بازدید 17821

بهانه‌هایی همچون تحریم، رانت و فساد مردم پذیرفتنی نیست

هنوز چند روزی تا پایان سال 97 باقی است، بازارهای راکد حکایت از این دارد که جیب‌ها خالی ‌شده است؛ با اینکه خیابان‌ها مملو از جمعیت است، کمتر مغازه‌ای را می‌توان در سطح شهر یافت که مشتری داشته باشد. افزایش بیش از اندازه قیمت اجناس و تورم باعث شده تا مردم قدرت خریدشان را از دست بدهند و به همین دلیل، تنها به خرید مایحتاج ضروری خود بسنده کنند.
کد خبر: ۸۸۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ 14 March 2019

هنوز چند روزی تا پایان سال 97 باقی است، بازارهای راکد حکایت از این دارد که جیب‌ها خالی ‌شده است؛ با اینکه خیابان‌ها مملو از جمعیت است، کمتر مغازه‌ای را می‌توان در سطح شهر یافت که مشتری داشته باشد. افزایش بیش از اندازه قیمت اجناس و تورم باعث شده تا مردم قدرت خریدشان را از دست بدهند و به همین دلیل، تنها به خرید مایحتاج ضروری خود بسنده کنند.

گرانی‌های سرسام‌آور در اواخر سال، فشار بسیاری بر مردم وارد کرده و با اینکه بسیاری از کارمندان و کارگران عیدی و حقوق اسفند خود را دریافت کرده‌اند ـ به گفته اغلبشان ـ نمی‌توانند خرید چندانی داشته باشند.

در ماه های اخیر با افزایش قیمت ارز یکباره قیمت دیگر اقلام نیز در بازار افزایش پیدا کرده است، ولی با وجود آنکه دولت توانست تا حدودی قیمت ارز را کاهش دهد، قیمت‌ها در سایر بازارها کاهش نداشت و حتی روند صعودی خود را نیز از دست نداد و همچنان رو به افزایش هستند.

بسیاری از اقتصاددان‌ها و برخی نمایندگان مجلس، دلیل رو به افزایش در بازارها را بی اعتمادی بازار به سیاست‌های دولت عنوان می‌کنند و بر این باورند که سال آینده وضعیت از شرایط موجود نیز بدتر خواهد شد و امکان دارد در صورتی که آمریکا معافیت‌های خرید نفت برخی از کشورها را تمدید نکند، اوضاع اقتصادی کشور شرایط بدتری داشته باشد.

اما برخی دیگر، ریشه مشکلات را در داخل جستجو می‌کنند و بی مدیریتی‌ها را عامل این گرانی می‌دانند؛ با باور این افراد، رانت‌خواری و سوءاستفاده از موقعیت های شغلی دلیل این اوضاع است.

بهرام پارسایی، در تبیین دلایل گرانی‌های اخیر، اظهار کرد: همه مسئولان در مقابل مردم مسئولند. این بدان معناست که بهانه‌هایی همچون تحریم، رانت و فساد برای حل مشکلات مردم پذیرفتنی نیست. اگر کسی نمی‌تواند در شرایط فعلی کاری انجام دهد باید مسئولیت را واگذار کند.

وی تأکید کرد: همه مسئولان از رده کارشناسان تا مدیران ارشد اگر در مبارزه با فساد و حل مشکلات اقتصادی جدیت نداشته باشند، کار پیش نمی‌رود. ما هم معتقدیم که تحریم اثر گذاشته؛ اما در موارد متعدد تحریم بهانه است. آب گل آلودی به وجود آمده که رانت‌خواران و فاسدان با عنایت به تجربه قبلی خود به راحتی از آن سوء استفاده می‌کنند و برخوردی هم با آنها نمی‌شود؛ نمونه بارز آن موضوع گوشت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وارد کنندگان گوشت مشخص هستند که به راحتی می‌توان بر آنها نظارت داشت. نمونه دیگر در مورد خودروسازی است که ما تنها دو شرکت خودروسازی داریم، اما برخوردها به گونه‌ای شده که این شرکت‌ها بعدهای نظارتی و قضائی را برنمی‌تابند و کارشان را انجام می‌دهند. قطعاً اگر عزم و اراده باشد، می‌توان جلوی ۵۰ درصد گرانی و تورم و به دنبال آن فشار بر گرده مردم را گرفت.

بیشتر بخوانید

پارسایی با تأکید بر لزوم وجود اقتدار و جدیت بخش‌های نظارتی، اظهار کرد: شرایط کشور ایجاب می‌کند که نهادهای نظارتی جدی‌تر ورود کنند و قبل از آنکه مشکلی در میان مردم ایجاد شود، این مسائل را رسیدگی کنند.

این عضو فراکسیون امید توضیح داد: این‌که دائم برخی بگویند وضعیت خوب است، کار را مشکل‌تر می‌کنند. از طرف دیگر هجمه به دولت درست نیست. همه می‌دانند که شروع شرایط موجود از خروج آمریکا و ترامپ از برجام رخ داد، اما عدم هماهنگی‌ها و نبود جدیت در حل مشکلات مردم و در مجموعه قوا و مسئولان باعث تشدید فشارها شد.

وی در پایان و در جمع‌بندی گفت: شاید ۵۰ درصد عامل گرانی‌ها تحریم باشد، اما ۵۰ درصد دیگر به عدم هماهنگی‌های داخلی و نبود نظارت نهادهای نظارتی و فرصت‌طلبی سودجویان و فرصت‌طلبان برمی‌گردد که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و نتیجه آن افزایش فشار بر مردم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۴
صدا سیما مرتب تبلیغ مکند که همه در حال خریدند ولله اینطور نیست اغلب مردم بازار می آیند برای بچه هاشون چیزی بخرند والا اجناس بسیار گران است یک کار گر یا باز نشسته چه می تواند بخرد
برای آقایونی که حقوق های بی حساب و کتاب می گیرند که تورم معنا نداره.تورم برای ملت مظلوم ایران است...
از دیروز و امروز شایعه درست کردن بازگشت رنو به ایران!!!!!!!!
کار خودروسازان از این دروغ سازی گذشته و در ثانی ظاهرا دروغ سیزده را عده ای قبل از سال ۹۸ میگویند.
احتمالا توتال هم برمیگردد.
مردم را چی فرض کرده اند؟؟؟؟؟؟؟
پراید را احتمالا میخواهند ۱۰۰۰ تومان ارزون کنند مجبورا همچنین دروغهایی تابلویی را شایعه کنند.
تا نوش دارو از عراق رسیده باشد سهراب ها مرده تند
فعلاً که باید این بهانه ها را با جان و دل بپذیریم چون دلایلی همچون حباب، دشمن، عدم مدیریت، بی حجابی، و ... هم وجود دارد!
لطفا به جای کلمه فساد از کلمه دزدی استفاده شود
اگر تابناک و دیگر رسانه ها دزد ها را دزد خطاب کنند با روانی بهتری برای ایندگان خواهد داشت .
اقای پارسایی باید به شما افرین گفت اما چه سود که خیلی از روسا به تحریم اعتقادی ندارند.
تنها راه همین نخزیدن هست. تا گران فروش به زمین گرم بخوره....همین... ملت با جیب خالی هم خرید میکنن... باید یه بار هم شده اتحاد داشته باشیم....
یکی از مهمترین ریشه های فساد در کشور تقسیم مردم به خودی و غیرخودی است.
روند سعودی!!
این سایت هم بازیچه س

توی هر سی روز یه نقد دولت میزنه..

میخواد ژست مردمی بودن بگیر

دولت پدر ملت دراورده...تیتر یک سایت ببنید در این چند هفته
قراره همه چی عالی شود این قدر دروغ نگویید .
رنو می خواهد بیاید.
پژو و نیسان و ... همه شرکتها از امروز صبح اقایون وزارت صمت اراده کرده اند بیایند و انها هم گفته اند حتما می اییم.
عامل اصلي همه اين گرانيها و بيکاريها و فسادها مديران ارشد داخلي رانتخواران و انحصارگران چپاولگر هستند که با انحصار واردات کمر توليد و اقتصاد را شکستند بيکاري و فقر و بدبختي به با آوردند دشمن خارجي نداريم همه دشمنان ملت در داخل هستند.
کاملا درسته بخاطر رانت خواری و فساد سازمان یافته است که مردم به این روز افتاده اند تو رو خدا برخورد قاطع بااین دزدان سرگردنه انحام بشه....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر