بازدید 18475

۵ مانع مهم از دیدگاه فعالان اقتصادی بر سر راه «رونق تولید» چیست؟

برای رونق بخشیدن به تولید در سال جاری، نیاز است تا مسئولین و مدیران در گام نخست پنج مانع را از سر راه کسب و کار‌ها و تولید بردارند. هیچ یک از این موانع هم به تحریم‌های خارجی ارتباطی ندارد و همه این موانع، مشکلاتی است که از داخل برای تولید و کسب و کار‌ها به وجود آمده است و به نوعی می‌توان گفت: تحریم‌ها داخلی هستند.
کد خبر: ۸۸۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱ 21 March 2019

تابناک اقتصادیرهبر انقلاب در صحبت‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ خود با اشاره به این موضوع که مسأله تولید امسال مطرح است، گفت: لذا من شعار امسال را "رونق تولید" قرار دادم. با این نامگذاری، حالا پرسش اساسی این است که از دیدگاه فعالان اقتصادی چه موانعی باعث می‌شود، تولید و کسب و کار‌های آن‌ها رونق نگیرند؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در گزارش‌های دو فصل اخیر پایش محیط کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران تهیه و منتشر می‌شود، جستجو کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سال ۱۳۹۷ با تمام افت و خیز‌های اقتصادی خود سرانجام به پایان رسید و امروز اولین روز از سال جدید است. رهبر انقلاب در صحبت‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ خود ضمن اشاره به این موضوع که مشکل اساسی کشور همچنان مشکل اقتصادی است، افزودند: بخشی از این‌ها به مدیریت‌های نارسا در زمینه مسائل اقتصادی مربوط است که این‌ها باید حتماً جبران بشود.

ایشان در ادامه سخنان خود گفتند: برنامه‌هایی وجود دارد، تدابیری اندیشیده شده که انشاءالله این تدابیر در سال جاری، سالی که امروز از این لحظه شروع می‌شود (سال ۹۸) باید به ثمر بنشیند و مردم آثار آن را احساس بکنند. آنچه من عرض می‌کنم، این است که مسأله فوری کشور و مسأله جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسأله "اقتصاد" است. در مسأله اقتصاد مسائلی که داریم، زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسأله مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانجات و کم کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانجات از این قبیل است. این‌ها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از "توسعه تولید ملّی".

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود گفتند: ما سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمی‌توانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا می‌توانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسأله "تولید" مطرح است. می‌خواهم مسأله تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین و هم مشکل اشتغال را برطرف و هم حتّی مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذا مسأله تولید به نظر من مسأله محوری امسال است؛ من شعار را امسال این قرار دادم: "رونق تولید".

رونق تولید

بعد از این سخنان رهبر انقلاب و انتخاب شعار سال ۱۳۹۸، حالا این پرسش مطرح می‌باشد که چگونه می‌توان در کشور تولید را رونق بخشید؟

قطعاً پاسخ این پرسش مشخص است و آن برداشته شدن موانع از سر راه تولید و کسب و کارهاست. موانعی که رفع آن‌ها از عهده فعالان اقتصادی خارج و رفع آن‌ها نیازمند همت تمام مسئولین و مدیران کشور است. اما حالا پرسش این است که مهمترین موانع تولید در سال ۱۳۹۷ چه موانعی بوده است؟

برای پی بردن به مهمترین موانع تولید در سال ۱۳۹۷ نیاز است تا به گزارش‌های منتشر شده توسط اتاق بازرگانی ایران در زمینه پایش محیط کسب و کار مراجعه کنیم.

بیشتر بخوانید

این گزارش که سعی در سنجش وضعیت محیط کسب و کار در فصول مختلف سال برای اقتصاد ایران و استان‌ها دارد، حاصل نتایج ۲۸ مؤلفه (مانع) موثر بر محیط کسب و کار است که در معرض پرسش از فعالان اقتصادی سراسر کشور قرار می‌گیرد. هر فعال اقتصادی پرسشنامه ای، حاوی این ۲۸ مؤلفه را در اختیار می‌گیرد و به هر مؤلفه بر مبنای میزان تاثیرگذاری آن مولفه بر کسب و کار خود، عددی را بین صفر تا ده اختصاص می‌دهد که هر چه عدد به ده نزدیکتر باشد، مؤلفه نامناسب‌تر و مانع جدی تری برای فعالان اقتصادی است.

مهمترین موانع کسب و کار و تولید

همان گونه که از جدول زیر ملاحظه می شود، در دو فصل تابستان و پاییز سال 1397 و مطابق با گزارش های منتشره پنج مؤلفه (مانع)، "غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات"، "بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار"، "دشواری تأمین مالی از بانک ها"، "موانع در فرآیندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاه های اجرایی" و "فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه های اجرایی" مهمترین موانع کسب و کار و تولید از دیدگاه فعالان اقتصادی هستند.

۵ مانع مهم از دیدگاه فعالان اقتصادی بر سر راه

همچنین باید به این نکته نیز اشاره داشت که در چند فصل اخیر، "بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت‌ها (مواد اولیه و محصولات)" از رتبه سوم به رتبه اول مهمترین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها رسیده است. این روند در جدول زیر نشان داده شده است.

۵ مانع مهم از دیدگاه فعالان اقتصادی بر سر راه

بنابراین مسئولین و مدیران برای رونق بخشیدن به تولید در سال جاری نیاز است تا در گام نخست این پنج مانع را از سر راه کسب و کارها و تولید بردارند. هیچ یک از این موانع هم به تحریم های خارجی ارتباطی ندارد و همه این موانع، مشکلاتی است که از داخل برای تولید و کسب و کارها به وجود آمده و به نوعی می توان گفت تحریم های داخلی هستند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
مهمترین مانع رونق تولید، تکنولوژی است. که تکنولوژی دست اول در اختیار آمریکاست...
پاسخ ها
قلمراد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
حرف بی ربط نزن. عدم خودباوری مانع مهم است که امثال شما ندارید
نقدینگی و نیروی انسانی کافی را داریم
اما اعتقاد و اراده و حوصله را در دولتمردان نمیبینیم
با شعار که نمیشود مملکت داری کرد. کدام شعار طی این بیست و چند سال تحقق پیدا کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
بطور نسبی همه اما حسن تقریبا خیلی ها را پنبه کرد
عامل اصلی وضعیت پسرفت اقتصاد ایران در این چهل سال فقط دزدی ها از اموال ملت و سوء مدیریت می باشد هیچ علت دیگری هم ندارد .
باتحریم و دشمنی با غرب و بویژه آمریکا نه تولیدی میشه داشت نه اقتصا ورونقی همه کشورها در اقتصاد وتولید به هم دیگه وابسته هستن کاش یه عده بفهمم اینو با بستن درهای کشور نمیشه تولید واساسا اقتصادی داشت
به عنوان یک تولید کننده به نظرم دقیقا موارد ذکر شده از موانع اصلی تولید بوده و بیش از ۹۰درصد موارد بر می گردد به ساختار دولتی و اداری که متاسفانه در نظام اداری ما حاکم بوده و اهم مسیولین چون خود ذینفع بوده و با رانت و روابط مشکلات خود ،نزدیکان ،را حل می کنند اجازه فعالیت درست به دیگران نمی دهند در ساختار اداری و کاری کشور بخش دولتی خود را آقا و بخش خصوصی و سرمایه گذار را غیر می شماره انگار از سرزمین دیگر آماده برای تاراج برای رسیدن به فرمایشات مقام معظم رهبری به نظرم تنها راه اصلاح کلیه ساختار ها و رفع موانع از پایین به بالاست همین
مشکلات و نا قانونی های تامین اجتماعی و زور گویی به کارفرمایان را از قلم انداخته اند
مدیریت رانتی ...
موانع مهمتر چرا نگفتید تابی؟
اینا همش نتایج ناکارمدی بود نه عوامل ناکارامدی
رفتن بسمت تولید زمانبر است و با شعار هرگز اتفاق نمی افتد باید دولت تعهد بلند مدت برای حمایت از تولید بدهد و تشویق بسیار زیادی بدهد تا سرمایه از منفعتهای انی دست بردارد اینکه مردم انتظار بالا رفتن ارز و کالا را داشته باشند هرگز به تولید کمک نمیکند کالای خارجی باید بسیار گران شود و کاری بشود که تولید بصرفه تر باشد سیاست برای بلند مدت باید ثابت بماند و هیچوقت حمایت از تولید شل نشود
درآمد بالای دلالی و انبار داری و احتکار
یه سر به بازار تهران بزنید آیا برایشان فرق میکند جنس ساخت کجاست؟ مهم اینه که انبارها سر وقت پر بشه و به موقع خالی حالا با جنس ایرانی یا چینی
قبل از اینکه کسی رو وزیر و مدیر کل کنند اول یه سوپرمارکت یا مغازه لبنیاتی رو در اختیار اونا قرار بدند و از اونا بخوان به مدت سه ماه و بدون اینکه حق داشته باشند از امکانات دولتی و رانت استفاده کنند اون مغازه رو اداره کنند.اگه سر این سه ماه مغازه ورشکست نشد و لااقل روی پای خودش ایستاد یعنی این فرد عرضه کافی برای به دست گرفتن وزارتخانه رو داره در غیر این صورت حتی به درد دربان اون وزارتخانه هم نمی خوره.
تامین اجتماعی ،دارایی،شهرداری،ثبت شرکتها ،چک های بی محل و ...
آیا ما به راستی چیزی به نام تولید داخلی داریم؟ به جرات میتوان گفت که بخش اعظم تولیدات داخلی، از مواد غذایی و پوشاک گرفته تا محصولات پیچیده تر مثل لوازم برقی و الکترونیک و اتومبیل، کاملا تولید داخل نیست و مواد اولیه و تکنولوژی تولید آن وابسته به کشورهای دیگر است، که اگر نبود با خروج آمریکا از برجام، تولید آنها به مشکل نمیخورد و قیمت آنها تا این حد افزایش پیدا نمیکرد. نمونه روشن این مسئله هم بحران پوشک بچه در چند ماه پیش و یا بالا رفتن عجیب قیمت پراید است که ظاهرا تولید داخل هم هست!!! متاسفانه بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب، همچنان تنها محصول صادراتی به درد بخور ما همان نفت است!
سال اختلاس ملی
متاسفانه مجمع تشخیص بخشودگی معوقات بانکی تولید کنندگان را که مجلس تصویب کرده بود را رد کرد پس حمایت از تولید کشک هست
فرض اینکه تولید رونق یافت ؟ قدرت خرید مردم را چه باید کرد ،و یا اینکه ارز حاصل از صادرات را که به داخل کشور نمی آورند ،و یا اینکه نمیگذارند ،ارز وارد کشور گردد را چه باید کرد ؟
یکی از موانع رونق تولید ، عدم ایجاد فضای روانی اجتماعی برای ارزش دادن به تولید است ، باید همه امکانات برای ایجاد روحیه جهادی در تولید صرف شود ، تولید منحصر به تولید در کارخانه نیست ، مردم عادی نیز می توانند در تولید نقش داشته باشند
رونق تولید بدون ارتقای کیفیت معنا ندارد.شاید بتوان گفت فقط دو خودروساز مهم کشور شعار امسال را عملی خواهند کرد بدون اینکه ذره ای به کیفیت محصولات خود بیافزایند.مردم مشاهده کردند و دیدند که دراین 3،4 ماهه هزاران خودرو تولید و پیش فروش شد.فقط پول برای شرکتهای خودرو ساز مطرح بوده و هست. نبود مواد اولیه در کشور و عدم رابطه با کشورهای دارای مواد اولیه ، رونق بطور کامل و جامع تحقق نمی یابد.
پنج مانع مهم عبارتند از سر کار نبودن ادمهای باسواد وتخصص مربوط به مناصبشون رانت خوری وپارتی بازی وفامیل بازی اهمیت نداشتن مردم ومملکت برای اقایون ولی سینه چاک دادن برای دیگران ریا وتملق واز همه مهمتر ناپاک دستی برخی اقایون.............
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی