بازدید 8352
مردم را نسبت به بانک مرکزی بی‎اعتماد نکنیم

۷ ابهام مالیات ستانی از سکه‌های پیش فروش شده

کد خبر: ۹۰۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 09 June 2019
اخذ مالیات عملکرد از سکه‌های پیش‌فروش‌شده در حالی مدافعان و منتقدان جدی پیدا کرده است که لازم است در خصوص ابهامات این طرح شفاف‌سازی صورت گیرد.
 
۷ ابهام مالیات ستانی از سکه‌های پیش فروش شده
 
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از تسنیم، اخیراً سازمان امور مالیاتی ظاهراً با پیشنهاد وزارت اقتصاد در بخشنامه‌ای که از سوی سرپرست پیشین این سازمان صادر شده، بحث وصول مالیات از خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده بانک مرکزی را مطرح کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ در این طرح با پیش‌فروش بیش از ۷ میلیون سکه رقمی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از خریداران سکه‌های پیش‌فروش‌شده مالیات وصول می‌شود.

جدای از بحث درآمد مالیاتی، نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر بحث وصول مالیات از سکه‌های پیش‌فروش‌شده موافقان و منتقدان جدی پیدا کرده است. گروهی از صاحب‌نظران از وصول مالیات از خریداران سکه و ارز در سال ۹۷ که سال جهش ارزی بود دفاع کرده‌اند و گروه دیگر نیز به‌شدت به سیاست‌های غیرمنتظره و اعلام‌نشده از سوی دولت تاخته‌اند.

در حالی که مدافعان وصول مالیات از سکه‌های پیش‌فروش‌شده، موضوع اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشور‌ها را مطرح می‌کنند، منتقدان معتقدند؛ دولت و بانک مرکزی در زمان فروش این سکه‌ها بحث اخذ مالیات را مطرح نکرده و به این ترتیب نوعی بی‌اعتمادی در بلندمدت نسبت به سیاست‌های اجرایی بانک مرکزی ایجاد خواهد شد.

منتقدان این نوعی وصول مالیات تأکید دارند؛ طرح  مذکور به‌طور کلی بحث قابل قبولی است، اما از آنجا که برخی الزامات عطف به ما سبق شدن از جمله شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص صورت نگرفته، این روش متضمن خطا، نوعی ناجوانمردی و دست در جیب مردم کردن برای پوشش بی‌تدبیری‌ها قلمداد می‌شود.

گفتنی است؛ در جهش‌های ارزی چه در سال ۹۱ و چه در سال ۹۷ همواره بانک مرکزی به‌دنبال تثبیت شرایط روانی جامعه با کنترل التهابات از طریق تحرکات فعالانه در فضای اقتصادی بوده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ شرط پذیرش اقدامات بانک مرکزی آن هم در شرایط ملتهب اقتصادی، اعتماد دوسویه مردم و مجریان سیاست‌های اقتصادی است.

در جهش ارزی و بحران سال ۹۱ متأسفانه با وجود اینکه اعلام شده بود سپرده‌های ارزی در نهایت به‌صورت ارزی به سپرده‌گذاران باز خواهد گشت، شاهد بودیم که در نهایت وجوه ارزی به‌صورت ریالی به سپرده‌گذاران برگردانده شد و بانک به تعهد خود عمل نکرد و این موضوع به‌معنی افزایش بی‌اعتمادی دوسویه است.

بانک مرکزی در دوره اخیر نیز به‌شدت تلاش کرد تا تبعات منفی اقدام ۶ سال قبل خود را جبران کند و در این راستا برای ایجاد اعتمادآفرینی بین مردم تلاش‌های جدی را در دستور کار قرار داد. به‌کرّات شاهد این نکته بودیم که مسئولان اعلام کردند در دوره اخیر به‌خلاف سنوات گذشته بانک مرکزی به تعهدات خود پایبند است، اما در کمال تعجب موضوع اخذ مالیات از سکه‌های پیش‌فروش‌شده مطرح شد و در این بین به‌نظر می‌رسد دولت و وزارت اقتصاد،  بانک مرکزی را بار دیگر در خصوص اعتماد دوطرفه بین مردم و مجریان دچار چالش کرده است.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد بار دیگر اعتماد عمومی در این حوزه نادیده گرفته شده است. از طرف دیگر در فروردین ماه سال ۹۷ سکه‌های بانک مرکزی با قیمت یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان برای بازه سه‌ماهه پیش‌فروش شد، این درحالی است که در آن برهه قیمت سکه در بازار آزاد حدود ۱.۷ میلیون تومان بود.

بسیاری از خریداران سکه معتقدند که می‌توانستند به بانک مرکزی اعتماد نکرده و منابع نقدی خود را از طریق بازار آزاد به کالا‌های دیگر از جمله سکه تبدیل کنند.

در حال حاضر با وجود رقم تعیین‌شده برای مالیات سکه‌های پیش‌فروش‌شده عملاً تفاوتی بین قیمت نقد و پیش‌فروش وجود نداشته، صرف‌نظر از مسدود شدن سه‌ماهه منابع سرمایه‌گذاران نزد بانک مرکزی موضوعی به‌نام پیش‌فروش بی‌معنی است.

حالا دولت تصمیم گرفته از سکه‌های پیش‌فروش‌شده مالیات عملکرد اخذ کند، به این ترتیب نه‌تن‌ها اعتماد مردم به بانک مرکزی بار دیگر دچار چالش شده بلکه خریداران سکه با یک سؤال جدی مواجه شده‌اند و آن اینکه آیا بهتر نبود برای حفظ ارزش دارایی منابع نقد خود را در بازار آزاد به سکه تبدیل کنند و با بوروکراسی ثبت اطلاعات و تشکیل پرونده مالیاتی نیز درگیر نباشند.

نکته ضروری که بایستی به آن تأکید شود این است که کلیات این طرح صحیح و قابل قبول است، اما نقایصی، چون عدم تسرّی به بازار خودرو، ارز و مسکن باعث ایجاد نوعی تبعیض برای سرمایه‌گذاری شده است. از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از خریداران سکه جزو مردم عادی بود‌ه‌اند که تحت تأثیر التهابات جذب این بازار شده و شناختی نسبت به مباحث مالیاتی ندارند، به این ترتیب تسری دادن وصول مالیات به عمده خریداران سکه‌های پیش‌فروش نیز ابهاماتی را ایجاد کرده است، به‌عبارت دیگر جدای از خریداران عمده سکه و فعالیت‌های سوداگرانه، برخی برای اهداف جزیی مثل پرداخت مهریه، رد دیون و سرمایه‌گذاری خرد وارد این حوزه شده‌اند که بایستی تکفیک لازم بین آن‌ها و خریداران عمده صورت گیرد.

برخی معتقدند؛ در موضوع اخذ مالیات عملکرد بار دیگر دست دولت در جیب مردم رفته است تا کاهش درآمد‌های خود را از طریق اخذ مالیات از خریداران رسمی سکه جبران کند.

نکته اساسی که نباید از آن غفلت شود این است که اخذ مالیات از فعالیت‌های مختلف اقتصادی که سود قابل‌توجهی را در پی داشته است یک امر پذیرفته‌شده به‌حساب می‌آید، این درحالی است که امروز دولت از خریداران رسمی سکه که اطلاعات آن‌ها در بانک مرکزی ثبت شده، مالیات می‌گیرد، اما تکلیف هزاران میلیارد تومان ثروت بادآورده در حوزه‌های ارز، خودرو و مسکن که در زمان جهش ارزی ایجاد شده و هیچ گونه ثبت و ضبطی نیز برای آن صورت نگرفته مشخص نیست.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت: در خصوص ۷ محور زیر در مسئله اخذ مالیات از سکه‌های پیش‌فروش‌شده ابهاماتی وجود دارد که لازم است دولت و وزارت اقتصاد در خصوص آن شفاف‌سازی کنند.

۱ ــ    با دریافت مالیات عملکرد (جدای از معافیت مالیات ارزش افزوده) عملاً بین پیش‌فروش و خرید نقدی سکه تفاوتی وجود نداشته، چون وصول ۲۰۰ هزار تومان برای هر سکه عملاً اختلاف قیمت سکه پیش‌فروش و بازار آزاد در آن زمان را از بین برده است. با این تفسیر هدف دولت از پیش‌فروش مشخص نیست.

۲ ــ    اخذ مالیات از عایدی سرمایه طرح خوب و قابل قبولی است، اما شرط مهم اجرا این است که قبل از اجرا اطلاع‌رسانی لازم درباره آن صورت می‌گرفت، در این خصوص، چون اطلاعی درباره احتمال مالیات‌ستانی داده نشده بود آیا نوعی عملکرد غیرمنصفانه صورت نگرفته است؟ البته اگر بعد از اطلاع‌رسانی این طرح همین امروز اجرا شود، از سوی همه اقشار مورد تأیید قرار می‌گیرد.

۳ ــ    آیا با وصول مالیات از خریداران رسمی سکه، نوعی بی‌اعتمادی به بانک مرکزی ایجاد نمی‌شود؟ در نهایت وقتی این رقم از عمده خریداران اخذ شود آیا شاهد نوعی بی‌اعتمادی و ضرر دوطرفه مردم و بانک مرکزی نخواهیم بود؟

۴ ــ    آیا نباید این‌گونه مالیات‌ستانی به همه فعالیت‌های سودده از جمله فعالیت در حوزه خودرو، ارز و مسکن تعمیم داده شود؟ آیا در شرایط فعلی که این اتفاق رخ نداده نوعی تبعیض و دسته‌بندی بین سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد نشده است؟

۵ ــ    با توجه به اینکه طی زمان پیش‌فروش سکه از ۳ ماه تا یک سال منابع نقد مردم در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت، اگر قرار به مالیات‌ستانی از این پیش‌فروش‌ها بود آیا مردم باز هم به بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی سرگردان کمک می‌کردند؟

۶ ــ    اگر منابع نقد مردم در آن برهه به بازار‌های موازی مثل ارز، خودرو یا مسکن منتقل شده بود یقیناً سود قابل‌توجهی برای آن‌ها ایجاد می‌شد، آیا این نوع مالیات‌ستانی یک‌طرفه نوعی نقره‌داغ کردن کسانی نیست که در آن برهه به بانک مرکزی اعتماد کرده‌اند؟

۷ ــ    اگر قبول کنیم که نمی‌توان مانع سرمایه‌گذاری مردم در حوزه‌های مختلف شد، باید به این نکته اشاره کرد که  دولت وظیفه دارد با قرار دادن ضوابطی محدودیت‌های لازم را برای جهت‌دهی سرمایه‌ها لحاظ کند. با توجه به آنکه در آن برهه وقتی بانک مرکزی هیچ‌گونه محدودیتی برای خریداران سکه‌های پیش‌فروش در نظر نگرفت، سؤالی که وجود دارد این است که هزینه طرح نسنجیده باید از جیب مردم پرداخته شود؟

گفتنی است؛ بی‌تدبیری و سوء مدیریت صورت‌گرفته در این موضوع ارتباطی به مردم نداشته و جبران کمبود اعتبارات دولت نباید از طریق منابع مردم جبران شود. همان‌طور که اشاره شد کلیات طرح مالیات از عایدی سرمایه امری پذیرفته‌شده است، اما نقایصی، چون عدم اطلاع‌رسانی و از بین رفتن اعتماد دوجانبه، بی‌معنا شدن بحث پیش‌فروش، ترغیب به حضور در بازار‌های غیررسمی از جمله آفت‌هایی است که لازم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از دولت برای آن تدبیری اندیشیده و طرح مذکور را اصلاح کنند.

سؤالی که وجود دارد این است که؛ آیا قبل از اعلام این‌گونه طرح‌ها به تبعات آن فکر شده است؟ ممکن است برخی مدعی شوند هدف این گزارش مخالفت با کلّیت طرح مالیات‌ستانی از فعالیت‌های با سود بالا بوده، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که انتقاد از ضعف اطلاع‌رسانی کامل این طرح در زمان اجرا قابل تسری به نکات مثبت مالیات‌ستانی از عایدی سرمایه نیست. در تأیید بحث مالیات از عایدی سرمایه ذکر این نکته کافی است که اگر این طرح همین امروز ابلاغ و از فردا اجرا شود عموم مردم با آن همراهی می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
اعلام معافیت از مالیات باعث شد ما که پنج تا خواهر و برادر شاغل بودیم، همه پول سکه ها رو به حساب مادر ریختیم تا مجبور به گرفتن مرخصی برای حضور در بانک نشویم .هرکدام از ما کمتر از بیست سکه گرفتیم و مادر ما الان باید حدود ده میلیون مالیات بپردازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
دقیقا برای خانواده ما هم همینطور شده فقط مادر و خواهر و برادر به بنده اعتماد کردند و الان بنده گرفتار مالیات شده ام در حالیکه اگر اطلاع رسانی مناسبی انجام می شد هرکدام خود ثبت نام می کردند اصلا مالیاتی تعلق نمی گرفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
کی به داد ما میرسه ماباید کجا بریم بگیم بابا ما این سکه هارو نفروختیم
آخه یه کارمند چندبار باید مالیات حقوق دریافتیشو بریزه تو جیب دولت!
یه بار موقع دریافت دادیم حالا با بقیش سکه خریدیم باز باید بدیم؟
من از کسانی هستم که در طرح پیش فروش سکه ثبت نام کردم در این پیش فروش در همه رسانه ها و اخبار تیتر زدند پیش فروش سکه بدون مالیات (ننوشتند چه نوع مالیاتی) ضمن اینکه تفاوت قیمت پیش فروش با بازار در زمان ثبت نام 150تا200 هزار تومان بود که اگر مینوشتند با مالیات هیچ عقل سلیمی از بانک سکه نمی خرید که بابت آن باید 6 ماه منتظر می ماندی
حالا اینکه در مدت این 6 ماه ارزش پول ملی سقوط کرده و خریداران سکه سود که نه! ارزش پول خود را حفظ کرده اند چراباید کسانی را انقدر عصبانی کند که نام اخلالگر یا سوداگر یا ... رویش بگذارند
و بانک مرکزی زیر قرار زده و برایشان مالیات ببندد چون ارزش داراییشان حفظ شده!
بیایید منصف باشیم کسی که در این مدت خودرو یا ملک یا سکه از بازار خریده بهمین اندازه در این مدت ارزش داراییهایش بالا رفته چرا فقط کسانی که به بانک مرکزی اعتماد کردند باید جریمه شوند ؟؟
و آیا این ظلم نیست؟؟ آیا کسانی که اینطور مالیات میپردازند بعدا میتوان روی مشارکتشان در طرح های اقتصادی دولت حساب کرد ؟؟؟ آیا این نابود کردن اعتماد به شبکه بانکی نیست؟؟؟
مالیات عایدی سرمایه بسیار خوب است در صورتیکه ، عطف ماسبق نشود، ابتدا اطلاع رسانی و سپس از همه به نسبت دارایی اخذ شود نه فقط خریداران سکه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
دقیقا من هم برای خودم و سه نفر دیگه گرفتم، چون اونا
فرصت نداشتن برن بانک، من برای خودم 15 تا گرفتم و 35 تا برای سه نفر دیگه در واقع همه زیر 20 تا گرفتیم، اما الان مالیاتش افتاده گردن من.
بگذریم که این مالیات شرعا و قانونا درست نیست.
کسانی که سکه از بانک خریده اند با کسانی که سکه از بازار خریده اند ویامسکن خریده اند ویا کسانی که چندین کیلو طلا در مغازه یا خانه داشته اند ویا چند صد قطعه لوازم خانگی در مغازه خود داشته اند وارزش مالشون حفظ شده چه فرقی دارند که خردیاران سکه از بانک بابت حفظ ارزش آن مقدار از مال خود باید مالیات بپردازند؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
عزیزی فرمودند: مالیات بستن به این پولها که اصلا منبع درامدش معلوم نیست .ایا از اختلاس .احتکار .حقوق نجومی وووووووو این همه پول جمع شده .باید مالیات بست و در زمان خرید باید ازشون گرفته بشه .مثل اینور اب ما در این ایالت 13 درصد روی هر جنسی در زمان خرید جنس میپردازیم که به حساب دولت میره
خیلی کار خدا پسندانه است .ادامه دهید

در پاسخ باید گفت:همیشه در مقایسه اولین پارامتر رو در نظر داشته باشید ...اون هم عقلایی بدنشه...بعدشم متوجه نیستی چرا....کسی با اخذ مالیات تو هیچ جای جهان مخالفتی نداره....بلکه با نحوه گرفتنش اختلاف نظر دارن...ما هم برای خرید همه اجناس خدماتمو 9درصد ارزش افزوده پرداخت میکنیم....مگر غیر اینه؟اینجا بحث اینه که اعلام شده معاف از مالیات و حالا میگن مالیات بده.......بعدشم درآمدی هم کسب نشده و همش تورم بوده....کجای دنیا یا ایالتی که شما نام میبرید ازخریدار طلا یا سکه که برای حفظ ارش پولشون گرفتن مالیات میگیرن...بعدشم اونا تورم ندارن ولی ما داریم.دولت با ایجاد تورم رسما 300درصد از این ملت مالیات گرفته..دبه در قرار داد میخوان بکنن...خلاف قانون و شرع و عرف میخوان عمل بکنن بعد شما میگید کار خداپسند هست. ..شما هم بهتره کمی مطالعه کنید و مسال چند بعدی را تک بعدی حل نکنید.تک بعدی نگری در این دنیای چند بعدی اوج جهالت و حماقته...موندم چجوری رفتی اونور آب...بهتره بری همون بستنیتونو میل بفرمایید.
اونور آب تورم خبری نیست...اونور آب خودشون به طورعمدی هر کاری میکنن که پولشونو بی ارزش بشه باز نمیشه.....اونور آب جهش تورمی ندازند....اونور آب تکانه ارزی ندارند...اونور آب سو مدیریت و اختلاس های نجومی و بدهکاران کلان ندارن....اصلا مقایسه پراید با بنز عقلانیه داداش من.؟..مسوولان ما با این مقایسه ها فرار روبه جلو دارن نمونش میگن بنزین و گوشت و مرغ تو کشورمون ارزنه و دیگر کشورها گرونه... و تازه منتم سرمون میذارن ...جالبه اگر درس سفسطه و مغالطه رو بلد باشی تازه میفهمی چه ابزار جالبیه در دست مسوولان محترممون....باید بگیم که بابا دست بردارید از این فلسفه بازی...هرموقع ما بر اساس دلار و یورو یا ریال کشورهای عربی حقوق گرفتیم بعد مقایسه کنید...کلا بساط ریال و جمع کنید و به مردم ارز خارجی بدید خودبخود تورم از بین میره...دیگه نیازی هم نیست با این گرونی کاغذ تند به تند اسکناس ریال چاپ کنید....زحمتتون هم کم میشه....کلا عامل گرونی و نقدینگی و تورم دولت و بانک مرکزیه این وسط نظام مالیاتی چی از جونمون میخواد.....
ما فقط ارزش پولمون رو حفظ کردیم، البته پارسال می شد با 40 تا سکه یه ماشین متعادل خرید، امسال باید یه چیزی هم بزاریم روش، یعنی ارزش پولمون هم کامل حفظ نشده.
از طرفی اگر کسی 40 تا سکه 6 ماه پیش خرید کرده باشه، یعنی حدود 60 میلیون رو 6 ماه در بانک گذاشته، سودش با 20درصد پارسال بانکها میشه 6 میلیون، یعنی با احتساب سکه ای 150 تومن (40*150000 = 6 میلیون) همون شش میلیون مالیات رو یکبار بانک گرفته، با احتساب اینکه در موقع پیش فروش هر سکه تقریبا 200 تومن ارزانتر از بازار آزاد بود، در واقع بانک با نگه داشتن پول 50 تومن ارزانتر از بازار میداده، اگر یکساله حساب کنیم که 100 تون گرونتر از بازار می داده. اونهایی که یکساله خریدن نه تنها از سمت بانک گرونتر خریدن، حالا باید مالیات هم بدن. واقعا برای سیستم بانکی متاسفم، که خیلی راحت از عدم آگاهی مردم سوء استفاده می کنه.
بنده در تاریخ۹۶/۱۱/۱۷ تعداد ۲۵ عدد سکه با قیمت علی الحساب هرعدد یک میلیون تومان با سررسید شش ماهه ثبت نام نمودم . چند روز بعد با قیمت قطعی یک میلیون و چهارصدهزار تومان ثبت نام می نمودند . به بانک مراجعه تا خریدم را به خرید قطعی تغییر دهم. بانک گفت گزینه استردادوجه فعال نیست ، نمی شود. خود سیستم همه را قطعی محاسبه خواهد نمود. هنگام دریافت فرمودند به نرخ روز بازار از بانک مرکزی استعلام وشما باید بابت۲۵سکه خریداری شده مبلغ چهل ودو میلیون و دویست هزار تومان مجدد پرداخت شد. به عبارتی هر سکه به قیمت دومیلیون و ششصدوهشتادوهشت هزار تومان به بنده واگذار گردیده است. با این شرایط تکلیف چیست؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
متاسفانه هر جور فکر میکنم نمیتونم این کار سازمان مالیاتی رو اخذ مالیات بدونم. پا گذاشتن روی قرارداد پیش فروش و تفسیر کردن از آن چه معنی ای جز ایجاد بی اعتمادی مردم به طرحهای اقتصادی دولت و ایجاد آشوب و تشنج در حوزه اقتصادی مملکت میتونه داشته باشه؟ موج مخفی کاری مردم و احتکار کالا نتیجه این سیاست بی تدبیرانه دولت خواهد بود. امیدوارم دلسوزان جامعه در بدنه دولت، با حذف این بخش نامه ناقض قانون، اعتماد را به مردم بر گردانند ...
طبق اصل ۵۱ قانون اساسی اخذ هر نوع مالیاتی تنها با مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
انتظار ورود مجلس شورای اسلامی به این قضیه است.
سلام،من از صميم قلب براي فرد يا افرادي كه اين نقد را تهيه كرده اند دعا خواهم كرد اما يك سئوال هم از مسئولين مالياتي و بانكي كشورم دارم:شما قطعا خانه و يا خودرو و يا طلا و يا زمين و اموالي داريد آيا با توجه به افزايش قيمتها(افزايش پايه پولي) ماليات عايدي بر سرمايه خود را داده ايد؟آيا به فرزند خود گفتيد برو ماليات گراني خودرو ات را بده؟...
اصلا این نوع معامله ازنظر شرعی اشکال دارد چون معامله ای که تمام شده را مالیات میگیرند
با سلام، آیا این درسته که دولتی که با هزار وعده و وعید روی کار میاد، به جای پذیرش اشتباهات خودش، برای جبران کسری بودجه اینطور ناعادلانه و غیرمنصفانه و حتی با زدن زیر حرف خودش به فکر تامین کسری بودجه باشه؟ قطعا این طرح ناعادلانه است، خلاف وعده است و تنها و تنها کسانی رو هدف قرار گرفته که عموما سرمایه های چند ده میلیونی اندکشون رو با اعتماد به حرف دولت و بانک مرکزی روانه بازارهای کاذب آزاد و خودرو و... نکردند و قانونی و عقلانی تصمیم گرفتند!!!
سلام و عرض ادب خدمت همگی دوستان .... بنده هم به شدت معترض هستم و به دلایل مربوط به آن به صورت موردی و مختصر اشاره میکنم ...مورد اول ، زمان پیش فروش سکه قیمت آن قطعی بود و اقدام اخذ مالیات عملی خارج از قانون ، اخلاق ، عرف ، و خارج از قوانین دین اسلام است . مورد دوم ، بانک سکه را با قیمت واقعی یا بدون حباب و همراه با اخذ مالیات های آن به خریدارانش فروخت... بنابراین حراجی بر سرمایه های کشور نبوده است که عده ای تنگ نظر بر این موضوع معترض هستند . مورد سوم ، اکثریت مردم برای دریافت سکه های خود بین شش ماه تا یکسال صبر کردند و در این مدت نه پولی داشتند و نه سکه . مورد چهارم ، کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قیمت ریالی سکه شد و این چه سودی است که مثلا با فروش صد عدد سکه نمیتوان با پول حاصل از فروش آن ، یک عدد سکه اضافه تر خرید . مورد پنجم ، همه اجناس از جمله کاغذ و مسکن و خودرو و لوازم خانگی و ... هم افزایش دو تا چهار برابری قیمت داشته و مردم با خرید سکه فقط ارزش پول خود را حفظ کردند . مورد ششم ، دولت ، بانک مرکزی و اداره مالیات موظف به رعایت قوانین خرید و فروش و عقود اسلامی در چهارچوب قرارداد منعقد شده هستند . مورد هفتم‌، دولت و‌ بانک مرکزی باید ضامن سپرده های ریالی مردم باشند چرا که بی ارزش شدن ریال مصداق بارز خیانت به سپرده ‌های مردم می باشد . مورد هشتم ، چرا مردم سکه پیش خرید کردند ... مردم عادی اختلاس گر ، رانت خوار و دزد بیت‌المال نبوده اند که یک شبه میلیاردی کسب مال و ثروت کنند و در قبال آن اجازه دهند ارزش پول و پس انداز حاصل از یک عمر ، کار و زحمتشان یک شبه به یک سوم کاهش یابد . مورد هشتم ... آقایان محترمی که قوانین مالیاتی وضع میکنید شما کارمندان دولت هستید و از جیب مردم حقوق می‌گیرد .... لطفا در وضع قوانین مالیاتی انصاف و خرد را فراموش نکیند
شما فکر کردید که کسی که 40 تا سکه خریده خیلی پولداره؟! 40 تاش میشه 59 میلیون، داشتم برای خرید خونه جمع می کردم، جون پولم کافی نبود و ارزش پولمون داشت میومد پایین مجبور شد بخرم، وگرنه من که دلال نیستم. از من مالیات بگیرن، پولش تو جیب شما میره؟
یه بار هم قبل عروسیم بهمن سال 91، پنج تا سکه خریدم 1,560,000 که ارزش پولم پایین نیاد، سکه شد 1,100,000
بخاطر مشکلات اون موقع 5 تا 460,000 ضرر کردم، اون موقع کسی نگفت ضرر کردی بیا جبران کنم.
الان هم فقط ارزش پولم رو حفظ کردم، سود نکردم. متاسفانه هیچ کس به هیچ کس رحم نمی کنه.
واقعا متاسفیم
شما پارسال با پولت هر چی خریده بودی الان چهار برابر و بیشتر شده، این به معنی پایین اومدن ارزش پولمونه، به معنی سود کردن نیست.
اگر قرار به گرفتن مالیات باشه، باید هرکس هرچی خریده الان باید مالیاتش رو بده، شما پارسال یه بستنی خریدی 500 تومن، الان شده 1500 تومن پس یعنی سود کردی؟!!!!!
در ضمن پول ما شش ماه تو بانک بود، در واقع سیستم بانکی از پول ما سود کسب کرده، کسی هم که این نکته رو نمی بینه. در واقع این مالیات رو از بانک باید بگیرن.
من یع کارمند. مستاجرم که 30 تا سکه نوشتم فروختم پول پیش خونه دادم.الان انقدر اعصاب خودم وخونوادم خرابه...
من هم کارمندم، هم مالیات حقوقم می دم هم این 40 تا سکه. آخه چرا ظلم می کنید. بخدا فروخیتم زدیم به زخم زندگی، الان حسابم 5 میلیون تومان هم نیست
فعلا هیچ کس پرداخت نکنه تا نتیجه شکایت به دیوان عدالت اداری مشخص بشه
برخی استدلالها در غیرقانونی بودن اخذ مالیات از سکه های پیش فروش شده: 1- این مالیات، ماهیتا مالیات بر عایدی سرمایه است نه مالیات بر مشاغل! پیش خرید سکه از بانک مرکزی با محبوس کردن پول در بانک شغل نیست! سرمایه‌گذاری است. اگر قانونی در باب اخذ مالیات بر عایدی سرمایه موجود نیست حق گرفتن چنین مالیاتی وجود ندارد. 2- تغییر ضرایب مالیاتی سکه سه ماه بعد از اتمام پیش فروش و اطلاق بی‌سابقه‌ی کلمه‌ی «شغل» به پیش خرید سکه برای اولین بار چند ماه پس از اتمام طرح، مصداق عطف به ماسبق شدن یک دستور اداری است. 3- تغییر ضرایب مالیاتی سکه سه ماه بعد از اتمام پیش فروش و اطلاق بی‌سابقه کلمه‌ی شغل به پیش خرید سکه مغایر با بندهای متعدد از منشور حقوق شهروندی مصوب شورای عالی اداری در اسفند ۱۳۹۵ است. 4- هم این نوع مالیات‌ستانی خاص و هم ضرایب جدید مالیات‌ستانی سکه تبعیض‌آمیز هستند. و البته دلایل محکم دیگری هم وجود دارند..... برای اخذ مالیات به قوانین و حقوق شهروندی احترام بگذاریم....
دقت کنید ! ما 1 میلیون و 400 هزارِ سال 97 داده ایم نه 1 میلیون و 400 هزارِ سال 98!! پس دولت هم با پولی که از ما گرفته هر معامله ای باهاش کرده سرمایه اش 4 برابر شده. مثال: با 1 میلیون و 400 هزارِ سال 97می شد 40 کیلو گوشت بخری الآن 40 گوشت 4800000میشه ! (بیشتر از قیمت سکه). با 1 میلیون و 400 هزارِ سال 97می شد 368قوطی رب گوجه بخری (سال 97 قوطی 3800 تومان بود) الان 368 قوطی آن ( با احتساب هر قوطی 18000 تومان) میشه چیزی حدود 6600000 تومان ! (بیشتر از قیمت سکه). با 1 میلیون و 200 هزارِ سال 97می شد یه گوشی j7 peroبخری (200هزار هم کمتر از مبلغی که ما به بانک مرکزی دادیم) الان همان گوشی بالای 4 میلیون تومن شده. چرا مبلغ سکه که مثلا 4 میلیون تومن شده با نرخ سال 98 محاسبه میکنید ولی پولی که ما به شما دادیم با نرخ سال 97 و با ارزش خرید 98 محاسبه میکنید؟! به سخن خداوند هم کمی توجه کنید بد نیست ؟: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ ( سوره مائده آیه 1) وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا ( سوره اسراء آیه 34)
اخه کسی که به حرف دولت احترام میزاره و قانونی سرمایه چند سال تلاش شو برای فقط حفظ ارزش پولش، سکه پیش خرید می کنه، شد سوداگر؟
این مدتی که پول ما درست بانک بوده چی میشه، تازه بانک پول ما رو با ارزش دلار 4200 گرفت با همون ارزش باید پس بده، سکه نخواستیم.
چندین سال پیش سکه 100 تومن بود، می تونید برید از کسایی که اون موقع سکه خریدن هم قاعدتا مالیات بگیرید.
ما برای هر سکه 1,400,000 تومان را سال 97 داریم ( نه در سال 98)، با ارزش اون موقع پول، مگه میشه با ارزش الانش مقایسه کرد؟ شما پارسال 500 میدادی یه بستنی میخریدی امسال باید 1500 بدی همون رو بخری، ارزش پول کم شده، کسی سود نکرده.
زمانی میشه گفت سود کردیم که الان سکه رو بفروشیم 4,000,000 تومن، بعد برگردیم سال 97 بخریم مثلا 2,000,00 تومن،
اگر منطقی و امکان پذیره، مالیاتش هم منطقیه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها