بازدید 7174

لیست خانه‌های خالی با افزایش بیش از ۴۰ هزارتایی به روز شد/ مالکانی که باید ۲ برابر مالیات پرداخت کنند

بر اساس قانون بودجه، دولت از محل مالیات خانه‌های خالی، ۲ هزار میلیارد تومان درآمد می‌تواند داشته باشد. این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داده است از ابتدای سال تا به امروز بیش از ۵۹ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.
کد خبر: ۱۲۱۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ 29 December 2023

لیست خانه‌های خالی با افزایش بیش از ۴۰ هزارتایی به روز شد/ مالکانی که باید ۲ برابر مالیات پرداخت کنند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از مرحله دوم ارسال اطلاعات واحد‌های مسکونی خالی برای سال مالیاتی ۱۴۰۱ به سازمان امور مالیاتی خبر داده و گفته است: اطلاعات تعداد ۴۰ هزار و ۲۱۳ مورد برای اشخاص دارای بیش از پنج واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مرحله اول نیز اطلاعات ۱۹ هزار و ۲۹۰ خانه خالی برای سال مالیاتی ۱۴۰۱ معرفی شده بود که با این حساب از ابتدای امسال در مجموع ۵۹ هزار و ۵۰۳ واحد مسکونی خالی بر اساس سامانه املاک و اسکان طی ۲ نوبت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

بر اساس این گزارش؛ ماه قبل نیز مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفته بود: بر اساس آخرین اطلاعات واحد‌های مسکونی خالی برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۶ هزار واحد و بر اساس محاسبه انجام شده ۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات واحد‌های خالی شده محاسبه گشت که تا اواسط ماه آینده به مودیان ابلاغ می‌شود. مستوفی خاطر نشان کرد: ابلاغ به مودیان آغاز شده و برگه مطالبه که صادر شود، بلافاصله یک پیامک به مودیان مشمول ارسال می‌شود و در کارپوشه در پنجره خدمات الکترونیک مودیان اطلاعات بارگذاری می‌شود و هرکسی از مودیان که پیامک برایشان ارسال شده یا هر فرد دیگری که می‌خواهد بداند مشمول این قانون شده یا نه می‌تواند به سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه و کد ملی خود را وارد کند و وارد سامانه شوند و همه اطلاعات مالیاتی از جمله بدهی‌های مالیاتی و قبوض و ... را در آنجا ببیند.

همان طور مشخص است دولت از محل درآمدی مالیات خانه‌های خالی برای سال ۱۴۰۰، رقمی در حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان وصول مالیاتی خواهد داشت. این در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال جاری نیز دولت از محل مالیات ستانی از ردیف خانه‌های خالی، درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی می‌تواند داشته باشد. به گونه‌ای که با توجه به آمار اعلام شده توسط معاون وزیر راه و شهرسازی، از ابتدای سال تا به امروز بیش از ۵۹ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است و احتمالا در هفته‌های باقیمانده تا پایان سال نیز این رقم بیشتر خواهد شد و برگه مالیاتی آن سال آینده برای مالکان این خانه‌ها صادر خواهد شد. 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این باره بیان داشته است: پالایش و بررسی برای سایر املاک مسکونی در حال انجام است و به محض اتمام فرآیند، واحدهای مسکونی که خالی تشخیص داده شوند، برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی؛ پیش از ارسال فهرست به تمامی اشخاص در قالب ارسال پیامک یا نامه اخطار لازم داده شد تا اطلاعات افراد ساکن در واحدهای مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند. بر اساس بند ۵ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی که در مهلت مقررنسبت به تکمیل اطلاعات سکونت، مالکیت و ملک خود اقدام ننمایند به عنوان خانه خالی، به سازمان امور مالیاتی معرفی می شوند.

کدام خانه خالی مشمول مالیات ستانی می‌شود؟

بر اساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی؛ هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهر‌های بالای یک‌صد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه
سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه
سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه

واحد‌های نوساز نیز پس از دوازده ماه و در طرح پروژه‌های انبوه‌سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات این ماده قانونی می‌شوند.

یکی دیگر از نکات مهم در این قانون مالیاتی، اخذ مالیات دو برابری از مالکان دارای بیش از پنج خانه خالی است؛ به گونه ای که ضرایب مالیاتی مندرج در قانون برای مالک یا مالکان دارای بیش از پنج خانه خالی در هر سال مالیاتی، نسبت به کل واحدها، دو برابر اعمال می‌شود. الزام قانونی که برای افراد حقیقی یا حقوقی دارای بیش از پنج خانه، مهم است.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
به جای مالیات بستن قیمت را ارزان کنید تا چهارتا فقیر بیچاره خانه دار بشن و یا دولت بخره بده به مستاجرها !!!!!!!!!!!!!

دولت بخره بده به مستاجر !!!!!!!! همین پول اختلاس دبش را بدهید همه خانه دار میشن !!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
اونوقت دیگه دولت بهونه برای جمع کردن نقدینگی از مردم بیچاره نداره
آقا طرف دوست داره خونه اش رو خالی نگه داره. چرا باید مالیات بده؟ دولت چه خدمتی بهش داده که توقع داره مالیات بگیره؟ آهان میگن تورم از صدقه سر دولت بوده که خونه اش گرون شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
دولت دوست داره مالیات بگیره از شما، مشکلی هست؟
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
همه جای دنیا بیش از ی خونه داشته باشی مالیات هنگفت میگیرن که مسکن کالا سرمایه گزاری نشه.حالا درسته هدف اول اینا کسب درامد هستش ولی خب بلند مدت روی قیمت مسکن تاثیر میزاره بستگی داره که قانون پابرجا باشه و درست اجرا بشه
خیلی کارکشته این
مالیاتی بی قانون
دولت هدفش از شناسایی خونه های خالی فقط کسب در امد هست و فکر مستاجران و بدبخت بیچاره ها نیست دولت فقط دنبال اینه از اب گلی ماهی بگیره و هزینه اختلاسها و کسر بودجه شو هرجور شده تامین کنه....ملک رو و خودرو رو‌خود دولت گرون میکنه بعد خودشم مالیات میگیره ازش...
مسولان گرامی شناسایی شد چه فایده ای دارد .... این پول های مالیات جمع شد خوب چه برنامه ای برای آن دارید ؟ الان وضعیت چی هست آیا اجاره خانه پایین آمده ؟ آیا قیمت خانه پایین آمده ؟؟؟
امیدواریم که دولت محترم هر چه زودتر در این خصوص اقدام فوری معمول دارد . بلکه مردم شهید پرور بتوانند سرپناهی دائمی برای خودشان تهیه نماید . در کلانشهر تهران اگر قیمت مسکن حداقل 50 درصد کاهش داشته باشد ، شاید مردم بتوانند مسکن مناسب خریداری نمایند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
مردم شهید پرور برن از بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام و کمیته امداد و ... خونه طلب کنند
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
انشاالله خدا شفات بده
با چه روشی میخواهید تشخیص دهید خانه خالی است؟یکی از بستگان فقط در تهران ۶ واحد مسکونی دارد ک تمامش هم اجاره داده،نکته خنده دارهم اینکه خودش در منزل سازمانی ۲۰۰ متری ساکن است،و جالبتر اینکه ریالی هم مالیات از این بابت پرداخت نمیکند.باید خانه از حالت سرمایه گذاری خارج شده و هر خانواده ک بیش از یک واحد آپارتمان یا خانه دارد چ پر چ خالی مالیات پرداخت کند،البته فرزندی ک در منزل متعلق ی والدینش است از این مالیات معاف شود
خب آی کیو ها، کسانی که فقط یک آپارتمان دارند و در ایران ساکن نیستند چرا باید اجاره بدهند و یا مالیات بر خانه خالی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
اینش به شمای آی کیو ربطی نداره
افراد ثروتمند و زیاده خواهی که از پرداخت مالیات فرار میکنند، با خواهش و تمنا و دستورالعمل مالیات پرداخت نمیکنند. فرار از مالیات و سرکشی در برابر آن باید جرم در نظر گرفته شود و با برخورد قضایی و قهری مواجه شود. برای اخذ مالیات باید از اجرای ثبت و فروش اموال و بلوکه کردن حساب‌های مودیان فراری استفاده کرد در عین حال با زد و بند کارمندان مالیات با مودیان مالیاتی هم برخورد عبرت آموز کرد
صاحب هر خانه خالی ای که حاضر به پرداخت مالیات نشد را با قطع انشعاب آب و برق و گاز مجازات کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
چششششم ، شما خودش و ناراحت نکن
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
!به نظرم باید اینترنتشان را هم قطع کرد
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
خوب شد نگفتی اعدام، در این صورت تمام مسئولین بانکها رو اعدام می کردن
خوب شد به همین قطع ... رضایت دادی
متخصص قلبی را می‌شناسم که ۱۲ واحد خالی در مشهد دارد و خودش هم به اتریش مهاجرت کرده. چنین افرادی را باید نقره داغ کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
چرا؟
من تو خونه ام نشستم دارم زندگی می کنم یه دونه خونه هم بیشتر ندارم اما برام مالیات خونه خالی در نظر گرفته شده هرچی میرم دارایی میگه سایت دست وزارت صنعت و معدنه و نمی دونم دیگه کجا باید برم تا اطلاعات منو در سیستم دارایی و صننعت و معدن اصلاح کنند.
تجربه نشان داده که دولت هرجا دخالت کرده ، اوضاع بدتر شده ، ازعلم و دانش که قادر به استفاده نیستید ، لا اقل راه چند بار رفته را نروید
راه حل فقط تولید است
اين دولت محرومان ، چه كارا كه نمي كنه با اين محرومان
باید اینقدر قانون سفت و سخت بزارن که سرمایه دارا سمت دلالی مسکن نرن.
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
نفهمیدیم شما آقا حامدی یا ناشناس
باید اینقدر قانون سفت و سخت بزارن که سرمایه دارا سمت دلالی مسکن نرن.
دولت یعنی این از کم کاری هایش هم پول در میآورد مثلاً مالیات گرفت چه ربطی به مشکلات خانه دار شدن مردم دارد هنوز نفهمیدند که مالیات را از درآمد ها میگیرند این کار سرمایه گذاران را مایوس میکند بجای روشهای زور گیری که آخرت هم نداره بفکر خانه دار شدن مردم باشند نه تولید مستاجر بدبختی از زمان دولت بی کیفیت روحانی شدت گرفت هر روز ابعاد بیشتری به خود میگیرد حالا در کجا ختم میشود الله و اعلم دولتها خادمی مردم را فراموش کردند شدن صاحب مملکت
تابناک چرا نظری که نه توهین است و نه غیر منطقی پخش نمی کنی؟ سئوالی که شده بود در مورد مالیات خانه های خالی چرا جزء غیر قابل انتشار اعلام کردی؟
مالیات زیاده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی