بازدید 17091

ابعاد جدید از پرونده جنجالی ثبت سفارش ۶۴۸۱ خودرو/ چگونه یک شرکت غیرنمایندگی با تعهد به گمرک، خودرو‌های ممنوعه را وارد کرده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، نام شرکت پ. در فهرست صد شرکت و شخص متخلف در زمینه ثبت سفارش‌های فاقد اصالت قرار دارد. این شرکت در ثبت سفارش ۱۱۸۱ دستگاه خودرو به ارزش ۴۳ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۵۱ دلار تخلف کرده که تمام تخلف صورت گرفته مربوط به پرداختی‌ها پس از تاریخ سیزدهم دی ماه ۱۳۹۵ (ممنوعیت ثبت سفارش برای غیرنمایندگی ها) بوده است.
کد خبر: ۸۸۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷ 16 March 2019
تابناک اقتصادیدر سال جاری، موضوع واردات خودرو‌ها با ثبت سفارش‌های فاقد اصالت به یکی از موضوعات داغ بازار خودرو تبدیل شده بود. حالا که به روز‌های پایانی سال ۱۳۹۷ نزدیک می‌شویم، نامه منتشره از سوی گمرک، نشان می‌دهد، ظاهرا تعدادی از ۱۹۳۴ خودروی ترخیص شده (از ۶۴۸۱ دستگاه خودرو) با اخذ تعهد از صاحبان کالا ترخیص شده اند و این موضوع حاشیه جدیدی را در پرونده خودرو‌های وارد شده با ثبت سفارش فاقد اصالت ایجاد کرده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بازار خودرو در سال جاری حاشیه‌های فراوانی را به خود دید. یکی از این حاشیه‌ها مربوط به ماجرای خودرو‌های با ثبت سفارش‌های فاقد اصالت بود. حواشی موضوع ثبت سفارش‌های فاقد اصالت برای واردات خودرو طی سال ۹۶ تا پایان سال جاری ادامه یافته و ظاهرا دادگاه مربوط به این پرونده بزرگ در سال ۹۸ برگزار خواهد شد. محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، دوم مرداد ۱۳۹۷ در برنامه حالا خورشید شبکه سه حضور یافته بود گفت: ۱۰۰ شرکت و شخص در این زمینه تخلف نموده اند. وی ادامه داد: این صد شرکت یا شخص با به کارگیری متخصصان خبره فناوری اطلاعات، وارد سامانه ثبت سفارش واردات کالا (ثبتارش) شدند و با اعمال تغییراتی در نام کالاها، تاریخ ثبت سفارش، تاریخ مجوزها، تاریخ تمدید ثبت سفارش‌ها و ...، آن‌ها را تبدیل به «واردات خودرو» کردند. شریعتمداری افزود: این تخلف با همکاری عده‌ای واردکننده، کاربران رایانه و کارمندانی متخلف در دولت‌های دهم و یازدهم اتفاق افتاده است.

وزیر سابق صنعت در این برنامه درباره ترخیص یا عدم ترخیص این خودرو‌ها گفت: از مجموع ۶۴۸۱ رکوردی که ما معتقد هستیم در ثبت سفارش آن تخلف شده، ۴۵۴۷ خودرو به نقل از جوابیه گمرک، نه اظهار شده و نه وارد. ولی ۱۹۳۴ خودرو بنا به اظهار گمرک آمده و بیش از ۳۰۰ خودرو بنا به اعلام سیستم شماره گذاری پلاک هم نشده است.

این روز‌ها نامه‌ای منتشر شده که ماجرای ۱۹۳۴ خودروی ترخیص شده را به مسیر جدیدی وارد کرده است. این نامه نشان می‌دهد که ظاهرا تعدادی از  ۱۹۳۴ خودروی خارج  شده با اخذ تعهد از صاحبان کالا ترخیص شده اند و این موضوع حاشیه جدیدی را در پرونده خودرو‌های وارد شده با ثبت سفارش فاقد اصالت ایجاد کرده است.
 
در متن نامه که به تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۶ و از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران به شرکت پ. است، آمده: نظر به تعهد رسمی مقبوله در دفتر اسناد رسمی که به دلیل عدم تایید سازمان توسعه تجارت در خصوص خودرو‌های ترخیصی به این گمرک ارائه نموده اید، لذا مقتضی است تا ده روز نسبت به ایفای تعهد مذکور عمل نمایید. بدیهی است در غیر این صورت از طریق مبادی ذیربط و قانونی اقدام خواهد شد.

واردات خودرو


بر اساس این مکاتبه مهلت ۱۰ روزه‌ای به صاحب کالا (شرکت پ) داده شده تا با توجه به تعهد رسمی ثبت شده در دفتر اسناد رسمی در خصوص خودرو‌های ترخیص شده نسبت به ایفای تعهد مذکور عمل نماید.

شنیده‌های خبرنگار تابناک اقتصادی، حکایت از آن دارد که اخذ تعهد در خصوص اسناد و مدارک مربوط به فرآیند‌های سازمان توسعه تجارت، در گمرکات یک رویه بوده و شرکت‌ها بعضاً از آن استفاده می‌کرده اند. البته گویا این رویه برای همه شرکت‌ها آن چنان که باید ممکن نبوده است! این شرکت پ. نیز همان رویه را پیموده و تعهد داده که مدارک را ظرف مدت مشخصی به گمرک تحویل دهد که ظاهراً در موعد مقرر این اتفاق نیفتاده و به همین منظور گمرک مهلت ده روزه داده تا شرکت پ. به تعهداتش عمل کند، در غیر این صورت گمرک از طریق مبادی ذیربط و قانونی اقدام خواهد کرد. به هر حال، گویا گرفتن تعهد یک رویه بوده و تخلف محسوب نمی‌شود، اما اینکه در آبان ماه ۱۳۹۶ و در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش این اتفاق افتاده است، ماجرا کمی مشکوک به نظر می‌رسد.

همچنین ترخیص خودرو توسط گمرک با گرفتن تعهد از شرکت پ. در حالی در ۲۳ آبان ماه ۹۶ اتفاق افتاده که محمد شریعتمداری در برنامه حالا خورشید گفت: بعد از گذشت یکی دو ماه از ورود به وزارت خانه، به مجموعه حراست وزارت صنعت، گزارش‌هایی رسید که نشان می‌داد ممکن است در سامانه ثبت سفارش، نفوذ شده باشد.

وی افزود: در اینجا حراست در آذر ماه ۹۶ وارد شد و با استفاده از متخصصین حوزه فناوری اطلاعات که از خارج از وزارت صنعت بودند، تمامی رکورد‌های ثبت سفارش شده از تاریخ ۱۲/۱۰/۹۵ (شروع بخشنامه اول) تا آذر ۹۶ را بررسی کردند و در نتیجه تعداد ۶۴۸۱ رکورد پیدا شد که نشان می‌داد در ثبت سفارش آن، دستکاری و تخلف شده است. از این صحبت‌های شریعتمداری می‌توان نتیجه گرفت، با توجه به اینکه شریعتمداری در ۲۹ مرداد ماه سال ۹۶ به عنوان وزیر صمت انتخاب شد؛ بنابراین، وزارت صمت نهایتا در مهرماه ۹۶ متوجه تخلفات گسترده در زمینه ثبت سفارش شده بود و می‌توانست در همان مهر ماه ۹۶ به گمرک اعلام کند که تا اطلاع ثانویه خودرویی ترخیص نگردد که طبق نامه زیر و گفته‌های شریعتمداری این کار در ۸ آذر ماه ۹۶ و بعد از ترخیص خودرو‌ها توسط شرکت پ، صورت گرفته است.

واردات خودرو


بررسی‌ها نشان می‌دهد نام شرکت پ. در فهرست ۱۰۰ شرکت و شخص متخلف در زمینه ثبت سفارش‌های فاقد اصالت مشاهده می‌گردد. این شرکت که یک شرکت غیرنمایندگی محسوب می‌شده است از ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵ به استناد نامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اجازه ثبت سفارش برای واردات خودرو را نداشته است. در آن نامه جهانگیری که تصویرش را در زیر مشاهده می‌کنید تنها به شرکت‌های دارای نمایندگی اجازه واردات خودرو بعد از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵ داده شده است.


واردات خودرو


شایان ذکر است طبق فهرست منتشره توسط محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت پیرامون شرکت‌ها متخلف در زمینه ثبت سفارش، شرکت پ. در ثبت سفارش ۱۱۸۱ دستگاه خودرو به ارزش ۴۳ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۵۱ دلار تخلف کرده است که تمام تخلف صورت گرفته مربوط به پرداختی‌ها بعد از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵ (ممنوعیت ثبت سفارش برای غیرنمایندگی ها) بوده است.

واردات خودرو

نتیجه آن که هم اکنون چند پرسش در این زمینه مطرح است: نخست اینکه گمرک از چند شرکت دیگر که در زمینه ثبت سفارش‌ها تخلف کرده اند، تعهد گرفته و خودرو‌ها را ترخیص نموده است؟ پاسخ این پرسش می‌تواند مشخص کند که کدام شرکت‌ها در ترخیص ۱۹۳۴ خودروی با ثبت سفارش فاقد اصالت سهیم بوده اند. دوم آنکه چرا گمرک در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش اقدام به اخذ تعهد از شرکت مربوطه نموده و اجازه ترخیص داده است؟ و چرا گمرک به یک شرکت غیرنمایندگی که از ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵ مجاز به ثبت سفارش نبوده، اجازه ترخیص خودرو داده است؟ سوم اینکه با توجه به آن که در فهرست منتشره شرکت‌های متخلف مشخص شد، این شرکت در زمینه ثبت سفارش تخلف کرده است حالا گمرک پاسخ دهد که آیا شرکت مذکور در مهلت ده روزه مدارک لازم را به این نهاد تحویل داده است؟ اگر پاسخ مثبت است که گمرک مدارک ارائه شده توسط این شرکت را جهت بررسی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و اگر پاسخ منفی است و شرکت مذکور مدارک را ارائه نکرده است، گمرک پاسخگو باشد که چه اقدامی در رابطه با این شرکت انجام داده است؟ چهارم اینکه نهاد‌های مربوطه اعلام کنند که شرکت پ. از ۱۱۸۱ دستگاه خودرویی که به صورت مشکل دار ثبت سفارش نموده است، چند دستگاه را وارد کشور کرده است؟

لازم به ذکر است «تابناک اقتصادی» آمادگی دارد تا جهت شفاف سازی این موضوع، پاسخ و توضیحات گمرک را منتشر نماید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
بیچاره مردم که یه مشت رانت خوار از خدا بی خبر دارن خونشون را میمکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
نگران مردم نباش حقشونه
هرزمانی به درک بالایی رسیدن که خوب و بد رو تشخیص بدن میشیم مثل کشورهای توسعه یافته
هر روز یک خبر سواستفاده از قانون و فساد اداری یا اقتصادی در کشور به گوش مردم میرسد! مشکل از کجاست؟ مشکل مردم ایرانه؟ مشکل قانون اساسیمونه؟ مشکل دولتمونه؟
نگید مشکل دزدی ها و سواستفاده ها بیگانگان هستند چرا که هیچکدوم از دزدها و اختلاسگران امریکایی یا اروپایی نبودند و همه ایرانی بودند و مورد اعتماد
هروز یک ساز مان جدید دولتی بوجود میاد و راه برای یک اختلاس دیگر هموار میشه!
این سوالاتی که در انتهای مطلب پرسیده شده رو باید افرادی نظیر آقای درازهی نماینده سراوان پاسخ بدن
دست از قتل مردم تو پراید بردارید تعرفه رو حذف کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
این اقای سراب، همیشه در اینگونه بحثها حاضر است و همیشه درخواست حذف تعرفه و ازادسازی ورود خودرو را میدهد. قضیه کمی مشکوک نیست؟
هرچیزی به هر طریقی واردشده بهتر از این مثلا محصولات سایپا و ایران خودرو. اونها چه قدرتی دادند که واسه واردات هزارتاماشین به شما دیکته میکنند چکار کنید.
تابناك جان بس كن ، براي گوشي موبايل كه در گمرك تعدادش هم خيلي زياد بود چه اتقاقي افتاد، چگونه از گمرك ترخيص شد، كي توزيع كرد ،با چه قيمتي وارد بازار شد ، مردم آيا بخاطر توزيع اين گوشيها كاهش قيمت رو حس كردند.
حالا بريم سراغ ماشينها ، چگونه ثبت سفارش شد، كي ترخيص مشه ، در اختيار چه كساني قرار ميگيرند،
اقا خيلي ساده است در دهه شصت كه دزدي نبود ،و توليد پيكان خيلي كم شد بود ، بين مردم قرعه كشي ميكردندوحقي ضايع نميشد، البته الان قرعه كشي شود هزار جور دغل بازي راه مياندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
واقعا افرین بر شما هموطن گرامی،ان چیزی که مردم را به این فلاکت انداخته،فقط رانت ،اختلاس و دزدی و دغل بازیست.جالبه که سر ان ها زیر برفه اما دم ان ها چون روز روشن برای همه پیداست.کاش خجالت می کشیدند.
والله ثبت سفارش این چنینی یعنی مقام اجرایی و دستورات آن را کسی برنمی تابد قانون زیر پا گذاشته میشود مملکت ما شده ابعاد جدید پرونده جنجالی ثبت سفارش فلان و بهمان با این حجم از سو استفاده ها چرا برخورد نمی شود با شرایط اقتصادی و تحریم کشور توسط غربی ها این کارها چه توجیهی دارد و چرا چنین قوانین کشور دور زده میشود مثلا ماشین فلان وارد نشود آسمان به زمین می آید قدر مسلم چنین کارها یی ضربه به کشور و خیانت به آرمانهای آن است و مثل اینکه مفاسد اقتصادی نهادینه شده و عدهای گوششان بدهکار هیچ چیز نیست جز منافع شخصی و گروهی و اشتهای سیری ناپذیر مفسدان.....
این مملکت خیلی وقته از دست رفته....بیچاره مردم
تابناک متاسفانه معلوم نیست چرا سازمانها و نهادهایی تعمدا تلاش میکنند بر تعداد مخالفین و معترضین به نظام را بیفزایند. در همین مورد ماشینهای ورودی اگر 1934 عدد تخلف کرده اند چرا 13500 ماشین در گمرکات در حال پوسیدن هستند
تا امروز نام خودی های مجرم الفبائی بود امروز چشم ملت غیر خودی به شرکتهای الفبائی هم روشن شد
((((( شریعتمداری افزود: این تخلف با همکاری عده‌ای واردکننده، کاربران رایانه و کارمندانی متخلف در دولت‌های دهم و یازدهم اتفاق افتاده است.)))))
ببخشید من حافظه اسمیم کمی ضعیفه. یه سوال: ایشون همون اقای شریعتمداری هستن که چند رو پیش به صبحانه لاکچری (گوجه/خیار) اعتراض کرده بودند ؟ یا ایشون با اوشون متفاوت هستند؟
الحمدالله که وزریران هیچ نقش نداشته اند
۱- تابناک خیال میکنی بابچه طرفی سؤال ندارد هرکس به قدرت به شکلی وصل باشد در این مملکت هرکاری بکند اشکالی برایش ایجاد نمیشود
واقعا کسی نیس جلوی این هممممممممممممممه فساد رو بگیره.....بخدا دلم میسوزه....برا خودم و تو و اون و همه مردم ایران........چرا کسی جلوی این ها را نمیگیرد.....چرا کسی جلوی این دزدان را این فاسدان را نمیگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
بسه دیگه برو در اوج عزت داری زندگی می کنی خبر نداری
اگر قرار بر سوال ،و پاسخ باشد ،،؟ مردم ایران صدها هزار پرسش بی پاسخ از مسولین حکومت جمهوری اسلامی ایران دارند ؟،‌،، چرل ،،‌آقای فاضل خدا دادی ، چرا شهرام جزایری ،،چرا ، امیر خسرو مه آفرین ،،چرا ،محمود خاوری ،و چرا بابک زنجانی ،و چرا خانم مرجان شیخ الاسلامی ،و چرا دهها بنگاه و مؤسیهٔ مالی و اعتباری غیرمجاز و جرا اینهمه سلطان ها در ایران ؟ که هیچکدامشان خارج از دایرهٔ‌غیر خودهای راست ،و چپ ، نیستند ؟،، سعدیا مرد آنست که لب بندد و بازو بگشاید ،چونکه به عمل کار برآید ، به سخن گفتن نیست ؟،،
یک کلام ژن خوب هها
امان از فساد سیستماتیک
اون وزیری که از خوردن صبحانه لاکچری ناراحت میشه ولی خیلی دوست داره بخوره ، مدیریت کامل امور رو در دست داشته و مثل صبحانه لاکچری ، بعد از خوردن ازش انتقاد هم میکنه
من خودم کارمند دولت هستم. متاسفانه افراد زیادی با زد و بند و بیشتر بصورت قراردادی جذب شده اند که این افراد و مدیران دولتی بصورت ضربدری و شبکه ای به هم متصل هستند و هرکاری دوست داشته باشند می کنند. کل شبکه اداری کشور به دلایل مختلف فاسد شده است.
شما را بخدا اینقدر پاس کاری نکنید بابا پول ما را شرگتها گرفته و ما شین پیش فروش کرده اند تکلیف را روشن کنید از تابناک بعلت پیگیری سپاسگزاریم امیدوارم با امدن جناب اقای رییسی تکلیف هرچه زودتر روشن شود اینقدر معطل نکنید تا پول ما را شرکتهای وارد کننده رسمی بر دارند و از کشور خارج شوند اگر ماشین پیش فروش کردهاند حتما ثبت سفارش شده بعد پول را گرفتهان اگر میخواهند اینقدر معطل کنند که بازار سیاه بفروشند داد ما را اول خدا بعد قوه قضاییه باید بگیرد اینکار نیاز به طرح شکایت همه ندارد مسیولین باید بر رسی نمایند
سلام به زحمتکشان تابناک.درکجای قوانین ومقررات عنوان شده که گمرک میتواند درخصوص صلاحیت واختیارات ووظایف وتکالیف دستگاه دیگری می تواند تعهد اخذ نماید.براساس کدام قایده حقوقی چنین صلاحیتی برای خود قایل شده است!؟ گویااین اقدام بیشتر درجهت کسب منفعت متخلفین بوده تامنافع ملت!!!؟؟؟
همه اش دزدی الان اینقدر مردم به هم بی اعتماد شده اند که در تاریخ سابقه ندارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر