بازدید 6903

پلیس را نباید مامور برخورد با بدحجابی کرد

کد خبر: ۹۱۵۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲ 31 July 2019

به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: اخیرا در یکی از کانال‌های تلگرامی اصولگرا فیلم کوتاهی را دیدم از یک فرد چاقو یا قمه به دست که علیه پلیس عربده‌ می‌کشید و سعی داشت که پلیس را بترساند و به عقب براند. در زیر فیلم هم این پرسش را با تعریض به منتقدین سیاسی کشور طرح کرده بود که چه کسانی پلیس را به این روز انداختند که اوباش نیز برای آنان شاخ و شانه می‌کشند؟

پیش‌تر نیز چند ویدیو دیده بودم که مردم عادی با پلیس درگیر شده و کتک‌کاری می‌کنند که بدترین آنها در جاده شیراز و کازرون بود که خوشبختانه فرد یا راننده مهاجم محاکمه و محکومیت مناسبی پیدا کرد.

واقعیت این است که پلیس باید مظهر اقتدار حکومت باشد. به همان اندازه که مردم عادی با دیدن پلیس احساس آرامش و امنیت می‌کنند، افراد مجرم باید از دیدن پلیس احساس ترس و نگرانی‌کنند. از این نظر و با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ نیروی حکومتی از پلیس به مردم نزدیک‌تر نیست. اگر چنین نگاه کنیم، هیچ مردمی رضایت نمی‌دهند که به پلیس تعرضی شود، نه به لحاظ عینی اجازه می‌دهند و نه به لحاظ ذهنی از این تعرض استقبال می‌کنند. بنابراین پلیس باید مردمی‌ترین نیروی هر حکومتی باشد که وظیفه اصلی آن تامین امنیت و مبارزه با جرم و مجرم است.

اگر این وظیفه را برای پلیس مفروض بگیریم به یک نتیجه مهم خواهیم رسید؛ بار کردن وظایفی خارج از این حوزه بر دوش پلیس و نیز تعریف جرم به نحوی که جامعه آن را نپذیرد، موجب استهلاک پلیس می‌شود.

آنان که گمان می‌کنند نیروهای منتقد جایگاه پلیس را تضعیف کرده‌اند، قطعا اشتباه می‌کنند. پلیس باید اقتدار داشته باشد. در مقابل همین شخصی که با قمه آنان را تهدید می‌کند، باید حق شلیک داشته باشد. حمله به پلیس با قمه به معنای حمله به جامعه و امنیت آن است. یا آن کسی که جلوی چشم مردم به پلیس راهنمایی حمله کرده و او را مضروب می‌کند باید با اشد مجازات قانونی روبه‌رو شود حتی اگر پلیس از حدود قانونی خود هم تجاوز کرده باشد باید به گونه دیگری به آن رسیدگی و نباید اقتدار پلیس را این‌چنین مخدوش و لکه‌دار کرد.

پلیس را نباید درگیر امور غیرامنیتی و غیرمجرمانه یا بی‌ارتباط با نظم اجتماعی کرد. منظور از غیرمجرمانه، اموری است که مردم آن را جرم نمی‌دانند، حتی اگر در قانون جرم تلقی شده باشد. مساله این است که میان امور خوب و بد یا اخلاقی و غیراخلاقی با جرم تفاوت وجود دارد.

پلیس را نمی‌توان متولی امور اخلاقی کرد. نمونه آشکار آن که موجب تضعیف پلیس شد، مساله ماهواره بود. موضوعی که در قانون به عنوان جرم شناخته شده بود و طبعا پلیس باید در برابر جرم مشهود اقدام و مقابله می‌کرد. تقریبا بسیاری از مردم این تجربه را دارند که در جریان مبارزه با ماهواره هنگامی که پلیس از سوی مردم مواجه با اعتراض و پرسش درباره علت این مقابله می‌شد، جمله المامور معذور را می‌شنیدند. یا حتی به نوعی ابراز تاسف می‌کردند در حالی که اگر دزد را دستگیر کنند، کسی درباره اصل ماموریت آنان سوال نمی‌کند و آنان نیز المامور معذور نخواهند گفت و به این اقدام خود افتخار می‌کنند. در جریان ماهواره دارنده آن احساس سرشکستگی نمی‌کرد و در مقابل ماموران در موضع ضعف قرار داشتند. در حالی که اگر سارق را دستگیر کنند او دستانش را روی صورت می‌گذارد تا شناخته نشود.

کاهش سرمایه اجتماعی پلیس در جریان برداشتن ماهواره قابل چشم‌پوشی نیست. اقدامی که پس از چند سال مبارزه غیرموثر نیز منتفی و به فراموشی سپرده و آن قانون نیز منسوخ و متروک شد. ولی مورد بدتر از آن، ماموریت پلیس در مواجهه با بی‌حجابی است. واقعیت این است که مطابق قانون موجود پوشش درصد زیادی از زنان ایران در فضای عمومی مصداق عمل مجرمانه است. زیرا طبق تبصره ماده 638 ق.م.ا. زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

از آنجا که این مورد از مصادیق جرم مشهود است و پلیس نیز ضابط قضایی محسوب می‌شود بنابراین وظیفه دارد که با جرایم مشهود برخورد کند و متهم یا مجرم را بازداشت و به پاسگاه ببرد و تحویل دادگاه دهد.

فرض کنید که پلیس می‌خواست چنین قانونی را به طور کامل اجرا کند، یعنی ده‌ها و صدها هزار خانم را باید روانه دادگاه کند! در این صورت چه ولوله‌ای رخ می‌داد؟ همان اتفاقی که بارها رخ داده و مردم با پلیس درگیر شده‌اند. چرا؟ به این علت که مردم این پوشش مرسوم را جرم نمی‌دانند. نه اینکه آن را خوب می‌دانند، چه بسیار زنان محجبه و مردان متدین که مخالف این پوشش هستند ولی موافق جرم‌انگاری آن و برخورد پلیسی و قضایی با آن نیستند.

به عبارت دیگر باید میان گناه و جرم، یعنی رفتاری که قاطبه مردم آن را محکوم می‌کنند و انجامش را مخل نظم و امنیت جامعه می‌دانند، تمایز قایل شد. بسیاری از رفتارها بد و ناپسند و گناه هستند که قرار نیست از طریق جرم‌انگاری و قاضی و پلیس حل و فصل شوند. این برای جامعه ایران نقطه منفی است که پلیس درصدد بازداشت خانمی باشد که حجاب او مطابق قانون قابل قبول نیست ولی کسانی که در محل حاضر هستند در مواجهه او با پلیس از او حمایت کنند.

جالب اینکه اخیرا فیلمی از یک گفت‌وگوی تلویزیونی(برنامه زاویه) منتشر شد که مهمان برنامه این واقعیت که مردم در این چالش طرف پلیس را نمی‌گیرند از قول مقامات عالی نقل می‌کند. بنابراین راه برای حل این مشکل وجود دارد. محدود کردن وظیفه پلیس به تامین نظم و امنیت عمومی است و جرم را باید متمایز از امور دیگر تعریف و محدود به مواردی کرد که اکثریت قاطع مردم آن عمل را جرم دانسته و خواهان مبارزه نیروی انتظامی و پلیس با آن هستند. حفظ و ارتقای اقتدار پلیس باید یک هدف مهم در سیاستگذاری اجتماعی باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۱۴
کاملا درست می گه، خدا کنه پلیس مقابل عموم مردم قرار نگیره
احسنت
بسیار هم عالی! پلیس کارش دویدن دنبال دخترا نیست!
این امر خطیر رو بسپرین به همان آمران به معروف که هر روز دارن یه کار جدید طلایی نقره‌ای انجام میدن اما هنوز به جایی نرسیدن و از پلیس توقع دارن مخالقان عقایدشون رو به عنوان مجرم دستگیر کنن.
بیا همین ها هستند که قانون کشور را خراب می کنند
مرد حسابی قانون و جرم را مگر دلبخواهی است که اینطور ابکی حرف می زنی
زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا از 50 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

معیار حجاب شرعی را چه کسی تعیین کرده است؟ در کجا به همه مردم حتی کسانی که به دین باور ندارند و یا از اقلیت های دینی هستند گفته شده باید حجاب شرعی داشته باشید؟ در قران فقط به زنان مومنه توصیه شده که حجاب خود را رعایت کنند .نه همه مردم.

اکثریت مردم باوری به دین ندارند اگر چه به ظاهر و بر اثر برخورد خشونت آمیز مجبورند ادعا کنند به دین اعتقاد دارند .و بین معتقدان واقعی و کسانی که از ترس تقیه می کنند فرق از زمین تا آسمان است .برای همین در اکثریت قاطع کشور های اسلامی فقط مومنین واقعی حجاب دارند و دولت ها بقیه را راحت گذاشته اند .کاری که در ایران هم باید انجام گیرد.
اگر از امروز هم با دزدی و زورگیری برخورد نکنن چند سال دیگه کسی این کارها رو جرم نمی دونه
قانون شما مشکل دارد که بازدارنده نیست مانند ان دزدی که ۱۰ بار رفته به زندان باز به کارش ادامه می دهدو لطفا در مورد جرم ها تشکیک نفرمایید
چه عجب تابناك بالاخره يك چيزي نوشتي منطقي باشه عزيزم برادرم بي حجابي گناه عين ترك نماز به خود طرف مربوطه گسترش فلسفي دادنش به ابن نحو كه بي حجابي خانم باعث گيترش فساد هست مطلقا خنده داره دقيقا مصداق اينه كه ماشين شيك دليل سرقت ماشين و طلا فروشي دليل دزدي هست مثال بارزشً اينطوري ميشه دليل ١٠٠ درصد طلاق ازدواج هستبايد جامعه بع دوصدي از نظم برسه مه خانمي برهنه طشت طلا بر سرش بزاره و طرل مشور را پياده بره و كسي از ترس پليس به مال و جانش تعرض نكنه ولي اگر پليس خودش مالش را پنهان و جسمش را مستور كنه جدا از اينكه اين خانم كار صحيحي كرده يا نه ضعف پليس هست٩٠ درصد خانمها از پليس ميترسن حتي وقتي محجبه هستن چون منباب نسبيت حجاب و مطلق گرايي پليس و اينكه هر مطلقي نسبي است وًهر نسبي مطلق نيست هر خانمي بالقوه متهمي است كه بالفعل مجرم ميگردد پس پليس بدنبال مجرم بگردد نه گناهكار و اقايون روحانيون و مذهبيون و سياسيون اولا از جرم انگاشتن بي حجابي و سياسي دانستن ان به جد خود داري كنند و براي رفع اين معضل به توصيه و وعظ و روشن گري بپردازند و سياسيون به بي ارزش انگاشتن اين موضوع تفكر كنند اگر حجاب و پليس و مردم مقيد به حجاب ميخوان و دلشون ميخواد از اسيب وطن فروشان خارجي در امان بمانند وگرنه مبارزه بد كردن بهترين تبليغ است زني در پارك از پليس كتك بخورد و اوباشي پليس را به سخره بگيرد و اين منافي تمامي اعتقادات ايراني ها خواهد بود ختي پليس كه از مظلوم دفاع كن و بر ظالم بتاز
این سخنان بر پایه نظریه سکولار و دین عرفی نوشته شده و تناقضات فراوان دارد .اگر در قانون به جرمی تصریح شده است پلیس باید حافظ ان باشد نمیشود که امروز بگوییم این عده مردم مخالف ان هستند و پلیس برای حفظ اقتدارش وارد موضوع نشود و فردا هم برای موضوع دیگری ....و....و....و در اخر چیزی از پلیس نمی ماند. اقای عبدی قصه ی شیر بی یال و دم و اشکم را که خوانده ای؟ قبول نظریه شما درنهایت منجر به یک شیر بی یال و دم و اشکم خواهد شد.اتفاقا چون مجریان قانون چه پلیس و چه قوه مجریه وظیفه خود را به درستی درباره منکر بی حجابی انجام ندادند کار به اینجا کشید .بازی های سیاسی و جناحی و مستمسک قرار دادن احکام دینی برای جلب رای و قدرت کار را به اینجا کشاند.عدم تقید مسئولین به اخلاق و قانون کار را به اینجا کشاند.اقای عبدی شخص جنابعالی در 20 سال اخیر هر موضوع و معضلی را رنگ سیاسی میزنید تا به نفع افراد گروهتان توجیه یا تعلیل کنید بهتر است اول نگاهتان را از اغراض پاک کنید و سپس نظر بدهید.....
کو گوش شنوا متاسفانه بعضی با رویکرد فعلی تیشه به ریشه اقتدار پلیس زده و این نیروی فداکار را در مقابل جامعه و مردم قرار داده اند تا به مطامع جناحی و سیاسی خودشون برسند...آیا برخورد با مجرم زور گیر خشن که با آسیب به شهروندان اموالشان را سرقت میکند امنیت جامعه را بالا می برد یا برخورد با زنان و دختران که بنا به قانون با بدحجابی جرم مرتکب شده اند ...جرم دارای وزن و بار امنیتی و روانی برای جامعه است و بسته به وزن آن برخورد باید صورت گیرد ... نباید با دیدن پلیس وحشت کنیم که الان یه ایرادی از ما میگیرد و در جایگاه مجرم قرار میدهد...قانون باید اصلاح شده و سپس نیروی پلیس آموزش لازم را ببیند که نیروی خود را در راستای مقابله با جرایمی صرف کند که باعث ایجاد آرامش در جامعه شده و خواسته اکثریت است. ضمنا در این راستا برخورد قوه قضاییه با مجرمان نباید سهل انگارانه باشد و باید مجرمان شرور و خشن را به اشد مجازات بدون عفو محکوم کند و اینگونه نباشد که با حبس های کوتاه مدت مجرمی شرورتر تحویل جامعه شود بلکه با ایجاد مراکز کار اجباری و سخت از نیروی این افراد در فعالیتهای سخت استفاده نمود زیرا برای برخی از این افراد زندان رفتن مثل رفتن به تعطیلات در هتل می باشد.
آقا موضوع چیز دیگر است . دنبال راه حل عقلایی نیستند!
انگیزسیون در هر زمینه ای منجر به این میشه .مردم چطوری بخوابن چه پوششی داشته باشن و......
کاملا درسته
صحبت و موضع درست و منطقی ای که دکتر احمدی نژاد حدود 10 سال پیش علنی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما گرفت اما کسی حمایت نکرد. الان هم کار به اینجا کشیده و دیگران تازه یادشون افتاده!!!
آقا ده ها نهاد که وظایف پیشگیرانه و فرهنگی به عهده دارن را رها کردیم و آخرین نهاد با قوه قهریه را سرخط کردیم. آخه موضوع و مشکل فرهنگی با کار فرهنگی و پیشگیرانه حل میشه نه با بگیر و ببند. موضع اسلام هم اینه که بگیر و ببند برای آخرین مرحله است نه اولین مرحله مثلا در خصوص امر به معروف و نهی از منکر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها