بازدید 26051
«رابرت کاپلان» در نیویورک تایمز نوشت؛

چگونه ایران تعیین کننده آینده رقابت آمریکا و چین خواهد بود؟/ ایران مرکز ژئوپلیتیک جهان در قرن 21 است

در چند هفته گذشته، مطالب و تحلیل‌های بسیاری پیرامون تنش‌های بین ایران و آمریکا در خلیج فارس و پیامد‌های آن منتشر شده است؛ تحلیل‌هایی که بیشتر محدود به نقش‌آفرینی دو کشور در این تنش‌ها بوده است.
کد خبر: ۹۰۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 27 June 2019

در چند هفته گذشته، مطالب و تحلیل‌های بسیاری پیرامون تنش‌های بین ایران و آمریکا در خلیج فارس و پیامد‌های آن منتشر شده است؛ تحلیل‌هایی که بیشتر محدود به نقش‌آفرینی دو کشور در این تنش‌ها بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، «رابرت کاپلان»، نویسنده و تحلیلگر برجسته مسائل سیاست خارجی آمریکا در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز، تصویر بزرگتری از تنش های میان ایران و آمریکا را ارائه کرده و بر این باور است، با توجه به اهمیت نقش جغرافیا و موقعیت منحصربه فرد ایران در محیط جغرافیایی خلیج فارس، تنش های آمریکا با ایران در نهایت یک برنده خواهد داشت و آن هم چین است.

در ادامه این مطلب آمده است: در دنیای بازارهای مالی جهانی، شبکه های 5G و جنگ سایبری، جغرافیا همچنان نقش تعیین کننده دارد. دو خط حمل و نقل در تنگه هرمز، نقش کلید در خلیج فارس دارند و تقریبا نیمی از ذخایر و ظرفیت تولیدی ثابت شده نفت در جهان را دارند. به همین دلیل است که به طور گسترده ای تصریح شده که حملات اخیر علیه تانکرهای نفتی در خلیج عمان با مداخله ایران بوده است. یک آبراه راهبردی درست در خارج از تنگه که اعصاب ژئوپلتیک در سراسر جهان را هدف قرار داد.

ایرانیان درک می کنند که چرا جغرافیا در منطقه خلیج فراس بسیار گرانبهاست و اقدامات کوچک تأثیرات بزرگی دارند. جغرافیا داستان مهمی در منطقه خلیج فارس به ما می گوید: اینکه تنش های کنونی کمتر در مورد ایران و خلیج فارس نسبت به چین و اقیانوس هند است. این که آیا دولت ترامپ آن را درک می کند یا خیر. آنچه در مورد آمریکا و ایران اتفاق می افتد، در مورد چیزی بسیار پیچیده تر و بزرگتر است.

چگونه ایران تعیین کننده آینده رقابت آمریکا و چین خواهد بود/ ایران مرکز ژئوپلیتیک جهان در قرن 21 است

خلیج عمان نه تنها عمان و ایران، بلکه عمان و پاکستان را نیز از یکدیگر جدا می کند. در گوشه جنوب غربی پاکستان، نزدیک مرز ایران، چین بندر کانتینری پیشرفته گوادر را در اختیار گرفته و پکن امیدوار است که در نهایت با جاده ها، خطوط راه آهن و خطوط لوله به غرب چین متصل شود تا از گوادر، چینی ها بر حمل و نقل دریایی از طریق تنگه هرمز نظارت کنند.

به عبارت دیگر، چین در حال حاضر در خاورمیانه حضور دارد. آنان قصد ساخت یک پایگاه نیروی دریایی در مجاورت مرز ایران را دارند. مهمتر از همه، خلیج عمان به بیش از یک آبراهه برای نفت تبدیل شده که آمریکا و انقلاب گاز شیل، نیاز کمتری به آن دارند. این یک لولاست که خاورمیانه، شبه قاره هند و شرق آسیا را با ابتکار «یک کمربند ـ یک جاده» به یکدیگر متصل می کند.

در حالی که ایالات متحده جنگ با ایران را در نظر دارد، چین مشغول تجارت و ساخت و ساز زیربنایی در آنجاست. گوادر برای جنبه های دریایی طرح یک کمربند ـ یک جاده در نظر گرفته است، اما علاقه چین به ایران همزمان در مورد زمین و دریاست. مسیرهایی که چین در آسیای مرکزی ساخته است، چین را با ایران پیوند می دهد؛ ترکیبی بی نظیر در اوراسیا؛ جایی که ایران نقطه عطف جمعیت شناسی و جغرافیایی است.

جنگ آمریكا با ایران این كشور را حتی بیشتر به دامان چین هدایت خواهد كرد كه تقریبا یك سوم از تجارت انرژی ایران را شامل می شود. در حالی که ارتباط انرژی چین با ایران ممکن است به دلیل تحریم های دولت ترامپ و همچنین پیچیدگی مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن کاهش یابد، چین و ایران در نهایت راهی برای همکاری و خنثی کردن تحریم های ایالات متحده پیدا خواهند کرد.

این تنها چین نیست که مرکزی از منطقه خلیج فارس است. هندی ها و ایرانی ها نیز در حال رقابت با دو متحد یعنی چین و پاکستان در خلیج عمان هستند. مشخص نیست کدام تلاش ها موفقیت آمیز باشد؛ چینی ـ پاکستانی، هندی ـ ایرانی، یا هر دو. در هر صورت، ایالات متحده به سادگی در این بازی جایی ندارد.

ایران در مرکز ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم قرار دارد. این کشور در مسیرهای تجاری آسیای میانه و در نواحی هیدروکربنی اقیانوس هند جا گرفته است و خط ساحلی بیش از 1500 مایل از عراق تا پاکستان دارد. ایران کلیدی برای برنامه های چین است، همانطور که برنامه های چین برای سرنوشت اوراسیا مهم هستند.

در واقع، چین یک استراتژی بزرگ دارد که تمام این جغرافیا و فرهنگ را درک می کند. در مقابل، ایالات متحده در حال دنبال کردن یک استراتژی کوته نظرانه جنگ به وسیله انتخاب است. در حالی که آمریکایی ها غرق خلیج فارس به عنوان یک منطقه کوچک و متمایز می شوند؛ چینی ها تصویر بزرگتر و جغرافیایی بیشتری را مشاهده می کنند و کل اوراسیا را در راستای پیشبرد طرح یک کمربند ـ یک جاده مورد توجه دارند.

چشم انداز چین برای ایران به عنوان مرکزی برای طرح یک کمربند ـ یک جاده آن چیزی است که ایالات متحده به راحتی نمی تواند به سمت تغییر آن حرکت کند. یک رویکرد بهتر برای تضعیف موقعیت چین شامل مجموعه ای از فشارهای اقتصادی، حملات سایبری هدفمند و ازسرگیری مذاکرات ـ همراه با درخواست های مداوم و با صدای بلند برای افزایش آزادی ها در ایران و دیگر مشارکت کنندگان در ابتکار یک کمربند ـ یک جاده است.

بدون یک ایده بزرگ، ایالات متحده قادر به رقابت با چین نخواهد بود. در مورد ایران، به دلیل واقعیت غیرقابل انکار جغرافیایی آن، کلید اوراسیا در 21 قرن خواهد بود؛ چیزی که برای یک استراتژی درازمدت و پایدار در نظر گرفته می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۱۱
ايران با داشتن منابع غني و سرشار انرژي صرفا به دليل نداشتن مديراني دلسوز و متخصص تبديل به کشوري فقير با جامعه اي افسرده، بيکار و غير متعهد شده است رانتخواران و انحصارگران فاسد کاري کردند که با چپاولشان همه را بي اعتقاد و بي اعتماد کرده و سرمايه هاي کشور و جيب ملت را زدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
مثل طوطی مزخرفات غربی ها رو تکرار می کنی. برو شاخص فقر و شادمانی رو ببین و رده ی ایران رو ملاظه کن...!
قبلا گفتم و اینقدر تکرار میکنم که مسئولان شاید این نظر را ببینند، هدف امریکا به 0 رساندن نفت ایران است. اگر بتوانیم روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر کنیم، یعنی امریکا به هدف خودش نرسیده، اما چطور میشه 2 میلیون صادر کرد؟

چین کشور بزرگی است، سیستم مالی و پول ملی و سیاست نسبتا مستقل این کشور باعث شده که بتوانیم از این فرصت برای دور زدن تحریم استفاده کنیم. باید با شرکت های کوچک و متوسط چین وارد معاملات نفتی شد، آنها درصدی تخفیف میخواهند که بتوانند نفت تحریمی ایران را دور از چشم امریکا به چین منتقل کنند، خیلی از این چینی ها اصلا گذرشان به امریکا و متحدان آمریکا نمی افتد که نگران بازداشت توسط امریکا باشن.

آقایان در بانک مرکزی وزارت نفت و خارجه... کمی همت کنید و راه دور زدن تحریم را بیابید. ما میتوانیم ذخایر ارزی و مالی خود را از دلار و حتی یورو به یوآن چین تبدیل کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
سلام عجیجم
ندزدند
اولین مقاله منطقی و باارزشی که تابناک در مورد ایران از زبان یک غیرایرانی منتشر کرد
من فکر می کردم تحلیل گران غربی یە چیزی بارشون می شە. چین اگر یک بندر در اختیار دارد آمریکا کل حاشیە جنوبی خلیج فارس را در اختیار دارد. ترامپ حق دارد رسانە ەای آمریکا را بکوبد. از سر دشمنی با ترامپ ەر مەملی می بافند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
دوست من صحبت از اوراسیا بود.
دلتون به همبن حرفا خوش باشه
بله ایران بهترین منطقه جهانه ولی چی به مردمش میرسه چرا همه مردمش قصد مهاجرت دارند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
مردم به تن پروری عادت کرده اند و البته همه نه. همه ی آدم های طیف فکری شما بله و نه لزوما همه ی مردم چون شما یک نقطه هم در جامعه ی ایران به حساب نمی آیید.
شانس ما حالا ایران شده کشمکش بین شرق و غرب! شده مرکز ژئوپلیتیک قرن بیست و یکم! به نظر من امریکا با انحصار نفت در آینده نزدیک باز هم سلطه خود رو بر دنیا افزایش می ده. نفت های شیل که فقط در اختیار امریکا هستش. اگه به گذشته برگردیم و بحران انرژی در غرب رو مطالعه کنیم به خوبی می فهمیم که غرب و بخصوص امریکا چگونه در حال گذار از انرژی خاورمیانه هستند. در اون زمان که اوپک تشکیل شد و اون بحران انرژی به وجود آمد، می شد حدس زد که چه اینده ای در انتظار این کشورهای تولید کننده نفت هست. ایران، عراق، کویت، یمن، سوریه؛ عربستان، لیبی، ونزویلا ... این وسط امریکا هست که از یک مصرف کننده محتاج تبدیل به صادر کننده قوی شده و در اینده نزدیک هم وضع از این هم بدتر خواهد شد.
چقدر قشنگ اهمیت و نقش جغرافیا رو بیان کرده؛ بیخود نیست که جغرافیا با گرایش های بیشمارش در دنیای غرب جزو علوم برتر و مورد توجه اند. دقیقا عکس جهان سوم و کشور ما که اینگونه علوم را کم رنگ و تنها پزشکی رو بُلد کردیم.

برای اطلاع خدمت دوستان عرض کنم در هر دوره ای یک علم محور سایر علوم قرار گرفته که در زمان حاضر جغرافیا(بواسطه محوریت مکان و فضا در آن) این نقش رو عهده دار است. (سخنرانی به نقل از یکی از اساتید دانشگاه تورونتو در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران که متاسفانه اسم ایشون رو فراموش کردم)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل