بازدید 8042

چرا آمریکا ایران را به نقض توافقی متهم کرده که خود از آن خارج شده است؟

بیش از یک سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و واشنگتن بار‌ها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در دوران پس از امضا و اجرای برجام متهم کرده است. فارغ از این اتهام واشنگتن علیه ایران که در سالیان اخیر همواره مطرح شده، این بار مقامات آمریکایی ایران را به نقض معاهده‌ای متهم کرده اند که خود پیشگام اصلی نقض آن بوده و بار‌ها نیز اعلام کرده اند برجام نمی‌تواند ایران را از حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بازدارد.
کد خبر: ۹۰۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴ 11 June 2019

بیش از یک سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و واشنگتن بار‌ها ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در دوران پس از امضا و اجرای برجام متهم کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ فارغ از این اتهام واشنگتن علیه ایران که در سالیان اخیر همواره مطرح شده، این بار مقامات آمریکایی ایران را به نقض معاهده‌ای متهم کرده اند که خود پیشگام اصلی نقض آن بوده و بار‌ها نیز اعلام کرده اند برجام نمی‌تواند ایران را از حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بازدارد.

به طوری که، شامگاه سه شنبه واشنگتن در بیانیه خود در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که ایران در حال تخطی از توافق هسته‌ای است.

به نوشته رویترز، آمریکا که خود سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، مدعی است، کار ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته، تخطی از توافق هسته‌ای است. واشنگتن ضمن ابراز نگرانی بار دیگر گفته که آماده گفت‌وگو با ایران است.

در بیانیه واشنگتن ادعا شده که تسریع غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران باعث نخواهد شد آمریکا از سیاست خود مبنی بر منزوی ساختن ایران عقب‌نشینی کند.

«جکی ولکات»، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود گفته، «ایران ادعا کرده که به برجام پیبند است؛ اما اکنون گزارش شده که به‌ وضوح در حال نقض توافق است. این باید مایه نگرانی همه ما باشد.»

چرا آمریکا ایران را به نقض توافقی متهم کرده که خود از آن خارج شده است؟

وی افزود: «ایالات متحده از ایران می‌خواهد بدون تإخیر به تعهدات خود بازگردد. ما می‌دانیم که کمیسیون برجام در حال برخورد با این موضوع با جدیت لازم است و از اعضای برجام می‌خواهیم هرچه سریع‌تر به این موضوع بپردازند.»

ولکات همچنین ادعای تکراری مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، مبنی بر آماده بودن برای گفت‌وگو را تکرار کرده و گفته، هدف از این گفت‌وگوها رسیدن به توافقی جامع با ایران است به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور پایان می‌دهد.

ایران در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به طرف‌های باقی ‌مانده در برجام اطلاع داد که بر اساس بندهایی از همین توافق، دو مورد از تعهدات خود را متوقف می‌کند. تهران به طرف‌های اروپایی برجام شصت روز فرصت داده که یا به تهدات خود عمل کنند و یا با اقدامات جدید ایران مواجه شوند.

در این رابطه ذکر دو نکته ضروری است؛

نخست: همان طور که عنوان شد، آمریکا در حالی ایران را به نقض برجام متهم می کند که خود از این توافق خارج شده و پیش از خروج از توافق نیز بارها با تحریم ایران، آن را نقض کرده بود؛ بنابراین، آمریکا در حال حاضر نه عضوی از اعضای برجام است که بخواهد در مورد پایبندی ایران به تعهداتش موضع گیری کند و نه نهاد ناظر بر فعالیت های هسته ای ایران.

دوم: به نظر می رسد، آمریکایی ها با افزایش شکاف میان ایران و اروپا و همچنین کاهش تعهدات ایران در برجام، در پی ایجاد حساسیت در نزد آژانس و جامعه بین المللی در مورد فعالیت های هسته ای ایران هستند. لذا، دور از انتظار نیست که آمریکا فشارهای خود بر آژانس در مورد مسأله هسته ای ایران را دو چندان کند و تمرکز خود برای متهم کردن ایران را روی نهاد ناظر بر فعالیت های هسته ای ایران قرار دهد. این در حالی است که آژانس همواره پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
چون اول رو داره چون دوما هر بلایی سر ما میاره یه عده داخل امریکا را می پرستن
اقا ببینید چقدر مهم شدیم چقدر نماینده کشورها دارن میان میرن چه کیفی میده انقدر که از ایران خبر تو دنیا هست از هلند نیست حالا خونه مسکن اقتصاد فرعیاته اصل مهم بودنه
سیاست امریکا در جهان، یک سیرک مضحک است.
چون می خواد به شرایط قبل از برجام برگرده که همه دنیا و سازمان ملل علیه ایران بودند . دلواپس های وطنی هم مثل اینکه دوست دارن ....
من نمی‌دونم ما از چی می‌ترسیم. باید برگردیم به غنی سازی
آمریکا هر کاری دلش خواسته انجام داده ولی به هدفش نرسیده.
بزرگ ترین معادن سنگ پا احتمالا در امریکا کشف شدن
عملا برجام از هر دو طرف نابود شد
به خاطر قدرت رسانه ای آنهاست
با آمریکائی ها فقط باید با زبان زور و فشار حرف زد.منطق پنطق در نهادشان نیست.
رفتار امروز آمریکا حاصل سالها اشتباه دولتهای ایران در اقتصاد کشور و وابستگی و اعتیاد درآمد کشور به نفت است.
امریکاییان از برجام خارج شدند ، زیرای منافعی برای امریکا نداشت
چون وقیح است.
ایران دلیلی ندارد بموند.
یک مشکلی که اکنون فضای عمومی کشور ما دارد، سیاست زده بودن مردم و جامعه و بحثهای مردم در مهمانی ها و حتی تاکسی و اتوبوس و بخصوص فضای رسانه ایی و فضای مجازی و دانشگاهها است.
کجایید مدعیان حققوق و روابط بین اللملل
کجایید ای زبان دنیا بلدها
کجایید ای خوشبینها به آمریکا
کجایید ای اعتماد به سازمان ملل ها
برای اینکه این مردکه باورش شده که با قلدری می شود دنیا رااداره کرد .....عقل ندارد که سر ببرد
چرا آمریکا ایران را به نقض توافقی متهم کرده که خود از آن خارج شده است؟


فضول سنج
علی برکت الله !
خداييش اينا خيلي پر رو هستن... توافق رو نقض کردن بعد ميگن شما چرا پايبند نيستيد... !
خیلی خنده داره!!
طرف از زمین رفته بیرون به حریف میگه بمون تو زمین بازی کن!
هدف همشون همينه که توپ را وي زمين ايران بندازن و با خيال راحت بزنن زير همه چيز
در دنیا پلزس و قاضی و وکیل و .... آمریکا است ترامپ نوع جدیدی از قلدری و برده داری را اشکار کرد
هر چه امریکا می گوید درست است و باید اجرا شود
شورای امنیت و شورای حکام و دادگاه لاهه و ..... بازیچه دست آمریکا هستند
جهان باید قبول کند
اروپا و ژاپن و اعراب بردگان و گوسفتدان و گاوان شیرده امریکه هستند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار