شنیدههای خبرنگار تابناک اقتصادی، حکایت از آن دارد که اخذ تعهد در خصوص اسناد و مدارک مربوط به فرآیندهای سازمان توسعه تجارت، در گمرکات یک رویه بوده و شرکتها بعضاً از آن استفاده میکرده اند. البته گویا این رویه برای همه شرکتها آن چنان که باید ممکن نبوده است! این شرکت پ. نیز همان رویه را پیموده و تعهد داده که مدارک را ظرف مدت مشخصی به گمرک تحویل دهد که ظاهراً در موعد مقرر این اتفاق نیفتاده و به همین منظور گمرک مهلت ده روزه داده تا شرکت پ. به تعهداتش عمل کند، در غیر این صورت گمرک از طریق مبادی ذیربط و قانونی اقدام خواهد کرد. به هر حال، گویا گرفتن تعهد یک رویه بوده و تخلف محسوب نمیشود، اما اینکه در آبان ماه ۱۳۹۶ و در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش این اتفاق افتاده است، ماجرا کمی مشکوک به نظر میرسد.
همچنین ترخیص خودرو توسط گمرک با گرفتن تعهد از شرکت پ. در حالی در ۲۳ آبان ماه ۹۶ اتفاق افتاده که محمد شریعتمداری در برنامه حالا خورشید گفت: بعد از گذشت یکی دو ماه از ورود به وزارت خانه، به مجموعه حراست وزارت صنعت، گزارشهایی رسید که نشان میداد ممکن است در سامانه ثبت سفارش، نفوذ شده باشد.
وی افزود: در اینجا حراست در آذر ماه ۹۶ وارد شد و با استفاده از متخصصین حوزه فناوری اطلاعات که از خارج از وزارت صنعت بودند، تمامی رکوردهای ثبت سفارش شده از تاریخ ۱۲/۱۰/۹۵ (شروع بخشنامه اول) تا آذر ۹۶ را بررسی کردند و در نتیجه تعداد ۶۴۸۱ رکورد پیدا شد که نشان میداد در ثبت سفارش آن، دستکاری و تخلف شده است. از این صحبتهای شریعتمداری میتوان نتیجه گرفت، با توجه به اینکه شریعتمداری در ۲۹ مرداد ماه سال ۹۶ به عنوان وزیر صمت انتخاب شد؛ بنابراین، وزارت صمت نهایتا در مهرماه ۹۶ متوجه تخلفات گسترده در زمینه ثبت سفارش شده بود و میتوانست در همان مهر ماه ۹۶ به گمرک اعلام کند که تا اطلاع ثانویه خودرویی ترخیص نگردد که طبق نامه زیر و گفتههای شریعتمداری این کار در ۸ آذر ماه ۹۶ و بعد از ترخیص خودروها توسط شرکت پ، صورت گرفته است.
نتیجه آن که هم اکنون چند پرسش در این زمینه مطرح است: نخست اینکه گمرک از چند شرکت دیگر که در زمینه ثبت سفارشها تخلف کرده اند، تعهد گرفته و خودروها را ترخیص نموده است؟ پاسخ این پرسش میتواند مشخص کند که کدام شرکتها در ترخیص ۱۹۳۴ خودروی با ثبت سفارش فاقد اصالت سهیم بوده اند. دوم آنکه چرا گمرک در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش اقدام به اخذ تعهد از شرکت مربوطه نموده و اجازه ترخیص داده است؟ و چرا گمرک به یک شرکت غیرنمایندگی که از ۱۳ دی ماه ۱۳۹۵ مجاز به ثبت سفارش نبوده، اجازه ترخیص خودرو داده است؟ سوم اینکه با توجه به آن که در فهرست منتشره شرکتهای متخلف مشخص شد، این شرکت در زمینه ثبت سفارش تخلف کرده است حالا گمرک پاسخ دهد که آیا شرکت مذکور در مهلت ده روزه مدارک لازم را به این نهاد تحویل داده است؟ اگر پاسخ مثبت است که گمرک مدارک ارائه شده توسط این شرکت را جهت بررسی در اختیار رسانهها قرار دهد و اگر پاسخ منفی است و شرکت مذکور مدارک را ارائه نکرده است، گمرک پاسخگو باشد که چه اقدامی در رابطه با این شرکت انجام داده است؟ چهارم اینکه نهادهای مربوطه اعلام کنند که شرکت پ. از ۱۱۸۱ دستگاه خودرویی که به صورت مشکل دار ثبت سفارش نموده است، چند دستگاه را وارد کشور کرده است؟
لازم به ذکر است «تابناک اقتصادی» آمادگی دارد تا جهت شفاف سازی این موضوع، پاسخ و توضیحات گمرک را منتشر نماید.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.