افزایش نجومی و باورنکردنی قیمت خودرو در دو هفته منتهی به هشتم اردیبهشت ماه ۹۸، در حالی بود که هیچ اتفاق اقتصادی قابل ذکری در بازار رخ نداده بود که بتوان از آن به عنوان دلیل افزایش قیمت یاد کرد. 
به گزارش «تابناک» به نقل از انتخاب، بر اساس گزارش ها، قیمت خودروهای مونتاژی در بازار در مدت مذکور، ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافتند و خودروهای داخلی نیز افزایش پنج تا ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کردند. 
در این شرایط، شماری از کسانی که از آنها به عنوان «فعالان بازار» یاد میشد، وارد غائله شده و کمبود عرضه خودرو را علت افزایش ناگهانی قیمتها دانستند. بلافاصله در بازار شایعه شد که ممکن است رئیس جمهور با ترخیص خودروهای در گمرک مانده بدون ثبت سفارش موافقت کند تا بلکه با جبران این کمبود عرضه، بازار خودرو متعادل شود. شایعه مذکور تا جایی پیش رفت که حتی گفته شد رئیس جمهور با این پیشنهاد موافقت کرده، ولی هنوز بخشنامه آن به گمرک نرسیده تا اجرایی شود. .
اما اصل ماجرا چیست؟ 
چنانکه گفته شد هیچ اتفاق اقتصادی قابل ذکری در بازار خودرو رخ نداده بود که با استناد به آن بتوان افزایش دفعی و نجومی قیمتها را باور کرد. ماجرا از این قرار است که مافیای خودرو و دلالان بازار از مدتها پیش به دنبال ترخیص خودروهای وارداتی خود هستند که در گمرک مانده اند. 
آنها برای نیل به این هدف، ابتدا با ایجاد جو روانی و ترویج شایعه، قیمت «اسمی» خودرو را بالا بردند. راههای آنها برای این کار فراوان بود؛ به طور مثال این مافیا حجم زیادی از آگهیهای خودرو با قیمتهای غیرواقعی را در سایتها و شبکههای اجتماعی سرازیر کردند و با تحریک قیمت، باعث به هم ریختن جو روانی بازار شدند. این در حالی است که در روزهای اخیر، معاملات خودرو به کمترین میزان خود رسیده و عملا بازار به رکود افتاده است. 
گام بعدی این مافیا، شایعه موافقت رییس جمهور با ترخیص خودروهای در گمرک مانده بود تا به زعم خود، با ورود این خودروها به بازار، قیمتها متعادل شود. در واقع هدف آنها از این شایعه، تحت فشار گذاشتن دولت و شخص روحانی برای موافقت با ترخیص خودروها بود تا با این کار به هدف اصلی خود برسند.
اما چرا این خودروهای در گمرک مانده جنجالی شده؟
خودروهای مذکور که تعداد آنها به ۱۳ هزار میرسد، همگی پس از ۱۶ مرداد ماه سال ۹۷ وارد کشور شده اند؛ در آن زمان رئیس کل بانک مرکزی در راستای سیاستهای ارزی اتخاذشده، ورود این خودروها بدون انتقال ارز را ممنوع کرده بود. 
در واقع این خودروها با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شده اند و اکنون دلالان خودرو قصد دارند بدون آنکه مابه التفاوت قیمت ارز را بپردازند، آنها وارد بازار کنند تا هم از تفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت ارز بازار سود ببرند و هم از گرانی خودروها در بازار. 
ترخیص این خودروها چه پیامدهایی دارد؟
اگر این خودروها ترخیص شود، فارغ از رانت بزرگی که دودستی تقدیم مافیای خودرو و دلالان میشود، دست کم دو پیامد دیگر قابل پیش بینی است؛ اول اینکه چنین کاری تنظیم بازار ارز را به هم میزند و ممکن است قیمت دلار را که از آبان ماه سال گذشته با سیاستگذاری جدید، به ثبات نسبی و قابل قبولی رسیده دچار آشفتگی کند. ناگفته پیداست که افزایش قیمت دلار و به هم ریختگی بازار ارز بر سایر حوزهها نیز اثر گذاشته و افزایش قیمت سایر کالاها میتواند فشار اقتصادی کنونی که بر مردم وارد می شود را حتی از این هم بیشتر کند. 
دومین موضوع، تحریک سایر صنوف برای اقدامی مشابه است. بعید نیست با موافقت رئیس جمهور برای ترخیص خودروها، سایر صنوف نیز خود را محق دانسته و درخواست کنند که این امتیاز به آنها نیز داده شود. باز هم مبرهن است که نتیجه نهایی این اتفاقات، افزایش قیمتها در میان سایر اقلام و کالاهاست که فشار آن را نیز باید مردم به ویژه طبقه متوسط و کمتر برخوردار جامعه تحمل کنند.
 مافیای خودرو ایران خودرو، سایپا و سازمان عریض و طویل حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده هستن. دولت که عملا وجود ندارد مجلس هم درگیر انتخابات دور بعد هست. مملکت روی حالت خودران رها شده...
 							         		            مافیای خودرو ایران خودرو، سایپا و سازمان عریض و طویل حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده هستن. دولت که عملا وجود ندارد مجلس هم درگیر انتخابات دور بعد هست. مملکت روی حالت خودران رها شده...         		                     		         این که شد خودرو های خارجی.خودرو های داخلی چرا گرون شده؟استپ وی 200 ملیونی یا سراتو 360 ملیونی از کجا اومدند؟ویتارا 510 ملیونی یعنی چی؟207 170 ملیونی رو چطوری باید توجیه کرد؟این ها هم قراره ترخیص بشند .مگه چند نفر توی این مملکت خودرو خارجی سوار میشند؟اول و اخر مافیا همین خودرو ساز ها هستند.که با بالابردن قیمت خودروهای خارجی جا رو برای این قیمت های نجومی خودرو ها داخلی باز میکنند.تا 2 ماه پیش هیوندای الانترا 350 ملیون بود اگه الانترا گرون نمیشد کسی سراتو 360 ملیون میخرید؟یا تا وقتی اسپورتیج 500 ملیون بود کسی سراغ سوزوکی 510 ملیونی میرفت؟
 							         		            این که شد خودرو های خارجی.خودرو های داخلی چرا گرون شده؟استپ وی 200 ملیونی یا سراتو 360 ملیونی از کجا اومدند؟ویتارا 510 ملیونی یعنی چی؟207 170 ملیونی رو چطوری باید توجیه کرد؟این ها هم قراره ترخیص بشند .مگه چند نفر توی این مملکت خودرو خارجی سوار میشند؟اول و اخر مافیا همین خودرو ساز ها هستند.که با بالابردن قیمت خودروهای خارجی جا رو برای این قیمت های نجومی خودرو ها داخلی باز میکنند.تا 2 ماه پیش هیوندای الانترا 350 ملیون بود اگه الانترا گرون نمیشد کسی سراتو 360 ملیون میخرید؟یا تا وقتی اسپورتیج 500 ملیون بود کسی سراغ سوزوکی 510 ملیونی میرفت؟         		                     		         دولت به مافیای خودرو فشار می آورد که شماها نرخ را بالا ببرید .
 							         		            دولت به مافیای خودرو فشار می آورد که شماها نرخ را بالا ببرید .         		                     		         این خودروها را آتش بزنند تا خیال همه راحت شود . دلار 4200 ی حق همه مردم است وقتی قراره فقط تو جیب یه عده خاص بره بهتره آتیش زده بشه
 							         		            این خودروها را آتش بزنند تا خیال همه راحت شود . دلار 4200 ی حق همه مردم است وقتی قراره فقط تو جیب یه عده خاص بره بهتره آتیش زده بشه         		                     		         چطور این تحلیل رو انجام دادین؟؟؟ این خودروها مال مصرف کنندگانی هست که دو ساله پولشون دست دولت مونده.اول یه بررسی کنید بعد این تحلیل رو بنویسید
 							         		            چطور این تحلیل رو انجام دادین؟؟؟ این خودروها مال مصرف کنندگانی هست که دو ساله پولشون دست دولت مونده.اول یه بررسی کنید بعد این تحلیل رو بنویسید         		                     		         فقط واردات خودرو با  تعرفه پایین گمرکی  قیمتها را خواهد شکست
 							         		            فقط واردات خودرو با  تعرفه پایین گمرکی  قیمتها را خواهد شکست         		                     		         ما چه گناهی کردیم که یک سال پیش اون موقع که هنوز دلار ۴۰۰۰ تومن بود ماشین پیش خرید کرده ایم
 							         		            ما چه گناهی کردیم که یک سال پیش اون موقع که هنوز دلار ۴۰۰۰ تومن بود ماشین پیش خرید کرده ایم         		                     		         مهمين حالا هم افزايش قيمت خودرو باعث شده ، باقي كالاها نيز افزايش پيدا كند
 							         		            مهمين حالا هم افزايش قيمت خودرو باعث شده ، باقي كالاها نيز افزايش پيدا كند         		                     		         مافیایی وجود ندارد به جز ایران خودرو وسایپا که به صورت عمدی  به بهانه تحریم با نبستن چراغ و سپر و رادیو و لامپ سقف و ایربگ ماشین  اقدام به احتکار خودرو نموده ودر مرحله بعدی با هماهنگی عزیزان اقدام به فروش 10 درصد و 20درصر البته به قول خودشان تنظیم بازار و حاشیه بازار ......اقدام به سر کیسه کردن مردم و خریداران واقعی نمودهاند   و گرنه ماشین هست ولی نه به قیمت کارخانه بلکه به قیمت ازاد و تحویل فوری از کارخانه
 							         		            مافیایی وجود ندارد به جز ایران خودرو وسایپا که به صورت عمدی  به بهانه تحریم با نبستن چراغ و سپر و رادیو و لامپ سقف و ایربگ ماشین  اقدام به احتکار خودرو نموده ودر مرحله بعدی با هماهنگی عزیزان اقدام به فروش 10 درصد و 20درصر البته به قول خودشان تنظیم بازار و حاشیه بازار ......اقدام به سر کیسه کردن مردم و خریداران واقعی نمودهاند   و گرنه ماشین هست ولی نه به قیمت کارخانه بلکه به قیمت ازاد و تحویل فوری از کارخانه         		                     		         خوب راه حلی بسیار آسان دارد . دولت خودش این خودروها رو با قیمت دلار 4200 تومان نه با دلار 7000 تومان شروع به فروششان کند . هم ارز برگشته و هم بازار افت میکنه و هم سود کرده و هم اون مافیا تنبیه شده . با 13 هزار خودرو میشه دو سال بازار رو تنطیم کنی و قیمتها رو متعادل و منطقی کنی .
 							         		            خوب راه حلی بسیار آسان دارد . دولت خودش این خودروها رو با قیمت دلار 4200 تومان نه با دلار 7000 تومان شروع به فروششان کند . هم ارز برگشته و هم بازار افت میکنه و هم سود کرده و هم اون مافیا تنبیه شده . با 13 هزار خودرو میشه دو سال بازار رو تنطیم کنی و قیمتها رو متعادل و منطقی کنی .