بازدید 25047
آخرین تحولات خاورمیانه؛

طرح فرانسوی‌ها برای متوقف کردن کاهش تعهدات برجامی تهران/ آغاز تحقیقات جدید درباره حملات شیمیایی در سوریه/ طرح رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علیه عربستان/ واکنش حریری به تحریم آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله

طرح فرانسوی‌ها برای متوقف کردن کاهش تعهدات برجامی تهران، آغاز تحقیقات جدید درباره حملات شیمیایی در سوریه، طرح رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علیه عربستان و واکنش حریری به تحریم آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش مصر به خبر توقیف نفتکش ایرانی در کانال سوئز نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۱۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 11 July 2019

طرح فرانسوی‌ها برای متوقف کردن کاهش تعهدات برجامی تهران، آغاز تحقیقات جدید درباره حملات شیمیایی در سوریه، طرح رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علیه عربستان و واکنش حریری به تحریم آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش مصر به خبر توقیف نفتکش ایرانی در کانال سوئز نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ "مهاب ممیش" رئیس اداره کانال سوئز مصر به خبر توقیف نفتکش ایران واکنش نشان داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه شبکه "صدی البلد" مصر این خبر را تکذیب و تأکید کرد، اداره کانال سوئز به آزادی حمل و نقل بین‌المللی در این کانال پایبند هست و به همه کشتی ها اجازه عبور و مرور از این کانال را خواهد داد مگر موردی خاص باشد.

ممیش اظهار داشت: امکان ندارد که مانع حرکت یک کشتی شوم. تجارت نفت و تجارت سلاح هر دو تجارتی قانونی هستند.

کانال سوئز یکی از مهمترین گذرگاه های آبی است که سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا را به هم متصل می کند.

برخی رسانه‌های داخلی روز سه‌شنبه هجدهم تیرماه به اشتباه خبر توقیف نفتکش اوکراینی حامل نفت ایران در کانال سوئز توسط نیروهای مصری را به ‌عنوان خبری جدید منتشر کرده‌اند، در حالی که توقیف این نفتکش ده روز قبل اتفاق افتاده است.

طرح فرانسوی‌ها برای متوقف کردن کاهش تعهدات برجامی تهران، آغاز تحقیقات جدید درباره حملات شیمیایی در سوریه، طرح رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علیه عربستان و واکنش حریری به تحریم آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش مصر به خبر توقیف نفتکش ایرانی در کانال سوئز نیز اشاره کرد.

گزارشی که رسانه‌ها به آن استناد کرده بودند، روز سه‌شنبه از سوی پایگاه خبری «میدل ایست مانیتور» به نقل از شبکه خبری «العربی الحدید» منتشر شده است، حال آنکه در همان پاراگراف اول گزارش به این نکته اشاره شده بود که نفتکش اوکراینی حامل نفت ایران «ده روز قبل» در هنگام عبور از کانال سوئز به دستور مقامات مصری توقیف شده است.

طرح فرانسوی‌ها برای متوقف کردن کاهش تعهدات برجامی تهران

روز چهارشنبه یک رسانه آمریکایی مدعی شده فرانسه در حال ارزیابی‌ گزینه‌هایی برای کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا و نجات توافق هسته‌ای برجام است.

پایگاه خبری پالتیکو با اشاره به سفر اخیر «امانوئل بون»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران برای حفظ توافق هسته‌ای به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌نویسد، یکی از گزینه‌هایِ در دستِ بررسی، طرح «توقف در برابر توقف» است. در این طرح پیشنهادی قرار است آمریکا در ازای توقف اقدامات بیشتر از سوی ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، اعمال تحریم‌های بیشتر را به منظور آغاز گفت‌وگوها متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داده بود، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد رهبری تلاش‌های اروپا برای نجات توافق هسته‌ای برجام را بر عهده بگیرد.

یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «در مرحله حساسی قرار داریم، چون هر دو طرف (آمریکا و ایران) منافعشان را در افزایش فشار می‌بینند.»

علی‌رغم این، یک مقام اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته بود، کشورهای اروپایی در تلاشند در ازای «ژست‌های نمادین» از سوی آمریکا، ایران را به ماندن در توافق هسته‌ای ترغیب کنند.

سفر امانوئل بون به تهران، دومین سفر او به ایران در یک ماه گذشته است. امانوئل ماکرون چهار گفت‌وگو با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و دو گفت‌وگو با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در خصوص برجام داشته است.

پالتیکو نوشته هنوز مشخص نیست ماکرون و اتحادیه اروپا بتوانند پیشرفتی در رسیدن به هدف خود برای حفظ برجام داشته باشند. تلاش قبلی ماکرون برای جلوگیری از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای به شکست منجر شد.

«پی‌یر ورمونت»، سفیر سابق فرانسه در واشنگتن و بروکسل که سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا توسط او راه‌اندازی شده می‌گوید دیپلماسی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

آغاز تحقیقات جدید درباره حملات شیمیایی در سوریه

منابعی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (مستقر در لاهه) از آغاز به کار تیم تحقیقاتی جدید برای بررسی ۹ مورد حمله شیمیایی در مناطق مختلف سوریه خبر دادند.

این منابع به رویترز گفتند که اعضای تیم تحقیقاتی جدید صلاحیت این را دارند تا کسانی که در این حملات شیمیایی نقش دارند را مشخص کرده و معرفی کنند.

تیم تحقیقاتی جدید در اولین مورد، قصد دارند حمله شیمیایی در شهر دوما (به تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷) در حومه دمشق را مورد بررسی قرار دهند.

این برای اولین بار است که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، قرار است عاملان یک حمله شیمیایی را معرفی کند. از سال ۱۹۹۷ که این سازمان به عنوان هیأت فنی «کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی» تأسیس شد، تنها وظیفه آن این بود که عدم یا اثبات وقوع یک حمله شیمیایی را مشخص کند.

تشکیل این تیم تحقیقاتی در ماه گذشته میلادی (ژوئن) با وظیفه جدیدی که برایش تعریف شده، بحث و جدل‌های بسیاری را به همراه داشت و موجب چند دستگی درون سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شد.

در سال‌های اخیر ادعای حملات شیمیایی در مناطق مختلف سوریه به ابزار تبلیغاتی و بهانه‌جویی علیه دولت قانونی سوریه تبدیل شده است.

سال گذشته «حمله شیمیایی دوما» در شرایطی صورت گرفت که تنها چند روز پیش از این حمله کشورهای غربی اعلام کرده بودند در صورت انجام حمله شیمیایی، سوریه را هدف قرار می‌دهند. همزمان روسیه و دولت سوریه هشدار دادند که گروه‌های تروریستی در تلاشند تا با صحنه‌سازی یک حمله تروریستی، دمشق را در مظان اتهام قرار داده و راه را برای درگیری نظامی هموار کنند.

دولت روسیه نیز بارها با اعلام اینکه گروهک «کلاه سفیدها» در پشت حملات شیمیایی به «دوما» قرار دارند، از کارشکنی چندین باره آمریکا در خصوص تحقیقات بین‌المللی از این منطقه خبر داده است.

طرح رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علیه عربستان

سناتور «جیم ریش» (Jim Risch) رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرحی را با هدف ادعایی مقابله با اقدامات ضدحقوق بشری سعودی و نیز در انتقاد از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان معرفی کرده است.

بر اساس اعلام رویترز، به رغم ارائه این طرح از سوی وی، فروش سلاح به ریاض متوقف نمی‌شود!

طرح فرانسوی‌ها برای متوقف کردن کاهش تعهدات برجامی تهران، آغاز تحقیقات جدید درباره حملات شیمیایی در سوریه، طرح رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علیه عربستان و واکنش حریری به تحریم آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش مصر به خبر توقیف نفتکش ایرانی در کانال سوئز نیز اشاره کرد.

طرح مذکور که روز چهارشنبه منتشر شده است، پاسخگو دانستن ریاض در قبال نقض حقوق بشر شامل قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و فاجعه انسانی در یمن را دربر می گیرد.

واکنش حریری به تحریم آمریکا علیه نمایندگان حزب‌الله

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان گفت، تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله و نمایندگان آن بر کار دولت یا پارلمان تأثیر نخواهد گذاشت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد، نام سه شهروند لبنانی را به دلیل ارتباط با حزب‌الله لبنان، به فهرست سیاه دفتر کنترل دارایی‌هایی خارجی (اوفک) از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه افزوده است.

در بین این سه نفر که به‌تازگی مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا شده‌اند، نام «امین شری» و «محمد رعد» که از نمایندگان پارلمان لبنان هستند نیز به چشم می‌خورد.

آمریکا در سال ۱۹۹۷ میلادی یعنی در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، نام حزب‌الله لبنان را در فهرست به اصطلاح گروه های تروریستی خود قرار داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۷
ترامپ کاملا برعکس فرانسه میخواهد تحریم ها را باز افزایش دهد
یک مشت طرح های نیم بند که الحمدالله هیچ کدام هم به جایی نمی رسند. مردم هم روز به روز دارند سختی بیشتری را تحمل می کنند.
اگر توقیف کشتی ۱۰ روز قبل بوده پس خبرش جدیده در حالیکه این موضوع مربوط به حدود ۹ ماه قبل هست. لطفاً اشتباه تونو اصلاح کنید.
قیمت دلاردستوری پایین نگه داشته شده وشاخص بورس بادستکاری بالا برده شده ولی یقیین داشته باشید این وضعیت تاابدهمینطورباقی نمی ماند !!!
این هم فیلم جدید اروپایی ها علی الخصوص فرانسه هست. مگر تحریمی مانده که آمریکا بخواهد از این به بعد تحریم جدیدی اعمال نکند در عوض ایران هم نقض تعهداتش را متوقف کند. این که فرقی با ادامه یکجانبه تعهدات برجام توسط ایران ندارد.
توقف در برابر توقف؟ پس هرکی اول بیشتر بزنه برنده است! من 10 تا زدم تو یکی دیگه نزن تا نزنم!!!!
امریکا که تمام تحریم های ممکن را گذاشته دیگه باقیش نمادینه
توقف تحریم های نمادین در برابر اقدامات عملی ما برای کاهش فشار؟!

واقعا اروپا نقش پلیس خوب امریکا را داره عالی بازی میکنه و مسئولین دولتی ما...
بالاخره نفت کش توقیف شده یا نشده؟ یک بار میگی طرف تکذیب کرده یک بار میگی ده روز پیش اتفاق افتاده!!!!
با ارزسلام و ادب و احترام بنده بارها گفته ام و بار دگر میگویم که چرا غافل از طوطعه های امریکا شویم؟ ما نباید با آنها مذاکرات کنیم مگر اینکه شروط 18 گانه ما را بپذیرند.
این شروط 18 گانه که در سازمان جهانی یونسکو و یونیسف و سازمان میراث فرهنگی و همه سازمانها ابتدا باید ثبت شود شامل 9 شرط بنده (جناب آی دکتر نعمت نعمتی) به اضافه 13 شرط دکتر عباسی است که جمعتا 18 شرط است
که اگر ترامپ.و گروه الف و ب و گروه ج و گروه د
اینها را اجرا کند شاید مذاکرات کنیم
هدف سعد حریری از این پیام این است آمریکا باید همچنان به حزب الله لبنان فشار وارد کند و حزب الله باید تنگ فشار بماند. و او هیچ مخالفتی با آمریکا ندارد و حتی پشتیبان این کار آمریکا و پدربزرگش بن سلمان است که برادر اسرائیل است.
برای خدا حرف بزنید و از هیچ کس نترسید شرافتمندانه زندگی کنید و عزت نفس داشته باشید
"طرح «توقف در برابر توقف» در این طرح پیشنهادی قرار است آمریکا در ازای توقف اقدامات بیشتر از سوی ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، اعمال تحریم‌های بیشتر را به منظور آغاز گفت‌وگوها متوقف کند."
خیلی مسخره است بچه گول می زنند!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
با هماهنگی هم ( امریکا و اروپا )، نشستند مثلا طرح دادند... ، به خیال خودشان گفتند : از یه طرف آمریکا میاد تحریم بیشتر را عنوان می کنه ... و مثلا اروپا هم میاد میگه نه تورخدا تحریم بیشتر انجام ندهید ... ایران غنی سازی را متوقف می کنه ....
ما باید از برجام و ان پی تی خارج بشیم و بمب بسازیم.
برجام برای حل کردن مشکلات بود،اما ظاهرا مشکل غرب با موجودیت ایرانه.
بالاخره نفتکش مان در کانال سوئز توقیف شده یا نشده؟ اول که نوشتید ممیش خبر توقیف رو تکذیب کرده و گفته "امکان ندارد که مانع حرکت یک کشتی شوم " بعدش نوشتید ده روز زیاد مهم نیست، اون خبر مال ده روز پیش بوده و نفتکش ده روز پیش توقیف شده!
یعنی چون ده روز از توقیف گذشته دیگه مسئله ای نیست و بی خیالش؟!!!
فرانسه دلش برای پژوی ورشکسته خودش سوخته نه ایران .
رهبر این مملکت بارها از دولت خواست در مذاکرات امتیاز نقد بدهند و امتیاز نقد بگیرند.
دولتی ها گفتند امضای جان کری تضمین است و نقد دادند و وعده گرفتند.
الان می خواهند از دادن خود کم بکنند اروپائیان و آمریکا دادشان در آمده
بدون اینکه خودشان به وعده خود عمل کنند
گول این خارجی ها رو دیگه نخوریم که همه شون دروغ گو هستن
آمریکا با این تحریم های بدون حد و مرز ترامپ اعتبار تحریمی خودش رو هم که دنیا ازش حساب می برد از دست داد. اعتبار نظامیش هم در حال از بین رفتنه.
تمومش کنید
نفت کش هامونو دارن جمع می کنند
پلیس بد توافق حالا ناجی طرح برجام شده یا نقش تاخیر-اتلاف وقت و پسرفت به عقب را دارد؟؟؟
این توقف در برابر توقف هم طرح مسخره ای به نظر میاد یعنی ما عملا خروج آمریکا از برجام رو میپذیریم بدون اینکه خروج از برجام رو ادامه بدیم! ما چاره ای نداریم جز اینکه برنامه خروج از برجام رو ادامه بدیم تا اینکه تحریمها بطور کامل و در عمل برداشته بشن و حتی آمریکا خسارت خروج از برجام رو هم به ما بپردازه.
خسته نباشید قهرمانان دیپلماستی
خسته نباشی تابناک با انتشار کامنت هایی که از آلبانی فرستاده میشه
چه جالب. ایران اقداماتی که در خصوص کاهش تعهدات کرده رو کاهش بده. آمریکا هم در ازاش تحریم‌های بیشتری که می‌خواد در آینده اعمال کنه رو کاهش میده.
آمریکایی های هرچی توانستند انجام دادند و بیشتر از این نمی توانند حال آنکه ایران گام های مانده بسیاری دارند.
توقف در برابر توقف یعنی حماقت محض طرف ایرانی. چقدر این اروپایی ها وقیح هستند
طرح توقف در برابر توقف فرستاده فرانسه بسیار عوامفریبانه، مسئولیت گریزانه، و منفعت پرستانه است.
عوامفریبانه است زیرا فرض را بر این گذاشته که مشکل ما فقط با آمریکاست و انگار اروپا نقشی در این بین ندارد.
مسئولیت گریزانه است چونکه انگار اروپا را در اجرای تعهداتش مسئول نمیداند.
منفعت پرستانه است چونکه در ظاهر امر میخواهند با هزینه آمریکا مشکلی را که خودشان هم در ایجادش شریکند حل کنند. البته در باطن امر همین را هم نمیخواهند. انها فقط طالب ذلت ملت ما هستند و بس.
این اقدامات در مجموع برای وقت کشی است
به شما چی گفتم که اروپا با آمریکا در خروج در توافق برجام هماهنگ است تنها تفاوت آن با گذشته در اینست که آنها نقش پلیس خوب را بازی می کنند در صورت حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا جز با آلمان حق ندارید با فرانسه و انگلیس قراردادهای کلان اقتصادی داشته باشید این عین خیانت به منافع و امنیت ملی کشور و مردم ایران است.
طرح فرانسوي توقف در برابر توقف كلاه ديگري است بر سر دولت بي تدبير و اين ملت گرفتار اين دولت بي تدبير
چهار شنبه پنج شنبه قشنگ اونجا هتله هااااااااااااااااا.خخخخخ. از دیروز تا حالا سه چهار تا خبر زدید کامنت ها رو هم که منتشر نکردید از دیروز
به این فرانسوی های فاقد شعور اجازه ورود به کشور ندهید اینها رفیق دزد و شریک قافله اند .
امریکا که برجام را پاره کرد ما باید آن را آتش می زدیم.
مگر آمریکا برای تحریم بیشترایران کاردیگری هم میتواند انجام دهد. تا توانسته فشارواردکرده . به تحریم بعضی اسامی رسیده است که بعدازاین تحریم های گسترده دیگرتحریم افراداهمیتی ندارد. حالا فرانسه میگوید امریکادیگرتحریم رابیشترنکند شماهم به برجام پایبند بمانید. پررویی این اروپایی ها سنگ پای قزوین راازروبرده!!!!!!
فرانسوی غلط کرده با تو تابناک
راه حل اینه که سه موضوع زیر رو با هم پیش ببریم:
1- افزایش قدرت نظامی و هسته ای
2- افزایش همبستگی ملی مثلا با حذف تدریجی سختگیریها در مورد سبک زندگی
3- اصلاحات اساسی در ساختار اقتصاد مثل حذف رانتها و آزادسازی اقتصاد
"قرار است آمریکا در ازای توقف اقدامات بیشتر از سوی ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، اعمال تحریم‌های بیشتر را به منظور آغاز گفت‌وگوها متوقف کند."

می خوان کارت سوخته رو نقد کنند اونا دیگه تحریمی ندارند که اضافه کنند
به همین خاطر می خوان در عوض چیزی که ندارند امتیاز بگیرن
چراکامنت هارامنتشرنمیکنید؟
ای کاش غربی ها برای همیشه ایران تحریم کنند تا بلکه تولیدکنندگان داخلی از شرشان خلاص شوند اما فرنسه دوباره بی پول شده و دنبال بازار ایران است تا دوباره ته مانده های انبارش را به ایران بفروشد اما اینبار حتی در صورت رفع تحریم هم نبایدایران اجازه ی واردات ازذفرانسه رابدهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر