بازدید 13525

عراق دعوت آمریکا و عربستان برای عضویت در «ناتوی عربی» را می پذیرد!؟

اجلاس روسای مجالس کشورهای غرب آسیا با حضور همسایگان عراق در بغداد برگزار شد. اجلاسی که در آن دوستان و دشمنانی با دعوت دولت عراق گردهم آمدند و هر کدام بنابه ملاحظات و منافع خود در این نشست حضور پیدا کردند. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در تحلیلی جالب توجه و در عین حال قابل نقد، اجلاس بغداد را زمینه بازگشت عراق به جهان عرب و تغییر در سیاست خارجی عراق عنوان کرده است.
کد خبر: ۸۹۳۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵ 21 April 2019

اجلاس روسای مجالس کشورهای غرب آسیا با حضور همسایگان عراق در بغداد برگزار شد. اجلاسی که در آن دوستان و دشمنانی با دعوت دولت عراق گردهم آمدند و هر کدام بنابه ملاحظات و منافع خود در این نشست حضور پیدا کردند.

به گزارش تابناک، در این اجلاس شش همسایه عراق- یعنی ایران، عربستان، ترکیه، سوریه، اردن و کویت حضور یافتند و به مسائل امنیت، مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری و روابط اقتصادی و سیاسی عراق و کشورهای منطقه پرداختند و با صدور بیانیه پایانی به کار خود پایان دادند.

در همین رابطه، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در تحلیلی جالب توجه و در عین حال قابل نقد، اجلاس بغداد را زمینه بازگشت عراق به جهان عرب و تغییر در سیاست خارجی عراق عنوان کرده است.

این خبرگزاری روسی در ادامه عنوان کرده که حضور برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان در اجلاس بین المجالس با هدف وارد کردن عراق به ائتلاف «ناتوی عربی» علیه ایران بوده است.

عراق دعوت آمریکا و عربستان برای عضویت در «ناتوی عربی» را می پذیرد!؟

 بشیر حداد نایب رئیس پارلمان عراق در این رابطه عنوان کرد که عراق مصمم است موقعیت خود در محیط منطقه ای و عربی را احیا کند و همچنین به دنبال به دست آوردن جایگاه به حق خود در نقشه توازن قدرت منطقه است.

به نظر می آید آمریکا و عربستان با توجه به نیازهای امنیتی و اقتصادی عراق به دنبال وارد کردن عراق در ائتلاف موسوم به ناتوی عربی هستند. ائتلافی که پس از چند سال تلاش هنوز نتوانسته شکل بگیرد و از اختلاف عمیق اعضا رنج می برد. کما اینکه اخیرا مصر نیز به دلایل متعددی و از جمله هزینه های رویاوریی مستقیم با ایران از این ائتلاف کنار کشید.

لذا، به نظر می رسد عراق نیز از یک سو با توجه به روابط ویژه ای که با ایران دارد و از طرف دیگر، با توجه نفوذ گسترده ایران بر جریانات سیاسی این کشور و همچنین عدم تمایل بغداد به خارج شدن از موضع بی طرفی فعال خود در منطقه، حضورش در ناتوی عربی منتفی است.

کما اینکه، رئیس مجلس عراق در اجلاس روز گذشته درباره روابطش با ایران و عربستان گفت: «ما همچنان سیاست ورود پیدا نکردن به صف‌بندی‌های منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم. مشاهده کردید تقریباً هم‌زمان با رایزنی هایمان با ایران، در سطوحی عالی با عربستان گفتگو کردیم. ما همچنین با تهران و بغداد در تعامل هستیم و رایزنی‌هایمان در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ادامه دارد».

رئیس مجلس عراق افزود: «ما دیگر نگران ایده صفبندی نیست بلکه به دنبال ایجاد شراکت راهبردی با تمامی کشورهای همسایه خود هستیم، بدون آنکه از هیچ‌ یک باک داشته باشیم یا طرفداری کنیم، زیرا با همه آنها دارای سرنوشت جغرافیایی مشترک و روابط اجتماعی و دینی مستحکم هستیم».

یک عضو کمیسیون خارجی پارلمان عراق تاکید کرد کشورهایی امروز در بغداد دور هم جمع شده‌اند، که با یکدیگر اتفاق نظر ندارند و تحولات بزرگی در مسیر دیپلماسی خارجی رخ داده است که عراق را به منطقه‌ای برای جذب این کشورها تبدیل کرده است.

ریحان حنا ایوب در بیانیه‌ای تاکید کرد بغداد پس از پیروزی های بزرگ بر گروه‌های تروریستی به کانون توجه کشورها به ویژه کشورهای منطقه تبدیل شده است، پاسخ مثبت روسای پارلمان‌های عربستان، ترکیه، سوریه، اردن، کویت و ایران برای حضور در بغداد با وجود اختلافات و نزاعاتی که بر اکثر آنها حاکم شده، یک تحول حقیقی برای بازگرداندن عراق به جایگاه و نقش واقعی در منطقه پس از دور شدن از جایگاهش است که چندین دهه به سبب سیاست‌هایی(در زمان رژیم صدام معدوم) آن را از منطقه دور کرده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
از خائنین به نوه پیغمبر (ص) انتظار هر کاری را میتوان داشت
اما در شرایط فعلی نه
چون
عراق نقش ترکیه در زمان جنگ ایران را دارد و با فروش محصولاتش به ایران نه تنها اقتصادش شکوفا میشود بلکه به کشور پیشرفته ای تبدیل خواهد شد که حسرتش را بخوریم
این ما هستیم که بازار محصولات عراقی خواهیم بود

به چه روزی افتادیم !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
چرا تصورمان باید این باشد که فلان کشور باید چنین و چنان کند؟مسئولان عراق اگر به نفع مصالح کشورشان باشد کار لازم رو انجام میدهند،حالا آینده خوب یا بد چه نتیجه ای برایشان دارد خدا عالم.
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
لطفا کاسبان تحریم رو نگران نکنید


بزارید آسوده باشند
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
اقا این دیگه چه نوع وهم بافیه؟؛ الان که ایران عراق رو در دست داره،تبدیل به بازار ایرانم شده،این نفوذ ایران هم روز افزونه،عده ای در باره اینده وهم باطل میبافن احساس دانایی هم میکنن؟! میگی در اینده عراق به ایران کالا صادر میکنه(بر خلاف وضعیت موجود) و الان به چه روزی افتادیم؟؟!!
ما اگر قوی باشیم و مثل آدم با تمام دنیا در ارتباط باشیم نباید هیچوقت نگران این باشیم که کی چیکار میکنه یا نمیکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
مثل ادم؟
ادم را معنی کن برای کشورهای الگوتون بعد بیا در مورد ایران حرف بزن
تو ایرانی نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
برادر من برای بعضی ها نون تو اینه که با دنیا دشمن باشیم
الکی الکی داره اتحاد اعراب علیه ایران شکل می گیره.

تقریبا مشخص شده نقشه آمریکا چیه :
انداختن اعراب به جان ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
نیست شماها هبچ کاری به اعراب ندارید
تا زمانی که آقازاده ها را داریم غمی نداریم
از آنها بعنوان سپر انسانی در برابر حملات ناتوی عربی حتما استفاده خواهیم کرد.

بالاخره یک جا این آقازاده ها به درد خوردند.
نه
ببخشید بله خخخخ
بله که میپذیرد اعراب برادرند همچنین یمن ولبنان وفلسطین،در آینده ای نزدیک تمام اعراب متحد میشن و چون سانسورمیشه دیگه نمینویسم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
چه اتحادی
خوابی عزیز
عراق در نهایت به صفوف اعراب به رهبری عربستان خواهد پیوست و چه بسا در جبهه مقابل ایران قرار گیرد.

ناسپاسی عراقی ها به ازمنه دور و به زمان خیانت کوفیان به سیدالشهدا بر می گردد و لذا مورد نفرین ابدی حضرت زینب علیها سلام قرار گرفتند.
پاسخ ها
نارنج بانو
| United States of America |
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
کشور عراق کلا بعد از جنگ اول و تقسیم عثمانی روی نقشه زمین پیدا شد .اوموقت چطوری نفرین شدن
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
زررررررشک! امریکا نتونست عراقو از ایران بگیره،عربستون زپرتی میخاد اینکارو بکنه؟! برخلاف کامنت گذاران،مسولان سیاست منطقه ای ایران،آنی غافل نیستن و روی مبل لم نمیدن برای پرتاب نظریه،بلکه کار میدانی و عملی میکنن،برای همینه اینقدر از شما اصحاب جدار!! جلوترن
دشمنان ایران زمین آرزوی ایجاد ناتوی عربی را به گورهای کثیف و متعفن خود می برند. پاینده ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
فقط شعار بدیدن خسته نمیشید از این همه شعار فقط ما داریم به گور میریم با این همه بدبختب و گرانی
بله می پذیرد .
متاسفانه سیاست و دیپلماسی ایران در مقابل معادلات جهانی ضعیف و ناکارآمد است. و این قصور و کوتاهی از طرف ماست. ما نمی توانیم با سازوکار کنونی دیپلماسی کشور حتی از استفای حقوق مسلم اتباع کشورمان در مقابل یک کشور خارجی دفاع کنیم. یعنی مقام و کارشناس ذیصلاح کشورم در مقابل اقدام غیر قانونی و نامشروع مقام و کارشناس طرف مقابل تهی و بی اقدام باقی می ماند. که صحیح نیست. تا زمانی که ملت و دولت برای هم دل نسوزانند. حتی ناتوی خاورمیانه بر علیه ایران تشکیل خواهد شد.
اکر نجنبید ناتو عربی ایران را نابود می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
دوست گرامی. ناتوی عربی در زمان جنگ، با کمک جهانی شکل گرفته بود، اما ایران را نابود نکرد و کار زیادی از پیش نبرد. بی جهت و بیش از حد نگران و دلواپس نباشید. البته بایستی کاملاً هشیار بود و تنها باید از تفرقه داخلی هراس داشت.
حامد
| Japan |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
اشتباه کردند
ستون فقرات ناتوی عربی مصر بود که با انصراف مصر کمر آن شکست
ما اهل کوفه نیستیم. علی تنها بماند .‌بگذارید عراق هم برود . علی همیشه تنهاست .
صدر در صد ؛ اونا هم‌بصورت طبیعی به فکر منافع مردم و کشور خودشون هستن نه مثل بعضی کشور ها که منافع بقیه از مرد خودشون مهمتره
مثل قند میپذیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
اگر نپذیرفت همین جا میایی بگی!!!
یابایدصلح کنیم یابمب اتم رابسازیم
هر کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش
این چه سیاست خارجی هسا ما داریم؟!
دوستان لطفا حرف های بیخود نزنید احتمال تشکیل ناتوی عربی خیلی کم هستش دوما یادتون رفته؟عراق تحت سلطه ماست از هر لحاظ به ایران وابسته است حتی اگر برق ایران در عراق نباشد سربازان امریکایی در انجا در تاریکی خواهد ماند سوما با کناره گیری مصر ناتوی عربی قدرت چندانی نخواهد داشت رابعا اگر ناتوی عربی هم تشکیل شود هیچ کاری نمیتواند بکند مبنای اصلی قدرت نظامی است که قدرت نظامی ایران از مجموع قدرت نظامی کل کشورهای عربی بیشتر است و ان ها نمیتوانند کاری از پیش ببرند واقع بین باشیم اعراب هیچ گاه قدرت را تجربه نکرده و نخواهند کرد اعراب بازیچه کشورهای غربی هستند و کشورهای غربی هیچ وقت منافع خود را رها نمیکنند و به اعراب بچسبند هیچ وقت #کمی تفکر لطفا
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
تو خودت عربی حرف میزنی بعد میگی عربی هیچی نیست بدبخت پارسی رو فارسی کردن
کلمه پارسی رو هم به سگ چسبوندن
باز میگی هیچی نیست
نباید کسی فراموش کند که ام الفجایع عراق طی بالع بر ۵۰ سال اخیر شیطان بزرگ است. به سال ۱۳۴۷ با روی کار آوردن حزب بعث در میان مردم حمام خون راه انداخت.سپس در طول ۳۵ سال حکومت صدام با اجرای توطئه های مختلف از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تا کشتارهای دسته جمعی بزرگترین حمایت ها را از رژیم صهیونیستی صدام به عمل آورد و بالاخره با سرآمدن تاریخ مصرف رژیم بعثی به بهانه های مضحک دوره خونین و فاجعه باری برای مدت عراق دد تاریخ این کشور ایجاد کرد.
رحم به کیان ایرانی نکردند که همیشه کمکشان بود
ناتو وامریکا وووو هیچ وقت هیچ غلطی نخواهن کرد اگر میتونستن تا حالا هزار بار حمله کرده بود شک نکن برای اینکه ایران را بترسانند ناتو وووو دارن تشکیل میدن از ترسشونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار