بازدید 12888

خودروسازها صدای نمایندگان حامی خود را هم درآوردند

چند وقتی است، قیمت خودرو افسارگسیخته رو به افزایش است و بهانه خودروسازی‌ها این است که به دلیل افزایش قیمت ارز در ایران، واحد‌های تولیدی قادر به تهیه مواد اولیه نیستند و ارز دولتی هم کفاف هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد. به همین دلیل، تولید خودرو با قیمت‌های گذشته صرفه اقتصادی ندارد.
کد خبر: ۸۸۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ 21 February 2019

چند وقتی است، قیمت خودرو افسارگسیخته رو به افزایش است و بهانه خودروسازی‌ها این است که به دلیل افزایش قیمت ارز در ایران، واحد‌های تولیدی قادر به تهیه مواد اولیه نیستند و ارز دولتی هم کفاف هزینه‌های آن‌ها را نمی‌دهد. به همین دلیل، تولید خودرو با قیمت‌های گذشته صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ خودروسازی‌ها در حالی این ادعا را می‌کنند که حتی وقتی نرخ ارز به حدود ۲۰ هزار تومان رسید، قیمت خودرو آنچنان افزایش پیدا نکرده بود، به طوری که در آن شرایط، قیمت پراید بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون در نوسان بود؛ اما در روز‌های اخیر، با اینکه قیمت ارز در بازار کاهش پیدا کرده، روند صعودی قیمت خودرو‌ها همچنان ادامه دارد!

در این میان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقط نظاره گر ماجرا بودند؛ هر چند گاهی برخی از نمایندگان، اظهارنظر‌هایی در خصوص افزایش قیمت‌ها داشته اند، اقدام عملی در این باره انجام نشده است.

بنا بر این گزارش، اردیبهشت ماه سال جاری بود که برخی با شروع افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت ارز و محدودیت‌های اعمال شده در خصوص واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، برخی نمایندگان مجلس طرحی به عنوان ساماندهی بازار خودرو در مجلس مطرح کردند، ولی این طرح با مخالفت شدید برخی نمایندگان عضو کمیسیون صنعت روبه رو شد.

این گزارش می افزاید: سرانجام این طرح پس از کش و قوس‌های طولانی در مجلس، و مسکوت ماندن شش ماهه، بار دیگر به صحن برگشت و کلیات آن تصویب و برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع ارجاع شد؛ اما با وجود اهمیت ویژه این موضوع و نبود وقت و با وجود آنکه بسیاری از مواد تأثیرگذار آن در کمیسیون رد شد، هنوز به صحن علنی نرسیده است.

این در حالی است که بسیاری از نمایندگان مجلس، بار‌ها از وجود مافیای خودرو و نفوذ آن‌ها در بین مسئولان وزارت صمت و برخی از نمایندگان مجلس صحبت کرده و بر این باورند این مافیا همه ارکان مورد نیاز را با خود هماهنگ کرده اند؛ البته نشانه‌های آن را نیز می‌شد به وضوح در میان نمایندگان مجلس دید؛ شاهد این موضوع خبرنگاران پارلمانی هستند.

بار‌ها اتفاق افتاده که خبرنگاران درباره موضوع خودرو به نمایندگان مجلس مراجعه کرده اند، ولی هر بار به بهانه‌های گوناگون، از پاسخ به پرسش های خودرویی طفره رفته اند. البته افرادی هم بودند که به صراحت اعلام می‌کردند، ما در این باره حرفی برای گفتن نداریم؛ یکی از نماینده‌هایی که بار‌ها این موضوع را به خبرنگار تابناک گفته بود، رضا رحمانی در زمان ریاستش در کمیسیون صنایع بود. وی از همان زمانی که نماینده بود، تعلق خاصی با جامعه خودروسازی داشت و هرگز در انتقاد از این صنایع اظهارنظری نکرد و برعکس بار‌ها از عملکرد خودروساز‌ها دفاع نموده است.

به هر حال، این روز‌ها آش خودروسازی‌ها آنقدر شور شده که حتی نمایندگان حامی خودروسازی‌ها مانند ولی ملکی، نادر قاضی پور و حتی بهروز نعمتی را هم به واکنش واداشته، به گونه ای که ملکی حتی از نهاد‌های نظارتی مانند تعزیرات و قوه قضاییه نیز کمک خواسته است.

این نماینده مجلس گفته است: از آنجا که افزایش قیمت خودرو در بازار اعمال شده، بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به موضوع ورود کرده و از طریق برخورد با متخلفان وضعیت بازار را سامان دهند؛ در این وضعیت نقش قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی اهمیت بسیاری دارد.

بهروز نعمتی نیز در جلسه علنی نوبت صبح امروز در تذکری یادآور شد: در روز‌های اخیر، قیمت برخی خودرو‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و مجلس شورای اسلامی نیز تصمیم خاصی در این باره نگرفته است. پیشنهاد من این است که کمیسیون‌های صنایع و معادن و کمیسیون اصل ۹۰ مأمور شوند تا نسبت به این موضوع ترتیب اثری داده شود، چون این افزایش قیمت، مشکلی جدی است.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به وی گفت: کمیسیون صنایع و معادن مسئول رسیدگی به این موضوع است. آقای اکبریان جلسه‌ای در این خصوص تشکیل دهد و این موضوع را پیگیری کند.

حال باید دید، سرانجام این اعتراضات به کجا خواهد رسید و آیا در این بازی، دوباره خودروسازی‌ها پیروز میدان خواهند شد یا نمایندگانی که عمدا طرح ساماندهی بازار خودرو را تا کنون مسکوت گذاشته و باعث ایجاد این شرایط شده اند، این غول‌های صنعتی را شکست می دهند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۹
مردم دیگر فریب جنگ های زرگری و استثمار و چپاول ملت را نمیخورند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
کی بود؟ کی بود؟ من نبودم ، من که "دروغ زن" نبودم!
تا انحصار است کسی دنبال کهر و روزی حلال نیست
چرا باید زحمت کشید و قرون قرون پول در اورد
در حالیکه با یک کار بانک مرکزی یه شبه پول دار میشی
‏برخی از تاکتیک های طراحی شده در اتاق فکرهای مسئولین

●بحران آب را بیاندازید گردن مردم(سهم مصرف خانگی۳ درصد است)
●گرانی دلار را به خاطر انباشت دلار در خانه های مردم است
●گرانی خودرو به خاطر آن است که مردم برای ثبت نام هجوم می برند
●و صدها مورد مشابه

و هیچ تقصیری متوجه مسئولین نیست!
من شخصا خواهان تغییر در اولین و بالاترین ظلم این خودروسازها هستم و هر کاری هم از دستم برمیاد در این مسیر انجام میدم.
به اینها غول صنعتی نمیگن!!!
بازی رواشناسی خیلی ظریفی رو دارید پیاده میکنید!
تو ذهن ناخودآکاه مردم این موضوع رو میکارید که اینها غول صنعتی هستند بعد مطمئن هستیدکه ذهن ناخودآگاه مردم اجازه بستن غول صنعتی رو نمیده!!
تا زمانیکه نمایندگان محترم مجلس،مدیران ارشد وزارت صنعت و معدن ،برخی از مسولین و غیره خودشان وام دار خودروسازان خودرو سازان وطنی قاتل جان و مال مردم هستند و همیشه از خودرو سازان قاتل مردم حمایت می کنند همین اش و همین کاسه است .جالب بدانید که سازمان تعزیرات و وزارات صنعت و معدن نیز قدمی برای حل مشکل مردم بدبخت بر نداشتند من خودم فکر میکنم فتنه سال 98 توسط همین مافیا خودرو در ایران رقم بخورد. علی برکت اله.
تا کی خودروسازها می خواهند مردم را غارت کنند و با ایجاد شرکتهای مالی مانند لوتوس بازار مسکن و طلا را به هم بریزند و زراندوزی کنند؟
وای بر این خودروسازان
خب موقعیکه مردم برای پراید پنجاه میلیونی سر و دست مشکنند خب کدام تولید کننده ای از این مضع بدش می آید. پول ملی هر روز ارزشش را از دست می دهد و مردم از روی ناچاری برای از بین نرفتن سرمایه هایشان رو می‌آورند به خود رو مسکن ارزو طلا . وضع بسیار نابسامان است و ترس از آینده مردم را وحشت زده کرده است . مقصر اصلی کسانی هستند که وضعیت فعلی را بوجود آورده اند.
خوب معلومه قطعا خودروسازها پیروز میشن انتقادهای نماینده ها هم نمایشیه چون اینا رفیق خودروسازها و شریک مردم هستند.
عباس بدی گفت : «این روزها برخی افراد و گروه‌ها شعار می‌دهند که اگر میدان در اختیار دیگران قرار گیرد آنان که موشک و ماهواره می‌سازند اقتصاد را درست می‌کنند و احتمالا خودروهای با کیفیتی نیز تحویل خواهند داد. آیا این ادعا می‌تواند درست باشد؟» با این تفکرات نمی گذارند و نمی توانند کشور را از مصرف زدگی کالاهای غربی نجات دهد چراکه اصلا واقف به این امرنمیباشدکه کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا که الان تکنولوژی به مثلا کره جنوبی و امثالهم جهت ساخت خودرو صادر کرده اند کشورهایی هستند که از نظر نظامی بسیار پیشرفته هستند و در آن کشورها این تکنولوژی نظامی است که پس از سالها از حالت طبقه‌بندی شده خارج می شود و در اختیار مثلا خودرو سازی و لوازم خانگی و ... قرار میگیرد چراکه تکنولوژی نظامی جز تکنولوژی های برتر است که در مقیاسی کوچکتر در اختیار ساخت خودرو و امثالهم قرار میگیرد و در واقع نخبگانی از اون کشورها که در ساخت تجهیزات نظامی به خدمت گرفته شده اند در خدمت صنایع پایین دستی ساخت خودرو و لوازم خانگی و ... می باشند و تنها کشوری که با سیاست درهای بسته به نتیجه رسید ژاپنیها بودند و مردم ما متاسفانه از درد تنبلی رنج میبرند و این است که در مملکت ما دلال بازی مد شده یعنی پول یا مفت به دست آوردن و أین عامل عقب ماندگی ماست یعنی ما را طوری با آورده اند که اگر کالای مصرف شرقی و غربی را بخریم های کلاس هستیم پس از خدا بترسید و نگویید که مثلا سپاه و ارتش که تکنولوژی های برتر تولید میکنند نمی توانند در خدمت صنایع پایین دستی خودرو به کار گماشته شوند .نترسید با ورود سپاه و ارتش شما و وارداتچیها از نون خوردن نمی افتید.
کار از این حرفها گذشته سال بعد تولیدی در کار نخواهد بود که سر قیمتش چانه بزنید پس قیمت هم نجومی خواهد شد
نمایندگان اگه قصد پیروزی داشتند طرح رو مسکوت نمیذاشتن
مرگ بر آمریکا
آنها سرو صدا می کنند که خاطر خودشان است وگرنه در این مملکت کسی به فکر مردم نیست؟
مراحل افزایش قیمت خودرو در ایران
مثلا خودرو ساز محترم دلش خواسته پراید فعلا چهل میلیونی رو به شصت میلیون بفروشد.
۱- درز یک خبر کوچک در رسانه ها توسط این عزیزان مبنی بر افزایش قیمت پراید به شصت میلیون.
۲- تکذیب اولیه خبر
۳- تشکیل میزگردهای تخصصی در تلویزیون با حضور نمایندگان وزارت صنعت ، شورای رقابت ، سازمان حمایت از مصرف کننده ونمایندگان محترم مجلس وبررسی کارشناسی این خبر(افزایش قیمت)
۴- جنگهای زرگری عزیزان فوق الذکر در تلویزیون ویقه درانی وزیر محترم صمت و توپ وتشر ایشان به خودرو سازان
۵- ساختن لطیفه ها وجکهای شیرین وبا مزه توسط مردم با نمک خودمان اندر حکایت قیمت پراید و آپشن های پراید
۶- ادامه جنگ زرگری عزیزان
۷- نهایتا تصویب قیمت شصت میلیونی اشاره شده برای پراید توسط خودرو ساز محترم
۸- باز شدن سایت اینترنتی خودرو ساز محترم در یک تاریخ وساعت مشخص وپیش فروش پراید به قیمت شصت میلیون
۹- هجوم مردم همیشه در صحنه وپیش خرید همه خودروهای عرضه شده در عرض نیم ساعت
۱۰- مقصر افزایش قیمت خودرو کیست؟ کی بود کی بود من نبودم.
نزدیک انتخابات شد و دوباره ژست حمایت از مردم و ظلم ستیزی خواهان پیداکرد
۱ مردم منتظر بازگشت قیمت ها به قبل از گرانی دور قبل هستند خودرو سازها با این ترفند و ایجاد گرانی جدید میخواهند گرانی قبلی را تثبیت کنند.
۲ گویا در خودرو سازان اعتقادات دینی و احکام شرعی مانند احکام کسب حلال و احکام حرمت گران فروشی و احتکار و فریب از یاد رفته و رسالت خود را در لزوم خدمت به مروم انقلابی و شهید داده فراموش کرده اند .ایا به یاد ندارند در کشور ی مسئولیت دارند که مملکت امام زمان عج است ؟ آیا شما هم مانند آمریکا و دشمنان باید مردم را در فشار قرار دهید پاسخ خانواده هایی که فرزندانشان را برای امنیت این مملکت به مسلخ فرستادند و شهدای فراوانی را تقدیم کردند این پول پرستی مفرط نیست.
۳ همیشه اعلام میشود مسئله در حال بررسی است و گروهی مامور میشوند که بررسی کنند و با گذشت زمان تثبیت گرانی را رقم می زنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار