بازدید 18357
۲

بارندگی‌های آخر زمستان چه بر سر مازندران آورد؟!

کد خبر: ۸۸۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵ 19 March 2019

تراژدی تلخ سیل در روزهای پایانی زمستانی درست زمانی که مردم استان مازندران چشم انتظار فصل شکفتن و نو شدن بودند مردم مازندران را غافلگیر کرد، درست زمانی که مردم استان تدارک سفره‌های عید را دیدند باتوجه به خسارت آب‌گرفتگی و سیل شاید در چیدن سفره‌های هفت‌سین خود با مشکل مواجه شوند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از ساری، از یک‌شنبه 26 اسفند ماه سال جاری بانفوذ سامانه بارشی شاهد بارش باران، برف در ارتفاعات، وزش باد و کاهش 12 درجه‌ای دمای هوا در آسمان مازندران بودیم.

هواشناسی مازندران طی اطلاعیه و اخطاریه درباره شدت بارندگی هشدار داده بود که احتمال وقوع سیلاب و اختلال در تردد جاده‌ای نیز وجود داشت.

تراژدی تلخ سیل در روزهای پایانی زمستانی درست زمانی که مردم استان مازندران چشم انتظار فصل شکفتن و نو شدن بودند مردم مازندران را غافلگیر کرد، درست زمانی که مردم استان تدارک سفره‌های عید را دیدند باتوجه به خسارت آب‌گرفتگی و سیل شاید در چیدن سفره‌های هفت‌سین خود با مشکل مواجه شوند.

از همان ساعات اولیه باتوجه به شدت بارش محور هراز مسدود اعلام شد که خوشبختانه ساعاتی بعد بازگشایی شد.

از بامداد امروز محور کیاسر نیز مسدود شد که با گذشت حدود 20 ساعت هنوز بازگشایی نشد و هنوز هم مسدود است به‌طوری‌که تعداد در راه‌ماندگان این محور به بیش از 200 نفر رسید و اداره راهداری در راه ماندگان را به مکانی امن منتقل کرد.

همچنان شاهد تداوم بارش‌ها در آسمان مازندران هستیم به‌طوری‌که در محورهای مواصلاتی مازندران تردد خودروها به کندی در حال انجام است.

در زمان بارندگی احتمال ریزش و رانش در محورهای کوهستانی مازندران افزایش می‌یابد و امروز نیز شاهد موارد متعددی در محورهای کیاسر، سوادکوه و سایر محورهای اصلی و فرعی استان بودیم.

پدیده کم‌سابقه بارش اخیر طغیان رودخانه تجن بوده که به زمین‌های اطراف و شالیزارها کشیده شد درحالی‌که کشاورزان چشم انتظار آغاز فصل کشت و کار بودند آب و گل و لای به زمین‌های اطراف کشیده شد که باید برآورد در ارتباط با میزان خسارت‌ها صورت گیرد.

در چنین شرایطی فرماندار مرکز مازندران اعلام کرد: چون شدت بارندگی زیاد بود، آب رودخانه تجن بالا آمده که تصمیم گرفتیم ساعاتی پل تجن را ببندیم تا اتفاقی نیفتد و تا زمانی که به حالت عادی برنگردد شاید این پل همچنان بسته باشد.

این شرایط در حدی بوده مردم بسیاری با تلفن همراه از این پدیده کم سابقه تصویربرداری کردند و شاهد تجمع زیادی از افراد در منطقه سه کوه تپه ساری و مشاهده منظره طغیان رودخانه تجن بودیم.

طغیان رودخانه‌ها در روستای اسرم، جامخانه، دارابکلا و نکارود به اراضی کشاورزی بخش گهرباران شهرستان میاندورود رسید و بسیاری از باغات مرکبات و زمین‌های گندم و کلزا را به زیر آب برد.

ترافیک شدید در محور ساری نکا و ورود گل و لای به سطح جاده و همچنین طغیان رودخانه از دیگر مواردی بود که پس از بارندگی شاهد آن بودیم.

موضوع دیگر شهر کیاکلای سیمرغ از ساعت 8:30 صبح امروز زیر آب رفت ارتفاع آب در برخی نقاط بیش از یک متر یا بیشتر رسید، استاندار مازندران از این شهرستان بازدید کردند اما همانند سایر حوادثی که در استان شاهد آن هستیم کمک‌های مردمی بیشتر از سایر موارد بوده است.

جلسه مدیریت بحران مازندران با حضور تمام مدیران کل در شهرستان سیمرغ با حضور استاندار مازندران تشکیل شد و در این جلسه درمورد امدادرسانی به مردم و پیش‌بینی تامین نان، کنسرو و آب معدنی،بیل مکانیکی، لودر، قایق و جت اسکی از شهرستان‌های اطراف تمهیدات لازم در نظر گرفته شد.

مردم از امکانات آب، برق و مخابرات محروم ماندند و تنها اقدام در زمینه حل مشکلات مردمی این بوده که تمام مردم شهر به مسجد سیدمحله منتقل شوند.

بررسی‌ها برای آخرین وضعیت خسارت‌های مالی و جانی بعد از آرام شدن وضعیت در منطقه آغاز می‌شود.

باران شدید باران که از روز گذشته در سوادکوه آغار شد باعث آبگرفتگی منازل مسکونی و معابر، رانش خاک، سقوط سنگ و درخت در مسیر محور سوادکوه شد.

دریای مازندران امروز مواج و طوفانی بوده و از میدان خزر نیز شاهد آب‌گرفتگی بودیم به‌طوری‌که راه دسترسی به دریا را مسدود کرده بود.

به گزارش فارس، همانند سایر حوادث سیل، این‌بار نیز سیل مازندرانی‌ها را غافلگیر کرد و باوجود صدور اطلاعیه و اخطاریه باز هم مشاهده کردیم مردم وارد کار شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
از تخریب ویلاهای حریم مسیل ها ورودخانه بگوئید که نهایتا به غضب خداوند دوچار شدند یا نه در هیچ دوره تاریخ چنین تیشه بر ریشه جنگلها وکوه ها ورودخانه ها ومسیل ها وزمینهای زراعی وکشاورزی زده نشده بود
بارون نیاد داد از بی آبی .بارون بیاد داد از سیلاب .بهتر است همه مردم و مسئولین با طبیعت مهربان باشند تا از قهر و خشم طبیعت در امان باشیم . خود کرده را تدبیری نیست . وقتی مسیر طبیعی رودخانه ها و نهر ها با تخلیه نخاله و دیگر ضایعات بسته یا کم عرض یا تغییر جهت میدهد . وقتی پوشش گیاهی دشت ها و جنگل ها به هزار بهانه موجهه و غیر موجهه نابود میشود . وقتی در شهر سازی و توسعه بافت مناطق مسکونی عوارض طبیعی زمین را نادیده میگیریم تقصیر کیست که سیلاب امانمان را میبرد.؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان