بازدید 13575
پیمانه اقتصادی؛

گران قیمت‌ترین خودرو‌ها در بازار ایران/ چین بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در سال گذشته/ کاهش قیمت پیاز در راه است/ بیشترین افزایش قیمت سال ۹۷ به رب گوجه رسید!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط لیر ترکیه به دلیل شکست حزب اردوغان در انتخابات، طلا با پیش‌بینی بالا رفتن تقاضا گران شد، طلای سیاه به مرز ۶۹ دلار رسید، سهام آسیا و اروپا با رشد تولیدات چین جهش کردند، آرامکو سودآورترین شرکت جهان شد، بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را به ۱۰.۷۵ درصد افزایش داد، زنگنه: تمدید توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک دشوار نیست و تمدید ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را در بر دارد.
کد خبر: ۸۸۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸ 01 April 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط لیر ترکیه به دلیل شکست حزب اردوغان در انتخابات، طلا با پیش‌بینی بالا رفتن تقاضا گران شد، طلای سیاه به مرز ۶۹ دلار رسید، سهام آسیا و اروپا با رشد تولیدات چین جهش کردند، آرامکو سودآورترین شرکت جهان شد، بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را به ۱۰.۷۵ درصد افزایش داد، زنگنه: تمدید توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک دشوار نیست و تمدید ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را در بر دارد.

سقوط لیر ترکیه به دلیل شکست حزب اردوغان در انتخابات

پس از انتخابات محلی ترکیه که در آن حزب AK رجب طیب اردوغان کنترل آنکارا را از دست داد و در بزرگترین شهر ترکیه یعنی استانبول هم شکست خورد، لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا ۰.۳درصد از ارزش خود را از دست داد. در همین حال، هر ۵.۵۷ لیر در مقابل یک دلار رسید که دقایقی قبل از آن هر ۵.۶۳ لیر در برابر یک دلار رسیده بود. بر پایه این گزارش، لیر ترکیه در سال گذشته میلادی به دلیل تنش های سیاسی میان آنکارا ـ واشنگتن و وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه از سوی آمریکا تقریبا ۳۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده بود. همچنین هفته گذشته هم به دلیل یکسری اختلافات میان دولت و بانک مرکزی لیر ترکیه در مسیر نزولی قرار گرفته بود.

طلا با پیش‌بینی بالا رفتن تقاضا، گران شد

در معاملات امروز بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا با ۱.۵ دلار افزایش نسبت به دیروز ۱۲۹۳.۵ دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز ۰.۶ دلار بالاتر اما در مقایسه متوسط قیمت یک سال گذشته آن ۳۱.۵ دلار پایین‌تر بوده است. نقره یک سنت بالا رفت و ۱۵.۱ دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با ۳ و ۹ دلار رشد ۸۵۰ و ۱۳۷۳ دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شده است. به گزارش رویترز، یکی از دلایل بالا رفتن امروز قیمت طلا پیش‌بینی بالا رفتن تقاضای طلا در جهان در سال ۲۰۱۹ است. مؤسسه متالز فوکاس پیش‌بینی کرده که تقاضای طلا طی سال جاری با ۴ هزار و ۳۷۰ تن در جهان خواهد رسید که بالاترین میزان طی چهار سال گذشته محسوب می‌شود. در گزارش این مؤسسه آمده است: افزایش خرید طلا توسط جواهرفروشی‌ها، کاهش خرید این فلز را توسط بانک‌های جهانی کشورها جبران خواهد کرد. این مؤسسه همچنین متوسط قیمت طلا برای سال ۲۰۱۹ را ۱۳۱۰ دلار در هر اونس پیش‌بینی کرده است. 

گران قیمت‌ترین خودرو‌ها در بازار ایران

بر اساس مشاهدات میدانی  باشگاه خبرنگاران از حاشیه بازار گران قیمت‌ترین خودرو‌ها در بازار ایران به شرح زیر است؛

گران قیمت‌ترین خودرو‌ها در بازار ایران/ چین بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در سال گذشته/ کاهش قیمت پیاز در راه است/ بیشترین افزایش قیمت سال ۹۷ به رب گوجه رسید!

طلای سیاه به مرز ۶۹ دلار رسید

در معاملات امروز بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱.۰۶ دلار افزایش نسبت به دیروز ۶۸.۶۴ دلار به فروش رسید. نفت آمریکا نیز ۰.۷ دلار بالا رفت و ۶۰.۸۷ دلار در هر بشکه قیمت‌‌گذاری شد. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، توسط قیمت نفت تولیدی این سازمان در آخرین روز معاملات بود، ۶۷.۲۳ دلار بوده است. به گزارش رویترز، از جمله مهمترین دلایل افزایش قیمت امروز نفت، چشم‌انداز مثبت نسبت به رشد اقتصاد جهانی بوده است. یکی دیگر از پیشران‌های بالابرنده قیمت در معاملات امروز نیز محدود شدن عرضه از سوی تولیدکنندگان بوده است. در واقع قیمت نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ تقریبا بهترین عملکرد را بین دوره‌های نخست ده سال گذشته به ثبت رسانده است.

سهام آسیا و اروپا با رشد تولیدات چین جهش کردند

روز دوشنبه، در حالی‌ که داده‌های مثبت از کارخانجات چین و گزارش هایی از پیشرفت در مذاکرات آمریکا و چین، باعث بهبود حال و هوای بازارها شد، سهام آسیایی جهش کردند، هرچند یک شکست دیگر برای توافق برگزیت نخست‌وزیر انگلستان، ترزا می، باعث شد نرخ پوند دوباره افت کند. داده‌های تاجران اروپایی نشان می‌دهد سهام این قاره در مقادیر بالاتری باز شده‌اند. داکس آلمان ۱.۴۴ درصد و کاک فرانسه ۱.۰۹ درصد جهش کردند، درحالی‌که فوتسی انگلیس ۰.۸۸ درصد بالا آمد. شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا هم ۱.۰۶ درصد جهش کرده است. با جهش ۲.۵۸ درصدی سهام کامپوزیت شانگهای، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن یک درصد بالا آمد. نیکی ژاپن ۱.۴۳ درصد جهش کرد، در حالی ‌که ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۹ درصد رشد داشت. کوسپی کره‌جنوبی ۱.۲۶ درصد بالا آمد و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱.۷۶ درصد جهش کرد. بازارها پس از این تقویت شدند که داده‌های شاخص پی‌ام‌آی (مدیران خرید) رسمی چین نشان داد که در ماه مارچ، برای اولین ماه در چهار ماه اخیر، بخش تولید دومین اقتصاد بزرگ جهان، به طور غیرمنتظره‌ای به رشد بازگشته است. در صورت تداوم بهبود وضعیت تجاری، تولید در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت، که این نگرانی‌ها از احتمال افت شدید اقتصاد چین را کاهش می‌دهد. در بازار ارز، شاخص دلار که روز جمعه به بالاترین سطح خود از ۱۱ مارچ رسید و رکورد ۹۷.۳۴۱ واحد را به ثبت رساند، امروز نزدیک به این رکورد و در ۹۷.۱۴۷ واحد باقی ماند. اما پس از این که قانون‌گذاران انگلیسی، روز جمعه برای سومین بار توافق برگزیت نخست‌وزیر ترزا می را رد کردند، آینده برگزیت بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و پوند افت کرد. نرخ برابری پوند با دلار ۰.۱۵ درصد پایین آمد و به ۱.۳۰۵۵ رسید تا سومین جلسه متوالی افت خود را ثبت کند.

چین بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در سال گذشته

بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی یازده ماهه سال گذشته، در این مدت به رغم کاهش ۲۶ درصدی وزنی و ۲۰ درصدی ارزش واردات از کشور چین، این کشور همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران بوده است؛ بنابراین، بیش از سه میلیون تن کالا در یازده ماهه سال گذشته از چین به ایران وارد شده که ارزش آن به بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد. واردات از چین حدود ۱۱ درصد از کل وزن واردات ایران و بیش از ۲۴ درصد از کل ارزش واردات ایران را در مدت مذکور شامل می‌شود. ایران در سال ۱۳۹۶ بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا از چین وارد کرده بود.

آرامکو سودآورترین شرکت جهان شد

مؤسسه اعتبارسنجی فیتچ اعلام کرد، شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی بدون احتساب سود، مالیات و نوسان ارزی، ۲۲۴ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۱۸ داشته است و رتبه اعتباری این شرکت را در آستانه ورود به بازار اوراق قرضه بین‌المللی، A پلاس اعلام کرد. این رقم بسیار بالاتر از درآمد ۸۲ میلیارد دلاری اپل یا درآمد ۴۰ میلیارد دلاری اکسون موبیل بوده است. رتبه اعتباری A پلاس فیتچ، نخستین رتبه اعتباری آرامکو است که برای عرضه اولیه عمومی سهام خود در بازار بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌کند. این شرکت قرار بود عرضه اولیه عمومی سهام خود را در سال ۲۰۱۸ انجام دهد اما آن را تا سال ۲۰۲۱ به تأخیر انداخت.

بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را به ۱۰.۷۵ درصد افزایش داد

بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را برای ششمین بار پیاپی به دلیل سرعت گرفتن تورم که بیشتر از پیش بینی بانک مرکزی بود و نیز نگرانی ها در مورد استحکام مالی افزایش داد. در همین حال، بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را از ۱۰.۲۵ درصد به ۱۰.۷۵ درصد افزایش داد. بانک مرکزی پاکستان به دنبال حفظ ثبات اقتصادی و قیمت هاست. تورم این کشور در ماه فوریه به ۸.۲ درصد جهش زد که پیش بینی بانک مرکزی این کشور بین ۶.۵ تا ۷.۵ درصد بود. افزایش ۵ درصدی نرخ بهره در پاکستان که از سال گذشته میلادی کلید خورده، در راستای کنترل کسری بودجه و تراز حساب جاری است که می تواند توانایی این کشور را برای باز پرداخت بدهی و هزینه واردات محدود کند. نخست وزیر پاکستان در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای گرفتن وام و نیز اخذ وام از کشورهای دوست دولت پاکستان به منظور جبران کسری منابع مالی است. انتظار می رود، برنامه کمک مالی به دولت پاکستان نرخ بهره را افزایش دهد. بر پایه این گزارش بانک مرکزی پاکستان اعلام کرد میزان ذخایر ارزی این کشور همچنان پایین تر از حد استاندارد است.

کاهش قیمت پیاز در راه است

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران درباره علل گرانی قیمت پیاز در روزهای اخیر در بازار، اظهار کرد: سیلاب‌های اخیر و بارش‌های فراگیر برای چند روز متوالی در سراسر کشور مشکلاتی را در حمل و نقل و عرضه انواع محصولات میوه و تره بار از جمله پیاز ایجاد کرد که این امر بر نوسان قیمت پیاز دامن زد. وی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و وقوع سیل در بسیاری از مناطق، بحث برداشت محصول به طور کامل تعطیل شد که این موضوع در تأمین و توزیع محصول مشکلاتی را ایجاد کرده است. شادلو درباره تأثیر ممنوعیت صادرات پیاز بر قیمت محصول در بازار، گفت: هرچند در ماه‌های اخیر صادرات وسیع و گسترده بر تحریک بازار دامن زد، در روزهای اخیر شرایط اقلیمی، محدودیت برداشت و حمل و نقل از علل اصلی گرانی محصول در بازار به شمار می‌رود که با ممنوعیت صادرات و مساعد شدن هوا طی روزهای آتی پیش بینی می‌شود که بازار این محصول به تعادل برسد. این مقام مسئول در توصیه‌ای به خانوارها، گفت: با توجه به آنکه پیازهای فعلی قابلیت ماندگاری در انبار را ندارند؛ از این روی، به خانوارها توصیه می‌شود که تنها به میزان نیاز روزمره خود محصول خریداری کنند تا تعادل بازار بیش از پیش از بین نرود. /باشگاه خبرنگاران جوان

تمدید ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

معاون مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: مطابق قانون، ­ مودیان­ نظام مالیات بر ارزش افزوده حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند، اما با توجه به مصادف بودن مهلت ارائه اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) با تعطیلات نوروز و به منظور تکریم و رفاه حال­ مودیان ­بنا به اختیار حاصل از قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده، ­ مهلت ارائه اظهارنامه این دوره تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ تمدید شد.

زنگنه: تمدید توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک دشوار نیست

بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، دوازدهم فروردین‌ماه) در مسکو پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، اظهار کرد: تمدید توافق کاهش عرضه نفت میان تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ساده خواهد بود و این توافق تاکنون نتایج خوبی داشته است. وی افزود: تا آنجایی که من می‌دانم، تمدید توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک دشوار نیست. وزیر نفت تصریح کرد: در دیدار امروز با آقای نواک، توافق شد، همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه به عنوان دو صادرکننده نفت تقویت شود. زنگنه گفت: مذاکرات با طرف روس در دو محور شامل روابط دوجانبه ایران و روسیه در حوزه نفت و انرژی و شرایط بازارهای جهانی نفت خام برگزار شد. وی با اعلام گفت‌وگوی دو طرف درباره تحریم‌های آمریکا افزود: ما گفتیم که سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت شامل ایران، ونزوئلا و روسیه شامل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا شدند و این مسأله سبب شده در میان مدت و کوتاه مدت بازار نفت بی‌ثبات شود و این موضوع نگرانی مصرف‌کنندگان نفت را در پی داشته است. وزیر نفت درباره ساز و کار مالی اروپا برای تسهیلات روابط مالی با ایران در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز گفت: ما انتظارمان از اروپا بیش از این بود؛ اما امیدواریم همین ساز و کار کنونی نیز فعال و مؤثر باشد.

بیشترین افزایش قیمت سال ۹۷ به رب گوجه رسید!

نمودار زیر که از گزارش مرکز آمار ایران استخراج شده است، نشان می دهد که قیمت کالاها در اسفند ماه 1397 در مقایسه با اسفندماه 1396 چقدر رشد داشته اند. همان گونه که دیده می شود در سال 1397، قیمت یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی 242 درصد رشد داشته است؛ بنابراین، با این افزایش قیمت چشمگیر، می توان رب گوجه فرنگی را در میان اقلام خوراکی رکوردار گرانی در سال 1397 دانست. بعد از رب گوجه فرنگی، هر کیلو سیب زرد در سال 1397 بیشترین افزایش قیمت را داشته است. قیمت یک کیلوگرم از این کالای خوراکی در یک سال منتهی به اسفندماه 1397 رشد 140.6 درصدی را تجربه نموده است. در جایگاه سوم بیشترین افزایش قیمت در سال 1397، گوشت گوسفندی قرار دارد که در ماه های پایانی سال بسیار خبرساز بود. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در اسفند ماه سال 1397 در مقایسه با مدت مشابه سال 1396، 135.4 درصد رشد داشت. به طور کلی در بین 24 قلم کالای خوراکی که مرکز آمار ایران قیمت آن ها را در گزارش خود درج نموده است، رشد قیمت 9 قلم کالا بالای 100 درصد و رشد قیمت 17 قلم کالا بالای 50 درصد بوده است. عدس، تخم مرغ، لوبیا چیتی نیز به ترتیب با رشد قیمت های 8.3 درصدی، 18.7 درصدی و 20.3 درصدی در بین اقلام خوراکی دارای کمترین افزایش قیمت ها در سال 1397 بوده اند.

گران قیمت‌ترین خودرو‌ها در بازار ایران/ چین بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در سال گذشته/ کاهش قیمت پیاز در راه است/ بیشترین افزایش قیمت سال ۹۷ به رب گوجه رسید!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
نقل مرغ نشه که مدام میفرمودند ۱۱۵۰۰ ولی واقعیت مرغ گرم قیمتش غیر از ان بود.
پیاز از چین وارد نکنیم.!!!؟؟؟
آقای مجتبی شادلو بفرمائید درکدام استان کشاورزان در حال برداشت پیاز ‌ هستند که به دلیل سیل نتوانستند برداشت کنند . فصل برداشت پیاز چه زمانی است که الان زمینها به زیر آب رفته چه ربطی به فصل برداشت پیاز دارد چرا به مردم آدرس اشتباه داده میشود صادرات عامل گرانی پیاز است و راهکار آن جلوگیری از صادرات نیست واردات را آزاد کنید پیاز قیمتش به تعادل برسد خودرو را هم اگر صادر کنید و واردات آن را آزاد کنید قیمت آن به تعادل میرسد و رقابت هم شکل میگیرد
جناب حسن روحاني قيمت خودروها را ببين علي بركت الله
با این قیمتها در برخی کشورها میشه هواپیما خرید.
یا خدا .
چه خبره .
وای بر باعث و بانی طرح ارزش افزوده که به اسم 9 درصد هز اول تا آخر دست به دست همه مالیات واسه یه جنس میدن تولید رو هم فلج کرده
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
تقصیر احمدی نژاد شعار هر اصلاح طلب
حقوق ما کارمندها هم برمبنای نرخ تورم عدس اضافه میشه
اردوغان با سیاست غلط ودخالت ور امور کشورهای دیگر وزندانی کردن مخالفن و روزنامه نگاران اقتصاد ترکیه را فلج کرد ودر انتخابات شهرداریها هم شکست سنگینی خورد
از اقای شاد لو بپرسید
400 کامیون پر از پیاز چطور خودشان را به مرز عراق رساندند?
خلایق هرچه لایق
همانطور که رشد ژاپن موجب رشد شرق آسیا شد، رشد چین هم موجب رشد اوراسیا می شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی