بازدید 41603
آخرین تحولات خاورمیانه؛

ورود نظامیان قطری به عربستان/ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم/ روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت/احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

اظهارات ترامپ در مورد عروس داعش، توافق ترامپ و اردوغان بر سر طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه، احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی و روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ورود نظامیان قطری به عربستان نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۸۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 22 February 2019

اظهارات ترامپ در مورد عروس داعش، توافق ترامپ و اردوغان بر سر طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه، احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی و روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ورود نظامیان قطری به عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت دفاع قطر اعلام کرد، نیروهای نظامی این کشور برای حضور در رزمایش «سپر جزیره ۱۰» وارد پایگاه هوایی «ملک عبدالعزیز» در منطقه الشرقیه عربستان شدند.

به نوشته روزنامه العرب قطر، در بیانیه وزارت دفاع قطر آمده است، هدف از این رزمایش، افزایش هماهنگی‌ها میان نیروهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و برنامه‌‌ریزی‌ برای استراتژی‌های نظامی است.

سرتیپ «خمیس محمد دبلان» فرمانده نیروهای شرکت کننده در این رزمایش نیز در این خصوص گفت: این تمرین نظامی رشته روابط میان کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] را تقویت کرده و موجب همکاری و هماهنگی در زمینه نظامی برای مقابله با تهدیدات مختلف می‌شود.

ورود نظامیان قطری به عربستان/ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم/ روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت/احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

شبکه العربیه در گزارشی با اعلام اینکه رزمایش «سپر جزیره ۱۰» از روز شنبه هفته آتی آغاز خواهد شد، مدعی شد رزمایش مزبور بزرگ‌ترین تمرین نظامی از حیث تعداد نیروها و ادوات به کار رفته در قالب شورای همکاری خلیج فارس است. رزمایش «سپر جزیره ۹» در فوریه سال ۲۰۱۳ در کویت برگزار شد.

حضور قطر در این رزمایش مشترک در حالی است که دولت‌های سعودی و امارات و بحرین به همراه مصر از ژوئن ۲۰۱۷ این کشور را در محاصره اقتصادی قرار داده و روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده‌اند.

با وجود تنش در روابط این کشورها، قطر خود را همچنان در ذیل شواری همکاری خلیج فارس می‌داند، به گونه ای که در اجلاس سالانه این شورا در دسامبر ۲۰۱۸ در ریاض، قطر در سطح معاون وزیر خارجه خود حضور یافت.

ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی تویئتری اعلام کرد: به مایک پمپئو (وزیر خارجه) دستور دادم به «هدی مثنی» اجازه بازگشت داده نشود.

بر اساس اعلام یورونیوز، مایک پمپئو وزیر، خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ ای در این باره اعلام کرد: هدی مثنی یک آمریکایی نیست. او هیچ مبنای قانونی برای سفر به آمریکا ندارد. او نه پاسپورت آمریکایی دارد و نه حق درخواست پاسپورت آمریکایی را دارد و نه ویزای ورود به ایالات متحده را. ما همچنان به شهروندانمان هشدار می‌ دهیم به سوریه سفر نکنند.

ورود نظامیان قطری به عربستان/ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم/ روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت/احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

به گزارش بی‌بی‌سی، «هدی مثنی» دختری است که چهار سال پیش از آلاباما آمریکا به سوریه رفت. این در حالی است که خانواده مثنی می‌ گویند، دخترشان متولد آمریکاست و باید به همراه فرزند هجده ماهه خود اجازه بازگشت به این کشور داشته باشد.

توافق ترامپ و اردوغان بر سر طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه

خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) روز پنجشنبه گزارش داد، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی در یک گفت وگوی تلفنی بر سر اجرای طرح خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه در چهارچوب منافع متقابل دو کشور به توافق رسیدند.

بنا بر این گزارش، دو طرف در این تماس تلفنی همچنین در مورد آخرین تحولات سوریه با یکدیگر گفت وگو کرده و بر سر حمایت از یک راهکار سیاسی برای بحران سوریه به توافق رسیدند.

آناتولی در ادامه گزارش خود می نویسد، رهبران دو کشور همچنین در مورد بهبود روابط اقتصادی دوجانبه میان آنکارا ـ واشنگتن با یکدیگر توافق کردند.

احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

هم‌زمان با پایان سفر هیأتی بلندپایه از ایران به چین و آغاز سفر ولی‌عهد سعودی به این کشور، سردبیر روزنامه‌ای سعودی از احتمال میانجیگری پکن میان ریاض و تهران خبر داد.

یک هیأت بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هفته جاری به چین سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این سفر گفته بود، «چین یکی از شرکای ایران در حوزه‌های مختلف بوده و خواهد بود و حجم همکاری‌های ما بسیار است... امیدوارم سفر آقای لاریجانی به پکن ـ که در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی انجام شده ـ بتواند کمک بیشتری به روان شدن هر چه بیشتر این همکاری‌ها کند».

ورود نظامیان قطری به عربستان/ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم/ روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت/احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی

پس از بازگشت مسئولان ایرانی، محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی امروز پنجشنبه عازم چین شد با مسئولان این کشور دیدار کند.

«جمیل الذیابی»، سردبیر روزنامه سعودی «عکاظ» در واکنش به سفر بن سلمان تأکید کرد، «بعید نیست چین بار دیگر برای حل اختلافات بین ایران و عربستان میانجی‌گری کند».

الذیابی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، «همه چیز در عالم سیاست امکان دارد»، زیرا سیاست هنر ممکن‌هاست.

وی با بیان اینکه میانجیگری از منظر سیاسی غالبا مورد قبول است، تصریح کرد: اگر چین از اراده طرفین (عربستان و ایران) برای حل اختلافاتشان یقین پیدا کند، بعید نیست میانجیگری بین طرفین را بپذیرد.

این روزنامه‌نگار سعودی، چین را کشوری بزرگ توصیف و ادعا کرد که پکن از «نقش مهم پادشاهی [سعودی] در برقراری امنیت و ثبات در منطقه و جایگاه آن از نظر عربی، اسلامی و بین‌المللی آگاه است... و در مقابل اقدامات، رفتارها و مداخلات ایران در امور سایر کشورها برآن پوشیده نیست».

الذیابی ضمن نادیده گرفتن اقدامات مخرب عربستان سعودی در منطقه از جمله بحران یمن، در عین حال مدعی شد که «بعید می‌دانم چنین میاجیگری‌هایی در مرحله کنونی تأثیری داشته باشد».

روایت «بندر بن سلطان» از موضع ایران در جنگ کویت

شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با بخش عربی روزنامه «ایندیپندنت»، به موضوع رایزنی «سعود الفیصل»، وزیر خارجه وقت سعودی با «علی اکبر ولایتی» وزیر خارجه وقت ایران درباره جنگ کویت اشاره کرد.

بندر بن سلطان درباره موضع ایران راجع به آنچه جنگ دوم خلیج فارس یا جنگ آزادسازی کویت نامیده می‌شود، گفت‌: برای جلب حمایت برای قطعنامه‌ای جهت آزادسازی کویت در نیویورک بودیم. تصادفی با علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران برخورد کردیم. به او گفتم، می‌خواهیم کویت را آزاد کنیم و از آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و شوروی خواسته‌ایم با قطعنامه سازمان ملل مخالفت نکنند... موضع ایران چیست؟ ولایتی گفت، صددرصد شما را تأیید می‌کنیم. [بعد از این] شاهزاده سعود الفیصل به من گفت، این موضع ایران تقیه بود یا واقعا چنین موضعی دارند؟ گفتم: منطق حکم می‌کند، آنها [ایرانی‌ها] هر چیزی علیه صدام را تأیید کنند.

رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در ادامه این ماجرا اظهار داشت: «دو روز بعد، یک خبرنگار غربی حاضر در مقر سازمان ملل در نیویورک از ولایتی پرسید، آیا ایران با اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی برای آزادسازی کویت موافق است، ولایتی هم پاسخ داد: ایران با هر گونه دخالت نظامی در منطقه به ویژه اگر دخالت شیطان بزرگ (آمریکا) باشد، مخالف است».

بن سلطان افزود: «سعود الفیصل را در جریان این موضع ولایتی قرار دادم و به او گفتم، گویا حدس شما درست است و موضع ایران در قبال مقوله آزادسازی کویت تقیه است، ولی در هر صورت موافقت یا عدم موافقت ایران چندان مهم نیست که سعود الفیصل پاسخ داد: «نه. فرصت را نباید از دست داد» و به همین دلیل، از نماینده ایران در سازمان ملل خواست تا مقدمات لازم برای دیدار وی با آقای ولایتی را فراهم کند که طرف ایرانی گفته بود ولایتی در داخل ساختمان سازمان ملل است».

وی گفت: «در داخل ساختمان مقر سازمان ملل، قطعه‌ای از پرده کعبه که عربستان سعودی آن را به دبیر کل سازمان ملل هدیه داده بود، وجود داشت و ایرانی‌ها پیشنهاد دادند، این دیدار کنار این تکه از پرده کعبه صورت بگیرد که من (بندر بن سلطان) گفتم: «آیا دیدار مقدسی خواهد بود؟». خلاصه اینکه با ولایتی دیدار کردیم و گفتیم، شما چطور با اینکه ما دنیا را برای آزادسازی کویت جمع کنیم، مخالفت ندارید اما چنین موضعی می‌گیرید؟ وزیر خارجه وقت ایران پاسخ داد: ما نگرانیم که صدام عقب‌نشینی کند و اگر احساس کند که شاید ایران در خصوص حضور نیروهای آمریکایی با او هم‌نظر است، در کویت بماند. ما هم این موضع را گرفتیم تا عقب‌نشینی نکند و [بلکه] از کویت اخراج شود. سعود الفیصل پاسخ داد که این سیاست عجیب و غریبی است. (به هر حال) از شما سپاسگزارم».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۹۲
اقای ولایتی در سیاست حرف ندارد اول واخرش یه سوپر من هست وبا همین تفکرات وسیاست های خودش برا مردم نون اشکنه تجویز کرد اگه صدام به حرف شما از عراق خارج میشد پس چرا نگفتین که تا امریکا از اون طرف دنیا بیاد این منطقه را به اشوب بکشه چقدر خون انسانهای بیگناه بر زمین ریخته یشه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
متاسفانه وقتی کسی در جای تخصصی خودش نباشد نتیجه همین میشود که در آن گیر کرده ایم
هرگاه خواستید کشوری را نابود کنید فقط کافیست هر کسی را در جایی بگذارید که تخصص آن کار را نداشته باشد : مثلا بقال را بگذارید قصابی کند و بزاز را به بقالی بگذارید و پزشک کودکان را در سیاست خارجه کنید والا آخر
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
چین توانسته تا در این شرایط عالی فعلی که برایش بوجود آمده تا بتواند در رقابت بین ما و عربستان ارزانترین نفت را با شرایط راحت و ارزان از هر دو طرف رقابت خرید کند
و مخارج توسعه کشورش را تامین
نماید
چرا باید اینقدر زود باور و ساده باشیم که قبول کنیم که چین بیاید و این شرایط عالی خود را با وساطت بین ما و عربستان با هدف تنش زدایی به
خودش ضرر بزند ؟
الان تمام دنیا بر اساس منافع ملی کشورهای خود کار میکنند ، و چرا باید چین با دست خود از این بازار تقریبا مجانی و ویژه بنفع کشورش استفاده نکند ؟
قطعا انها از خدا میخواهند که مشکلات ما با عربستان همینطور متشنج و تنش زا ادامه یابد .
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
از کجا معلوم بندر بن سلطان راست گفته باشد؟
بی خبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
من که نتیجه می گیرم در سیاست(به معنی واقعیش: کذب ) است!!!!
انسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
با سلام
سیاست یعنی برخورد، کنش و واکنش با کشورهای خارجی بر مبنای منافع داخلی و ملی
حالا کشور مقابل یا عربستان باشه یا گینه بیساو و یا امریکا
علی محمدی نسب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
یه عده ای همیشه با همه چیز مخالفن
حالا اگر بندر راست گفتته باشه چی؟
آدمای عجیبی هستن بعضیا
کاملا مشخص است که بزودی کمتر از چندسال دیگر امریکا و همه دشمنان نابودند ازطرفی ما فورمول اتم را داریم و بفرموده دکتر عباسی شرایطی هم برای امریکا گذاشته ایم که میتواند توبه کند و شیعه شوند ولی از قراعن پیداست که شواهدی در کار است و در عرض 11دقیقه اسراعیل را فتح میکنیم. پس باید با امید و تدبیر و صبر ملت مشکلات ناچیز اقتصاد حل شود تا دشمن از عصبانیت بمیرد.
ارادتمند شما نعمت از تخت بیمارستان
پاسخ ها
valhan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
اگر سما فرمول اتم رو دارین آمریکا خیلی وقته بمب رو داره
قدرت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
با حمت منو تو میطونیم ظیر نه دیغه اسراییل را فطح کنیم
ما دوتا داداشیم دنیا رو از هم میپاشیم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
نعمت جان برایت دعا کنیم یا نه؟
sajad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
الله عقل ورسن .
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
نعمت منو عصبانی نکن

فقط میشه یه روزی دستم بهت برسه ، چنان حالی ازت بگیرم که مرغای آسمون به حالت قاه قاه بزنند
نعمت
| Netherlands |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
دوستان خونسردی خودتان را رعایت کنید تا با کمک هم همه دنیا را فتح کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
یا نه؟؟؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
نعمت تو یک قهرمانی قهرمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
غذای چرب زیاد میخوری . مراقب چربیت باش
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
وبعدازفتح دنیامسولیین دست پاک وباعرضه ماکشورهای دیگرراچون کشورایران ابادمیکنند
عقب‌نشینی نکند و [بلکه] از کویت اخراج شود
یعنی چی؟
پاسخ ها
علی رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
گفت که سیاست عجیبی است .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
یعنی هیچی
یعنی خودت هم ندانی و فراموش کنی که چه گفتی و چه چیزی واسه کشور خوبه و کدام راه به چاه میرسد و کدام کشور خطر است و دشمن کیست ؟
ناشناس
| France |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
یعنی این که اگر ایران اعلام می کرد با خحمله آمریکا به عراق موافق است ، صدام احساس می کرد تنهاست و ممکن بود از کویت عقب نشینی کند اما انتظار نداشته باشد وزیر امور خارجه یک کشور همه واقعیتها را بگوید . ان زمان ایران داشت با عراق سر انتقال بخشی از تجهیزات نظامی مذاکره می کرد ؛ به عبارت دیگر به سگ می گفت بگیر و به شغال می گفت بدو .
علی محمدی نسب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
یعنی همونکه اتفاق افتاد داداج
ترامپ کار خوبی می کنه
طرف با علم به اینکه داعش آدم می کشه و سر می بره و جنایت می کنه رفته بهشون پیوسته
برای چه کاری ؟؟
جهاد نکاح ؟؟
فرق جهاد نکاح با فاحشه گری چیه ؟؟
آبروی مسلمانها رفت با این قرائت بی شرمانه از دین
بنابراین طرف هم بی عقله هم سنگدل هم فاحشه
چرا ترامپ با پذیرفتن این فرد امنیت شهروندانش را به خطر بیاندازه ؟؟
این افراد باید بی هویت و بی ملیت در دنیا رها بشن که درس عبرت بقیه بشن
که جایی که سنگدلی و آدم کشی و بی اخلاقی به نام خداوند انجام می شه جمع نشن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
دقیقا من هم با شما موافقم. کسی که با بی شرمی تمام ادعا می کنه که از اینکه به داعشی ها پیوسته پشیمون نیست، کسی که میگه جسدهای بسیار زیادی بدون سر دیدم اما برام عادی بود. حالا این رو راه بدن؟؟؟ والا اینا خوب صبری دارند، اگه ایران بود یارو تا هفت جد بعدش هم از ایران و ایرانی فرار می کرد.
"احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی " از قدیم گفتن یک دیوانه سنگی را به چاه می اندازد ........ تا چه زمانی 80 میلیون جمعیت ایران باید تاوان ندانم کاری و اقدامات غیر قانونی عده ای نادان را بپردازند. منظور همان کسانی هستند که به خاطر هر اتفاقی از دیوار سفارت دیگر کشورها بالا می روند و دست به خرابکاری می زنند. هیچ فرقی هم بین کسانی که از دیوار سفارت آمریکا یا انگلیس یا عربستان بالا رفتند وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
فعلا که همانها که از دیوار سفارت بالا رفتند و این بلا را برای کشور و مردم درست کردند
به همه چیز رسیده اند و بر تمام هست و نیست ما حاکم هستند و اختیار دار اصلی همانها هستند و از این فلاکت مردم کاسبی میکنند
مسعود
| United States of America |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
غیرت ایرانی دیوار جلودارش نیست ،کاری که دولت تدبیر باید انجام میداد مردم انجام دادند
ناشناس
| France |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
بالا رفتن از دیوار سفارت اشکال دارد اما راه انداختن جنگ داخلی و تبانی با احزاب داخلی برای شورش نه . در تبلیغات استعماری غرق شده ای !
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
آتش به اختیار یعنی همین. یعنی اینکه منتظر مجوز و این مسخره بازی نباشی. یعنی خودت به فرمان باشی و به اختیار آتش باشی. همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
یه عده نیستند ...
برای اینکه ذنیا بهمون اعتماد نداره...
اگه بندر بن سلطان خاطره ای یا نکته ای هم درمورد حمایت‌های سعودی از صدام در زمان جنگ با ایران یادش میاد بدنیست که اونها رو هم بیان کنه تا مردم دنیا بشنوند و یا در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر که ۱۵ نفر از اتباع کشورش در اون شرکت داشتند و گفته میشه که ایشون با بعضی از اون ۱۵ نفر ارتباط داشته و بگه که پولی که برای یکی دو نفر از اونها فرستاده بابتش چه خدماتی از اونها گرفته و اصلا دلیل فرستادن اون پولها چی بوده و یا در مورد بن لادن و کمکهایی که به اون کردند تا القاعده رو با هم ایجاد و رهبری کنند و بعدش هم طالبان رو ساختند و یا اینکه بندر بن سلطان بگه که داعش رو چگونه ایجاد کردند و هدفشون از ایجاد داعش چی بود و یا اینکه الان چرا اینقدر به منافقین علاقمند شدند تا اون حد که حتی گفته میشه مریم رجوی عروسشون شده و آیا این مسئله که یک زمانی این منافقین کاملا در خدمت صدام بودند و در همون زمان حمله عراق به کویت ، صدام امنیت داخل عراق رو به کمک همین منافقین حفظ میکرد و این منافقین بودند که در همون زمان جنگ کویت قیام شیعیان و کردها رو سرکوب کردند و حکومت صدام رو حفظ کردند ، بد نیست اگه بندر بن سلطان نظرش رو در مورد آمرین و عاملین قتل خاشقجی بگه و یا اینکه در زمان زندانی شدن نخست وزیر لبنان در مدت اون دو هفته آیا صحبتی با سعدحریری نکرده که برای شنیدن مردم جالب باشه و یا اینکه آیا او هم در سال گذشته مهمان هتل ریتز کارلتون بوده یا نه و یا گفتگویی با مهمانان بلندپایه اون هتل داشته یا نه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
بندر جواب نداره جواب جای دیگه هست تو اسکله هست ..
تصور کنید روحانی رفته عربستان و بعد بن سلمان هم آمده ایران.. بعد تیتر کیهان وعکس العمل برادران دیدنی است. تیتر کیهان بن سلمان به آمریکا پشت کرد. شعار برادران. زنده باد بن سلمان. مرگ بر آمریکا. این روند تکراری که ملت ایران را حیران کرده است.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
جندین سال قبل یک اتفاق شبیه آنچه شما گفته داید افتاد. سفیر ما در عربستان اول غش کرد و
بعد در یک مصاحبه گفت عربستان و ایران دوبال اسلام هستند و روزنامه ها آنرا تیتر کردند
مسعود
| United States of America |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
اگر روشنگری های کیهان نبود الان به بن سلمان باید میگفتی عمو
ناشناس
| Australia |
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
فرض کن به بن سلمان میگفتیم عمو، فکر میکنی اوصاع بدتر از اینی که هست میشد؟، فکر نکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
در جواب مسعود
شماها الان به پوتین و اسد و رییس جمهور چین بگوئید عمو جون
چگوارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
فک کنم مسعود هم از اون کامپیوترهای اپل داره رو میزش
حالا اگر ايران اعلام مي كرد همسران و فرزندان گروه هايى كه سربازان و پاسداران ما را شهيد كردند به ايران راه نمى دهيم ، به جرم ضديت با حقوق بشر تحريم مى شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
ایرانی ها را از ایران اخراج می کنند کجای کاری؟
ناشناس
| France |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
مثال مناسبی نیست . النصره و داعش .... ساخته و پرداخته انگلیس و آمریکاست برای تخریب منطقه و خالی کردن انبار نفت و گاز جهان از جمعیت .
رقابت با عربستان هیچگونه بردی برای ایران ندارد و تنها 2 چیز محصول آن خواهد بود . 1- منابع ایران صرف این رقابتها خواهد شد و ایران را با مشکلات عظیم اقتصادی روبرو خواهد کرد 2- اسرائیل با خیال راحت به حیاتش ادامه میدهد چون ایران عربستان را با خود مشغول کرده است به نظر من اگر خواهان دو مورد بالا هستیم یاللا به رقابت با عربستان ادامه دهیم
ظریف بادیپلماسی من درآورده وغیر کارشناسی اعراب رابرعلیه ایران متحد نمود حال با سیاستهای ولیعهد جوان عربستان کشورهایی چون پاکستان وهند وچین هم بطرف عربستان رفتند وایران در منطقه بجز عراق وسوریه که صرفا بخاطر حاتمبخشی بیت المال به آنان وحفظ قدرتشان بااموال ملت ایران متحد ایران باقی مانده اند که مشخص نیست تا کی باقی خواهندماند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
مشکل ظریف ها این است که برای مقام هر کاری را می کنند واز خود ابتکاری ندارند واگر داشته باشند هم دستور پذیر هستند.
مسعود
| United States of America |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
عربستان عددی نیست که ایران بخواهد با او رقابت بکند ،رقیب ما اربابان عربستان هستند،
چگوارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
اینقد ما نکن بزرگوار
چگوارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
تابناک نظرات رو مثل صدا و سیمای میلی اصلاح نکن لطفا
ایران تمام سیاستهایش عجیب است غیر از این بود عجیب بود
خ خ خ

آقای ولایتی نزدیک 40 ساله که سیاست خارجی ایران را تعیین میکنه در حالی که هیچ تخصصی در این کار نداره و شغل اصلی خود را که برای آن کشور میلیاردها تومن پول ، سرمایه و بیت المال رو هزینه کرده رها نموده و به کارهایی که در آنها هیچ تخصصی ندارد میپردازد

یکی از دلایل در جا زدن ایران همینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
چه ربطی داره؟ اتفاقا آقای ولایتی خیلی با هوش و سیاستمدار است . یادتون باشه خیلی از سیاستمداران بزرگ از جمله ماهاتیر محمد که مالزی را را احیا کرد پزشک بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
در سیاست خارجی درجا زده ایم؟ یعنی ایران 97 همان ایران 57 است؟ به نظر من یکی از موفقترین بخشهای کشور در چهل سال گذشته همین بخش سیاست خارجی است. قدرت سیاسی ایران در دنیا کم نیست
حالا التماس کنید
نشد ببینیم حکام عرب منطقه با یک خبرنگارخارجی بشینه درست مصاحبه کنه
پاسخ ها
سراب
| France |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
منم تو ایران ندیدم
غم انگیز است یک کشوری که به خدا اعتقادی ندارد یعنی چین می خواهد بین دو کشوری که به خدا اعتقاد دارد میانچیگری کند دنیای سیاست این کشور های اسلامی را به چه روزی انداخته که امریکا و روسیه در کنار مانده اند و با ترفند هایی کشور های مسلمان را بجان هم انداخته اند تا نفت اینها را به یغما ببرند و با فروش اسلحه منطقه را اشفته کنند و کشور های اسلامی را تضعیف کنند بخدا باید دولت های اسلامی بعد از این همه خسارت مالی و جانی بیدار شوند و در دامی که اینها گسترده اند و رها هم نخواهند کرد بیدار شوند و بجای دشمنی با هم دوست شوند که اگر اینکار اتفاق افتد روز عزای روسیه و امریکا خواهد بود
ترامپ برخلاف روحانی که پس ازگذشت 6سال به هیچکدام ازوعده های اذنتخاباتی سال 92 خودش عمل ننموده درمدت کوتاه به اکثروعدهای انتخاباتیش عمل نموده وواقعا مردعمل است نه حرف مفت زن وفریبکار
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
آخر ترامپ هزار و یک نفر آقا بالا سر ندارد
رئیس جمهور در کشور ما چه ؟
یک تدارکاتچی ساده که اختیار محافظین مسلح خودش را هم ندارد
و هر امام جمعه در شهر کوچکی زیر دستوراتش میزند .
می ترسیم از روزی که قطر به ما مثل عمان خیانت کند که این کشورهای عربی اصلا رفاقت حالیشون نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
در دنیای سیاست نه دوستی ها دائمی هستن نه دشمنیها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
رفاقت چيه عمو هر كشوري منفعت كشور خودشو در نظر ميگيره
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
نترس مومن نترس
هیچی
| Germany |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
اولا چرا فکر میکنی قطر رفیق ماست و فعلا ما رو برای فرار از زیر بار فشار نمیخواد دوما وقتی همه دنیا از جمله اعراب با ما بدن چرا فکر میکنید دیگران رفاقت حالیشون نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
هر کشوری به فکرمنافع مردمش هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
امریکا دو پایگاه نظامی وحشتناک و به اندازه نصف اروپا هواپیما های نظامی فوق پیشرفته و چندین سایت موشکی پدافندی و صد ها موشک کروز و سلاح سری در قطر دارد اونقت شما میفرمایید میترسم قطر مثل عمان به ما خیانت نکند .این فرمایش شما مثل این است که بگوییم ،چاکریم و شلیک و تمام.قطر هستی و نیستی اش دست امریکاست که اگر نبود عربستان و مصر قورتش داده بودند.نه تنها قطر تمام کشور های عربی دوستان قسم خورده امریکا هستند.در عرض سی سال گذشته امارات با امریکا و انگلیس از بیابان برهوت تبدیل به بهشت برین شده.مسابقات جام ملت های آسیایی بهترین تبلیغات برای امارات بود.کشور کوچک امارات فقط با ایران بزگ 30 میلیارد دلار تجارت سالیانه دارد.امارات در تحریم گذشته خیلی به ما کمک کرد،با وجود امریکا.بانک مرکزی ما میداند امارات یعنی طلا و دلار.البته کویت و قطر هم میانه بسیار خوبی با ما دارند.
سیاست عجیب و غریبی نبود در واقع نمیدونست باید چیکار کنه
مسئولین ما همیشه باید با یک تصمیم به اهداف متضاد برسند
توی مسابقات ورزشی میرن برای قهرمانی و همزمان میرن برای بازنده شدن اگه اسرائیل هم باشه
توی ادارات و نهادهای دولتی نگاه کنید قوانینی در هر نهاد و وزارتخانه هست که دستشون رو کاملا برای تحول اداری بسته و خود مدیر مجموعه هم یه جورایی مقررات رو بصورت قانونمند دور میزنه!!!!
مردم اینقدر نگید مسئولان مسئولان
سرتون را زیر برف نکنید
هیچ امیدی به مسئولان نداشته باشید
من یه تجربه تلخ از مسئولان دارم
که مسئولین y می گویند مسئولین x مشکلات کشور را حل کند به ما ربطی نداره
مسئولین x هم میگن به ما ربطی نداره مسئولین
y مشکلات کشور را حل کند به ما ربطی نداره
مردم امیدی به مسئولان نیست خومان باید بریم پول بزارم رو هم و یه نهاد مردمی درست کنیم و صلواتی مشکلات مردم را حل کنیم من خودم تا حالا به پشتوانه مردم و امضا و حضورشان چند تا از مشکلات شهرمان را حل کردم
مردم گرانی و مشکلات و ..... را حل کنید
امیدم به شما خواننده عزیز است تلاش خود را بکنید
از سنگ اندازی و حسادت و ... غیره مسئولان دلگیر عصبانی نشوید
مسئول کارش ایحاد مشکل است نه حل مشکل
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
تو دیگه از کجا سر در آوردی؟
اولا اسمت چیست ودر چ شهری مشکلات را با همکاری مردم حل کردی؟
ثانیا مردم با تمام فقر و مشکلات به کمک هم بروند و مسئولین و صاحبان ثروت وپست های کشوری در ناز نعمت به زندگی خود بپردازند اعصابشان هم خراب نشود .
یعنی چه!؟
ايناهم ما رو گرفتن
هم با هم سر جنگ دارند هم با هم مانورر نظامى ميدند
چين بايد بداند صلح بين اسلام و كفر به فرموده امام خمينى معنى ندارد عربستان كشور كفار و ايران كسور مسلمانان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
عربستان کشور کفار و ایران کشور مسلمان؟من اشتباهی مثبت زدم..در و دروس تکفیریها رو خوب یاد گرفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
کدوم رسم مسلمانی رورعایت کردی که بقیه رو کافر میدونی
در این سالها ترامپ بهترین رئیس جمهور برای کشورش بوده

حرف و عملش یکیه
من بسیار بسیار مطمئن هستم که این نظر را میدهم چرا که هرگز و هزاران هرگز
اگر هم چین از سعودیها بخواهد آنها نمی پذیرند چرا که همین هفته گذشته در ورشو و مونیخ بود که حکومت اسلامی در ایران را محکوم کردند و در این یکهفته مگر اتفاق
عجیبی در ایران اتفاق افتاده است سعودیها بر پایه قدرت امروز حکومت میکنند البته ( متاسفانه ) چرا که سیاست حکومت در ایران با سیاستی که در پیش دارد وضعیت ایران را تضعیف کرده است بطوریکه هر کشوری یک تو سری میزند آگر نگاهی به کشورهای اطراف کنید همه در فکر سازندگی و پیشرفت هستند
در همین چند هفته در افغانستان چه سرمایه گذاریها انعقاد شد ولی در آنطرف ایران بزرگ در انزوای کامل و هر روز زیر تحریم و فقر و گرانی است
یکی به میخ یکی به نعل! این جماعت اگر گوشت تن هم را بخورند استخوان های هم را دور نمی ریزند عربستان قطر را محاصره کرد. ایران این محاصره را شکست و حال عربستان و قطر باهم رزمایش برگزار میکند این رزمایش فقط برای تفهیم این مطلب به ایران است که ما هنوز با هم برادریم ! عربستان داعش را تولید کرد و آنهاعراق و سوریه را نابود کردند . حال که داعش با کمک ایران شکست خورده است عربستان برای بازسازی این دو کشور اعلام امادگی میکند و مسلما آنها پول عربستان را به ایران ترجیح میدهند . آیا صلاح است که ما همه تخم مرغهایمان در سبد این دوکشور قرار دهیم . عقل حکم میکند که این کار را نکنیم .
بحمدالله در عرصه منطقه ای هیچ وقت ایران این قدر قدرتمند نبوده امروز سیاستهای منطقه ای عربستان هم در سوریه هم در عراق و یمن و هم حتی در بین کشورهای خلیج همیشه فارس شکست خورده البته به جز امارات که اونهم در حال بازنگری سیاستهای همسو با سعودی هست. دیپلماسی دلار و گاو شیرده به زودی به آخر خط ماجرا جویی می رسه و خودش دست از پا درازتر به سمت ایران میاد.
دوستان گرامی کدام گرانی ! خیلی هم وضعمان خوب است که میرویم در عرض ۳۰ دقیقه پراید ۳۵ میلیونی را پیش خرید میکنیم . این مطلب را باید در کتاب گینس بنویسند.
هر جا مقامات ایران سفر کردند پشت سرش مقامات عربستان رفتند و به وسیله پولهای نفت که ( سالهایی که ایران غافل و سر کار بود )صد برابر ایران تفاهم نامه امضا کردند تا انها از شرق گرفته تا غرب ایران را در انزوا قرار دهند
ما نمیتوانیم دورخودمون دیواربکشیم.مگه آمریکاییها ژاپن رواتم نزدن ولی اونا بازبرای منافع خودشون باهاشون رابطه دارن اما درعوض بازار خودروی امریکاروباتویوتاهاشون تسخیر کردن.سیاست یعنی این نه اینکه هرروز مرگ برامریکا گفت وگوشت کیلویی ۱۰۰هزارتومن وخودرو تجومی بشه وجیب مردم خالی تر.صدالبته که امریکاییها دلشون برای ماها نسوخته اما ماهم زرنگ نیستیم
داعش دشمن انسانیت و بشریت است و مثل یک بیماری واگیر یاید ریشه کن شود همین زنان و کودکان داعشی تروریستهای اینده هستند
چین خودش بطرف عربستان غلتید وبعید است بطرف ایران بیاید چه رسدبه میانجیگری
ولایتی خیلی برای کشورمون زحمت کشید ولی ایشون....ییک دیپلمات قهار نیست به رغم سالهای حضور در عرصه سیاست......
دکتر ولایتی با محمود فرق چندانی نداره.
فقط آهنگران !!!!!!!!!!
اساساْ برخی از سیاست های ما غلط است. شما اکر با یک کشوری دشمنی دارید می توانید مواضعش را قبول نکنید و با او مخالفت کنید و بر سر او فریاد بکشید و زیر بار زورش نروید و حتی برای دفاع از خود با انها بجنگید. اما حق ندارید به نمادهای مقدس آنها توهین کنید چون باعث می شود آنها هم به مقدسات شما توهین کنند و بهانه ای برای آنها شود که ما را خشونت طلب و غیر منطقی معرفی کنند.
اقای ولایتی چه زمانی بازنشسته و پست ها مدیریتی را تحویل می دهند. ایا زمانی برای اینکار وجود دارد
منم میخام صبح بخابم شب دکتر بشم...
آیا نمی شود سوء تفاهمات مسولین عربستان و ایران بین خودشان رفع و فتق شود ؟؟؟
بابا حج بهانه خوبی برای دیدار مسلمانان و دور کردن توطئه دشمنان اسلام از امت اسلامی است!!!
برتری مکانی را به عربستانی ها بدهید و امتیازات عمقی دیگر را از آنها بگیرید!!!!
یعنی بوسیله امریکا صدام را نابود کند
بیچاره مرحوم وزیر خارجه عربستان گیج شده من که نفهمیدم چی گفته اون با مترجم چطور فهمیده جناب دکتر چی گفته
هوش بالايى لازم نيست تا انسان بفهمد رفتن به پاكستان وهند وليعهد عربستان بمنظور رد گم كردن است هدف اصلى او رفتن به چين ونزديكى با چين وشرق وفاصله گرفتن با غرب است
40 سال دیگه می فهمیم محاصره قطر بازی بوده .با دلار 4200 تولید کردیم صادر کردیم وبه مردممان مواد غذائی با دلار 12 هزار تومانی فروختیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار