردیم. اینجوری که پیش می رود عملا مردم در قبال مردم قرار می گیرند و چیزی بدست نمی آید.
سلام:غرب و آمریکا می خواهند با ترفند اینستکس و FATFایران را به لحاظ اقتصادی و گردش مالی در چنبره تحریمی خود قرار دهند و هرگونه فعالیت ضد تحریمی ایران رارصد کرده و باآن مقابله کنند آن وقت تحریم های غرب اثر بسیار ناگوراری بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد گذاشت اگر مسئولین با تدبیر وعاقل باشند راه صحیح و مصلحت کشور عدم تصویبFATFو حتی عدم قبول ساز وکاراینستکس پیشنهادی اروپااست. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز تیرماه سال جاری در نشست کارگروه اقدام مالی، به‌طور رسمی وآشکارا ‌‌اعلام کرد که FATF اقدام به پیشگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌کند . معاون وزارت خزانه داری آمریکا و ریاست دوره‌ای FATF به کنگره می‌رود و آنجا صریحاًمی‌گوید که با پیوستن ایران به CFT تهران مجبور به روشن کردن مناسبات مالی خود خواهد شد و از این طریق به آن‌ها ضربه خواهیم زد. امامحمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این صراحتا اعلام کرد که «نه بنده و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات کشور رفع شود» اگر FATF برای کشور سودمند نیست و مشکلات کشور رفع نمی شودچرا دولت اصرار به تصویب آن دارد آیا این اصرار نابجا مبنی برتصویب آن شک برانگیز نیست؟ چرا دولتمردان درباره رفع مشکلات کشور با FATF تضمین نمی‌دهند؟! آیا جز این است به سرنوشت بدتر از برجام مبتلا می شود؟؟؟
وقتی کارشناس بین الملل به اروپا میگه جریان متخاصم!! یعنی باید چکارکنیم ؟خوب معلومه مثه همیشه کاسه چه کنم بگیریم دستمون !
این اقدام اروپا فق العاده عالیه(البته برای اروپایی ها و نه ما).اروپا حدود 30 کشوره و اگه 6 تا 6 تا بخوان بگن ما هم هستیم میشه حدود 5 سال روش کار کرد و ایران رو معطل کرد.البته مطمئن باشید توی طول این مدت اینستکس(بهتره بگیم نفت در برابر غذا و دارو هرچند که اینستکس از اون هم بدتره و حتی نفتمونم نمیخرن که در قبالش دارو و غذا بدن) هنوزاجرایی نشده
اگر پول نفت ما را بدهند، ما هم باید ازش استقبال کنیم و شرایط اقتصادی رو کمی آرام کنیم. اگر هم فقط ظاهری میخوان به این سازوکار مالی وصل بشن و عملا کاری نکنند، که هیچ
حقه ای بیش برای استهلاک زمان نیست
این همه موقعیت داشتیم که به اینجا کشیده نشه کارمون . حالا چه کنیم !!!!
ادامه وقت تلف کردن بازی اروپایی ها
دلخوش به انها نبتشید.
اینستکس فقط کانال غذا و دارو است و این کشورها اجرای ان را منوط به برگشتن ایران به خواسته های انها یعنی تعلیق مجدد اقدامات جدید ایران کرده اند.
طبق روال همیشه!
خودشون سود ببرند و خانواده های خارج نشینشان!! مردم کیلو چند!!
وقتی گفته میشود اروپا با چراغ سبز امریکا فعالیت می کند یعنی وقت تلف کردن است. بهمن 97 ، تیر ماه 98 و اکنون آذر ماه 98 ، برجام مهمترین اقدام جناب روحانی بود که متاسفانه به بیراهه کشاندند. همانطور که " گفتگوی تمدنها " که جناب خاتمی پیشنهاد داد و سارمان ملل متحد نیز آنرا تصویب کرد.
خروج از برجام تنها واکنش ایران باید باشد
مهم ترین شرط ایران برای بازگشت به برجام این هست که آمریکا به برجام برگرده. پس تا آمریکا نخواد، هیچ اتفاقی رخ نمیده و اینستکس و مینستکس و .‌‌‌... رو باید گذاشت در کوزه
فروش نفت ایران به زیر 140000 بشکه در روز رسیده. میخوان با همکاری هم به ما در ازای همین مقدار نفت، غذا و دارو بدن. هدف از افزایش تعداد کشورها فقط همینه.
.چه خوب چرا نپذیریم؟از این بهتر نمیشود.ما هنوز زمان مناسب پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را بیاد داریم.به امید داشتن ایران اباد، اسلامی، امن و البته بدون بابک زنجانی ها
اروپائيها به جاي هويج، عكس هويج را نشان ما مي دهند، ما هم بهتر است در مقابل اين اقدام از آنها تشكر كنيم ولي تا عملي نشدن مبادله مستقيم با آنها به مسير خود ادامه دهيم.
اگه اروپا واقعا بخاد به همراه چین و هند و ژاپن و کره و هند میتونن سازوکار مالی رو درست کنن که بشه ایران باهاشون تجارت کنه ولی مسئله اینه نمیخان، نباید ایران منزوی شه ایران کره شمالی نیست
ایران هم می تونه از این حرکات نمایشی مطابق نظر غرب انجام بده
مثلن برای گام ششم بجای سه ماه یکماه دیگه هم فرصت بده و با منت و سر صدای دیپلماسی وار بگه بخاطر حرکت مثبت غرب ما بجای سه ماه چهار ماه فرصت می دهیم و سپس در صورت عملیاتی نشدن که نخواهد شد گام بعدی را بر می داریم
اینکارهم باید بگذارید مثلن دو هفته مانده به فرجه گام جدید تو بوق و کرنا کنید
باهاتون بازی می کنند باهاشون بازی کنید
با لبخند :)
خواهشاً به اروپایی ها اعتماد نکنید. به خودمون و ملت خودمون پشت ببندیم
مرگ بر آمریکا. مرگ بر اروپا. مرگ بر همه کشورها مرگ بر سیاره زحل مرگ بر کهکشان راه شیری .مرگ بر کهکشان کنار کهکشان راه شیری.............دیگه چیزی به ذهنم نمی‌رسه..دوستان یاری کنید
میخواهند با این حرکت توپ را در زمین ایران بیاندازند.

اگر ایران کوتاه بیاید و گام پنجم را بر ندارد که موفقیت بزرگ بدست آوردند ایران را مجبور کرده اند که قانونی که خود وضع کرده بشکند و مجبور به یک عقب نشینی بزرگ کنند و از طرفی دو ماه فرصت خریده اند تا یک طراحی جدید برای شکستن مقاومت ایران پیدا کنند

اگر هم ایران بر قانون خود پافشاری کند و گام پنجم را بردارد به جهان خواهند گفت که با اینکه اروپا در پی تکمیل ضعف های اینستکس بود ایران عملا از برجام خارج شد و بهانه برای فعال شدن مکانیسم ماشه را بدست می آورند



حقیقت این است که برای فعال شدن مکانیسم ماشه یک تخطی بزرگ لازم است که هنوز ایران این بهانه را به دست آنها نداده وچون حدس میزنند گام پنجم بسیار موثر و کارا نسبت به قبل باشد(مثلا غنی سازی بیست درصد یا کاهش همکاری در بازرسی های آژانس) این ترفند را به عنوان ضربه گیر به کار گرفته اند
موشک هوا می کنیم ولی تا بترسند.
وقتی سه کشور بزرگ تا به حال نتوانسته اند یا بهتر بگوییم نخواسته اند در برابر فشار آمریکا کاری کنند از شش کشور کوچک هم کاری برنخواهد آمد . هر وقت اروپا از ایران نفت خرید و پول پرداخت کرد می توان به حفظ برجام امیدوار بود .
شما واقعا اینطور فکر می کنید ؟؟ خیلی بچه گانه است . به قول معروف انها میخواهند با وعده و وعید ما را از انجام گامهای بعدی منصرف کنند . یک مثل معروف است که میگوید اول بگذار توی مشتم ! بعد بگذار توی پشتم !!!! درمثل مناقشه نیست . باید به این کشورها گفت اول یک کاری بکنید ببینیم چکار می خواهید انجام دهید . حاصل این پیوستن و گسستنهای شما برای ما اب و نان که نشده و نمی شود ! ما تاکنون یک اقدام عملی از اینهاندیده ایم . میلیاردها دلار پولهای بلوکه شده ما 40 سال است که دست امریکا است واقعا نمی فهمم اینقدر باید در مذاکرات این نکات گفته شود که گوش دنیا کر شود ولی هیچ کس حرفی نمی زند فقط شعار می دهند . مردم نااگاه هم می پرسند خوب این دشمنی چیست ؟ این دشمن کیست ؟ وقتی بهشان میگویی 150 میلیارد دارایی های ایران را امریکا 40 سال است بلوکه کرده انگار سخن جدیدی می شنوند ! مسئول این بی خبری ها چه کسانی هستند . کسانی که این مسائل رانمی گویند و شده اند بلندگوی معاندین و یا اینکه بخواهند حرفهای ناچیز ایشان را با بازگویی مجدد مثلا جواب بدهند . انهم چه جوابی !
بایستی نیمه پر لیوان را دید و این اقدام مثبت را پاسخ مثبت متناسب داد و روابط با اروپا را نباید کاملا به سمت تیرگی برد که سیاست امریکا و اسراییل و عربستان و امارات و بحربن و ...هست، سوق داد و ارزوی این دشمنان کینه توز را زودتر با دست خود فراهم کرد باید عاقلانه و هشیارانه و با ابنده نگری اقدام کرد و از متحد شدن کامل ظاهری و باطنی اروپا و امریکا بر علیه خود جلوگیری کرد.
فقط یه ادم ابله به راه حل یه سال پبش دل میبنده, چیزی که باید قبلا عملیاتی میشد و نشد هرگز نخواهد شد.
تحلیل عالی بود .. امیدوار باشیم مقامات ایران خردمندی به خرج بدن و از این فرصت به نفع مملکت استفاده کنن ... چون کاهش تعهدات برجام یا در نهایت خروج از برجام برای ایران هیچ فایده ای که نداره بلکه با بازگشت تحریمهای شورای امنیت ، کشور در پرتگاه سقوط خواهد کرد ....
سلام.به نظر منم باید یک چراغ سبز به اتحادیه اروپا نشون داد .البته تا کریسمس.تا هم بتونیم حقانیت خودمون به اروپا رو نشان بدهیم هم تا ژانویه فعالیت هسته ای رو استپ بزنیم تا از لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل بهره مند بشیم.البته تا جایی که من میدونم اروپا جایی نمیخوابه که زیرش آب بره.حتما به فکر منافع خودش است وگرنه این پیشنهاد رو دو ماه پیش میداد. اندکی تامل و تحقیق لازم داره...
مثل فردای برجام ایران میتونه چند تا موشک با شعار نابودی هر کدوم از اون کشورها و به سه زبان فارسی و انگلیسی و زبون خود همون کشور متناظر شلیک کنه.
خوبه اگر عرضه داشته باشند كمي هم كمك كنند خوب است
این کار اروپاییها یک وعده ی نسیه ست و اصلا معلوم نیست آیا این حرکت شش کشور تاثیری بر راه اندازی اینستکس داشته باشه یا خیر. بهترین کار اینه که ما هم یک امتیاز نسیه بدیم و مثلا اعلام کنیم که اجرای گام بعدی رو سه ماه به تعویق میندازیم تا ببینیم چکار میکنند و بالاخره راه میفته یا خیر. هر چند بعید میدونم بدون تصویب قوانین FATF این سازوکار سرانجامی داشته باشه. با همین فرمون اگر ادامه بدیم به یاری دوستان شش ماه تا یکسال بعد تحت تحریمهای وسیع سازمان ملل هم خواهیم رفت و روسیه و چین هم هیچ کاری از دستشون بر نمیاد. کاش مسئولین بجای عدم پذیرش واقعیت هر چه سریعتر یک راه خروج از این راه ترکستان پیدا کنند و با یک نرمش قهرمانانه ی حکیمانه ٬ برگ زرین دیگری به تاریخ افتخارات این مرز و بوم بیفزایند.
میدونید که این کار ایران به چی معروف شده؟
باج خواهی هسته ای!
با راه اندازی اینستکس می توان ثبات بازار در ایران را لمس کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان