بازدید 10182
تأملی بر روند طولانی مدت بررسی یک لایحه +تصاویر

نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است، نه ۹۷!

به رغم آنکه نقطه شروع سیلاب‌های اخیر، بارش‌های شدید واپسین روز‌های سال ۹۷ در استان گلستان معرفی می‌شود، شواهد حکایت از شروع این بحران در اسفند چهار سال پیش دارد؛ شروعی که نه در گلستان یا دیگر استان‌های متأثر از سیلاب‌های اخیر، که در تهران رقم خورده است!
کد خبر: ۸۹۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 09 April 2019
تابناک اجتماعی -
به رغم آنکه نقطه شروع سیلاب‌های اخیر، بارش‌های شدید واپسین روز‌های سال ۹۷ در استان گلستان معرفی می‌شود، شواهد حکایت از شروع این بحران در اسفند چهار سال پیش دارد؛ شروعی که نه در گلستان یا دیگر استان‌های متأثر از سیلاب‌های اخیر، که در تهران رقم خورده است!

به گزارش «تابناک»؛ بیست و هفتمین روز اسفندماه سال ۱۳۹۳، کمتر از چند ساعت تا پایان ساعت کاری در آن سال و در شرایطی که همه مهیای نوروز شده و می‌کوشیدند سفره هفت سین شان را تکمیل کرده یا مقدمات سفر یا پذیرایی از میهمانان نوروزی را فراهم آورند، هیأت وزیران تصمیمی گرفت که می‌توانست مقدمه رقم خوردن اتفاقات مثبت پرشماری باشد.
 
مشروح لایحه مدیریت بحران کشور را اینجا مطالعه کنید.

در نشست آن روز هیأت وزیران، بررسی لایحه‌ای در دستور کار قرار گرفته بود که پیشنهاد دهنده آن وزرات کشور بود؛ لایحه‌ای با تیتر «مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور» که پس از طرح، به تصویب هیأت وزیران رسید، اما تعطیلات نوروزی، مانع از پیگیری‌اش تا سال بعد شد، تا همین جا نخستین نشانه‌های بی توجهی به آن آشکار شود.
 
نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است نه ۹۷!

درباره بی توجهی‌ سخن می‌گوییم که موجب شد، این لایحه در ۳۱ مین روز فروردین ۹۴ با امضای رئیس جمهور به مجلس تقدیم شود، نه در نخستین روز کاری سال جدید. کاهلی‌ که ابعاد عجیب تری از آن با نامه معاون اول رئیس جمهور در ۳۱ روز خرداد سال ۹۵ خطاب به مجلس برای قرار گرفتن این لایحه در دستور کار مجلس رونمایی شد؛ حدود ۱۵ ماه بعد از تصویب در هیأت وزیران!
 
نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است نه ۹۷!

کندی عجیب و غریبی که بعد در مجلس نیز تکرار شد تا به رغم آنکه لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور در نیمه ماه بعد در قوه مقننه اعلام وصول شده بود، بیش از یک سال به طول انجامد تا در کمیسیون مربوطه به تصویب رسیده و در دستور کار صحن علنی قرار گیرد؛ دستور کاری که نوبتش نرسیده، چندین و چند واقعه بزرگ در کشورمان به وقوع پیوسته بود.
 
نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است نه ۹۷!

رویداد‌هایی که وقتی افزون‌تر شده و بی تدبیری‌ها در خصوص شان همه را به ستوه آورد، دولتمردان تصمیم گرفتند در جلسه دهم تیرماه سال ۹۷، درخواست "بررسی با قید فوریت لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور" را در هیأت وزیران مطرح کرده، به تصویب برسانند و به مجلس ارجاع دهند تا بلکه تسریعی در روند بررسی و تصویب آن در مجلس حاصل آید.
 
نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است نه ۹۷!

تاکتیکی که ظاهرا تا حد زیادی مؤثر واقع شد، چون هفت ماه و چند روز بعد، در ۲۳ مین روز بهمن ماه ۹۷ این لایحه بالاخره در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با اعمال نکاتی به تصویب رسید تا روانه شورای نگهبان شده و یک گام موثر تا تبدیل آن به قانون برداشته شود. اتفاقی که با اعلام نظر این شورا در ۱۲ مین روز اسفند ۹۷ و بیان مشکلاتی در این مصوبه، مشخص شد زمان وقوع آن فرا نرسیده است.
 
نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است نه ۹۷!

روندی که بر اساس قانون، باید با بررسی ایرادات شورای نگهبان در مجلس و تصویب تغییرات در این قوه و ارسال دوباره آن به شورای نگهبان پی گرفته شود و ادامه دار است. روندی زمان بر که با وقوع سیلاب در برخی نقاط کشورمان در ماه اخیر، زمان بر بودنش بیش از پیش به چشم همگان آمده و این پرسش را به دنبال داشته که آیا تسریع در آن ممکن نبوده و نیست؟
 
نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است نه ۹۷!

پرسشی که اگر بدانیم یکی از دلایل طراحی این لایحه، پایان یافتن مهلت قانونی «قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران» (مصوب ۱۳۸۷/۲/۳۱) و سپس «قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران» (مصوب ۱۳۹۳/۲/۳۱) بوده و از آن مهم‌تر، تکالیفی که امثال قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه» (مصوب ۱۳۸۹/۱۰/۱۵) و همچنین «سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه مصوب ۱۳۸۴/۶/۲۵ مقام معظم رهبری» مشخص کرده‌اند، پررنگ‌تر جلوه می‌کند.
 
نقطه شروع بحران گلستان، لرستان و خوزستان اسفند ۹۳ است نه ۹۷!

لایحه‌ای که «ارتقای توانمندی جامعه در امور پیش‌بینی و پیشگیری، کاهش خطر و آسیب پذیری، پاسخ مؤثر در برابر مخاطرات طبیعی، حوادث و بحران‌ها، تأمین ایمنی، تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در زمینه‌های اجرایی، پژوهشی، اطلاع رسانی متمرکز، ساماندهی و بازسازی مناطق آسیب دیده و نظارت دقیق بر فعالیت‌های دستگاه‌های ذیربط در حوزه حوادث و سوانح و کمک به توسعه پایدار برای مدیریت بحران کشور» را هدف گذاری کرده، اما سال هاست در مسیر تصویب مانده است.

تعللی که حکایت از بحرانی به مراتب بزرگتر از بحران حوادث قهریه دارد که گریبان دولت و مجلس را گرفته و مانع از آن می‌شود تا لایحه‌ای که قرار است مهار بحران را ضابطه‌مند و سازمان یافته کرده و از آن مهم تر، امور مهمی مانند پیشگیری از وقوع بحران و آمادگی برای مقابله با آن را در دستور کار مسئولان قرار دهد، در رسیدن به مقصد ناکام بماند. اموری که سیلاب‌های اخیر نشان داد اگر در دستور کار قرار گیرند، می‌توان با مخرب‌ترین حوادث قهریه مقابله کرد و تدابیری اندیشید تا کمترین میزان خسارت جانی و مالی رقم بخورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
سلام تابی جان من می دونم نظرم رو منتشر نمی کنی ولی به دوستان بگجو مشکل در سال 93 به وجود نیامده است!
من شهرستان خودم رو در نظر می گیرم .
طرف با مدرک لیسانس معارف اسلامی اومده و شده رئیس آب و فاضلاب شهرستان ، بگذریم که از لحاظ هوشی فردی بسیار با هوش پائین و .... ولی تناه چیزی که داره اینه که فردی با ظاهرش می باشد!
مشکل از انجا شروع شد که متخصصان از کشور فرار کردند و یا در داخل به مسافرکشی مشغولند و طرف با مدرک غیرتخصصی انهم از دانشگاه .اباد شد رئیس سد و اب و استاندار و ....
به خدا باید منتظر بلاهای بزرگتر از اینها هم باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
چرا راه دور مری.همین مدیر شبکه سه سیمای میلی
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
استاندار خوزستان که پزشکی متخصص است را هم میخواهید کم هوش معرفی کنید؟ بیسوادی خودتان را به دیگران نسبت ندهید.
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
استاندار خوزستان پزشک متخصص هستن چه ربطی داره به شهرسازی و شهرداری و بلایای طبیعی و این چیزا دوست عزیز پزشک یه درسی میخونه که هیچ ربطی به استاندار بودن نداره البته اگه شما سخنرانیای ایشون رو تو تلویزیون ببینیدمیفهمید بیشتر از اینکه پزشک باشن یه.... هستن چون واقعا نمیتونن چن کلمه درست حرف بزنن متاسفانه
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
رییس کمیسیون انرژی مجلس لیسانس علوم سیاسی داره...کی میخواد به وزارت نیرو خط و ربط درست بده ؟!
حالا این همه قانون هست کدومش درست انجام میشه که این قرار بود بشه
حالا بیا و جلسات مجلسمونو تماشا کن. جلسه دولتیا رو که نمی بینیم. جلسات مجلسو که نگاه می کنی فقط سردرد می گیری. یه صبح تا عصر روی کلمه بحث می کنن که با فلان چیز تناقض داره، بعدش همه می خوان نشون بدن یه چیزکی بلدن، شروع می کنن تذکرات دادن و بحث و مکافات. بعضیاشون تا فریادمیزنن اصلا نیاز به میکروفون ندارن. بعدشم هیچی، به نتیجه نمیرسن و ادامه جلسه میره تا بعد از سفر به حوزه های انتخابیه و تعطیلات و بقیه چیزا. اونوقت حقوقای اونطوری می گیرن ولی نتیجه ای از این جلسات نمی بینی.
بعد بخاطر زحمت های زیادشون، حقوقای زیادشون حقشونه و بعدش دیگه نمی تونن با تصویب قانون جلوی حقوق نجومی بگیران را بگیرن، چون از قضا حقوقای نجومی اونا هم حقشونه.
یه جوری نوشته انگار اگه الان این قانون بود نه سیلی بود و... همه چیز هم گل و بلبل.
تو این مملکت مدیر اگه بخواهد کارکنه منتظر قانون نمیمونه اگر هم نخواهد کار کنه که که هیچ....
خدا قوت به تابناک برای پیگیری حقیقت ماجرا
تابناک برخلاف کیهان موضوعات مهم رو پیگیری می کنه
مجلسی که اکثر نمایندگانش تمام وقتشان صرف جنگهای جناحی و ...
معلوم است که نیازمندی های اصلی مردم و کشور به تاخیر افتاده و شامل مرور زمان می گردد .
همین نماینده های خوزستان بودن که مخالف انتقال آب به اصفهان بودن حالا نگران رها شدن اب سدها و سیل شده اند.
آبی که میتوانست تالاب های داخل فلات ایران را پر آب کند حالا موجب خرابی شده و در نهایت به خلیج فارس سر ریز می شود.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
آقای اصفهانی از آب گل آلود ماهی میگیری؟
تالاب هور العظیم کهخروجی آب کرخه هست به اندازه آب سد کرخه وسعت داره چند ساله که به خاطر تاسیسات
نفتی آزادگان بسته شده وکاملا خشک شده کرخه راهی جز تالاب هور نداره
shayan
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
جانا سخن از دل ما می گویی....
بیرانوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
همین سدها باعث ویرانی خوزستان شده.
سدهایی که از بالادست زده شده و آبش به اصفهان و کرمان و یزد میرود و مردم پایین دست خوزستانی مزارعشان شده کشت دیم و مسیر رودخانه ها کاملا خشک شده و تبدیل به جاده و اپارتمان شده
درصورتیکه اگر سدها نبود اب در مسیر رودخانه ها روان بود و دیگر خانه ای در مسیر رودخانه ساخته نمیشد که امروز خراب شود و از طرفی مردم خوزستان مجبور به کشت دیم و مشکلات شوری اب را نداشتند و به جایش صنایع فولاد و ذوب اهن و پالایشگاهها در خوزستان احداث میشد که مردم خوزستان از بیکاری به استانهای دیگر پناه نمیبردند.
از قدیم میگن هرجا اب هست ابادانی هست ولی الان تو ایران هرجا کویر هست ابادانی و صنعت رو میسازند و اب مایحتاجشون رو از حق مردم مظلومی که دارای اب هستند دریافت میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
کرخه (سیمره) راهی به فلات مرکزی ندارد . چنین سیلابهایی بایستی با احداث سد در لرستان مهار و بهره برداری شود.
یعنی الان مشکل کمبود لوایح قانوی است، یا نا کار آمدی دولت؟!
اگر لوایح جدیدی بودند دولت خسته فعال تر میشد؟
الانم اگ مردم و ارتش و بسیج و سپاه نبودند که چیزی باقی نمی ماند.
نه در دولت و نه در مجلس ديده ميشه در ضمن بودجه هم كه ندارند هيچ در هيچ
کاشف به عمل امده که به خاطر اینکه رودخانه ها را لایروبی نکردن ان هم توسط خود دولت که نیاز به مصوبه مجلس نیست در جریان سیلاب ها اثر گذاری مستقیم داشته
و این نامه نگاری هابیشتر نمایشی است
کار دولت شامل موارد زیر است: تولید بخشنامه / بازدید / سمینار / جلسات کاری اما هیچ کدام از آنها خروجی ندارد چون افراد خلاق و باهوش غاپب هستند و بخشنامه ها تبدیل به نوشته هایی می شوند که توسط مدیران اجرایی غیر قابل اجرا و به بایگانی سپرده می شوند. بازدیدها به سفرهای تفریحی تبدیل می شوند که نهایتاْ به اظهار تاسف و بیانیه و توصیه ختم می شوند. سمینارها هم به پرکردن اوقات فراقت تبدیل می شود که به دلیل بی برنامگی و بی هدفی مدیران ارشد بوجود آمده است و جلسات کاری هم به بیان مشکلات جامعه و مقصر جلوه دادن دیگران تبدیل می شود که به جای گوش شنوا حرافی وجود دارد.
مدیریت بحران بحران مدیدریت!
با همان بند الف که در پایان تیک زده شده است (پیشگیری از بحران) باید همه مدیران این تشکیلات را به دادگاه کشاندو محاکمه و مجازات کرد
اولا وقتی بودجه برای این کار در نظر گرفته نمیشود برابر قانون از جای دیگری نمیتوان برای این کار خرج کرد که انهم دوباره باعث نسله شود یعنی اگر این کار میشد و در جایی که بودجه باید مصرف میشد می امد برای لایروبی و ان کار متوقف میشد اول همه شما پیراهن عثمان میکردید
دوما باید بدانید و حتما میدانید منتها در ایران همه یاد گرفتن دنبال متهم و مقصر بگردند و هرجور شده از زیر زمین هم بشود مقصر مییابید و ....
سوما در کشور ما همدلی به خرف هست و متاسفانه جناح خاص بدنبال تخریب میباشد که خود سایت شما یکی از انها هست
در ثانی اگر دنبال مقصر هستید بعد از سیل مازندران اول دولت احمدینژاد چرا بدنبال رفع این مشکل با فروش نفت 170 دلار نشدید
در اخر لطفا وضع کشور را بیشتر از این اشفته نکنید چون نه تنها برای حزب و جناح شما بلکه برای کل نظام اسیب درست میکنید و بهتر هست بدانید رفتارهایتان نشان از خیانت به خون شهدا را اثباط کرده لطفا بیشتر اسیب به دیانت مردم و خون شهدا نزنید دعوای دوجناح حاکم فقط اسیبش به دین و ملت رسیده و اگر از حدش بگذرد حتما مانند این سیل همه را نابود خواهد کرد
معمولا قوانین مفید وموثر شامل مرور زمان و حک و اصلاح های مکرر و بی خاصیت شده و بعدازپاسکاریهای متعدد تصویب میشوند و آن وقت مثل بعد از مرگ سهراب و نوشدارو پیدا میکنند که خاصبت دارویی هم ندارند و فقط یک اسم هستند!!!
ع.آ:خدا رفسنجانی رو بیامرزه که این سدها رو ساخت مگرنه سیل کل کشور رو می برد.
پاسخ ها
بیرانوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
همین شخص باعث ویرانی امروز ایران است. برای اباد کردن کویرهای مرکزی ایران غرب و جنوب ایران را نابود کرد.

دلیلی ندارد مردم اصفهان برنج بکارند و مردم خوزستان کشت دیم داشته باشند.
اگر در حکمت و تدبیر خدا دستکاری نمیکردند امروز خوزستان را اب نمیبرد و مردم خوزستان ثروتمندترین مردم ایران بودند ولی این اقا و بقیه کویر نشینان کویرها را اباد کردند و مردم لرستان و خوزستان و چهارمحال مهاجر به دنبال کارگری در شهرهای کویر نشین.
گتوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
این حرفو دیگه جایی نزن....
دست بردن در طبیعت و احداث سدهای بیش از حد و انتقال اب موجب این مشکلات است.
صنعتی شدن شهرهای کویر نشین اصلا دلیلی ندارد که بخاطر ان سرمایه یک ملت هزینه شود.
مگر خدا گفته پالایشگاه و پتروشیمی و ذوب اهن و فولاد و... و... در اصفهان بی اب باشد؟؟؟ چرا در خوزستان نباشد که دیگر مجبور به انتقال اب نمیشدیم و در روند طبیعی رودخانه ها دستکاری صورت نمیگرفت.
سرمایه ملت ایران هزینه شد تا کویر نشینان را ثروتمند کنند. و بس....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
زمان احمدینژاد ۶۹سد ساخته یا آبگیری شده.سلامتیش یک دست مرتب
من خوزستانم و سوسنگردیم .از مهمترین دلایل طغیان کرخه یکی بستن خروجی کرخه که همون تالاب هورالعظیمه اونم به خاطر حفظ تاسیسات نفتی واجازه خروج اب رو نمیدن دوم هم ایراد در دریچه های خروجی سد کرخه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
سوما نبود سد در لرستان
سلام ریس جمهور،من دیگه از زندگی سیر شدم توی ۳۰سالگی چون ،نه مدرک لیسانس و کارت پایان خدمت بدردم نخورد،بیکار شدم پول نان هم ندارم، چند روز با این وضع اقتصاد و گرانی مصالح ساختمانی،کارگری هم نیست،نه دیگه آرزو ازدواج دارم نه خانه و ماشین دار شدن،فقط کمکم کن شاغلم بشم یا بیشتر از این گرسنگی نکشم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل