بازدید 10282
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

۲.۶ میلیون خانه خالی در آشفته بازار مسکن/ «سامانه ملی املاک و اسکان» طرحی که همچنان خاک می‌خورد

به تازگی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای گفته است: منابع کشور در تله خانه‌های خالی مانده و یکی از راه‌های رونق ساخت و ساز و تولید مسکن، آزادسازی همین منابع است؛ پس باید تدبیری مانند مالیات ستانی از خانه‌های خالی اندیشیده شود تا سرمایه‌ها را از تله خانه‌های خالی آزاد کند.
کد خبر: ۹۱۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 15 July 2019
تابناک اقتصادیبنا بر آخرین آمار‌های رسمی موجود، حدود ۲.۶ میلیون خانه خالی در سطح کشور وجود دارد که ۱۱ درصد کل خانه‌های موجود است. مجلس برای عرضه این خانه‌های خالی به بازار راهکار مالیات ستانی از آن‌ها را پیشنهاد کرد و برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه نیز پیشنهاد راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان را داد. با گذشت چند سال از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی و راه اندازی سامانه مورد نیاز، هنوز این قانون اجرایی نشده است. کارشناسان بر این باورند که اجرای این قانون هم نمی‌تواند تأثیر آنچنانی بر بازار مسکن داشته باشد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران که مربوط به خرداد ماه ۱۳۹۸ می‌باشد نشان می‌دهد که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در خرداد ماه سال جاری ۱۳.۳ میلیون تومان بوده است که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل به ترتیب ۱۰۴.۳ درصد و ۴.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این وضعیت که در یک سال گذشته، قیمت مسکن حدود ۱۰۴ درصد رشد داشته است، دوباره موضوع خانه‌های خالی و عرضه آن‌ها به بازار جهت کاهش قیمت مسکن از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است. به تازگی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای از این خانه‌ها به عنوان تله یاد کرده و گفته است: منابع کشور در تله خانه‌های خالی مانده و یکی از راه‌های رونق ساخت و ساز و تولید مسکن، آزادسازی همین منابع است؛ پس باید تدبیری مانند مالیات ستانی از خانه‌های خالی اندیشیده شود تا سرمایه‌ها را از تله خانه‌های خالی آزاد کند. به گفته وزیر راه و شهرسازی ایجاد تحرک در بخش مسکن از طریق عرضه خانه‌های خالی یک امر ضروری است. علاوه بر وزیر راه و شهرسازی شهردار تهران پیروز حناچی هم در نشست هفته گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با موضوع بررسی اجرای طرح جامع مالیاتی گفت: بخش عمده‌ای از سرمایه‌های کشور به شکل راکد در خانه‌های خالی بلوکه شده و باید اقداماتی انجام شود و مکانیزم‌هایی در اختیار گرفت تا بتوان موضوع خانه‌های خالی را کنترل کرد.

بر اساس آمار رسمی چه تعداد خانه خالی وجود دارد؟

آمار‌های جدید و رسمی از این که چقدر مسکن هم اکنون خالی از سکنه هستند وجود ندارد، اما بر اساس آمار‌های قبلی می‌توان این گونه عنوان نمود که طبق گزارش معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نرخ واقعی خانه‌های خالی در کشور در سال ۱۳۸۵ حدود ۴.۲ درصد (معادل ۶۳۳ هزار واحد خالی) بوده است که این تعداد در سال ۱۳۹۰ به حدود ۸.۳ درصد (معادل ۱.۶ میلیون واحد خالی) و در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۱.۳ درصد (معادل ۲.۶ میلیون واحد خالی) افزایش یافته است.

آیا مالیات ستانی از خانه های خالی می تواند 2.6 میلیون واحدِ خالی از سکنه را پر کند؟

همان گونه که ملاحظه می‌شود، در سال ۱۳۹۵ تعداد خانه‌های خالی به کل خانه‌های موجود حدود ۱۱ درصد است که این نشان می‌دهد از هر ده خانه در کشور حداقل یک خانه خالی از سکنه است. آمار‌ها نشان می‌دهند، وضعیت خانه‌های خالی در تهران بحرانی‌تر است. تعداد خانه‌های خالی در تهران از ۳۲۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۰ به ۴۹۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته و با توجه به این آمار ۱۳ درصد از کل موجودی واحد‌های مسکونی پایتخت خالی است، حال آنکه مطابق استاندارد جهانی، نسبت خانه‌های خالی بین ۴ تا ۶ درصد کل واحد‌های یک شهر یا کشور است.

چه راهکاری برای کاهش تعداد خانه‌های خالی از سکنه در نظر گرفته شد؟

برای آن که از احتکار مسکن و همچنین خالی ماندن خانه‌ها از سکنه جلوگیری شود تصمیم گرفته شد که از این خانه‌ها مالیات اخذ شود. ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب تیر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، خانه‌های خالی را مشمول پرداخت مالیات دانست. خانه‌های خالی طبق این ماده از سال دوم مشمول پرداخت مالیات می‌شدند.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که شناسایی خانه‌های خالی جهت اخذ مالیات از آن‌ها کار بسیار دشواری می‌باشد، اما تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مشخص کرده که چگونه می‌توان این خانه‌ها را شناسایی نمود. کلید حل این مشکل راه اندازی "سامانه ملی املاک و اسکان" می‌باشد. تبصره ۷ این ماده قانونی، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده تا ظرف شش ماه سامانه ملی املاک و اسکان را با همکاری دستگاه‌های ذی ربط برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی و راه اندازی کند که تاکنون این سامانه هنوز اجرایی نشده است. شایان ذکر است که در ابتدا معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مسئولیت تهیه این سامانه را برعهده داشت، اما با دستور عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، تهیه و راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل شد. دوباره با تصمیمات گرفته شده در این زمینه، کار راه اندازی این سامانه به معاونت مسکن واگذار شد. مازیار حسینی، معاون جدید مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه ۱۳۹۷ در همین رابطه گفت: کار راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان پیش‌تر بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن بود، اما مدتی است این کار به معاونت مسکن منتقل شده است.

کار راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان به کجا رسید؟

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه سال گذشته طی مصاحبه‌ای از رو به اتمام بودن کار راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور خبر داد و گفت: به زودی مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی خواهد شد. این در حالی است که در ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۶ علی چنگی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن هم طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که سامانه املاک و اسکان کشور به زودی راه اندازی می‌شود. از مصاحبه وزیر راه و شهرسازی پیرامون راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان حدود ۱۴ ماه و از مصاحبه مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن حدود ۲۴ ماه می‌گذرد، اما همچنان این سامانه راه اندازی نشده است.

چرا سامانه ملی املاک و اسکان هنوز راه اندازی نشده است؟

عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن در ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۸ در رابطه با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان گفت: طرح پیشنهادی سامانه توسط دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن تهیه شده در جلساتی که با سازمان امور مالیاتی داشته ایم ادبیات این سامانه را هماهنگ کرده ایم. وی افزود: برای راه اندازی این سامانه، پنج دستگاه درگیر می‌باشند که شامل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت احوال، دستگاه‌های خدمات رسان مثل آب، برق، گاز و تلفن، اپراتور‌های همراه اول و در نهایت شرکت پست برای اخذ اطلاعات پستی هستند. باید این پنج دستگاه اطلاعات راه اندازی این سامانه را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.
 
وی با بیان چرایی اجرایی نشدن مالیات بر خانه‌های خالی و راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور گفت: پیشتر ۳۳ دستگاه برای گرفتن اطلاعات شناسایی شدند، ولی رویکرد جدیدی که ما در دوره جدید اتخاذ کردیم، این است که با همکاری پنج دستگاه نامبرده، مشکلات حل شود. سیاست فعلی وزارت راه و شهرسازی این است که سامانه املاک و اسکان کشور راه اندازی شود؛ بنابراین مصمم هستیم اینکار را انجام دهیم. فرهادیه با اعلام اینکه معماری سامانه به اتمام رسیده است، اعلام کرد: تنها بحثی که هم اکنون روند کار را با مشکل مواجه کرده است هماهنگی دستگاه هاست که امیدواریم زودتر انجام شود. بر اساس ماده ۱۶۹، کل اطلاعات باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد که هم اکنون در حال تنظیم قرارداد‌های آن هستیم. اگر ثبت اسناد کمک به انتقال اطلاعات داشته باشند؛ پیش بینی ما این است که سامانه املاک و اسکان تا پایان سال راه اندازی می‌شود.

آیا مالیات ستانی از خانه‌های خالی مشکل بازار مسکن را حل می‌کند؟

مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن طی مصاحبه‌ای در ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری با بیان اینکه پیش کشیدن بحث خانه‌های خالی به عنوان معضل بازار مسکن، بحثی فرافکنانه است، اظهار کرد: چند درصد مشکلات بازار مسکن را می‌توان به خالی بودن تعدادی خانه در بالا شهر تهران و دیگر کلانشهر‌ها نسبت داد؟ وی افزود: از آنجا که وزیر پیشین راه و شهرسازی نتوانست در حوزه مسکن، طرح قابل قبولی اجرا کند، بحث خانه‌های خالی را پررنگ کرد تا ذهن جامعه به این سمت برود و از مشکل اصلی یعنی توقف ساخت و ساز‌های جدید منحرف شود. این کارشناس ضمن مخالفت با دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: دریافت این نوع مالیات موجب فرار سرمایه‌ها از صنعت ساختمان می‌شود.

همچنین مهدی روانشادنیا کارشناس اقتصاد مسکن نیز در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در مورخه ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۸ گفت: در موضوع مالیات بر خانه‌های خالی، بزرگنمایی صورت گرفته است. روانشادنیا افزود: هر وقت مردم در خصوص مسکن با مشکل مواجه می‌شوند، برخی بحث مالیات بر خانه‌های خالی را مطرح می‌کنند. این کارشناس اقتصاد مسکن گفت: خالی ماندن خانه‌ها به دلایل متعدی است؛ مثل حقوقی یا فنی و به همین دلیل طراحی مالیات را با مشکل مواجه کرده است. مهدی روانشادنیا گفت: عرضه واحد‌های خالی بعد از افزایش قیمت بیشتر هم شده است و مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌تواند روی قیمت به صورت چشمگیر تأثیر بگذارد.

حسام الدین عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور نیز طی مصاحبه‌ای در هفتم خرداد ماه ۱۳۹۸ در خصوص تأثیر عرضه خانه‌های خالی بر بازار مسکن گفت: این تعداد خانه خالی، واحد‌های مسکونی قابل بهره برداری به مفهوم تزریق آن به جامعه در جهت تعادل بازار نیست. عقبایی در توضیح دلایل این مسأله عنوان کرد: به دلیل اینکه مثلاً در یک استانی مثل تهران که پایتخت است و قاعدتاً باید سازه هایش از سازه‌های مرغوب‌تر و مناسب تری از نظر جغرافیایی برخوردار باشد و مشتری‌های آن نیز بیشتر باشد بیش از نیمی از ۵۰۰ هزار خانه خالی یعنی ۲۵۰ هزار واحد خارج از شهر تهران است. در واقع در بافت‌ها و حاشیه‌هایی است که نه مترو دارد، نه برق، نه آب، نه گاز، نه مدرسه دارد نه مسجد. از این رو به عنوان مثال متقاضی برای واحد مسکونی در یکی از فاز‌های پرند که هیچ نوع امکاناتی ندارد و جزو آمار خانه‌های خالی آمده وجود ندارد.
 
وی یادآور شد: بخش دیگری از این خانه‌های خالی که در شهر تهران قرار دارد خانه‌های بزرگ و لوکس و مدرن و شیک در برج‌ها و ساختمان‌های مارک دار و اصطلاحا لاکچری در نقاط شهر است و اگر این واحد‌ها به شبکه عرضه وارد بشود مخاطبین اصلی ما که دهک‌های ضعیف و متوسط هستند حتی قدرت اجاره کردن این‌ها را هم ندارند چه برسد به قدرت خرید.

مهدی سلطان محمدی دیگر کارشناس مسکن نیز طی مصاحبه‌ای با اشاره به طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی گفت: به نظرم این طرح بیشتر جنبه روانی دارد و خیلی کمکی به پر شدن این خانه‌ها نخواهد کرد. وی افزود: اینگونه نیست که مالکان خانه‌های خالی نخواهند ملک خود را بفروشند بلکه تقاضا ضعیف است و برای حل این مشکل باید سیاست گذاری به سمت تقویت تقاضا برود تا سرمایه به این بازار جذب شود.

به هر صورت همان گونه که ملاحظه می‌شود، به نظر می‌رسد به دلیل ماهیت خانه‌هایی که خالی از سکنه باقی مانده اند با اخذ مالیات از آن‌ها و عرضه آن‌ها به بازار هم نمی‌توان انتظار داشت که تقاضای برای آن‌ها وجود داشته باشد و یا اینکه قیمت مسکن به صورت چشمگیری با عرضه آن‌ها کاهش یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
بی مسئولیتی خود را گردن خانه های خالی نگذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
درسته.
مشکل مهم تر هست.
اگر جلوی خانه را هم یگیریذ سرمایه ها به سمت ارز و سکه و یا جای دیگر سرازیر می شود.
همان طور که یک مدت مدام تبلیغات علیه سود سپرده ها بود و نهایتاً بعد از کاهش سود سپرده در شهریور 96 نهایتاً دلار در دی ماه همان سال به 4700 رسید، که در آن زمان حرفی از تحریم هم نبود.
الان کاهش سود سپرده مشکل را حل کرد؟ یا چند مشکل جدید ایجاد کرد
در صورتی که قبلش دوستان زیادی می گفتن مشکلات تولید ناشی از سود زیاد بانک هاست!!!.
مثال های فراوان دیگری هم وجود دارد.
دوستانی که به صورت هیجانی و احساسی برخورد می کنند، باید در نظر بگیرند، حل مشکلات این چنینی نیازمند مدیریت کلان و در نظر گرفتن همه عواقب یک تصمیم هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
نکند خانه های زیادی دارید که نگران شدی
در ضمن بی مسئولیتی همین که میبینی خانه خالی هست!!!
نمیخواهم چیزی بگویم که تهمت باشد اما تعلل در برخی مسائل مثل همین سامانه املاک و یا طرح اجباری برای ساماندهی بازار مسکن و مخصوصا اجاره واقعا این فرک را متبادر میکند که نکنه به خاطر منافع برخی گردن کلفتان و نورچشمی ها منافع ملت پایمال میشود ...

الان مثلا مسئولین طرحی بدهند که قراردادها فقط در سامانه معتبر و قابل استماع در مراجع قانونی باشد و از طرفی در سامانه هم قیمت غیر منطقی به صورت سیستمی و برنامه ریزی شده قابل قبول نباشد .. خب کسی جرات میکنه قرارداد غیررسمی بنویسه به خاطر اجاره بیشتر؟ ترس از عدم امکان پیگیری قانونی این جرات را نمیدهد ...فکر کن مستاجر اجاره ندهد یا تخلیه نکند ...

این سامانه خیلی سریع قابل اجراست و برنامه نویسی پیچیده ای هم ندارد ... منتهی اگر بخواهند ...
درسته مالکیت محترمه ولی خب خیلی چیزها محترمه ولی قانون گذار به خاطر حفظ بنیان جامعه بر خلاف آن قانون میگذارد ...اصلا چیز عجیبی نیست ...
از قوه قضاییه تقاضا دارم در خصوص اموال مخالفین این طرح بررسی نماید و همچنین تحقیق نماید که چه کسانی مانع از انجام این طرح هستند ....
باز میگویم اصلا هیچ اطلاعی ندارم و صرفا نظر دادم و تهمت نمیزنم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
گل گفتی
پای منافع یک عده در وسطه
تو فارسی می نویسیم 2/6 میلیون!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
اشتباه می نویسید عزیز ، در ریاضیات ممیز با نقطه نشان داده شده و علامت / برابر با تقسیم اعشاری است و \ برابر با تقسیم صحیح است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
هر دو اشتباه است. نقطه در انگلیسی است و اولش در فارسی
چون خودشان دستی در کار دارند در این بالا بودن قیمت
آمار خانه های خالی به این دلیل که بعضی از موجرین و مستاجرین حاضر نیستند اجاره نامه سال بعد را در بنگاه تمدید کنند و بین خودشان تمدید میکنند ، درست نباشد . اگر تعداد خانه های خالی واقعی با آمار همخوان بود میشود آنرا مورد تجزیه ،تحلیل و بررسی قرار داد. در غیر اینصورت باید به دنبال راهی بود تا آمار دقیقتر بدست آید.
فورا" نسبت به وضع مالیات برخانه های خالی فاقد سکنه اقدام شود .

این کار اگر هیچ فایده ای نداشته باشد حدالاقل درآمد خوبی برای دولت خواهد شد و بالغ بر چند صد میلیارد تومان خواهد شد .....

که میتواند جایگزین در آمد غیر نفتی و کمک حال دولت برای مشکلات داخلی اقتصادی خواهد شد .......

حتما" این کار انجام شود ........
طرف مالک هست دلش میخواد خونه اش خالی بمونه! این مثل اینه که یکی ماشین خریده باشه زورش کنی بفروش!
راه حل جای دیگه است! ارزش پول ملی رو بالا ببرید طرف همین که ببینه خونه داره ارزون میشه فروشنده میشه و عرضه میره بالا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
اگر عرضه ها اینی که شما خیالبافی کردی بود که مشکلی نبود . پس باید در این کشور متفاوت از دیگر کشورها عمل کرد .و شاید هم یک راه غلط و غیر اصولی لیکن اجتناب ناپذیرش ایجاد همین تکالیف و محدودیت ها و جریمه ها و.. است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
عزیز جانم در آلمان و ... هم از خانه دوم به بعد به ان مالیات مناسب و تصاعدی تعلق می گیرد. چون زمین محدودیت دارد و بی نهایت نیست.
با سلام مالیات بر خانه های خالی موجب این میشه که مالک مبلغ خانه را موقع فروش بالا میبرد تا اون پول مالیات را از خریدار بکشه بیرون مردم خیلی زرنگ شدن خوده دولت باید فکر اساسی بکند کشور های خارجی ودیگر ان چکار میکنن. ما هم اون برنامهای که موفقتر است سیستمی بکنیم اینقدر لقمه دور سر نچرخانیم مردم سر کار نزاریم بسه دیگه حرف به قول رهبری رونق تولید انجام بدیم کاسه چکنم چکنم دستمون نگیریم یا حق
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
بله. تورم هم ایجاد میکنه.
خیلی ساده میشه فهمید خانه ای خالی است یا نه و اینهمه طرح و بودجه هم نیاز نیست داده های بانک اطلاعات شرکت گاز برق و آب به راحتی میتوان کمک گرفت که آن خانه خالی است و چه مدت استفاده نشده است و آیا قبلا استفاده میشده و الان بلا استفاده مانده یا اینکه از روز اول خالی است و برای احتکار نگه داشتن . قبض تلفن و برق و گاز و آب کمک میتوان گرفت و اینهمه داد و قال هم ندارد اگر خالی باشد مصرف نداشتن و مبلغ پرداختی آنها بسیار پایین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
شما فکر ایرانی مبنی بر ایجاد راهکار جهت مصرف اب و برق و گاز و.. بدون دلیل را دست کم گرفتید . و اینبار باید نگران مصارف اب و برق و گاز مازاد بی استفاده را هم چاره کرد .راحش قطعا این به تنهایی نیست.
من نه مستاجرم و نه مالك بك واحد در يك مجتمع دارم كه در يكي از واحدها مستاجر ساكن است ايشان سگ و گربه در واحد نگهداري مي كند و بسيار بي ادب هستند وشما انتظار داريد من چه حمايتي از ايشان بكنم
خودشون فیمت خانه رو بردند بالا و حالا هم میارند پایین. فقط این وسط یک تعداد ادم بدبخت ویک تعداد خوشبخت شدند
با سلام و احترام

برای حل معضل مسکن فقط کافی است مثلا برای دارندگان بیش از چند خانه مالیات سنگین بسته شود به طوری سود و فایده در فروش اجباری برای مالک پیش آید همانند سایر کشورهای اروپایی و امریکایی.
اما متاسفانه مافیای مسکن اجازه تصویب این قانون را نمی دهد.

متاسفانه شبکه سراسری تلویزیون در شبکه افق ، کارشناس مسکن می گفت قدرت مافیای مسکن خیلی زیاد است وامکان مقابله با آنها وجود ندارد.
کسانی که باید قانون را وضع اجرا کنند خود صاحبان املاک و مستغلات و خودرو هستند. لذا منافع آنها در گران شدن خودرو و خانه است.دلیلی ندارد که بخواهند قانون کنترل قبمت ثبت و اجرا کنند.
بعید است بزرگان علم اقتصاد و صنعت خصوصاً دانشمندان حاضر در دولت و مجلس ندانند که کنترل قیمت زمین و مسکن و خروج این دو قلم از لیست کالای سرمایه ای ، ضمن ایجاد ارامش بسیار بالا در اجتماع و کشور و رفع بزرگترین دغدغه مردم ، کمک بسیار بالایی به مهار تورم و بی ارزشی پول کشور و رونق سرمایه گذاری های مولد و ... خواهد کرد و حداقل 50 درصد دغدغه های اقتصادی در کشور را رفع میکند .
اگر قرار است با سامانه ملی املاک و اسکان واحدهای خالی شناسایی شوند این عدد 2/6 میلیون خانه خالی چگونه به دست آمده است
دولت که توان اجرای مالیات برمسکن و خودرو و سکه و کارتهای بازرگاتی و جابجایی پولهای کلان بی حساب و کتاب در حسابهای بانکی و پولهای باد اورده وکنترل پایانه های راهداری که همه بارنامه قلابی برای فرار از مالیات صادر می کنند و زمینهای خالی دل شهرها که جای زباله شده ومحیط را کثیف کرده را ندارد ولی در عوض دلار فروشی می کند که این همه تورم ایجاد کرده
همچین میگین آشفته بازار مسکن که انگار همه چیز تقصیر این آشفته بزاره البته بعدش هم میگین احتکار گران و سلطانها -. اینها مثل اینه که یک کشاورز هیچ مسوولیتی قبول نکنه و همش تقصیر زمین باد حشرات گیاههای هرزه نبودی آب و باران و هوای بد و کشاورزان همسایه هر مشکلی داره بندازه. نه یک کشاورز خوب باید فکر داشته باشه زمینشو اب و هوا را بشناسه تجربه داشته باشه از مهندس کشآورزی مشاوره بگیره و با برنامه ریزی درست بهترین بهره برداری از زمینش انجام بده. پس نندازین تقصیر آشفته بازار مسکن یک هم چین موجودی وجود نداره هر چی هست خود کردین.
تا وقتی که نفت هست ؛ ملت ما بدبخت است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
این حرف در قیاس جوامعیست که با این تفکر و اصول شکل گرفته و مردم و متولیان ان با این تفکر اجین باشند . الان بدون نفت یعنی گرسنگی و فلاکت چون حداقل چند نسل طول میکشه که ذات ما و تفکرو دیدگاه و فرهنگ کار ما تغییر کنه .
این موضوع را میتوان به تفاوت زندگی مردم در غرب و ایران قبل از پیدایش نفت و یا ملی شدن نفت نتیجه گرفت
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
تکبیر!
در حال حاضر مالک قیمت بالا برای اجاره و فروش ارائه میدهد و اگر هم ملک اجاره و فروش نرفت خالی میماند و مشکلی هم برای مالک پیش نمیاید ولی اگر مالیات بر خانه وضع شود مالک برای جلوگیری از ضرر مجبور میشود با تخفیف ملک خود را کرایه یا عرضه کند. مالیات باید بر تمام املاک چه پر و چه خالی بر اساس درصدی از قیمت واقعی ملک اخذ شود. (مثلا نیم درصد در سال) این کار اگر برای همه و بدون رانت و فساد انجام شود باعث سقوط شدید قیمت املاک خواهد شد و پول اضافه متقاضین و مستاجران در بخش های دیگر اقتصاد به گردش خواهد افتاد و موجب رشد اقتصادی بیشتر میشود.
مدیرانی نمیتونه همین مساله ساده اخذ مالیات از خانه های خالی فعالیتهای واسطه گری غیر مولد و افراد با درآمد بالا همچون پزشکان هنرمندان و ورزشکاران را اجرایی کند به چه دردی میخورد؟
اگر جمعیت تهران را (بدون حواشی ) 10 میلیون نفر در نظر بگیریم ، با هر خانواده 4 نفر ، این 10 میلیون در دو و نیم میلیون خانه ساکن هستند . یعنی تعداد خانه های خالی بیشتر از خانه های پر است . این هم از آمار دادن مسئولین ما !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
ايران فقط تهران نيست
مالیات ؟چقدر مگه میخواهید مالیات بگیرید که موثر باشد؟ فقط درآمدیست برای دولت که خب خوبه ولی شاید بکشنش روی قیمت و از جیب خریدار و مستاجر بره ....

تنها راه سامانه ایست که قیمت کارشناسی را تعیین میکند با قابلیت چند درصد افزایش به میل طرفین در حد مثلا 2 درصد .... و عدم امکان عقد قرارداد در سامانه به قیمت غیر منطقی .... از طرفی دولت و قوه قضاییه قراردادهای غیر رسمی را برای پیگیری قبول نکنند ...حالا کدام صاحبخانه حاضره قرارداد غیررسمی ببنده ؟؟؟ فردا مستاجر اجاره نده یا تخلیه نکنه چیکار میتونه بکنه ؟ اصلا راه از این واضح تر؟

بهانه میاورند که درست نیست مالک را تحت فشار بگذاریم .... عجب حالا یاد عدالت افتادیم .... چه گرانی ای بیشتر از اجاره بها کمر شکن است و چه کالایی حیاتی تر از مسکن ؟؟؟ تعزیرات باید ورود کند ....
بله اصلا به عقیده من ما ۲ میلیون هم که سهله، ۲۰ میلیون خانه خالی هم باشد، و عرضه شود، تاثیری ندارد
از کارشناسان محترم تان بپرسید که می دانستیدد در فرانسه اگر ملک دوم داشته باشید دولت باید قیمت اجاره آن را برای شما تعیین کنند
اگر اجرای طرح مالیات برای خانه های خالی بررسی و خوب اجرا شود ، حتما" تاثیر مثبت در جامعه خواهد داشت ، اما تبعیض آمیز و سر در گم اجرا گردد نخیر .
اگر مالیات های سنگین از خانه های خالی بگیرن اینطور نمی شود.
اگه توانستید مالیات بگیرید دیگر توان اجرایی در هیچ یک از دستگاهها مشاهده نمی شود
باید تعاونی های مسکن کارکنان دولت و دیگر مردمان را با دادن زمینهای رایگان به سازندگان خوش حساب و البته به شرط ملبک شدن مردم انجام دهند. دولت باید همانطور که خودش باعث گرانی شد باید خودش هم مایه بگذارد. نه اینکه دوباره دستش در جیب مردم و بنفع خودش عمل کن. باید دولت زمین رایگان دولتی به سازندگان انبوه ساز بدهد ، مصالح ارزن در اختیار آنها قرار دهد و سود خودش را هم در نظر نگیرد. از اول هم با نیت صاحب خانه کردن مستأجران تهرانی که مجبورند در تهران زندگی کنند تا بازنشسته شوند. کارمندان دولت که در این تصمیم گیری غلط دولتی له و لورده شدند. مسنأجران دولتی که در بین آنها اساتید دانشگاه هم هستند ولی با حیاء زندگی می کنند و دیگر نمی توانند صاحب خانه شوند. دولت باید حقوق بگیران خودش را از این منجلابی که راه انداخت نجات دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
کارکنان دولت؟؟؟
فقط کارکنان دولت ... الان بصورت متوسط بهترین وضع را کارمندان دولت دارند .. حقوق به موقع و کار کم و بهره وری پایین و عموما خانوادگی و فامیلی و برخی امتیازات دیگر ...نظر دوستی که من میشناسم که به انحا مختلف و در دوران 30 ساله کارش 6 ملک و زمین با شرایط تقریبا مفت و سهل گرفته . بخش عمده ای از مردم خصوصا در مناطق کم برخوردار چی که بعضا حتی 7 پشتشان هم حقوق بگیر از نفت نیستند
به قانون برگردید .از مردم راه حل میخواهید ........
مردم بیایید یک هفته و فقط یک هفته متحد شوید و از یکی از بازارها خرید نکنید تا قدرت خود را به مسئولین و کارخانه داران بی انصاف نشان دهیم! ... از 29 تیر به مدت یک هفته، لبنیات نخرید. شرکتهای لبنی هر روز قیمتها را افزایش می دهند. فقط یک هفته بیایید لنیات نخریم!!!
منِ عادی که اگر یکی دو خانه داشته باشم مشکل ایجاد نمیکنه.
مسئله اینه که اونایی که صدها خانه دارند همان هایی هستند که فعلا نمی خواهند تغییری در این وضع و منافعشان ایجاد بشود.
یاد بساز و بفروش ها می افتم که میگن مصالح گران شده و با این توجیه میخوان قیمت خانه را چند برابر کنند. یکی نیست بگه آخه مصالح مگه چقدر گرون شده؟
هفته قبل اعلام شد که سیمان 37 درصد افزایش قیمت داشته اصلا شما بگو سیمان و اهن 80 درصد گران شده اما مسکن حداقل 400 درصد رشد کرده است. کجای این دو متناسب هستند؟! بله همه چیز گران شده اما بعضی چیزها با بهانه گران شده نه واقعی!
عمده قیمت مسکن زمین هست نه مصالح ساختمانی و زمین ربطی به دلار ندارد آقایان محترم بلکه به علت بی تدبیری مسئولان و دولتی نبودن زمین است که در خیلی از کشورهای سرمایه داری غربی مثل آلمان هم زمین ها دولتی است نه این که عده ای سودجو هی بخرند و احتکار کنند و به بهانه تحریم و دلار و تورم و ... بکشند رو قیمت ها
مگه تورم عمومی ایران در این یک سال اخیر که توسط بانک جهانی و صندوق بین المللی پول رسما اعلام شده چقدره که سیر نمی شوید از افزایش قیمت ها؟؟؟!!!
عزیزان مسئول بدانند تا زمانی که در این کشور راه برای کسب ثروت های باد آورده باز است مقوله تولید ملی و کالای ایرانی در حد شعار باقی خواهد ماند!
وقتی کسی میتوانید یک خانه را بخرد و خالی نگه دارد یا با رقم های سنگین اجاره دهد و حتی بعد از استهلاک آن را با چندین بابر قیمت فروخته و سود خوبی هم به جیب بزند دیگر هیچ دلیلی ندارد که برود دنبال کارگاه تولیدی و کارگر و مالیات و بیمه و ...
وقتی راحت دلار و سکه و طلا و خودرو بخرد و چند صد ردصد سود کند دیگر هیچ عاقلی سراغ دردسر کار تولیدی و کسب و کار حلال نمیرود!
اول راه دلالی و سوداگری و درآمدهای مفت و بادآورده را ببندید بعد سرمایه گذاران و کارآفرینان شریف را به سرمایه گذاری در تولید دعوت کنید!متاسفانه سال های گذشته کشور ضربه زیادی از بی عملی و بی تدبیری برخی مسئولان خورده است که محافظه کاری را بر اقدامات قاطع و شجاعانه ترجیح داده اند و لذا همیشه در این ممکلکت برد با دلال ها بوده است نه تولید کنندگان زحمتکش ...
امیدواریم مجلس شورای اسلامی از رخوت بیرون بیاید و هر چه زودتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه های مسکن و طلا و ارز و خودرو را تصویب کند و مالیات از خانه های خالی اخذ شود تا دلال ها پول ها را در این حوزه ها دپو نکنند و بفهمند برای پول حلال باید کار اقتصادی درست کرد.
ضمنا این طرح هیچ منافاتی با سرمایه گذاری در مسکن ندارد و در عین حال میتوان تسهیلات ساخت مسکن را تقویت کرد و از تولید کنندگان و انبوه سازان حمایت نمود ولی مسکن باید کالای مصرفی باشد نه کالای سفته بازی و سوداگری!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل