بازدید 6525

۳ ضرورت تسریع در راه اندازی کارتخوان مطب پزشکان

این طرح بر اساس «قانون مالیات‌های مستقیم» به اجرا در می‌آید که مصوب ۴ اسفند ۱۳۶۶ است و دیر یا زود همگان می‌بایست به اجرای آن تن دهند؛ چه پزشک باشند و چه شاغل در هر پیشه دیگری. دورنمایی که بر اساس آن، هرگونه تلاشی برای تاخیر در اجرای قانون، بیهوده و سوال برانگیز به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۹۱۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴ 24 August 2019
تابناک اجتماعی -
پزشکان کار با کارتخوان را بلد نیستند؟ این سوالی است که چند روزی ست بسیاری با طعنه و کنایه مطرح می‌کنند و مستندشان در این خصوص، نامه‌ای است که با دقت اندک خوانده شده و سو برداشت به دنبال داشته است.

به گزارش «تابناک»، درباره نامه‌ای سخن می‌گوییم که کمتر از یک هفته پیش رسانه‌ای شد و بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشت. نامه‌ای با امضای رئیس کل سازمان نظام پزشکی که در آن تاکید شده پزشکان برای استفاده از کارتخوان نیاز به آموزش دارند و تقاضا شده که تا برگزاری آموزش، ثبت کارتخوان را به عقب بیاندازند.

البته این تمام واقعیت نیست، چراکه منظور از الزام پزشکان به استفاده از کارتخوان، پیوستن ایشان به طرحی تازه است که در آن کارتخوان‌ها به اداره مالیات متصل می‌شوند تا فرایند محاسبه و دریافت مستقیم مالیات به اجرا در آید. طرحی که در قالب بند الحاقی تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.

بر اساس این مصوبه، تمامی صاحبان حرفه‌ها و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف هستند از دستگاه کارتخوان یا پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که این قانون -برخلاف تصورات رایج در این روزها، منحصر به پزشکان نیست بلکه گروه‌های شغلی دیگری را نیز در بر می‌گیرد. مشاغلی که در آن‌ها هم شمار زیادی نتوانسته اند به دلیل برخی مشکلات از جمله مشکلات زیرساختی در اتصال پایانه‌های فروشگاهی به اداره مالیات، مصوبه فوق را اجرایی کنند و نیازمند امهال هستند.

شاید جالب باشد که بدانید برخلاف تصورات شکل گرفته پس از نامه رئیس کل سازمان نظام پزشکی، تعویق طولانی مدت در اجرای این طرح (که می‌بایست از ابتدای امسال آغاز می‌شد) نیز نتیجه فقدان زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای این طرح بوده است که موجب شده اجرای قانون به نیمه دوم سال موکول شود و تا پایان شهریورماه مهلت برای پیوستن به آن در نظر گرفته شود.

زمان زیادی که به نظر می‌رسد برای اجرای این طرح کفایت می‌کند و اینجاست که نامه نظام پزشکی برای تمدید مهلت اجرای قانون، عجیب جلوه می‌کند. نامه‌ای که موجب شده برخی تصور کنند این مجموعه به دنبال بهانه تراشی برای فرار از قانون مصوب است، تا جایی که حتی از دستاویز قراردادن آموزش نیز ابایی ندارد.

باور ناصوابی که دستمایه نقد‌های فراوانی شده و حتی به تمسخر و لطیفه سازی با ضرورت نصب کارتخوان در مطب پزشکان نیز رسیده است. تصوری که فرار بسیاری از پزشکان از استفاده از کارتخوان در یکی دو سال اخیر که ماجرا بسیار داغ شده و تاکید فراوان شان بر دریافت وجه نقد و همچنین بحث داغ زیرمیزی گرفتن شماری از پزشکان به تقویت آن منجر شده است.

بر این اساس شاید بهترین تدبیر برای فرار از شائبه‌های مطرح شده و شکل گیری و استحکام باور‌های نادرست در این زمینه، تاکید موکد پزشکان و نهاد صنفی ایشان یعنی سازمان نظام پزشکی بر اجرای هرچه سریعتر مصوبه مجلس، ولو به صورت ناقص باشد. تاکید و ابرام بر اجرای قانونی که می‌بایست در آینده همه صنوف به اجرای آن تن دهند و درست یا غلط، از پزشکان و برخی متخصصان بعضی رشته‌های دیگر شروع شده است.

این دومین نکته کلیدی ماجراست که مجابمان می‌کند از رفتار برخی پزشکان منتقد این طرح و سازمان نظام پزشکی شگفت زده شده و بر ضرورت تغییر رویکرد ایشان تاکید کنیم. اینکه این طرح بر اساس «قانون مالیات‌های مستقیم» به اجرا در می‌آید که مصوب ۴ اسفند ۱۳۶۶ است و دیر یا زود همگان می‌بایست به اجرای آن تن دهند؛ چه پزشک باشند و چه شاغل در هر پیشه دیگری. دورنمایی که بر اساس آن، هرگونه تلاشی برای تاخیر در اجرای قانون، بیهوده و سوال برانگیز به نظر می‌رسد.

به این ملاحظات، درآمد بالاتر پزشکان به نسبت اغلب مشاغل و همچنین میزان تحصیلات این قشر را هم می‌توان افزود، اما فراتر از آن، پیوستن پزشکان به این طرح ویژه از این رو ضرورت دارد که مدتهاست به مطالبه‌ای عمومی بدل شده است. مطالبه‌ای که بسیار همراستا با فعالیت پزشکان به نظر می‌رسد و از این رو، انتظار می‌رود بی وضع هیچ قانون و مقرراتی هم مورد توجه ایشان قرار گیرد و پاسخ بیابد نه اینکه شکل قانونی آن هم با اعتراض مواجه شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۲۶
باید ما یک سازمان مستقل برای نظارت بر کار پزشکان داشته باشیم که مدیریتش فقط بر عهده پزشکان نباشه. الان وظیفه اصلی نظارت بر کار پزشکان برعهده سازمان نظام پزشکیه که در واقع انجمن صنفی پزشکانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
من پزشکم و با پرداخت مالیات پزشکان کاملا موافقم، بنظرم پزشکان باید درآمدشونو واقعی کنن (ویزیت ۱۵۰ دلار وده تا ۱۵ دقیقه هم باید برای هر ویزیت وقت بذارن، ۴۰درصدم مالیات بدن، مثل بقیه دنیا، اگرم مسئولان باهاشون لجبازی میکنن،اعتصاب کنن تا مردم برن پیش حکیم علفی ودرمان شن!
به نظر من باید سیستم کارتخوان در دفاتر ثبت نیز انجام شود. حدود چهار سال پیش برای دادن وکالتی به دفتر خانه ... مراجعه کردم که پس از پایان انجام کار من گفتم چقدر میشود و در جواب گفتند ۷۵ هزار تومان و به من گفتند که هزینه را به سردفتردار در داخل اتاق پرداخت کنم. من با توجه به اجبار به انجام در آن روز مجبور بودم اینکار را انجام دهم .سردفتر دار گفت هزینه ۲۵۰ هزار تومان میشود و گفت کارتخوان نداریم و بایستی نقدی پرداخت کنید. به نظر من یکی از جاهای اصلی برای ثبت دریافت هزینه ها باید در دفاتر ثبت اسناد باشد تا از سو استفاده اینچنینی جلوگیری شود.
پزشکان باید مالیات بدهند، پزشکان ایرانی بسیار پولدار هستند حتی چندین برابر پزشکان غربی در صورتی که سرویس دهی و سطح علمی به پایین تری دارند، چون آنجا درآمد های بالا تا 70 درصد مالیات می دهند اما در ایران پزشکان خود را از مردم جدا کرده و تافته جدا بافته شده اند و مانند پادشاهان زندگی می کنند!!!
پاسخ ها
خادم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
حتی یک کلمه از حرفات صحیح نبود. چقدر زشته که با دروغگویی و بی اطلاعی محض سعی بر تخریب وجه
پزشکان زحمت کش رو دارید.
همین شما رو یک پزشک به دنیا آورده که شاید حتی یک بار هم از اون پزشک یادی نکردی و قدردانش نبودی.
خیلی متاسفم برای نگاه کوچک بسیاری از شماها
تابناک خیلی ممنون. تقریبا بقیه رسانه ها از ترس مافیای پزشکی چیزی در این مورد نمی نویسند. لطفا کم نگه داشتن ظرفیت تخصص پزشکی را هم پیگیری کنید. فقط کافیست یک نمودار از ظرفیت تخصص در مقایسه با دیگر رشته انتشار دهید.
قدرت نظام اسلامی را در اجرای عدالت نشان دهید.
بنده پزشک هستم و بیشتر از 10 ساله کارتخوان دارم
متاسفانه اداره مالیات دائم پیام میدهد کارتخوان نصب کنید و به سیستم مالیات متصل کنید ولی غیر قابل انجام است
نکته جالب این است که حتی کارشناسان اداره مالیات هم قادر به رفع مشکل نیستند و گاها جواب های عجیب میدهند
مثلا تا به امروز کارتخوان های بانک ..به نام شرکت پرداخت الکترونیک .. برای سیستم اداره مالیات تعریف نشده و کارشناس آن اداره میگوید که بانک خودتان را عوض کنید!!!
اسناد قابل ارائه این مشکل را دارم که ارائه کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
پزشک عزیز دستگاه کارتخوانی که دارید از شرکت خصوصی هست که لزوما وابسته به بانک مورد نظر شما هم نیست شما می توانید از سایر شرکت های خصوصی کارتخوان بگیرید و متصلش کنید به بانک مورد نظرتان پس راه حل این مشکل ساده هست اگر شرکت مذکور مشکلی داره کافیه به شرکت دیگر مراجعه کنید بدون نیاز به تغییر حساب یا بانک.
سلام
آیا خبرنگاران و معلمان خصوصی و کلاسهای کنکور و بازیگران و مداحان و طلافروشان و...هم به ساما نه مالیاتی وصل هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
اونا وصل نباشند دلیل بر این میست که بقیه هم وصل نباشند. کم کم
هر پزشک باید در هر روز تعداد خاصی مریض معاینه کند وقتی مریض زیاد است وقت معاینه گاها به یک دهم وقت استاندارد کاهش می یابد و پزشکان به شدت خسته در چنین وقت کمی توان انجام وظیفه درست را ندارند لطفا از حق بیماران دفاع کنید وقت معاینه باید کاملا مشخص شود و رعایت گردد و هر پزشک در هر روز باید تعداد معینی بیمار معاینه کند تا خسته نباشد و بتواند درست به وظیفه اش عمل کند از وزیر بهداشت خواهش کنید دستور دهد تعداد ظرفیت رشته پزشکی را افزایش دهند دارد به بیماران ظلم میشود آنها مثلا پول 20 دقیقه معاینه به پزشک پرداخت می کنند ولی 2 دقیقه هم وقت برای طرح بیماری خود ندارند پزشک خسته عجله دارد تا بیمار را زود بیرون بفرستد تا نفر بعدی بیاید لطفا به داد بیماران برسید تابناک در این مورد هم روشنگری کن بیماران چند دقیقه وقت دارند ؟ چند دقیقه در مقابل چند تومان ؟ لطفا روشنگری کنید
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
به نکته خوبی درمتن اشاره شده "نظام پزشکی یک انجمن صنفی است " باید یک ارگان بازرسی بااختیارات کافی که اعضای آن پزشک نباشند ایجاد ومشکل را اساسی جل کند. .
طرح رفع انحصار از پزشکی ایران به کجا رسید؟
ما که هر پزشکی رفتیم تا حالا کارت خوان داشته
این طرح اول از همه باید برای رستوران ها و مغازه ها به اجرا دربیاید که رقم های فروش روزانه ۱۰۰ میلیون تومانی دارند نه یک پزشک
تا وقتی که وزیر بهداشت پزشک باشد این مشکلات هست. باید مانند اکثر کشورهای جهان وزیری غیر پزشک داشته بتشیم تا تعارض منافع پیش نیاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
آفرین
چرا مثلا یک مهنس مکانیک وزیر بهداشت نباشد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
شما در جریان باش که آقای نمکی وزیر کنونی بهداشت پزشک نیست
حل مشکل مالبات پزشکان صرفا نصب کارتخوان نیست چون راه دور زدن زیاد داره و مشکلات بیشتری رو برای بیماران بوجود میاره مثلا پزشک ممکنه درخواست حق ویزیت بیشتری از بیماری بکنه و در واقع مالیاتش رو بیمار پرداخت کنه!! یا میتونه دو کارتخوان بزاره یکیش رو در سامانه امور مالیاتی ثبت کرده باشه و یکیش رو نه و از اون کارتخوان متصل به سازمان مالیات اصلا استفاده نکنه و.....
تنها راه حل منطقی، افزایش ضرایب مالیاتی آنها از رقم ناچیز 15 درصد به حدود 50 درصد میباشد. چون با یک محاسبه ساده میتوان مسخص کرد که هر پزشک روزی چند ببمار رو ویزیت میکنه و مبلغ ویزیت چقدر است با ضرب این ارقام در ضریب مالیاتی مالیات دقیق آنها محاسبه میشود
تابناک این بار بر خلاف عادت مالوف پزشک ستیزی وارد
فاز انصاف شده است
منطقی تر و محتر مانه تر راجع به پزشکان صحبت کرده است
امیدوارم این روند منصفانه ادامه داشته باشد
اکثریت قریب به اتفاق پزشکان از قدیم کارتخوان داشته اند
و مخالفتی با این قضیه نداشته و ندارند
سوال این است که چرا این قانون فقط باید در مورد پزشکان
اجرا شود
چرا شامل سایر صنوف نمی شود ؟ علت این تبعیض و دو گانگی چیست ؟




ا
مشکل در انحصار است نه کارتخوان و ... شرایط رقابتی در بازار خدمات سلامت فراهم شود و رانتها و انحصارها برداشته شود. بقیه مشکلات خود به خود حل می شود.
الان چندین سال هست که باقر لاریجانی یکی از برادران خاندان لاریجانی ها معاون آموزشی وزارت بهداشت در دولت های مختلف بوده و هر وزیری آمده ایشان را برکنار نکرده است این معاونت سهمیه پذیرش در رشته های پزشکی را هرسال در کنکور مشخص می کند ایشان با عملکردشان رانت عظیمی در رشته های پزشکی ایجاد کرده اند و مردم را گرفتار .....
کارتخوان باید با قدرت مصب بشه و با جذب دانشجوی بیشتر جلوی سوداگری سلامت توسط بعضی از پزشکان پولکی گرفته بشه
چقدر این مردم حساسبت رو کارتخوان. ارایشگرا وکلا هنرپیشه ها خواننده ها ندارند؟ اینقدر از پزشکا بدتون میاد به محض تصادف نرین اورژانس
چه خوش خیال هستن دوستانی که اینجا نظر دادن ، حالا فرض کنید سالی چند هزار میلیارد تومان از پزشکان هم مالیات گرفتن فکر می کنید این پول ها صرف بهداشت و آموزش و پرورش رایگان و ساحت خانه برای زلزله زدگان و سیل زدگان و جاده سازی و خط آهن و رواج صنعت و بیمه فقرا و ... می شه؟؟؟؟ نه عزیزان من این مالیات ها صرف همان نجومی بگیرها و ابوالمشاغل ها می شه صرف همان بستگان مقامات و مسئولین می شه که بدون تخصص مهمترین پست ها را اشغال می کنند و دهها میلیون تومان حقوق می گیرند صرف مدیران خودرومونتاژ کنی می شه یا صرف نماینده هایی می شه که آزادانه فساد می کنند و وقتی بعد از ۴۰ سال مثلا بازداشت می شن می تونن دهها میلیارد تومن وثیقه داشته باشند بدون اینکه کسی از آنها بپرسه این دهها و صدها میلیارد تومن پول وثیقه از کجا آمده است .من سعی می کنم بیمار نشم ولی اگر گذرم به پزشکی افتاد حتما پول نقد می دم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی