بازدید 12513
شبکه مطالعات امنیتی تحلیل کرد؛

چرا برجام برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد؟ / صبر ایران برای همیشه دوام ندارد

این عادی شدن روابط نتیجه‌ای است که دشمنان ایران در خاورمیانه بیشترین ترس را از آن دارند؛ بنابراین، اسرائیل و عربستان سعودی تلاش‌های خود را برای تشدید سقوط برجام افزایش داده اند. خروج ایالات متحده از توافق و مقابله با آن با فشار حداکثری - همانطور که ترامپ می‌گوید - هدیه‌ای به این اردوگاه و تندرو‌ها در تهران است که هر یک می‌خواهند روابط بین ایران و اروپا را تضعیف کند.
کد خبر: ۸۷۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 06 February 2019

سه سال پیش، ایران و قدرت های جهانی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به اجرا درآوردند و برنامه تسلیحات هسته ای این کشور را در ازای برداشتن تحریم ها کاهش دادند. این قرارداد همچنان به قوت خود باقی است؛ اما فقط تا الان. نشانه های رو به رشدی از خستگی و نا امیدی دولت های امضا کننده در تلاش برای جلوگیری از فروپاشی برجام، پس از خروج ایالات متحده از آن در ماه می گذشته وجود دارد.

در این شرایط، برای ذینفعان این معامله مهم است که به یاد داشته باشند، چرا این قرارداد ارزشمند است: برجام محصول بیش از یک دهه مذاکره است. غرب نگرانی داشت که برنامه هسته ای در حال گسترش ایران، خطر اصلی اشاعه هسته ای را ایجاد کند. بیشترین موضوع دردسرساز برای اروپا، این امکان بود که ایالات متحده، اسرائیل یا هر دو حمله نظامی را به کشوری با 80 میلیون تن آغاز کند. پس از تهاجمات افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003، اروپایی ها می خواستند از بی ثباتی بیشتر در همسایگی خود جلوگیری کنند.

برجام برای همه طرف ها ناقص است؛ اما پیرامون یک سازش سیاسی شکل گرفته است که به نگرانی های اصلی ایران و P5 + 1 (آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین، روسیه و آلمان) مربوط می شود.

بر پایه برآوردهای ایالات متحده، برجام دوره زمانی را که ایران برای تولید یک بمب هسته ای ـ زمان گریز ـ نیاز دارد، از دو یا سه ماه تا تقریبا یک سال افزایش داده است. در عوض، تهران از تحریم های مربوط به برنامه هسته ای سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا معاف شد؛ هرچند دوباره ایالات متحده تحریم هایی را که ابتدا تحت برجام لغو شدند، اعمال کرد، سازمان ملل و اتحادیه اروپا از انجام این کار خودداری کرده اند.

چرا برجام برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد؟ / صبر ایران برای همیشه دوام ندارد

تحت مفاد برجام، ایران 98 درصد از اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج، سطح غنی سازی اورانیوم را در 3.67 درصد محدود و دوسوم از سانتریفیوژ های نصب شده خود را حذف می کند. همچنین توافق می شود، سایت غنی سازی فردو را به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل و راکتور آب سنگین اراک را دوباره طراحی کند و بازرسان بین المللی را با دسترسی گسترده تر به تأسیسات هسته ای خود راه دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، که نظارت بر برجام را بر عهده دارد، در بیش از ده گزارش تأیید کرده که ایران همچنان به این قرارداد متعهد است. این کشور این کار را به رغم لغو مسئولیت های ایالات متحده تحت نظر رئیس جمهور دونالد ترامپ انجام داده است. ترامپ از این توافق خارج شد؛ به رغم آنکه نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده بر نتایج آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران صحه گذاشتند.

علاوه بر منافع هسته ای، برجام گشایشی سیاسی برای غرب و ایران ایجاد کرد تا به تدریج خصومت متقابل خود را در مورد مسأله هسته ای کاهش دهند و شاید بتواند در نهایت به عادی کردن رابطه خود کمک کنند.

این عادی شدن روابط، نتیجه ای است که دشمنان ایران در خاورمیانه بیشترین ترس را از آن دارند. بنابراین، اسرائیل و عربستان سعودی تلاش های خود را برای تشدید سقوط برجام افزایش داده اند. خروج ایالات متحده از توافق و مقابله با آن با فشار حداکثری ـ همان طور که ترامپ می گوید ـ هدیه ای به این اردوگاه و تندروها در تهران است که هر یک می خواهند روابط بین ایران و اروپا را تضعیف کند.

اروپا با فشار رو به افزایشی از سوی ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی مواجه است تا روابط خود را با ایران در تمامی سطوح پایین آورد و به قطار فشار حداکثری بپیوندد. نشست خاورمیانه ای ـ که به طور مشخص بر ایران تمرکز دارد ـ نشان می دهد، قرار است ایالات متحده و لهستان در ماه آینده در ورشو میزبانی کنند، بخشی از این استراتژی است تا مانعی را بین اروپا و ایران بگذارد.

تا کنون و به رغم مشکلاتی که برجام با آن روبه رو بوده، افزایش فشار ایالات متحده و فشارهای اخیر در رابطه با روابط با ایران، دولت های اروپایی و اتحادیه اروپا همچنان با تهران همکاری کرده اند. تعهد سیاسی قوی اروپا در مورد توافق هسته ای، که نباید به تعهد برای ایجاد اینستکس که برای تسهیل تجارت با ایران طراحی شده است، ختم شود، یکی از عوامل کلیدی در ادامه تعهدات این کشور در برجام است.

با توجه به شدت آخرین تحریم های ثانویه ایالات متحده، ایران احتمالا تنها در صورتی به پیروی از توافق هسته ای ادامه خواهد داد که اروپا، چین و روسیه، دلایل قابل ملاحظه ای برای این کار به ایران ارائه دهند. نشانه های رو به رشدی وجود دارد که صبر ایران برای همیشه تداوم نخواهد داشت، به خصوص با توجه به این که فروش نفت این کشور، یعنی مهمترین منبع درآمد این کشور، تقریبا 60 درصد کاهش یافته است.

در نهایت، همه امضاکنندگان برجام متوجه شده اند که این توافق، تنها زمانی عمل خواهد کرد که ایالات متحده دوباره به آن بپیوندد، یا حداقل تحریم های ثانویه خود را در مورد شرکت های خارجی که با ایران کار می کنند، لغو کند. تا آن زمان، اروپا باید تلاش های خود را برای ابقای برجام حفظ کند. چین هم به جای اینکه منتظر بماند تا بتواند از اینستکس اروپایی بهره مند شود، باید به کاهش اخیر تجارت در ایران توجه کند.

سقوط برجام باعث ایجاد خطر واقعی درگیری های نظامی در خاورمیانه خواهد شد. در واقع، شخصیت های با نفوذ در دولت ترامپ، به ویژه مشاور امنیت ملی جان بولتون، مدت ها از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران حمایت کرده اند. همان طور که تاریخ اخیر نشان می دهد، چنین مداخلاتی برای اروپا، هزینه فراوانی به همراه خواهد داشت؛ این نتیجه ای است که اروپا باید همه کارهایش را انجام دهد تا از آن اجتناب کند.

 *در مورد برجام بیشتر بخوانید

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۵
برجام برای اروپا جنبه امنیتی دارد...امید اروپا اصلاح طلبان هستند تا به هزینه ملت ایران ، این قرارداد یکطرفه را ادامه دهند...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
همینکه به نتیجه امنیتی بودن برجام رسیده ای جای بسی خوشحالی است..
صبر برجامی ها زیاد است..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
فرض کن از فردا برجام نباشه، میخواین چه کنید؟
بمب اتم می سازیم؟

تحریم ها برداشته میشه؟
کشاورزی رونق میگیره؟

صادرات رونق میگیره؟
پراید میشه 7 میلیون؟
،ارتباط مالی با دنیا برگزار میشه؟
دقیقاً به کجا خواهیم رسید؟
ناشناس
| France |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
برخی تاکل دستاورد هسته ای وموشکی رابربادندهند صبرشان همچنان ادامه خواهد داشت !!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
و روی تند روها هم خیلی زیاد و دلشان خوش است
و فکر میکنند که اگر اشتباهات وحشتناکشان در دوره احمدی نژاد و جلیلی را که مشکلات تحریم ها را برای کشور و مردم ساختند ، را به گردن بقیه بیندازند مردم هم اغفال میشوند و آنها را فراموش میکنند
اگر مقام این مملکت بودم، چنین میکردم:

1. تعیین مهلت 30 روزه به دولت آمریکا، برای پایان دادن به تحریم فراسرزمینی و خصوصا لغو تحریم نفتی ایران که عملا معیشت مردم را هدف گرفته.

2. چنانچه پس از پایان مهلت 30 روز، دولت آمریکا اقدام به رفع تحریم نفتی ایران ننماید، ایران اقدام به تحریم عبور و مرور کشتی های متعلق به امریکا از تنگه هرمز نماید، خواه نظامی باشد، خواه تجاری و تفریحی

به عبارتی ایران به جهان اعلام میکند، که حق صادرات نفتی که منبع درآمد ایرانیان است توسط دولت امریکا ظالمانه سلب شده است، و اگر آن دولت همچنان بر تحریم نفتی اصرار نماید، این حق ایران است که تحریم مشابهی برای کشتی های تجاری و نظامی امریکا در تنگه هرمز برقرار نماید. و اگر جنگی به این علت آغاز شود، مقصر دولت امریکاست.
پاسخ ها
دوست نادان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
صد درصد با این حرکت انقلابی موافقم
دشمن دانا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
آفرین راهش همینه باید بهشون یه درس حسابی داد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خواب دیدی خیر باشه
و آمریکا از خدا میخاد که ما دست به چنین اشتباهای بزنیم
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خوبه که هیچکاره هستی.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
خوب فاز بعد برادر به بهانه مسدود شدن ابراههای ازاد بین المللی توسط ایران که نقض مقررات بین المللی است،امریکا در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای مطابق بند هفتم منشور سازمان ملل ارائه می داد و همان سناریوی جنگ کویت و عراق را پیاده می کرد حتی روسیه و چین هم نمی توانستند کاری کنند چون شما امنیت بین المللی تردد آزاد در دریا ها را نقض کرده بودی برادر ظاهرا در رویاها و خیالات سیر می کنی و نه در عالم واقعیت.امریکا جلوی صادرات نفت ما را نگرفته است بلکه از قدرت مخوف اقتصادی اش برای ترساندن کشورها در باره مبادلات اقتصادی با ایران استفاده کرده است.شما که جلوی یک ابرقدرت این همه ادعا داری باید حداقل بتوانی بدون فروش نفت امورات خود را بگزرانی این که غولی مثل چین جلوی امریکا کوتاه می اید نه از سر ترس است بلکه به خاطر ان است که در استراتژی این کشور هدف افزایش قدرت اقتصادی و تامین منافع ملی از این طریق است و نه چیز دیگر
پیشنهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
این یک حرکت ملی و میهنی است، آنها جیب و معیشت مردم را هدف گرفته اند، تحریم های امریکا خلاف حقوق بین الملل و تجارت آزادانه کشورها است. پس مقابله به مثل با امریکایی که خود حقوق بین الملل را در ارتباط با ایران نقض میکند، هیچ بهانه ای حقوقی تحت عنوان مسدود شدن عبور از آبراه های بین المللی را برای امریکا فراهم نمیکند.

معاده ساده است: تحریم نفتی و تحریم فرامرزی علیه ایران را بردار، در غیر اینصورت ایران کشتی های تجاری و نظامی شما را در عبور از تنگه هرمز تحریم میکند

قضیه ساده است،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
در پاسخ به رضا ، آمریکا نمیتواند سناریوی عراق و کویت در دهه 90 میلادی را در مورد ایران پیاده کند. چون حمله صدام به کویت آشکارا یک تعرض بود. اما اقدام ایران کاملا دفاعی و واکنشی است، ما در مقابل تعدی دولت امریکا به حقوق آزاد تجارت خود اقدام متقابل میکنیم، آنها ابزار تحریم نفتی را استفاده کرده اند که خلاق حقوق بین الملل است، ما ابزار تحریم عبور کشتی های آمریکایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
ما صرفا کشتی های آمریکایی را در عبور از تنگه هرمز تحریم و مسدود میکنیم، نه همه کشورها، بنابراین این یک اقدام هوشمند است، به این معنا که کشورهای دیگر آزادانه حق عبور و مرور دارند، و یک پیغام به کشورهای دیگر، که اگر امریکا برای عبور از تنگه هرمز دست به اقدام نظامی بزند، اوست که امنیت تنگه را بر هم زده و سایر کشورها برای جلوگیری از زیان ناشی از درگیری نظامی، قطعا با امریکا همراه نخواهند شد، البته به جز چند کشور عربی منطقه که آنهم اهمیتی ندارند،
ناشناس
| Philippines |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
ممنون برادر حق با شماست لطفا ادرس شماره تماس را بنویسید تا به امید خدا برای اتخابات بعدی شما را کاندید کنیم و انشالله شما رییس جمهوری بعدی شوید و پدر امریکا را در بیاورید
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
ﻓﻴﻠﻤﻬﺎﻱ ﻫﺎﻟﻴﻮﻭﺩﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻴﻜﻨﻲ, ﻣﮕﻪ ﻧﻪ ??
ﻋﺒﻮﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﻫﺎ اﺯ اﺑﻬﺎﻱ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ اﺳﺖ و ﻧﻪ اﺯ اﺑﻬﺎﻱ اﻳﺮاﻥ. ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺭاﻩ اﻳﺮاﻥ ﺑﺴﺘﻦ اﺑﺮاﻩ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ اﻳﺮاﻥ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭﻳﺎﻳﻲ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺩﺭﮔﻴﺮﻱ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺧﻮﺩﻛﺸﻲ ﻣﺤﺾ اﺳﺖ. ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺭاه اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ ﻗﺎﻳﻘﻬﺎﻱ ﺗﻨﺪﺭﻭ ﻳﺎ ﻣﻮﺷﻜﻬﺎﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﺭﻳﺎﺳﺖ. اﻳﻨﻜﺎﺭ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﺧﻂﺮ اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ اﻳﺮاﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺯﻳﺎﺩ ﻧﮕﺮاﻥ ﻭاﻛﻨﺶ اﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﻴﻦ و ﺭﻭﺳﻴﻪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﻭاﺭﺩ ﻋﻤﻞ ﺷﺪﻩ .....
برجام از این نظر برای اروپائی ها اهمیت دارد که با حفظ آن خطرهسته ای شدن ایران ازبین میرود و آنها هم به هیچ زحمتی نمی افتند .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کدام خطر برادر دچار توهمی مگر کره شمالی و پاکستان با بمب اتمی خطری دارند که ما بدون آن داشته باشیم؟خطر برای انها چین است که کل اقتصاد دنیا را قبضه کرده باور کن انها حتی به ما فکر هم نمی کنند
کس نخارد پشت من!
خبر آمد خبری در راه است ...
برجام برجام اف ای تی اف برجام و تکرار و تکرار
حواستون پرت شد؟
به فرض هم که ایران به بمب هسته ای یا نیمه هسته ای که همان بمبهای کثیف می باشد دست پیدا کند فکر می کنید خطرش متوجه کیست آمریکا که آنطرف دنیاست یا روسیه و اروپا کمی عقل را به کار بیندازید اتفاقا آمریکا از این ناراحت است که ما به همین راحتی بمب هسته ای را کنار گذاشته ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
عزیز، قدرت ایران در جنگ غیر متقارن و فشار از طریق
امریکای جنوبی و مخصوصا کارتل های مختلف مکزیکی رو دست کم گرفتی، به این فکر کنید که چرا آمریکا در پی تغییر رویه سیاسی در ونزوئلا و کشیدن دیوار در مرز مکزیک است!!!...عزیزم داستان خیلی پیچیده تر از اینهاست، اگر ایران وارد جنگی بشه مطمئن باشید جنگ جهانی سومه که شروع شده
ناشناس
| Romania |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
کارتل مکزیکی چه ربطی به ایران داره، ونزوئلا هم فکر بقای خودش است و نه ما
فکر کنم واقعیت موضوع به این شکل هست که ما در شرایطی نیستیم که بگیم صبرمون چقدر دوام داره. فقط باید منتظر باشیم ببینیم
مگر چاره دیگه ای هم هست
باید بهشون اولتیماتوم بدین! اینطوری که شما میگین فایده نداره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اولتیماتوم،خیلی ترس آور است ،با کدام پشتوانه!؟
وای ترسیدن
صبر نکنه چیکار کنه؟
هرچه بگویم ایجاد یاس میشود و فایده ای ندارد.
نتوانستیم از فرصت برجام درست‌استفاده کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
برجام فرصت نبود کلاه بزرگی بود با کلی بزک بر سر ایران
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
یعنی تند رو های داخلی و اسرائیل و عربستان و امارات و ترامپ نگذاشتند که بتوانیم از برجام استفاده کنیم
و دردناکتر اینکه الان تندروهای وطنی از همه بیشتر طلبکار شده اند !؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
برادر مسئله فرصت برجام نیست شما باید دنیا را درست نگاه بکنی و بشناسی،وزن خودت را بسنجی و وزن دیگران را هم بسنجی بعد بر اساس آن هدف تعیین کنی که کجا هستی و می خواهی به کجا برسی شما همچین استراتژی و درایتی می بینی،ایا دنبال توسعه اقتصادی هستند؟
لرزه بر اندام اروپا نندازین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
تا مثل تو رو داریم هرگز لرزه بر اندام هیچکی نخواهد افتاد
کشورهای اروپایی سالهاست شاهد محکوم کردن ایران هستند بنابر این قرار نیست با بهم خوردن برجام چیزی از دست بدن
با سلام
لطفاً دقت کنید در سطر اول متن گزارش غلط وجود دارد " و برنامه تسلیحات هسته ای این کشور را در ازای برداشتن " ایران برنامه تسلیحات هسته ای نداشته است .
ما هر روز جنگ و برجام و گوشت و دلار و ...اه
باید با قدرت به سمت تولید سلاح هسته ای بریم و اینو از کسی هم پنهان نکنیم. با این وضع فساد و بی و بندوباری که امروزه جامعه ما گرفتارش شده شدیداً نیاز به یک جنگ همه جانبه و اساسی داریم تا دوباره روحیۀ جهاد و از خودگشتگی به جامعه تزریق بشه وگرنه زیاد طول نخواهد کشید که فرهنگ ایرانی و اسلامی به کلی ازبین بره باور کنید این موضوع خیلی جدّیه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
ﻫﻢ ﺑﺮاﺩﺭ ﺷﻬﻴﺪﻡ و ﻫﻢ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻫﻲ اﻓﺘﺨﺎﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﺒﻬﻪ ﻫﺎﻱ ﺟﻨﮓ ﺭا ﺩاﺷﺘﻢ. اﮔﺮ ﻓﻜﺮ ﻛﺮﺩﻱ ﺗﻮ ﺟﻨﮓ ﺣﺴﺎﺑﻲ ﺭاﻩ ﻣﻴﻨﺪاﺯﻱ و ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺗﻮ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺰﺭﻳﻖ ﻣﻴﻜﻨﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ اﺩﺏ ﺧﺪﻣﺘﺘﺎﻥ ﻋﺮﺽ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﻛﻮﺭ ﺧﻮاﻧﺪﻩ اﻳﺪ.
ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺭﺷﺎﺩﺗﻬﺎ, ﺷﻬﺎﺩﺗﻬﺎ و اﻳﺜﺎﺭﻣﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻗﺒﻞ ﺷﺪ الان . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻣﺎ ﺳﻨﮕﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﺭﻭ ﻓﺘﺢ ﻣﻴﻜﺮﺩﻳﻢ
ﮔﻔﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﺩاﺩاﺵ ﺟﻨﮓ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺧﺘﻲ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮﻱ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﻨﻲ!!
یعنی فقط اروپا میتونه جلو جنگ با ایران را بگیره و یا فقط اروپا متضرر سیل مهاجران ایرانی و گرانی نفت میشه؟!!!!
صبر ایران تموم بشه بمب اتم تولید میشه.
خارج شدن از برجام یعنی برگشت و شروع تحریمهای بین المللی و شورای امنیت علیه ایران
وقتی همه چیز را دادیم و متنتظر ماندیم انها کاری انجام دهند دیگر انها که به هدف خود رسیده اند نیازی به انجام کاری نمیبینند و فقط به وعده دادن ادامه میدهند.

در این شرایط تنها کاری که میکنیم همان تست موشکهاست که غربیها را دیوانه میکندو حد اقل از نظر ما قانونی هم هست.
واقعیت این است که با امضای برجام امریکا انتظار داشت در بازار ایران بتواند منافعی داشته باشد (بویژه درزمان ترامپ که نظر صرفا معامله گری واقتصادی دارد) ولی ایران به شرکتهای امریکایی چراغ سبز نشان نداد وفقط با اروپا می خواست کارکند . در نتیجه ترامپ احمق هم سعی کرد بازی را بهم بزند. اگر بعد ازبرجام ایران یکپارچه ازتجارت با تمام کشورهای دنیا وهمچنین امریکا سخن به میان می آورد واز شعاری عمل کردن ودودستگی پرهیز میکرد بدون شک برجام برای ایران نعمت بود ومیتوانست براقتصاد ایران تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.
اروپا و آمریکا زیاد به خود مغرور نشوند که با برجام دولت ایران را فریب دادند. بر طبق پیشبینیهای اقتصاددانان مستقل در آینده نزدیک بحرانهای بزرگ اقتصادی گریبانگیرشان خواهد شد. این آرامش قبل از طوفان است. کشورهایی مثل ایتالیا, اسپانیا, فرانسه و یونان باعث باز شدن مجدد زخم کهنه قرضهای هنگفت اروپا خواهند شد. آمریکا هم که بزرگترین مقروض جهان است نمی تواند تا ابد دلار بی پشتوانه چاپ کند. با وقوع این بحران بزرگ کشورهایی زیاد ضربه نمی بینند که بدهی خارجی زیادی نداشته باشند. ما باید به ظرفیتهای داخلی توجه بیشتری داشته باشیم, با فساد دولتی و رانت بنیادی مبارزه کنیم و به آزادیهای شخصی و مدنی شهروندان احترام بگذاریم. ما با داشتن این ثروتهای مادی و انسانی می توانیم از موفقترین کشورهای جهان باشیم. خودباوری نقش بسزایی در موفقیت هر ملتی بازی می کند. شرمنده که طولانی نوشتم. پاینده ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
دلت راخوش کن!
ایران بانزدیک شدن به اروپا میتونه زمان روبخره تا بعدش ببیند کی میشه رئیس جمهوربعدی آمریکا؟اما این باعث میشه که فشاراقتصادی بیشتری به اقشارمردم واردشه.ودرنهایت بااونها سرمیزمذاکره خواهندرفت
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
در حال عقب نشینی به مدیترانه دسترسی یابیم!
خوب برادر صبر نکن ببینم چه کار می خواهی بکنی؟برادر غربی ها هم احمق نیستند زور داری بنشینندشان سر جایشان
با توجه به اخبار و گزارشاتی که در خصوص برجام و ادامه آن بدون حضور ایالات متحده به گوش می‌رسد و یا منتشر می‌شود به نظر می‌رسد که حفظ برجام‌ برای ایران فقط از منظر سیاسی دارای منافعی خواهد بود. واقعیتهای میدانی یعنی آنچه بطور عملی انجام شده نشان می‌دهد بدون توافق امریکا ایران از منافع مادی که با امضای برجام منتظر بهره بردن از آنها بوده برخوردار نخواهد شد. در حقیقت ایران در صورت خروج از برجام هم به منافع پولی، اقتصادی و بازرگانی نخواهد رسید و بعلاوه منافع سیاسی حاصل از برجام که در مناسبات بین المللی (منهای امریکا و اقمارش) نمود دارد را نیز از دست خواهد داد. شاید نگرانی اروپایی‌ها از خروج ایران از برجام را بتوان در دو موضوع اصلی بیان کرد. اول اینکه اروپای واحد سالهاست که بدنبال کسب جایگاه در شأن خود در نظام بین المللی است و بهم خوردن یکی از دست آورده‌ای مهم آنها یعنی برجام موجب سرخوردگی و کم شدن اعتماد به نفس کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد که هنوز از سرشکستگی جنگ جهانی دوم‌ که فقط با حضور و ورود امریکا در جنگ توانستند جنگ را خاتمه بدهند. را بیاد دارند. کشورهای اروپایی خوب میدانند که هیجیک به تنهایی یارای اتخاذ سیاستی مستقل از امریکا را ندارند و دل در گرو اتحادی اروپایی بسته اند که بتواند هم گام با امریکا در معادلات جهانی نقش بازی کند که با فرو ریختن برجام با بد عهدی امریکا ، ضعف این اتحاد بیش از پیش نزد ملتهای اروپایی عیان خواهد شد.
دوم اینکه با مداخلات امریکا و متحدان منطقه ای خود عملا بر زندگی مردم در کشورهای اروپایی تأثیر منفی گذاشته است. اروپای متحد گرچه در بعضی موارد در غالی ائتلاف بین المللی در منطقه دخالت نظامی کرد ولی عملا تابع سیاستهای امریکا بود که از جمله سیل مهاجرین به سوی اروپا یکی از مشکلات اساسی آنها بوده و هست. اروپا ضمن در نظر گرفتن ملاحظات فوق ، درگیری و جنگ دیگری در منطقه را موجب زیان‌های مادی و معنوی بسیاری برای خود میداند. سیل مهاجرین و پناهندگان مسلمان جدید موجب تغییر در ترکیب جمعیتی این کشورها هر چند کوچک خواهد شد و آثار زیانبار آن از جمله درگیری‌های داخلی ناسیونالیستهای این کشورها با مهاجرین و پناهندگان از وسعت و شدتی برخوردار خواهد شد که بهتر است برای پیش گیری از ان هم اکنون کاری کنند.
هر کی رئیس جمهور آمریکا باشه چه ترامپ جمهوریخواه و یا دمکرات.بیشتر تحریم های امریکا بر علیه ایران را کنگره امریکا تصویب کرده و رئیس جمهور حق لغو تحریم های ثانویه و فرامرزی بدون اجازه کنگره را نداره و کنگره دست رئیس جمهور را بسته.رییس جمهور فقط می تونه تحریم ها را به حالت تعلیق در بیاره و نمی تونه کاملا تحریم ها را لعو کنه.
این مسئولین چرا برجام را بدون اینکه کنگره امریکا تاییدش کنه .امضا کردن.؟ که به این راحتی رئیس جمهور امریکا به این راحتی تحریم ها را برگردونه.
مسئولین وزارت امورخارجه چرا جوابگو نیستن؟
چطور برجام طی ۲۰ دقیقه در مجلس تصویب شد؟
اما از امریکا نخواستیم که کنگره امریکا تاییدش کنه؟
همه چیز را دست دادیم و هیچی نگرفتیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار