بازدید 3466

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام نوروز

کد خبر: ۸۸۷۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 21 March 2019

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در مصرف آجیل نباید زیاده‌ روی شود؛ چراکه انواع مغزها و تخمه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آنها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی درخصوص بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ایام تعطیل نوروز گفت: با توجه به اینکه آجیل یکی از وسایل پذیرایی در ایام نوروز است، باید در مورد مصرف آن نکاتی رعایت شود. نباید در مصرف آجیل زیاده‌ روی شود؛ چراکه انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آنها حاوی ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری است.

وی با تاکید بر اینکه درصورت مصرف آجیل باید از انواع آجیل‌ های بدون نمک و یا کم نمک استفاده شود، گفت: آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیادی نمک زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص مصرف شیرینی خاطرنشان کرد: بهتر است برای پذیرایی از میهمان، انواع شیرینی‌ های ساده و در اندازه کوچک تهیه کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند، البته برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی نباید در مصرف شیرینی و شکلات زیاده ‌روی شود.

وی در این خصوص ادامه داد: به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌ های خامه ‌ای و شکلاتی که اندازه برزگ دارند و حاوی مقدار زیادی کالری هستند، خودداری شود و به جای آن از انواع شیرینی خشک و ساده در اندازه کوچک استفاده شود.

دکتر عبداللهی با بیان اینکه میهمانان باید توجه کنند که نیازی نیست در تمام دید و بازدیدها از شیرینی و شکلات استفاده کنند، اظهار داشت: به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده شود. میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازم هستند، حاوی ترکیباتی به نام آنتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته شده است.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود، گفت: روزانه ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه‌ ها می‌ توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

دکتر عبداللهی در ادامه توضیح داد: اگر مردم در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارند، هر بار از یکی از انواع شیرینی، شکلات، آجیل و یا میوه استفاده کنند که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه برای صرف چای، به جای قند و شکلات از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید، تاکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت ها، شکلات، آب نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص صرف نهار و شام در ایام نوروز تاکید کرد: در میهمانی‌ های نوروزی در وعده ناهار و شام، برای پرهیز از دریافت زیاد کالری که به دنبال مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، باید سعی شود، نیمی از بشقاب با سالاد و سبزی پر شده و مصرف شود؛ چراکه مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌ ها و مواد قندی را کاهش می‌ دهد و به این ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می ‌کند، بنابراین مصرف ۵ وعده سبزیجات در روز ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: مصرف نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آبمیوه های صنعتی که حاوی قند زیادی هستند باید به حداقل برسد و به جای آن ها از آب ساده و یا دوغ های کم‌ نمک و بدون گاز استفاده شود.

دکتر عبداللهی با بیان اینکه برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، می توان از غذاهای بخارپز، آب پز و تنوری استفاده کرد، تاکید کرد: در ایام نوروز در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش الزامی است و حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی تند در روز تاثیر زیادی در سلامتی و عدم اضافه وزن خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی فراموش نشود و برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی در طول روز توجه شود.

به گزارش وبدا؛ دکتر عبداللهی در پایان توصیه کرد: حتی الامکان مصرف فست فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ ها) و سیب‌زمینی سرخ کرده و پرنمک محدود شود، زیرا در فست‌ها مقادیر زیادی نمک و چربی وجود دارد که این موضوع برای سلامتی مضر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی