بازدید 7265

دستور رئیسی برای بررسی تفحص‌های قوه‌قضاییه

کد خبر: ۹۱۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶ 14 July 2019
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آیت‌الله رئیسی دستور داد تا بررسی ویژه‌ای بر تمامی تحقیق و تفحص‌هایی که به قوه قضاییه ارجاع شده و هنوز نتیجه و خروجی نداشته است، انجام گیرد.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذالنور، رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح دیدار روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس با آیت‌الله ابراهیم رئیس رئیس قوه قضاییه، اظهار داشت: روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس امروز در جلسه دو ساعت و نیمه‌ای با آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه داشتند.

وی افزود: آقای رئیسی مباحث مفصلی داشت و تک تک روسای کمیسیون‌ها نقطه نظرات خود را در محور‌های متعدد بیان کردند؛ شاید ۸۰ محور در بیان روسای کمیسیون‌ها مطرح شد.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از این محور‌ها تشریح وضع موجود، نقائص، کمبودها، ضعف‌ها و مسائلی بود که وجود داشت.

ذالنور بر همین اساس اضافه کرد: برخی از نقطه نظرات کلیاتی در خصوص باید‌ها و نباید‌های قوه‌قضاییه و پیشنهاداتی بود که نمایندگان مطرح کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: برخی نکاتی که مطرح شد در حقیقت راهبردها، راهکار‌ها روش‌ها و مصادیقی بود که مد نظر از روسای کمیسیون‌ها قرار داشت؛ موارد خیلی محدودی هم در خصوص حوزه انتخابیه نمایندگان مجلس بود که مطرح شد.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر جزئیات نشست مذکور بیان کرد: در مجموع پیشنهاداتی مانند ارتباط سازنده قوه مقننه و قوه قضائیه مطرح شد؛ همچنین ماده ۴۷۷ و پرونده‌هایی که در این زمینه مطرح هستند نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی موضوع تعامل مجلس و قوه قضاییه در خصوص اصل ۹۰ قانون اساسی را از جمله موارد مورد بحث نشست امروز کمیسیون خواند و تصریح کرد: در این رابطه برای چگونگی تعامل اصل ۹۰ و قوه قضاییه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص‌های که در چند سال گذشته و ادوار مختلف مجلس مطرح شده و قوه قضاییه به قوه قضاییه ارجاع شده و پاسخی گرفته نشده و بی نتیجه مانده نیز مطرح شد. همچنین موارد متعدد که رسیدگی به آن‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند نیز مورد بررسی قرار گرفت که آقای رئیسی نظراتی را در این خصوص مطرح و مقرر کرد که فایل صوتی این جلسه پیاده شود.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ادامه آقای رئیس تاکید کرد که نقطه نظرات روسای کمیسیون‌ها به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین دستور داد تا یک بررسی ویژه و کارشناسانه روی کل تحقیق و تفحص‌هایی که به قوه قضاییه ارجاع شده و هنوز نتیجه و خروجی نداشته است، انجام گیرد.

وی بیان کرد: برخی از پرونده‌های تحقیق و تفحص ممکن است اسناد لازم را نداشته باشند و یا حقوقی و قضایی تنظیم نشده و یا استدلال‌های محکمه پسند و اسناد لازم همراه نداشته باشد لذا مقرر شد موارد را دستور دهند تا به جریان بیفتد البته ممکن است وقت برخی از آن‌ها هم وقت آن منقضی شده باشد و یا مسئولان مربوطه آن در سمت نباشند مثلا ممکن است وزیر مربوط بازنشسته و یا مرحوم شده باشد و یا مدیران عوض شده باشند؛ لذا ایشان دستور داد تا این موضوع را بررسی کنند. البته دستور این موضوع قبل از اینکه ما خدمت ایشان برسیم داده شده بود چرا که با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ هم چندی پیش دیداری با ایشان داشتیم و برخی نکات از جمله موارد مربوط به اصل ۹۰ مطرح شده بود.

ذالنور با بیان اینکه قرار شد موارد مزبور در تعامل مجلس و قوه قضاییه حل شود، ادامه داد: جلسه امروز بسیار کاربردی و مفید بود و آقای رئیسی هم با حوصله کامل توجه و استماع کرد و همچنین به بسیاری از موارد پاسخ قانع کننده و کارشناسی داد و قرار بر پیگیری و بررسی شد.

وی با بیان اینکه جلسه امروز بسیار موثر و مفید بود، گفت: این جلسات می‌تواند فتح باب تعاملات بسیار سازنده باشد بین مجلس و قوه قضاییه باشد. آقای رئیسی به هر حال توانمند است و از پایین‌ترین سطوح قوه قضائیه به مدارج بالا در قوه قضاییه رسیده است بنابراین اشراف بسیار خوب، مناسب و کافی در همه ابعاد و مشکلات قوه قضاییه دارد.

ذوالنور در ادامه با اشاره به اینکه فضای امیدواری در کشور و قوه قضاییه فراهم شده است، ادامه داد: آقای رئیسی آسیب‌شناسی بسیار خوبی از شرایط موجود قوه قضاییه دارد وبسیاری از راه حل‌هایی که بیان می‌کند کارشناسانه است؛ خوشبختانه شجاعت و قاطعیت لازم در برخورد را هم دارند و امیدواریم کار به طور جدی پیش برود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان