بازدید 8206
بورس تابناک در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

معدنی ها، فلزات و پتروپالایشی‌ها مناسب برای سرمایه گذاری/ مذاکرات تجاری دو ابرقدرت اقتصادی و تاثیر آن بر بورس‌های جهانی/ افزایش نرخ ارز نیمایی و رشد درآمد شرکت‌ها

شاخص کل بورس در هفته گذشته با رشد ۹۳۰۸ واحدی، در میانه کانال ۲۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها و تاثیر آن بربازار سرمایه، گروه‌های معدنی و فلزی و پتروپالایشی و برخی تک سهم‌ها را به شرط ورود به موقع مستعد بازدهی مناسب برای سرمایه گذاران دانست.
کد خبر: ۹۰۲۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵ 31 May 2019
تابناک اقتصادیشاخص کل بورس در هفته گذشته با رشد ۹۳۰۸ واحدی، در میانه کانال ۲۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها و تاثیر آن بربازار سرمایه، گروه‌های معدنی و فلزی و پتروپالایشی و برخی تک سهم‌ها را به شرط ورود به موقع مستعد بازدهی مناسب برای سرمایه گذاران دانست.
 
مهرداد منتظری در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان اینکه مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه در شرایط فعلی بحث مذاکرات تجاری آمریکا و چین است، ادامه داد: این دو ابرقدرت سیاسی و اقتصادی در مقطعی به توافق نیز نزدیک شدند، ولی فعلا چشم انداز مناسبی برای این مذاکرات وجود ندارد و تاثیر منفی این موضوع را بر قیمت کامودیتی‌ها و نفت شاهد هستیم.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اکثر قیمت کالا‌های جهانی از نفت گرفته تا فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی به طور تقریبی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته که این موضوع باعث نگرانی فعالان بازار شده است.

منتظری با بیان اینکه در نرخ ارز، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان نیز طی ماه‌های گذشته رشد کرده، ولی در هفته‌های اخیر به ۱۴ هزار تومان کاهش یافته، تاکید کرد: آنچه برای بازار سرمایه حیاتی بوده، نرخ ارزی معامله شده در سامانه نیما است.

وی با بیان اینکه نرخ ارز نیمایی از اسفندماه ۹۲۰۰ تومان به ۱۱۰۰۰ هزار تومان و اندکی بالاتر نیز رسیده، این موضوع را محرک خوبی برای افزایش درآمد شرکت‌ها دانست و افزود: لیکن کاهش قیمت کامودیتی‌ها می‌تواند رشد نرخ ارز در سامانه نیما را تحت الشعاع قرار دهد، بنابراین چنانچه مذاکرات از سر گرفته شود و افت قیمت کامودیتی‌ها متوقف شود، وضعیت بازار بهتر نیز خواهد شد.

منتظری با بیان اینکه البته این موضوع و افت قیمت کامودیتی‌ها بر همه بورس‌های جهانی تاثیر گذار بوده و فعلا همه بازار‌های با این تهدید مواجه هستند، تصریح کرد: چنانچه قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها در هیمن سطح بماند، نگرانی وجود نخواهد داشت، ولی اگر کاهش قیمت‌ها تدوام یابد و مثلا قیمت مس به زیر ۵۸۰۰ دلار برسد، بازار باید حمایت شود.

وی با اشاره به بحث‌های سیاسی تاکید کرد: اثرات مباحث سیاسی پیچیده بوده و در شرایط فعلی شاهد رفت و آمد بین ایران و کشور‌های همسایه و تداوم لفاظی‌ها از طرف آمریکا هستیم و این موضوع هر لحظه سیگنال مثبت یا منفی را به بازار خواهد فرستاد.

منتظری ادامه داد: البت این نکته را نیز نباید فراموش کرد که طی یک سال گذشته که بحران تحریم‌ها شروع شد، بورس از سایر بازار‌های موازی عقب مانده در حالی که شاهد بازدهی بالا در سایر بازار‌ها مثل مسکن و طلا و ارز بوده ایم، بنابراین امیدواریم که امسال بورس بتواند این عقب افتادگی را جبران کند و چنانکه شاهد هستیم طی ۲ ماه گذشته بورس نسبت به دیگر بازارها، بازدهی بهتری برای سرمایه گذاران داشته لیکن بحث باید با دقت قیمت‌های جهانی رصد شود و در کنار آن مباحث سیاسی نیز با فرصت‌ها و تهدید‌های خود همراه بوده و باید به آن‌ها توجه کرد.

وی در خصوص صنایع و گروه‌های پیشرو نیز گفت: در یک سال و نیم اخیر رشد و افت قیمت‌ها دربورس تهران به صورت یکپارچه بوده و این یکی از ویژگی‌های بورس تهران است که زمانی بازار سبزپوش می‌شود همه گروه‌ها مثبت هستند و البته امکان دارد که این افزایش یکپارچه در برخی نماد‌ها و گروه‌ها از لحاظ بنیادی نیز تایید نشود بنابراین به عقیده من در دور بعدی رشد بازار نیز کماکان شاهد چنین وضعیتی خواهیم بود.

منتظری ادامه داد: البته شرکت‌های که ارزش ذاتی بالایی دارند مثل گروه معادن و فلزات و گروه پتروپالایشی‌ها کاملا از لحاظ بنیادی ارزش سرمایه گذاری دارند، ولی در بازار سهم‌های کوچکی را نیز شاهد هستیم که با ورود نقدینگی، بازدهی خوبی را در کوتاه مدت و میان مدت برای سهامدارن به ارمغان می‌آورند.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که سرمایه گذاری بر سهام بنیادی مد نظر باشد، همچنان گروه معادن و فلزات و نماد‌های مرتبط با دلار از ارزش ذاتی مناسبی برخوردارند و البته افرادی نیز که از جریان پول به شرکت‌های کوچک تبعیت می‌کنند در صورتی که به موقع این گونه سهام را خریداری کنند، سود خوبی بدست خواهند آورد.

منتظری با اشاره به اینکه طی یکی دو ماه آینده بازار فصل مجامع را پیش رو خواهد داشت، ادامه داد: علاوه بر گزارش‌های سالانه شرکت‌ها که برخی منتشر شده و بازار در انتظار گزارش‌های ۹۷ نماد‌های بانکی و شرکت‌های بزرگ به سر می‌برد، گزارش‌های ۳ ماهه سال جاری نیز منتشر خواهد شد، و علاوه بر آن بحث برگزاری مجامع و تقسیم سود در مجامع شرکت‌ها نیز عاملی است که می‌تواند از بازار حمایت کند چرا که گزارش‌های خوبی را برای شرکت‌ها در سال ۹۷ و سه ماهه نخست سال ۹۸ شاهد خواهیم بود و مجامع نیز با تقسیم سود خوبی همراه خواهند بود.
 
معدنی ها، فلزات و پتروپالایشی‌ها مناسب برای سرمایه گذاری/ مذاکرات تجاری دو ابرقدرت اقتصادی و تاثیر آن بر بورس‌های جهانی/ افزایش نرخ ارز نیمایی و رشد درآمد شرکت‌ها

به گزارش بورس تابناک، شاخص کل در هفته گذشته با رشد ۹۳۰۸ واحدی، در میانه کانال ۲۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص بازار اول با ۶۵۴۳ واحد افزایش در ارتفاع ۱۶۷۶۸۶ واحدی قرار گرفت و شاخص بازار دوم با ۲۰۰۰۰ واحد رشد، رقم ۴۳۶۰۶۴ واحدی را به نمایش گذاشت و به این ترتیب شاخص بازار اول ۴.۰۶ و شاخص بازار دوم با ۴.۸۱ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.


ارزش کل معاملات درهفته منتهی به هشتم خرداد ماه به ۴۹۸۰۶ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تعداد ۱۵۷۱۸ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۱ میلیون و ۱۷۷ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۹ درصد و ۱۴ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله نیز تعداد ۲۰۴ میلیون واحد به ارزش کل بیش از ۲۳۲۰ میلیارد ریال معامله شد و علی رغم تثبیت حجم معاملات، ارزش کل معاملات با ۳ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
صادرات نفت تحریم شده
صنایع فلزی هم تحریم شده
پتروشبمی هم بزودی تحریم خواهدشد
اینستکس هم که عملیاتی نشد
اف ای تی اف تصویب نخواهدشد
برجام هم که نفس های اخرشومیکشه
پس هیچ دلیل منطقی برای رشدبورس وجودنخواهدداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
ظاهرا شما هم دلار خریدی و سخت متضرر شدی
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
البته دلارهم خریدم ولی هدفم اگاهی رساندن به مردم هست تافریب تبلیغات ودستکاریهای شاخص بورس رانخورندومتضررنشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
بازار سهام از 500 شرکت کوچک و بزرگ با تنوع و دسته بندی های متفاوت تشکیل شده
برای ورود به این بازار باید زمان گذاشت و بعد از خرید در قیمت مناسب وارد فاز نگهداری شد ( دید بلند مدت ) تا به سود رسید
واقعا برای کارشناسی که پیتروشیمی و معدنی و فلزی و پالایشی توصیه میکنه متاسفم
برای تابناک هم باید متاسف بود که با کس و کارش مصاحبه میکنه نه یه ادم مطلع
پاسخ ها
زهرا
| Netherlands |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
ببخشید که تک سهم های شما رو پیشنهاد نمی کنیم که پول میبرید توشون و ۸ هزار تومن به مردم میندازید و بعد خالی میکنید و مردم
رو بیچاره میکنید
سیدرضا
| Netherlands |
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
تو که هنوز نمیکنی فولاد و عملی لیدر معدنی و فلزی هستند و به نظرت بد هستند باید بدی اکنتور بخری تا چشمت به واقعیت ها باز بشه
تمام امکانات رسانه ای بسیج سده اندتاازبورس حمایت کنندولی تمام دنیاخم جمع بسوندنمیتوانند بورس ورشکسته رانجات دهند
احسنت تابناک عالی بود
گزارش های منتشر شده منظم از وضعیت بازار سهام ، این بازار را شفاف می کند و امکان انتخاب های هوشمندانه جهت خرید را به خریدارن سهام می دهد
توصیه می کنم کسانی که سرمایه های خود را وارد بازار سرمایه می کنند با مطالعه و حساب شده وارد بازار شوند و برای رسیدن به سود دید میان مدت و بلند مدت داشته باشید
سرمایه گذاری دربورس اشتباه جبران ناپذیری است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر