بازدید 14617
«فرید زکریا» در واشنگتن پست نوشت؛

اشتباه اصلی سیاست ترامپ درباره ایران چیست؟

دشمن رأیش را داد! این رفتار بی تردید مخالف انتظارات دولت ترامپ بود. فشار حداکثری علیه ایران نتوانست رفتار این کشور را متعادل کرده یا آن را به میز گفت‌وگوها بازگرداند، بلکه تهران را برای اقدامات تلافی جویانه تحریک کرد. شرایط تحریم ها به حدی دشوار است که ایران به خوبی احساس می کند، در صورت انجام اقدامات تحریک آمیز و حتی خطرناک چیز زیادی برای از دست دادن ندارد.
کد خبر: ۹۲۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 21 September 2019

بسیاری از ناظران بر این باورند، یکی از عوامل اصلی سردرگمی ترامپ در قبال ایران و اظهارات متناقض وی در مورد ایران، عدم آشنایی ترامپ با ایران و الگوی رفتاری آن است.

به گزارش «تابناک»؛ در این رابطه، «فرید زکریا» روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی بر این باور است که اشتباه اصلی سیاست ترامپ در برابر ایران را باید در عدم شناخت وی نسبت به الگوی رفتاری و تصمیم گیری ایران دانست.

زکریا در واشنگتن پست نوشت: «دشمن صاحب رأی است»؛ این نقل قولی است که به سون تزو (Sun Tzu)، استراتژیست نظامی باستانی چین نسبت داده می شود. تزو توصیه می کند که انسان باید دشمنش را بشناسد. این دقیقا بیانگر مهم ترین کاستی سیاست ترامپ در برابر ایران است. استراتژی دولت ترامپ اعمال فشار دوچندان بر ایران و وادار کردن سایر کشورها به پیروی از تحریم های یکجانبه ایالات متحده و در نتیجه تسلیم کردن ایران است.

واکنش اولیه تهران به این سیاست خویشتندارانه بود. ایران به سادگی در پی عبور از ایالات متحده برآمد؛ به پایبندی به برجام ادامه داد و تلاش کرد، با سایر کشورها تجارت کند. اما این تلاش ها به دلیل نقش دلار در سیستم مالی بین المللی شکست خورد و تحریم ها جواب داد.

اقدام بعدی تهران این بود که نشان دهد این نوع فشار حداکثری هزینه ای دارد. «ایجاد مزاحمت برای شناورهای در حال تردد در خلیج فارس، سرنگونی پهپاد آمریکایی، به‌کارگیری نیروهای نیابتی منطقه ای و یورش اخیر به تأسیسات نفتی عربستان همگی در راستای این اقدام صورت گرفت. پیام این اقدام ها روشن است: پیامدهای دشمنی با ایران می تواند در سراسر خلیج فارس گسترش یافته و در عرضه جهانی نفت اختلال ایجاد کند.»

دشمن رأیش را داد! این رفتار بی تردید مخالف انتظارات دولت ترامپ بود. فشار حداکثری علیه ایران نتوانست رفتار این کشور را متعادل کرده یا آن را به میز گفت‌وگوها بازگرداند، بلکه تهران را برای اقدامات تلافی جویانه تحریک کرد. شرایط تحریم ها به حدی دشوار است که ایران به خوبی احساس می کند، در صورت انجام اقدامات تحریک آمیز و حتی خطرناک چیز زیادی برای از دست دادن ندارد.

اشتباه اصلی سیاست ترامپ درباره ایران چیست؟

نکته دیگر، سیاست های داخلی جمهوری اسلامی است. درست همانند ایالات متحده، کسانی در ایران نیز با برجام مخالف بودند و عقیده داشتند که تهران در ازای قول آمریکا برای برداشتن تحریم ها و اجازه بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، امتیازات بزرگی را واگذار کرده است. آنها پیش بینی کردند که واشنگتن به تعهداتش پایبند نخواهد ماند. با خروج ترامپ از برجام ادعای آنها به حقیقت پیوست.

به گفته جیم ماتیس (Jim Mattis)، وزیر دفاع مستعفی ترامپ، «کشورهایی که هم‌پیمانانی دارند، جلو می روند و کشورهای بدون هم پیمان تنزل می کنند.» عجیب است که ایالات متحده تنها با حمایت تعداد اندکی از هم‌پیمانانش راهبردی تازه و پرخطر را علیه ایران برگزید. ترامپ برای شروع این راهبرد به هم‌پیمانان اروپایی خود اهمیتی نداد و به نظر می رسد، این دلیل اصلی استعفای ماتیس بود. اروپایی ها نیز حق رأی دارند و گذشته از همیاری، برخی از آنها فعالانه در پی خنثی کردن سیاست های ایالات متحده در برابر ایران هستند. حتی امارات متحده عربی، وفادارترین هم‌‌پیمان عربستان سعودی، نیز در ماه های اخیر بین خود و ریاض فاصله ایجاد کرده و قصد خروج از یمن به عنوان یک مداخله شکست خورده را دارد.

سون تزو در کتاب «هنر جنگ» می نویسد پیروزی فقط هنگامی ممکن است که یک رهبر بداند چه زمانی را برای مبارزه انتخاب کند و آماده باشد. شکست زمانی تضمین شده است که یک رهبر بی محابا، دمدمی مزاح و متکبر باشد. این تحلیلی به ‌هنگام از دوران باستان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۸
تحلیل کاملاً درست و منصفانه ای بود کشور عزیز ما یک بازنده تمام عیار هست در تمام زمینه ها و چیزی برای از دست دادن ندارد با این واقعیت را پذیرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
چه ترسو و بی روحیه هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
انقد ترسو نباشید درسته فشار اوردن ولی ما میتونیم پیشرفت کنیم فقط باید اول مسائل داخلی حل بشه
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
دقیقا ما مردم عادی بازنده اصلی هستیم تمام هست نیستمون بر باد رفت عمری را در تحریم ترس از جنگ سپری کشور قدرتمند است که مردمش در اسایش باشن
فکر نکنم ترامپ سیاست اشتباهی داشته باشه کسی چه میدونه؟؟
سهام آرامکو قرار بود به نیویورک فروخته بشه که بجاش لندن اونو خریداری کرد!!!یعنی تا اینجا برد انگلیس
از اون طرف ایران میاد به آرامکو حمله میکنه و ارزش سهام آرامکو که حالا متعلق به انگلیس هستش افت میکنه
آمریکا بزرگترین ذخایر نفتی رو داره که بهش دست نزده و قیمت نفت با این حرکت بالا میره
در نتیجه میتونه نفت خودشو با قیمت بالاتر به دنیا عرضه کنه
در نتیجه ترس عربها کلی سلاح بفروشه بهشون و درخواست باج کنه
و از کجا معلوم که این حملات با چراغ سبز خود آمریکا هماهنگ نبوده؟؟؟؟؟
نتیجه::اینکه رسانه ها چی میگن و طرفها به ظاهر هارت و پورت میکنن مهم نیست باید دید پشت پرده چه خبره وگرنه رسانه ها کارشون سمت و سو دادن به ذهن ببیننده و شنوندگان هستش
اما خطاب به مردم عزیز خودمون ایران:
نه ترامپ نه هیچ کشور دیگه ای دلش برای ما نمیسوزه و تغییر را باید از خودمان شروع کنیم و باید منافع عمومی رو ترویج و منافع شخصی و خودخواهی رو کنار بزاریم تا ما تغییر نکنیم هیچ چیز عوض نخواهد شد
خودم به عنوان اعتراض نه در انتخابات شرکت میکنم
نه سعی میکنم حقی از کسی ضایع کنم
نه پول به لگن و بونجول داخلی و لگن چینی میدم و هزاران کار دیگه
وقتی برای مثال پراید 50میلیون ی صف میکشی وقتی برای شکر حقارت میکشی و صف وامیستی انتظار تغییر نداشته باش
امیدوارم سه سطر آخر را سیاستمداران ما بخوانند و روی یک برگه با حروف درشت چاپ و در دفتر کارشان نصب کنند
فرید ذکریا کیه؟ همونی که درخصوص حقوق بشر می نوشت ؟ بگو خاویر پرز دکوئیار اصلا... می بینید که ما رو به خاک سیاه نشونده سیاستهاست . شما هی برید خزعبلات اینها رو .....
سون تزو : کشوری با قدمت سیصد ساله هرچقدر هم که قدرتمند جلوه کند نمیتواند حریف کشوری با قدمت ده هزار ساله شود
ترامپ دقیقا می داند چگونه در مقابل ایران باید عمل کند ،دستکمش نگیرید!
ایشان احتیاجی نمی بیند به ایران حمله کند و اصلا قصدش هم نیست ، بار ها گفته است ،حتی بوش هم ایران گفته بود.
فقط مجبورش نکنیم که مجبور به حمله شود!
هرگز نمیتونه امریکارو در موضع قدرت قبلی خودش نگر داره .این کاره نیست اصلا .ترامپ یه اقتصاد دانه تا یک ریس جمهور .الان توپ در میدان ایران ه هر طور که بخواد میتونه این بازی رو ادامه بده و دست بالارو حفظ کنه.واقعا ترامپ سر در گم شده.بخاطر تصمیم اشتباهی که از بر جام خارج شده.مورد انتقاد های شدید چه از جانب کشور خودش و اروپا شده .یه تصمیم غلط هم اگه بگیره اقدام نظامی کنه در منجلاب فرو میره که باز گشتش کار اسانی نخواهد بود.....
با این حرف زکریا موافقم که ما با وجود تحریم نفتی چیز زیادی برای از دست دادن نداریم. امریکا اگر نمیخواهد بفهمد اکنون وقت آنست به او بفهمانیم، منطقه خلیج فارس به طور خاص و منطقه غرب آسیا به طور عام، حوزه نفوذ ایران است نه امریکا از 10 هزار مایل آن طرف تر
چرا دارد . و ان دادن جان مال مردم به ازای در قدرت بودن
ترامپ بعد از 2020 اگر انتخاب شد، خطرناک تر از ترامپ الان خواهد شد.
جمهوری اسلامی سوار بر امواج اشتباهات دشمنانش پیشرفت کرده و می کند! تماشا کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
این نظریه رد نمیکنم و اساتید هم باید بیشتر توجه کنن.به قول معروف جو گیر نشن
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
فعلا یگ غلط هایی کرده
اباما اگر دوسال دیگر مذاکره نمی کردن تحریم ها خود به خود ازبین می رفت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل