بازدید 22283
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت وگو با «تابناک اقتصادی»؛

پیش بینی سه گانه تورم، بیکاری و رشد اقتصادی در سال ۹۸؛ آیا باید منتظر جهش تورمی باشیم؟

در اقتصاد سه نرخ از باقی نرخ‌ها و شاخص‌ها دارای اهمیت بیشتری است. این سه نرخ عبارتند از: نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی. در سالی که گذشت این سه نرخ طبق آخرین گزارش‌ها دارای وضعیت مناسبی نبودند. وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی به پیش بینی سه نرخ تورم، بیکاری و رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۸ پرداخت.
کد خبر: ۸۸۷۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ 22 March 2019
تابناک اقتصادیدر اقتصاد سه نرخ از باقی نرخ‌ها و شاخص‌ها دارای اهمیت بیشتری است. این سه نرخ عبارتند از: نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی. در سالی که گذشت این سه نرخ طبق آخرین گزارش‌ها دارای وضعیت مناسبی نبودند. وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی به پیش بینی سه نرخ تورم، بیکاری و رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۸ پرداخت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، در اقتصاد سه نرخ برای به دست آوردن مختصات و وضعیت اقتصادی یک کشور مهمتر از باقی نرخ‌ها هستند. آن سه نرخ عبارتند از: نرخ تورم که سیاسی‌ترین نرخ اقتصادی محسوب می‌شود، نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی. در سالی که گذشت، وضعیت نرخ تورم به هیچ عنوان خوب نبود و این نرخ بعد از مدت‌ها از حالت تک رقمی خارج و به کانال دو رقمی وارد شد و هر ماه رکورد جدیدی را برای خود به ثبت رساند.
 

بنا بر آخرین آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران که مربوط به اسفند ماه سال جاری است، نرخ تورم ۲۶.۹ درصد گزارش شد. همچنین نرخ بیکاری نیز طبق آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران در فصل پاییز سال گذشته ۱۱.۷ درصد گزارش شد. نرخ رشد اقتصادی نیز که به نوعی نشان دهنده سرعت پیشرفت یک کشور است، در تابستان سال گذشته منفی ۱.۱ درصد اعلام شد.

با این وضعیت اقتصاد ایران به سال ۱۳۹۸ وارد شد و با توجه به تحریم‌های اعمال شده در مرداد ماه و آبان ماه سال گذشته پیش بینی‌ها برای اقتصاد ایران در سال جاری این بود که اوضاع باید نامناسب‌تر از سال ۱۳۹۷ باشد.

پیش بینی نرخ سه گانه تورم، بیکاری و رشد اقتصادی در سال ۹۸؛ آیا باید منتظر جهش تورمی باشیم؟
 
دو سناریو برای تورم ۱۳۹۸
 
وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۸ گفت: برای نرخ تورم در سال ۹۸ می‌توان دو سناریو را متصور بود. اولین سناریو این است، به دلیل آن که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی محل مناقشه است و برخی معتقدند که این ارز باید آزاد اعلام شود و دولت ما به ازای آن یارانه بدهد؛ بنابراین، اگر دولت بتواند موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی را به درستی تعیین تکلیف بکند و نظام توزیع، نظام نظارت و نظام تولیدی را به درستی سامان بدهد، آن گاه تورم ما بیش از ۲۰ درصد برای سال ۹۸ متصور نخواهد بود. سناریو دوم آن که اگر همچنان روند سال ۹۷ ادامه داشته باشد، یعنی همچنان مشکلات نظام نظارت، توزیع و تولید ادامه داشته باشد و مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی حل نشود، آن گاه تورم ما برای سال ۹۸، احتمال افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی را دارد.
 
فشار بر کشور از کانال رکود اقتصادی

وی ادامه داد: در مورد نرخ بیکاری در سال جاری وضعیت ما بدتر از سال گذشته خواهد بود. ایراد کار این است که تیم اقتصادی دولت هیچ فهم درستی یا به عبارت بهتر، هیچ نقشه راه درستی از وضعیت تولید ندارد. هنوز بلاتکلیفی در حوزه تولید و بنگاه‌های تولیدی حاکم است و مشخص نشده که چه تولیداتی، چگونه و به چه میزان باید تحت حمایت قرار بگیرد؟!

بیشتر بخوانید

افزایش قیمت مواد اولیه، مواد واسطه و تجهیزات و کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌ها از یک سو موجب شده است تولید بنگاه‌ها کاهش پیدا کند و از سوی دیگر به افزایش قیمت کالا‌های تولیدی منجر شده است. چون قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است بنابراین فروش بنگاه‌ها هم کاهش پیدا خواهد کرد. ماحصل همه این اتفاقات ما را به سمت افزایش تعطیلی یا نیمه فعال شدن بنگاه‌های تولیدی خواهد برد و برداشت من این است که سال ۹۸ رکود سهمگین‌تر از سال ۹۷ خواهد بود؛ بنابراین پیش بینی من این است که نرخ بیکاری در سال آینده حدود ۱۵ درصد خواهد بود و وضعیت تعدیل نیرو هم افزایش پیدا خواهد کرد و برخی از بنگاه‌های تولیدی ما به دلیل کمبود سرمایه در گردش، کاهش فروش و افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات مجبور خواهند شد که تولید خود را کاهش دهند و این خود به عدم جذب یا تعدیل نیروی انسانی خواهد انجامید. برداشت من این است که در سال آینده، نه از کانال تورم بلکه از کانال رکود اقتصادی، فشار بر کشور تحمیل خواهد شد.

رشد اقتصادی تحت تأثیر کاهش صادرات نفت

این کارشناس مسائل اقتصادی در مورد وضعیت نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۸ به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: پیش بینی این است که در صورت انتشار گزارش ها، رشد اقتصادی سال ۹۷ بین منفی ۱ تا منفی ۲ درصد خواهد بود. در سال ۹۸ رشد اقتصادی به دلیل کاهش صادرات نفت و به دلیل وضعیت نامناسب تولید، به ویژه تولیدات صنعتی و تشدید رکود در بخش صنعت احتمالاً در حالت خوشبینانه بین منفی ۶ و منفی ۱۰ درصد خواهد بود. اگر تجربه سال‌های ۹۱ و ۹۲ را هم یادآوری کنیم، باید بگوییم در سال ۹۰ رشد اقتصادی منفی ۱.۹ درصد و سال بعد رشد اقتصادی ما منفی ۶.۸ درصد گزارش شد.
 
شقاقی شهری در پایان سخنان خود گفت: پیش بینی من این است که سال ۹۸ هم در وضعیت تشدید رشد اقتصادی منفی و هم در وضعیت تشدید رکود اقتصادی و تعطیلی بنگاه اقتصادی با چالش‌های جدی رو به رو خواهیم بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
تا زمانی که دولتها در ایران حاضر به کنترل رشد نقدینگی و تغییر در رویه سیاست خارجی و همزیستی با دنیا نشوند مشکلات اقتصادی ایران و به خصوص تورم و در نتیجه رشد قیمت دلار ادامه خواهد داشت. در اسفند 96 میزان نقدینگی ریالی ایران 1500 هزار میلیارد تومن بود و در سال منتهی به اسفند 96 درامد ارزی ایران از همه منابع 130 میلیارد دلار. با تقسیم این دو بر هم میزان قیمت دلار که همان 11500 تومن بود با تاخیری ششماهه خود را به همه ارزهای جهانگیری و سلاطین دلار و ترامپ و... تحمیل کرد چون این واقعیت اقتصادی ایران است. در اسفند 97 نقدینگی ریالی ایران به حدود 1900 هزار میلیارد تومن رسیده که با توجه به کاهش قیمت نفت و صادرات نفت از اذرماه کل در امد دلاری ایران منتهی به اسفند 97 به 110 میلیارد دلار کاهش یافته و در نتیجه از تقسیم این دو قیمت دلار در ششماهه اول سال اینده باید بدست بیاید و حرکت هفته های اخر دلار به نرخهای 13 هزار تومن سر اغاز رسیدن به ان است و متاسفانه باید گفت که دولت مانند همه دولتهای گذشته برای سال 98 هم راحتترین کار را در بودجه ریزی انتخاب کرد یعنی بدون اینکه به خود زحمت دهد و انظباط مالی را بر قرار کند و یا قدمی اساسی و تصمیم استراتژیک برای تغییر رویه سیاست خارجی بگیرد فقط حقوق کارمندان و کارگران را بیست تا 40 درصد افزایش داد ولی باید پرسید از کجا؟ بنابراین متاسفانه باید انتظار هفته ها و ماههای متلاطم بیشتری را داشته باشیم. اگر غیر از این باشد باید به همه علم و قوانین علمی حتی قانون جاذبه هم شک کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
این روش محاسبه قیمت دلار نیست ، زیرا اولا نقدینگی 1500 هزار میلیارد تومان فقط مربوط به سال 96 نبوده و به سالهای قبل نیز مربوط است ، دوما اگر مبلغ 1900 هزار میلیارد تومان فقط مربوط به سال 96 و 97 باشد ( به تصور شما ) پس این مبلغ باید به مجموع درآمد دولت در این دوسال تقسیم شود یعنی 240 میلیارد دلار که به عدد 7900 تومان خواهیم رسید .خواهش میکنم منتشر شود تا فرق قانون علمی از مغلطه مشخص شود .
اینطورکه ازقراین وشواهدپیداست درسال ۹۸سازوکارمالی اروپا موسوم به اینستکس نیامده برچیده خواهدشد و اف ای تی اف هم تصویب نخواهدشدو با روی دادن این دواتفاق عملا برجام ازبین خواهدرفت دلاربین۱۷ تا۲۳ هزارتومان پیشبینی شده وحداقل ۴۰تا۵۰ درصد تورم خواهیم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
به جای اینکه بگوییم اطاق تاریک است شمعی روشن کنیم . بیشتر مشکلات اقتصادی ایران به دلیل توهم روانی جامعه است
نرخ بیکاری در ایران بسیار بیشتر از رقم اعلامی است. در همه کشورهای توسعه یافته جهان و در حال توسعه میزان اشتغال تقریبا 50 درصد است. یعنی از هر دو نفر جمعیت یک کشور یک نفر مشغول کار است. در امریکا از 320 میلیون نفر جمعیت 158 میلیون نفر مشغول به کار هستند. ولی متاسفانه در ایران از تقریبا هر 3.7 نفر یکنفر مشغول به کار است. با این حساب نرخ بیکاری در ایران حداقل بالای 35 درصد است. ولی دولتها برای اینکه واقعیتهای اقتصادی کشور را کتمان کنند برای خود می گویند میزان بیکاری در ایران مثلا 12 درصد است. چون بقیه به دنبال کار نیستند پس بیکار محسوب نمی شوند! بیکار کسی است که بگوید و به گوش ما برسد که می خواهد کار کند ولی کار پیدا نمی کند. با این تعاریف و با این کتمانها و با این میل به پوشاندن امار واقعی که الان بهانه خوبی هم مدیران تحت عنوان جنگ اقتصادی یافته اند متاسفانه هر روز وضع اقتصاد و معیشت ایران بدترخواهد شد. وقتی وزیر نفت یا رئیس بانک مرکزی می گویند ما می دانیم ولی نمی گیم چون ممکن است دشمن سو استفاده کند یعنی اینکه به برخی مدیران این مجال را می دهند که با هر راندمان و کارکردی دم از موفقیت بزنند! اینجوری هیچ نظارت و هیچ شایسته سالاری و در نتیجه هیچ امید بهبودی به وجود نخواهد امد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
اگر تمامی کسانی که در آمریکا توانایی کار مفید دارند ، سر کار باشند ، این تعداد حدود 130 میلیون نفر است در صورتیکه طبق آمار خود آنها نرخ بیکاری صفر نیست . آمار غلط ندهیم. ،
بشین بابا
شرکت ما که یک شرکت مهندسی مشاوروپیمانکارپروژه های نفت وگازوپتروشیمی وصنایع معدنی است بدلیل عدم جذب پروژه های جدید وعدم نقدینگی دراخرین روزهای سال ۹۷ حدود ۵۰ درصدازنیروهایش راکه عمدتا مهندس بودندتعدیل کرد وتاجاییکه من میدانم اوضاع شرکتهای دیگرهم اگربدترازشرکت مانباشدبهترهم نیست واکثرشرکتهانیروهایشان رایاقبلا تعدیل کرده اندیادرسال۹۸ اینکارراخواهندکرد
خدا اخروعاقبت همه رابخیرکند
نرخ تورم در سال ۹۷ بیش از ۳۵۰ درصد بود.
قیمت همه چیز حداقل بیش از سه برابر شد.اقتصاد ایران مثل یک کوه یخ هست که در حال آب شدن می‌باشد و دست آخر هم آب می‌شود! مگر اینکه مسئولان در سیاست‌های خودشون تجدیدنظر اساسی کنند که آن هم بعید است.
با این روند به احتمال زیاد ایران در کمتر از ۱۵ سال آینده به یکی از فقیرترین و مفلوک‌ترین کشورهای جهان تبدیل خواهد شد.
آخ جون باز هم تورم شدید تورم هم تورم خودمون بقیه تورمها سوسول بازیه
چرا واهمه سالهاست با جهش تورم وگرانی وبی ارزشی ریال انس والفت گرفته ایم به مصلحت خواهد بود به مسائل دیگر کشور مثل ایران خواری.. اختلاسهای انچنانی.. کاخها وکارخانجات مصادره ای وتامین هزینه آقازاده ها در امریکا واروپا برنامه ریزی کنید ملت مثل آفتاب پرست خودرا سازگار خواهند کرد
درسال ۹۸ از دوکارپرهیز کنید
نگهداشتن پول نقد
سرمایه گذاری دربورس
دولت فهم درستی از وضعیت تولید ندارد ؟ شما که فهمش را داری چرا توضیح نمی دهی که وضعیت تولید چیه ؟ اگر بقول شما دولت داار ۴۲۰۰ را درست مدیریت کند و تورم ۲۰ درصد باشد و قدرت خرید مردم زیاد پایین نیاید چرا باید رکود شدید باشد ؟ اما چنانچه کاهش فروش نفت داشته باشیم حتما رشد اقتصادی از ان تاثیر خواهد گرفت
500 درصد تورم 97 را 26 اعلام می کنند پس خدا به داد این ملت برسد که برای سال آینده 40 درصد پیش بینی می کنند
سال ۹۸ باقی مانده نوه زاده آقازاده سر کار با حقوق های نجومی مشغول میشوند. چپاول گران گوشت های یخ زده ومرغ ها گروگان می گیرند.تا فقرا فقط نگاه کردن به ارث ببرند. دزدها روش غارت عوض می کنند. با قیافه باب روز می چاپند . فقط شعار و حرف تو خالی گوش خراش از مسولین می شنویم. و جلسات کنفرانسهای پول پارو کن زیاد بر گزار میشود. آه وناله نفرین برای مردم بدبخت.خدایا به فریاد برس.
باسلام.
به نظر من افزایش نرخ ارز مصنوعی بوده و دولت جهت کاهش واردات و افزایش صادرات غیر نفتی (بهبود تراز تجاری خارجی و کسب دلار بیشتر) و نیز تامین نقدینگی مورد نیاز خود این کار را مدیریت می کند و تورم ایجاد شده و افزایش نرخ بیکاری و رشد منفی اقتصاد نتیجه ناخواسته ایست که از افزایش مصنوعی نرخ ارز حاصل شده و در واقع مردم و بنگاه های اقتصادی مجبورند هزینه اقدام دولت را بپردازند.
بنابراین پیش بینی می شود با ادامه تحریمها در سال آینده، طبیعتا دولت بدون توجه به عواقب تصمیماتش، سیاست دستکاری نرخ ارز را تداوم خواهد داد که منتج به تشدید تورم و کاهش تولید و افزایش بیکاری نسبت به سالهای قبل خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
نکنه شما تازه از عار اصحاب کهف بیرون اومدین
منفی باف
واقعیت چیز دیگری است
برای حل مشگل ارز راه حل این هست که مابالتفاوت ارز با بازار به صورت شناور به یارانه های ماهانه داده شود و در عوض ترخ ارز ازاد اعلام شود و مردم هم این تفاوت قیمتها را با گرفتن یارانه ها جبران نمایند ...اما برای بنگاههای تولید باید دید مردم الویتشان اول کدام هست و طبق برنامه های الویتی نسبت به گشایش گره های تولیدی اقدام شود و ضمن نظارت برتولید و توزیع کالاهای ساخته شده و تزریق آن به بازار میتوان هم نرخ رشد و هم نرخ بیکاری را در کلیه استانها کنترل نمود......
پس ما چه کار کنیم؟
سال 98 سال رکود در بخش مسکنه، به علت کاهش نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم و بیشترین انفجار در بخش ارز و طلاست، اما مسکن مثل طلا و ارز رشد نمیکنه چون پول قلمبه و زیادتری میخواد که در دسترس اکثر مردم نیست و همچنین بانکها هم از دادن وام مسکن به میزان قابل لمس عاجز هستند،
من فقط اینو میدونم که تورم های قبل از 98 سوء تفاهم بوده تورم نبوده---دوستمون گفت که همه میگن اتاق تاریکه ولی هیچ کس یه شمع روشن نمیکنه در جواب این دوستم باید بگم که کار از شمع گذشته دیگ شعله افکنم کفاف این تاریکی رو نمیده---بدبخت مردم که دارن بین این کش مکشهای دولتمردا قربانی میشن واقعا خدا به دادمون برسه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار