 سال گذشته بازار خودرو با تنشهای فراوانی رو به رو بود و همین تنشها باعث شد تا قیمت خودروها به صورت چشمگیری افزایش یابد. با آغاز سال ۱۳۹۸ حالا این پرسش مطرح است که آیا باز هم بازار خودرو با جهش قیمتی رو به رو خواهد بود یا اینکه سرانجام ثبات بر این بازار حاکم خواهد شد؟ مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش پاسخ داد.
سال گذشته بازار خودرو با تنشهای فراوانی رو به رو بود و همین تنشها باعث شد تا قیمت خودروها به صورت چشمگیری افزایش یابد. با آغاز سال ۱۳۹۸ حالا این پرسش مطرح است که آیا باز هم بازار خودرو با جهش قیمتی رو به رو خواهد بود یا اینکه سرانجام ثبات بر این بازار حاکم خواهد شد؟ مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این پرسش پاسخ داد.در آغاز مرداد ماه ۱۳۹۷ فهرست اسامی متخلفین در ثبت سفارشهای غیرقانونی منتشر و سپس در نیمه مرداد ماه تحریمهای خودروسازی ایران آغاز شد. مرداد ماه رو به پایان بود که خودروسازان و قطعه سازان با انتشار نامهای اعلام کردند برای فرار از بحران و تعدیل نیرو، سه خواسته از دولت دارند که یکی از این خواستهها افزایش قیمت خودروها بود. بعد از انتشار این نامه خودروسازان به تعطیلات دو هفتهای رفتند و همین باعث شد تا قیمت خودروی پراید در بازار به بیش از ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد. این افزایش قیمت خودروها، کار را به جایی رساند که خودروسازان در شهریور ماه توانستند شورای رقابت را به نوعی از گردونه قیمت گذاری خارج کنند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیزدهم شهریور ۱۳۹۷ اعلام کرد بنا بر مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت گذاری نیست و میتواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمتها را تعیین و تصویب میکند. به هر صورت، فشار خودروسازان و افزایش قیمتها کار را به جایی رساند که قیمت خودروها در کارخانه نیز افزایش یافت. با افزایش قیمت خودروها، خودروسازان پیش فروشهای خود را از سر گرفتند؛ پیش فروشهایی که با استقبال گسترده همراه بود و این نشان از تشنه بودن بازار برای عرضه داشت.
در ماههای پایانی سال، موضوع ترخیص و موافقت با ۱۳ هزار خودرو از گمرک مطرح شد که طبق مصاحبههای صورت گرفته توسط کارشناسان این موضوع در سال ۱۳۹۷ به سرانجام نرسید و طبق آخرین اخبار، تنها ۲۰۰ خودرو از ۱۳ هزار خودرو از گمرک ترخیص شدند. سال رو به پایان بود که موضوع دپوی کانتینرها، قطعات خودرو در گمرک که متعلق به دو خودروساز بزرگ بود دوباره بازار خودرو را داغتر از گذشته نمود. دپوی این کانتینرها در حالی رخ داده بود که ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانهها به دلیل نقص قطعات دپو شده بودند. به هر صورت، تمام این اتفاقات در بازار خودرو در سال ۱۳۹۷ باعث جهش قیمتی بسیار چشمگیر در بازار خودرو شد و با آغاز سال ۱۳۹۸ حالا این پرسش مطرح است که وضعیت قیمت خودرو در سال جدید چگونه خواهد بود؟ آیا دوباره با جهش قیمتی در بازار خودرو مواجه خواهیم شد؟

 باز هم انحصار اون هم دست افرادی که سابقه افتضاحی در این مپارد دارن؟! تا کی مردم ایران باید تاوان سومدیریت در این کشور رو بدن؟!
 							         		            باز هم انحصار اون هم دست افرادی که سابقه افتضاحی در این مپارد دارن؟! تا کی مردم ایران باید تاوان سومدیریت در این کشور رو بدن؟! دولت خودش مشتاق افزایش قیمت خودرو هست چون خودش سود میبره! ولی مسئله اینست که دلال ها که هر کدوم ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا ثبت کردن مجبورن بریزن تو بازار ماشینارو و قیمت ناگزیر باید بیاد پایین!
 							         		            دولت خودش مشتاق افزایش قیمت خودرو هست چون خودش سود میبره! ولی مسئله اینست که دلال ها که هر کدوم ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا ثبت کردن مجبورن بریزن تو بازار ماشینارو و قیمت ناگزیر باید بیاد پایین!         		                     		         استعمار شاخ و دم داره و فقط انگلیسی حرف میزنه اره؟ این استعمار نیست؟
 							         		            استعمار شاخ و دم داره و فقط انگلیسی حرف میزنه اره؟ این استعمار نیست؟         		                     		         دولت میخاد هم از آخور بخوره هم از توربا............واردات با خودش و تولید هم با خودش کسی دیگر نمیتواند سود ببرد......دلال هم خودش....
 							         		            دولت میخاد هم از آخور بخوره هم از توربا............واردات با خودش و تولید هم با خودش کسی دیگر نمیتواند سود ببرد......دلال هم خودش....         		                     		         با دلار 13 هزار تومانی و تعرفه گمرکی دو برابر ارزش خودرو، دقیقا چه خودرویی میشه وارد کرد که طبقه متوسط بتواند خریداری کند؟ یک خودرو سدان متوسط حداقل 10000 تا 12 هزار دلار قیمت دارد، با دلار 13 میشه 130 میلیون تومان، + تعرفه گمرکی = بالای 200 میلیون تومان
 							         		            با دلار 13 هزار تومانی و تعرفه گمرکی دو برابر ارزش خودرو، دقیقا چه خودرویی میشه وارد کرد که طبقه متوسط بتواند خریداری کند؟ یک خودرو سدان متوسط حداقل 10000 تا 12 هزار دلار قیمت دارد، با دلار 13 میشه 130 میلیون تومان، + تعرفه گمرکی = بالای 200 میلیون تومان         		                     		         |
         		                            |         		                             برادر خودروی وارداتی اگر هم باشد برای قشر ثروتمند است نه کس دیگر
 									         		                    برادر خودروی وارداتی اگر هم باشد برای قشر ثروتمند است نه کس دیگر         				                     		                 هر دم از این باغ بری می رسد . .
 							         		            هر دم از این باغ بری می رسد . .         		                     		         وای بر این دولت
 							         		            وای بر این دولت         		                     		         خودروهای خارجی وحشتناک گران شده اما خوب وقتی پرشیا ۱۰۰ میلیون شده خودرو خارجی جای خود دارد.
 							         		            خودروهای خارجی وحشتناک گران شده اما خوب وقتی پرشیا ۱۰۰ میلیون شده خودرو خارجی جای خود دارد.         		                     		         خودرو سازی ها همه برای دولت منبع درآمد میباشند و هر چه گرانتر کنند به نفع دولت میباشد
 							         		            خودرو سازی ها همه برای دولت منبع درآمد میباشند و هر چه گرانتر کنند به نفع دولت میباشد         		                     		         کار را باید به مردم و بخش خصوصی واگذار کنید.
 							         		            کار را باید به مردم و بخش خصوصی واگذار کنید.