بازدید 10113
۸
آخرین تحولات خاورمیانه؛

سفر مقام بلندپایه امنیتی لبنان به ایران برای پیگیری پرونده یک زندانی/ تلاش ماهواره‌های عربی برای حذف شبکه‌های تلویزیونی ایرانی/ دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق/ بررسی پایبندی ایران به برجام در نشست فصلی شورای حکام

سفر مقام بلندپایه امنیتی لبنان به ایران برای پیگیری پرونده یک زندانی، تلاش ماهواره‌های عربی برای حذف شبکه‌های تلویزیونی ایرانی، دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق و حملات شدید قطر و عربستان علیه یکدیگر از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بررسی پایبندی ایران به برجام در نشست فصلی شورای حکام نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۰۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 10 June 2019

سفر مقام بلندپایه امنیتی لبنان به ایران برای پیگیری پرونده یک زندانی، تلاش ماهواره‌های عربی برای حذف شبکه‌های تلویزیونی ایرانی، دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق و حملات شدید قطر و عربستان علیه یکدیگر از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بررسی پایبندی ایران به برجام در نشست فصلی شورای حکام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه تا جمعه این هفته در مقر این آژانس در وین برگزار می‌شود و بررسی گزارش تازه آژانس درباره تداوم پایبندی ایران به برجام با وجود بدعهدی‌های طرف‌های دیگر از جمله محورهای بحث شورای حکام است.

در نشست فصلی هفته جاری شورای حکام آژانس در وین، مسائلی از جمله گزارش سالانه آژانس برای سال 2018، گزارش همکاری فنی سال 2018، گزارش کمیته برنامه و بودجه آژانس، گزارش نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب سال 2015، اجرای پادمان‌ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره و همچنین اجرای توافق پادمانی "ان‌پی‌تی" در جمهوری عربی سوریه مورد بحث و بررسی اعضا قرار خواهد گرفت.

جلسه فصلی شورای حکام مطابق روال همیشگی بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، اما بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در آغاز نشست در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و آمانو همچنین بعدازظهر دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برجام ـ که روز جمعه 10 خرداد ماه و در پی اعلام اقدامات متقابل ایران در برابر نقض عهد طرف‌های دیگر برجام منتشر شد ـ ضمن تأیید دوباره پایبندی کامل ایران به برجام، اعلام تصمیمات جدید از سوی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد.

سفر مقام بلندپایه امنیتی لبنان به ایران برای برای پیگیری پرونده یک زندانی/ تلاش ماهواره‌های عربی برای حذف شبکه‌های تلویزیونی ایرانی/ دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق/ بررسی پایبندی ایران به برجام در نشست فصلی شورای حکام

در همین ارتباط، کاظم غریب‌آبادی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین‌المللی در وین، انتشار پانزدهمین گزارش آژانس و تأیید پایبندی ایران به برجام را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی برای حفظ چندجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل و گواهی بر پایبندی آن به تعهدات بین‌المللی خواند.

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: در گزارش جدید آژانس اشاره صریحی به دستور شورای‌عالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی اقدامات ایران تحت برجام در چهارچوب مواد 26 و 36 شده است. همچنین ازسرگیری تولید آب سنگین در مجتمع اراک از اول خرداد ماه پس از یک دوره دوماهه تعمیر و نگهداری مورد اشاره قرار گرفته است.

نماینده جمهوری اسلامی در وین تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در برداشتن گام های اعلام‌شده در تصمیم اخیر خود مصمم و جدی است و همان‌گونه که مکرراً اعلام شده، اجرای کامل و صادقانه تعهدات تمامی طرف ها یک مبنای اساسی برای تداوم برجام است.

سفر مقام بلندپایه امنیتی لبنان به ایران برای پیگیری پرونده یک زندانی

منابع لبنانی از سفر ژنرال عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان به تهران برای پیگیری روند تلاش های مربوط به آزادی نزار زکا شهروند لبنانی که در ایران زندانی است، خبر داد.

این منابع اعلام کردند که وی بیروت را به مقصد تهران ترک کرده است.

شایان ذکر است، روز گذشته دیلی‌استار در گزارشی به نقل از برخی مقامات آگاه نوشت: نزار زکا تبعه لبنانی که از سال ۲۰۱۵ در ایران زندانی شده است، ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد بیروت خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش، وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرده بود که مسئولان ایرانی با درخواست «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان مبنی بر عفو و آزادی «نزار زکا» شهروند زندانی این کشور در ایران موافقت کردند.

سفر مقام بلندپایه امنیتی لبنان به ایران برای برای پیگیری پرونده یک زندانی/ تلاش ماهواره‌های عربی برای حذف شبکه‌های تلویزیونی ایرانی/ دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق/ بررسی پایبندی ایران به برجام در نشست فصلی شورای حکام

نزار زکا شهروند لبنانی، زمانی‌ که پس از چهارمین سفرش به ایران قصد خروج از این کشور را داشت، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

اتهام او همکاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران بود که در دادگاه به ده سال حبس و پرداخت ۴.۲ میلیون دلار جزای نقدی محکوم شد.

وزارت خارجه لبنان در بیانیه خود اعلام کرد، در پی تلاش طولانی مدت که این اواخر افزایش یافته بود، سفیر ایران در بیروت در تماس با وزیر خارجه موافقت رسمی مسئولان ایرانی با درخواست میشل عون از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عفو نزار زکا به مناسبت عید فطر را اعلام کرد.

زکا دارای اقامت آمریکاست و حوزه فعالیت وی فناوری اطلاعات است. او همچنین دبیرکل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب در واشنگتن بود.

تلاش ماهواره‌های عربی برای حذف شبکه‌های تلویزیونی ایرانی

روزنامه سعودی «مکه» به نقل از «منابع آگاه» نوشت که: شرکت‌های ماهواره‌ای عربی به اجماع توافق کردند که همه قراردادها با شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های ایرانی را در منطقه متوقف کنند.

این روزنامه دیروز شنبه نوشت، این توافق بعد از آن حاصل شد که رهبران عرب در اجلاس اخیر مکه در خصوص بند مربوط به ممنوعیت پخش همه کانال‌های تلویزیونی ایران یا کانال‌هایی که ایران از آن‌ها حمایت مالی می‌کند و نیز توقف پخش سه کانال از این کانال‌ها در شرکت ماهواره نایل ست مصر به توافق رسیدند.

روزنامه مکه به نقل از منبع ویژه در یکی از شرکت‌های ماهواره‌ای عربی منطقه نوشت که دستورات لازم در این مورد به آن‌ها ابلاغ شده است.

این منبع از رویکرد کشورهای محور سعودی برای مقابله با آنچه «تهاجم فکری ایران» خواند، خبر داد و گفت: ممانعت از پخش کانال‌های ماهواره‌ای ایران در راستای حفظ وحدت کشورهای عربی و جلوگیری از هرگونه دو دستگی و پخش شایعات صورت می‌گیرد.

روزنامه مکه اسمی از شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی ایران به میان نیاورده است و احتمال می‌رود این اقدام برخی کشورهای عربی، با هدف مقابله با افشاگری‌های رسانه‌های ایران در خصوص سیاست‌های ضد عربی و ضد فلسطینی برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات و تلاش آن‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق

مختار الموسوی، نماینده ائتلاف البناء از دخالت سه کشور عربی در آتش سوزی محصولات کشاورزی در عراق پرده برداشت.

وی افزود: عربستان و امارات به همراه اردن در آتش سوزی محصولات کشاورزی در عراق با هدف تضعیف اقتصاد عراق نقش دارند.

الموسوی تأکید کرد: اهداف دیگری نیز وجود دارد و از جمله آنها دامن زدن به بحران میان عراقی‌ها و ایجاد فتنه در عراق است. این نماینده از عملکرد وزیر کشاورزی این کشور نیز به شدت انتقاد کرد.

سفر مقام بلندپایه امنیتی لبنان به ایران برای برای پیگیری پرونده یک زندانی/ تلاش ماهواره‌های عربی برای حذف شبکه‌های تلویزیونی ایرانی/ دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق/ بررسی پایبندی ایران به برجام در نشست فصلی شورای حکام

شایان ذکر است، مزارع گندم و جو زیادی در تعدادی از استان‌های عراق طعمه حریق شده اند که تکرار این آتش سوزی‌ها، سؤالاتی را درباره عوامل پشت پرده آن ایجاد کرده بود. از اوایل ماه می گذشته تا ژوئن جاری، حدود ۲۳۶ مورد آتش سوزی محصولات کشاورزی عراق به ویژه گندم و جو گزارش شده که بیش از پنج هزار هکتار را به خاکستر تبدیل کرده است.

حملات شدید قطر و عربستان علیه یکدیگر

«حمد بن‌جاسم» نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر، چند روز پیش طی گفت‌وگویی با روزنامه «تلگراف»، به شدت از عربستان سعودی انتقاد کرد و این کشور را مسئول بحران سوریه و گسترش گروه تروریستی داعش دانست؛ اظهاراتی، که بحث و جدل‌هایی را در شبکه‌های مجازی ایجاد کرده است.

فعالان سعودی بعد از این‌که بن‌‌جاسم متذکر شده «19 تروریستی که حملات 11 سپتامبر را انجام دادند 15 نفر از آن‌ها عربستانی بودند»، وی را به باد انتقاد گرفته‌اند.

بن‌جاسم اتهامات علیه قطر مبنی بر حمایت از تروریسم را رد کرد و گفت: «چه تعداد جنگجوی سعودی در صف داعش حضور دارند؟ بیشتر داعشی‌ها سعودی هستند.»

فعالان سعودی همچنین در توییتر هشتگی با عنوان "حمد_ بن_ جاسم_ یسیء- للشعب_ السعودی"(حمد بن‌جاسم به ملت سعودی اهانت می‌کند) راه انداخته‌اند و گفته‌اند که نخست‌وزیر سابق قطر تلاش می‌کند، برچسب تروریسم به سعودی‌ها بزند.

در حالی‌ که فعالان قطری در شبکه‌های مجازی پاسخ دادند، اظهارات حمد بن‌جاسم واقعی و انکارناپذیر است و بن‌جاسم تلاش نمی‌کند که سعودی‌ها را شرور و شیطان صفت بخواند، «همان‌گونه که آنها انجام دادند».

قطری‌ها همچنین توییت‌ها و نیز اظهارات شخصیت‌های برجسته سعودی را بازنشر داده، که در آنها شهروندان سعودی را اساس شکل‌گیری داعش عنوان کرده که ایدئولوژی‌ مشابهی دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸
عراق صاحب دارد...نگران آتش سوزی ها در شهرهای خودمان باشید
انشاءالله هموطنان خوب و صادق دنبال کننده اخبار و مسائل سیاسی شگردهای دشمن را دقت کنند و چگونگی نارضایتی تراشی آنها را توجه کنند. چطور می شود که مدت کوتاهی یک حادثه ای که ممکن است هر چند سال یکبار اتفاق بیفتد در یک مدت کوتاهی به کرات تکرار می شود.
چرا یک جاسوس لبنانی اسراییلی که به زحمت در چنگال ایران افتاد به راحتی تقدیم آمریکا خواهد شد ؟
چند هفته پیش که صادرات گندم و جو امریکا به چین مختل شده و کشاورزان امریکایی از دست ترامپ شاکی بوده اند پیدا کنید پرتقال فروش را
و چون تنها ما متعهد مادام العمر به تامین مواد غذایی کل عراق هستیم بعد از این آتش سوزیها باید گندم و جو آنها رو هم تامین کنیم .
داستان نقلی هست که بیان میکند
روزی حضرت موسی در راه کوه طور برای نیایش ، از کنار برکه میگذشت دید چند پسر بچه در حال شنا در رودخانه هستند و بچه ای کور با حسرت به صدای جنب و جوش این بچه ها گوش میکند
در کوه طور از خداوند خواست که خدایا از بزرگی و لطف به این بچه بینایی عطا کن
در برگشت از کوه طور مشاهده کرد بچه ها در حال شنا در همان برکه بودند و کودکی در حال آزار آنهاست نی نوک تیز در دست گرفته و بچه ها که شیرجه میزنند زیر آب قرار میگرند این بچه با نوک تیز نی آنها را زخمی میکند
حکمت کار خدا را ستایش کرد و از خدا خواست که وضعیت به روند قبل بازگردد
حال: حال و روز عربستان وامارات است
در عید فیلمی دیدم که با عربستان به تعدادی عراقی پول داده که برای اخلال در وضعیت ایران ، میوه شب عید ایران خریداری و امحاء بشه
این هم از وضعیت عراق
آنهم از وضعیت سوریه
همه اینها با پول عربستان در منطقه حادث شده که نشان از بی جنبگی حکام عربستان و امارات حکایت دارد
سعودی ها تروریست و تروریست پرور هستند . البته منظور ال سعود و سعودی های وهابی است نه مردم عربستان و بهتر بگوییم حجاز .
زندانی نگو بلا بگو..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل