بازدید 16754
هاآرتص تحلیل کرد؛

خلاقیت‌های ایران برای عبور از موانع

نشریه هاآرتص در مطلبی با اشاره به تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران و همچنین تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، دست به تحلیل راه‌های خلاقانه‌ای زده است که ایران برای دور زدن و عبور موانع از آن‌ها استفاده می کند؛ راه‌هایی که از ورزش تا تحریم‌ها را در برمی گیرد.
کد خبر: ۹۱۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ 13 August 2019

نشریه هاآرتص در مطلبی با اشاره به تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران و همچنین تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، دست به تحلیل راه‌های خلاقانه‌ای زده است که ایران برای دور زدن و عبور موانع از آن‌ها استفاده می‌کند؛ راه‌هایی که از ورزش تا تحریم‌ها را در برمی گیرد.

به گزارش «تابناک»؛ این مطلب با اشاره به موضوع تحریم‌های ایران و نیاز ایران به چاره جویی در دو حوزه فروش نفت و سرمایه گذاری خارجی بیان کرده: وقتی رئیس جمهور جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۶ تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد، سرمایه گذاران ثروتمند و دولت ایران به امارات متحده عربی روی آوردند و بانک‌های آن کشور را با صد‌ها میلیارد دلار سپرده مستقیم یا خرید دارایی پر کردند. دو سال بعد، وقتی جهان از بحران اقتصادی آسیب دیده بود، سرمایه گذاران خارجی پول خود را از بانک‌های امارات بیرون کشیدند. اما ایرانیان همچنان پول خود را در امارات متحده عربی نگه داشتند و این مسأله حداقل تا زمان بحران اقتصادی دبی در سال ۲۰۰۹، اتاق تنفس موردنیاز ایران را به آن بخشید.

خلاقیت های ایران برای عبور از موانع

دبی ثروتمند که در آستانه ورشکستگی بود، پس از آن باید به امارات خواهرش یعنی ابوظبی اعتماد می کرد، که موافقت برای قرض ۲۰ میلیارد دلار به ابوظبی را اعلام کرد. اما این کمک با یک احتیاط همراه بود: دبی مجبور شد روابط خود را با ایران به عنوان بخشی از سیاست کشور‌های خلیج فارس علیه نفوذ ایران قطع کند. در سه سال گذشته، امارات درخواست‌های ایرانی برای اعتبار را رد نموده و حدود ۵۰۰۰۰ ایرانی امارات را ترک کرده اند. اکنون دبی درگیر بحران اقتصادی جدیدی است؛ قیمت املاک و مستغلات بیش از ۲۴ درصد کاهش یافته است، هتل‌ها در کمترین میزان اشغال اتاق‌های خود طی یک دهه اخیر قرار دارند و سرمایه گذاران خارجی هم به این سرعت از راه نمی‌رسند. دبی بار دیگر برای نجات زندگی اقتصادی اش، به دنبال ایران است.

امارات متحده عربی پیش از این با کاهش حضور ارتش خود در یمن، روابطش را با ایران نزدیکتر کرده و شروع به کمرنگ کردن اتحاد نظامی خود با عربستان سعودی نموده است. دبی همچنین اخیراً هیأتی از تجار را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و یافتن راه‌های قانونی برای تجارت با وجود تحریم ها، به ایران اعزام کرده است. تحت فشار صاحبان کسب و کار، حاکم امارات موافقت کرده که ویزا‌های جدیدی را به سرمایه گذاران قانونی ایرانی اعطا کند و به بانک‌ها اجازه دهد تا حساب‌های ایرانیان را باز کنند. اصطکاک‌های کوچک بین دو کشور رقیب ممکن است ادامه یابد؛ اما با بدتر شدن وضعیت اقتصادی امارات تسکین قابل توجهی خواهد یافت. این روابط به همراه ادامه خرید نفت از ایران توسط چین، براساس گزارش نیویورک تایمز، این واقعیت را برجسته می‌کنند که ایران هنوز گزینه‌های خود را برای دور زدن تحریم‌ها از دست نداده و دشواری عظیم در انجام این کار ایران را خسته نکرده است.

واشنگتن که سعی در پر کردن هرگونه حفره احتمالی در تحریم‌های خود را دارد، می‌تواند تحریم‌های جدیدی را به امارات تحمیل کند، یا مواردی را بر چین بسط دهد. اما به نظر می‌رسد سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، این است که مسیر دیپلماتیک را به مجازات‌هایی که می‌تواند ایالات متحده را با یکی از متحدان مهم عرب در خاورمیانه درگیر کند، ترجیح دهد.

او به طور مشابه با استفاده از توافق برای سیستم نظارت مبهم در منطقه امنیتی در سوریه، سیاست آشتی طلبانه‌ای را با ترکیه طراحی کرد و لحن تند او نسبت به آنکارا در مورد خرید موشک‌های S-۴۰۰ روسی نرم شد. وی همچنین به عراق اجازه داده تا ماه سپتامبر از تحریم‌های علیه ایران معاف شود و گفت‌وگوی غیرمستقیم با ایرانیان را از طریق رند پل، سناتور جمهوری خواه انجام می‌دهد.

موضوع مذاکرات با ایران و کانال دیپلماتیک، هفته گذشته ترامپ و رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون را در یک رویارویی قرار داد. ترامپ توییت کرد: ایران در مشکلات مالی جدی قرار دارد. آن‌ها ناامیدانه می‌خواهند با ایالات متحده صحبت کنند، اما از سوی همه کسانی که قصد دارند ما را نمایندگی کنند، از جمله رئیس جمهور ماکرون از فرانسه، سیگنال‌های متفاوتی به آن‌ها داده می‌شود. ماکرون نتوانست در برابر این حمله لفظی که علیه تلاش هایش برای باز کردن مسیر دیپلماتیک با ایران بود، هنگام نشست G۷ در ۲۴ آگوست در فرانسه سکوت کند.

وزیر امور خارجه فرانسه، ژان ایوس لودرین پاسخ داد: "در مورد ایران، فرانسه با تمامیت حاکمیت خود صحبت می‌کند ... فرانسه نیازی به مجوز دیگران برای انجام این کار ندارد. " فرانسه، مانند آلمان و انگلیس، قصد ندارد در اتحاد دریایی که ترامپ اعلام کرده برای جلوگیری از حملات احتمالی ایران به حمل و نقل در خلیج فارس تأسیس می‌شود، شرکت کند.

این تنش بین اروپا و ایالات متحده، و تلاش برای راه تنفس جدید برای یک روند دیپلماتیک، هنوز به ایران راهی برای خروج از بحران اقتصادی خود نمی دهد؛ اما در این اوقات دشوار، ایرانیان حداقل می‌توانند از کنسرت "صدای موسیقی" که هم اکنون در صحنه تالار وحدت تهران اجرا می‌شود لذت ببرند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۰
این حرفهای فضایی چیه؟؟؟ 24 درصد مسکن در امارات ارزان شده و آنها بحران اقتصادی دارن؟؟ پس مثل ما خوبه که گرانی مسکن پدرمون رو در آورده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
دوست من سلام. متن مدعی کاهش 24 درصدی مسکن در سال 2009 شده نه الان عزیزم. تا حدودی درسته
عبور از موانع برای آقایان وگرنه ملت که بیچاره شدن
ورزشش کجا بود؟
مشکل ايران با امريکا و اسراييل چگونه حل ميشود؟ چه ضرر و سودي عايد ملت ر ميشود؟
مردم در حال فقر و بدبختی، شما در حال سفر و خوشگذرانی و ژست و عکس
خلاقیت؟!!!!
تحریمهای استخوان شکن(البته فقط برای ملت)!!!!!
اقتصاد فریز شده!!!!
روابط شکننده با دنیا!!!!
ملت نا امید و دلمرده!!!!
.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
هر روز ۳ تا کارخانه افتتاح میشود.بعد برجام این قدر کارخانه افتتاح نشد که از وقتی ترامپ از برجام امده بیرون کارخانه داره افتتاح میشود!!!!!!!خسته نباشند
تابناک .سلام و خسته نباشید . حجم زیاد مطالب سیاسی و اقتصادی و .....برای کاربران در هر روز کمی خسته کننده شده است . برای تنفس روحی کاربران نیاز هست در هر روز یا در هر هفته مطالبی در باره بهداشت و سلامت و بیماریها هم‌مطالبی داشته باشید . هر چه قدر تکراری باشد ولی ارزش خواندن و یاد اوری را دارد مثلا هر روز بخش های قانونی و حقوقی را بیان میکنید خوب هست ولی مطالبی در مورد فواید میوه ها . گل ها . داروها . بهداشت ودرمان و محیط زیست . .....مطالبی را بگدهرید بد نیست موفق باشید
اگه مسئولین خلاقیت داشتن مشکلات داخل رو حل می کردن
مردم بیچاره شدن بابا بس کنید دیگه
با تحلیل های خود ساخته واقعیت را نمیتوان تغییر داد.
این مدیران با این خلاقیت هایش همه را به روز سیاه نشانده اند. می گویند شکر کنید که با پول ییارانه می تواندی نان بخرید این خلاقیت نیست؟
بهترین راهکار آن است که هر خانواده سعی کند راه (هایی) برای حل مشکلات خود بیابد در غیر این صورت کسی به فکر حل مشکلات آنها نخواهد بود. کس اندر جهان جز سر انگشت من نخارد به غمخوارگی پشت من.
الان از کجا موانع عبور کردیم میشه اقایون بفرمایند
ببخشید اگر ولش هم می کردید همین وضعیتی که الان داریم را داشتیم حالا اینکه می فرمائید خلاقیت کجاش هست خدا میداند
ساده لوح تر از مسئولین ما در دنیا وجود ندارد
کنسرت آخرش چه ربطی داشت؟؟؟

تحریم اقتصادی بشیم
آقا زاده ها اختلاس کنند
بجاش ما بریم کنسرت عشق و حال؟

الله اکبر
دبي ورشكسته شده،امارات درحال سقوطه، آمريكا و اروپا دچار بحرانن و هرروز قحطي و ويراني و گرسنگيه، ولي ما خوبيم و در رفاه و ارامش . درضمن در مورد ورزش كه تيتر زدي نديديم چيزي بنويسي
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی / که در نظام سیاست ، ظریف پایمال است!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر