بازدید 10426
پیمانه اقتصادی؛

ارزش واقعی یارانه ۴۵,۵۰۰ تومانی چقدر است؟ / تصمیم اوپک برای تقویت بهای طلای سیاه/ واردات هواپیما‌ها در دوران تحریم امکان پذیر است/ چرا توتال ۵۰۰ هزار یورو جریمه شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پوتین: نقش روبل در ذخایر ارزی جهان رو به رشد است، فراخوان یک خودروساز به ‌دلیل نقص گیربکس، «اچ‌پی» و «آی‌بی‌ام» هک شدند، چرا بانک‌ها باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ربا از مردم بگیرند؟ پلاتین گران‌تر می‌شود؟ و خروج ارز از کشور برای واردات چوب ماهیگیری را در بر دارد.
کد خبر: ۸۶۲۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 22 December 2018
ارزش واقعی یارانه ۴۵,۵۰۰ تومانی چقدر است؟ / تصمیم اوپک برای تقویت بهای طلای سیاه/ واردات هواپیما‌ها در دوران تحریم امکان پذیر است/ چرا توتال ۵۰۰ هزار یورو جریمه شد؟پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پوتین: نقش روبل در ذخایر ارزی جهان رو به رشد است، فراخوان یک خودروساز به ‌دلیل نقص گیربکس، «اچ‌پی» و «آی‌بی‌ام» هک شدند، چرا بانک‌ها باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ربا از مردم بگیرند؟ پلاتین گران‌تر می‌شود؟ و خروج ارز از کشور برای واردات چوب ماهیگیری را در بر دارد.

پوتین: نقش روبل در ذخایر ارزی جهان رو به رشد است

ولادیمیر پوتین ریئس جمهور روسیه گفت: سهم روبل به عنوان ارز ذخیر در کشور‌هایی که خواهان کنار گذاشتن دلار به دلیل محدودیت‌های مالی ایالات متحده هستند، در حال تقویت شدن است.

پوتین افزود: نقش روبل به رشد خود به ویژه در پرداخت‌ها بین اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا ادامه خواهد داد. وی گفت: پرداخت‌های بین المللی روسیه و بلاروس تقریبا ۷۰ درصد به روبل است. نقش روبل به عنوان یک ارز ذخیره در پراخت‌ها رو به افزایش است. نقش روبل از آنجایی که مرتبط با هزینه‌های پرداخت دلار نیست و بیشتر قابل اعتماد است، تقویت خواهد شد.

وی در پاسخ به این که تلاش‌های روسیه برای کاهش نقش دلار آمریکا در اقتصاد خود چه بوده است، گفت: دلار نقش بزرگتری در روسیه به نسبت سایر ارز‌ها دارد؛ اما بسیاری از صادرات ملی از قبیل: نفت و گاز به دلار انجام می‌گیرد. پوتین به آمار صندوق بین المللی پول اشاره کرد و گفت: تعداد عملیات‌های جهانی به دلار آمریکا از تقریبا ۶۳ درصد به ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده؛ اما نقش دلار در روسیه ۶۹ درصد از ارز‌های مرتبط با پرداخت یا تسویه حساب است. وی گفت: حذف دلار در روسیه فقط بر روی عملیات‌ها بین سازمان‌ها تاثیر می‌گذارد و بر روی حق مردم بمنظور داشتن و تجارت دلار تاثیری نمی‌گذارد. روسیه نیازمند کاهش نوسان ارز ملی خود و توسعه زیرساخت مالی قوی‌تر است. پیش از این، قرقیزستان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا پیشنهاد داده بود که سازو کار مرزی در این اتحادیه کنار گذاشته شود و یک ارز مشترک مانند اتحادیه اروپا اتخاذ شود.

ارزش واقعی یارانه ۴۵،۵۰۰ تومانی چقدر است؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه ٩٨ توجهی به افزایش یارانه نقدی نداشته است، گفت: پیشنهادی مبنی بر افزایش یارانه نقدی مردم از سوی برخی نمایندگان با توجه به وضعیت معیشتی جامعه مطرح شده است. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در زمانی که یارانه نقدی برای اولین بار پرداخت شد ارزش پول ملی ما حداقل ٣ برابر زمان فعلی بوده است، افزود: در حال حاضر ۴۵ هزار و ۵٠٠ تومان یارانه نقدی کمتر از ١۵ هزار تومان ارزش دارد.

وی با بیان اینکه پولی که تحت عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود از جیب دولت خارج نمی‌شود، تصریح کرد: زمانی که بحث هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد دولت برای جلوگیری از اسراف منابع اقدام به اجرای این طرح کرد، اما متأسفانه مسیر اشتباه طی شده در این طرح کمکی به استفاده بهینه از حامل‌های انرژی هم نکرد.

موسوی لارگانی با تأکید بر اینکه پرداخت یارانه به ثروتمندان بیش از فقرا صورت گرفته است، گفت: فرد متمول پس از اجرای طرح هدفمندی از حامل‌های انرژی بیشترین استفاده را کرده در حالی که فرد ضعیف جامعه تنها همان ۴۵ هزار و ۵٠٠ تومان را دریافت کرده است. وی ادامه داد: اگر قانون به درستی اجرا شده بود مشکلات فعلی وجود نداشت، از اینرو اینکه دولت می‌گوید بحث پرداخت ماهانه یارانه دست و پاگیر شده صحت ندارد، زیرا این منابع از جیب مردم تامین می‌شود تا از خزانه دولت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایبِنا یادآور شد: نمایندگان با ارایه پیشنهادی خواهان افزایش یارانه کم درآمد‌ها بوده و به طور حتم با پیگیری این موضوع بهبود وضعیت معیشتی اقشار متوسط و ضعیف جامعه را دنبال می‌کنند.


فراخوان یک خودروساز به‌ دلیل نقص گیربکس

شرکت خودروسازی تویوتا فراخوانی را برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی کرولا هاچ‌بک خود در استرالیا صادر کرده است. دلیل این فراخوان وجود نقص فنی در جعبه دنده این خودرو‌ها اعلام شده است. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، این نقص فنی می‌تواند موجب افزایش احتمال ریسک سوانح رانندگی شود. تعداد خودرو‌های مشمول این فراخوان حدود ۲ هزار و ۶۴۰ دستگاه کرولا هاچ‌بک می‌شوند. این خودرو‌ها دارای پیشرانه‌های دو لیتری بنزینی هستند و بین ماه‌های آگوست تا اکتبر به دست مشتریان رسیده‌اند.

خودرو‌های مذکور از گیربکس‌های سی‌وی‌تی بهره می‌برند و براساس اعلام تویوتا نقص فنی به ‌دلیل احتمال کاهش ناگهانی توان خودرو می‌تواند منجر به افزایش ریسک سانحه رانندگی شود. این خودروساز ژاپنی از مالکان این خودرو‌ها درخواست کرده است تا آن‌ها را به نزدیک‌ترین نمایندگی تویوتا انتقال دهند. مشکل فنی کرولا‌های مذکور بدون دریافت هیچ هزینه‌ای برطرف خواهد شد. تویوتا پیشتر نیز در ماه جاری فراخوانی را برای خودرو‌های شاسی‌بلند خود نظیر تاکوما و لندکروز صادر کرده بود.


«اچ‌پی» و «آی‌بی‌ام» هک شدند

رویترز گزارش داد: به گفته پنج منبع آگاه، هکر‌های چینی که برای دولت این کشور کار می‌کرده اند، شبکه‌های شرکت‌های «هیولت پاکارد» (HP) و IBM را هک کرده اند. آن‌ها در مرحله بعد وارد رایانه‌های مشتریان شده اند. دولت آمریکا ادعا می‌کند این بخشی از حمله چین به نام Cloudhopper است که تهیه کنندگان خدمات فناوری را به منظور سرقت اسرار  مشتریان هدف گرفته است. نمایندگان شرکت‌های HP و IBM در این باره هیچ اظهارنظری نکرده اند. هرچند شرکت‌های امنیت سایبری و سازمان‌های دولتی از سال ۲۰۱۷ میلادی هشدار‌هایی درباره این حمله صادر کرده اند، اما هنوز هویت شرکت‌های فناوری که شبکه شان هک شده، آشکار نشده است. وزارت دادگستری آمریکا رسما دو هکر چینی را متهم کرد که سایت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی متعددی را هک کرده اند. این هکر‌ها برای دولت چین فعالیت می‌کرده اند. هکر‌های مذکور متهم هستند با راه‌اندازی یک کمپین جهانی هک، اسرار ۴۵ شرکت بزرگ را در کشور‌های مختلف به سرقت کرده اند و به دولت چین تحویل داده اند.

تصمیم اوپک برای تقویت بهای طلای سیاه

محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشور‌های تولید و صادر کننده نفت (اوپک) در نامه‌ای اعلام کرده است، اوپک در نظر دارد تا جدولی از جزئیات سهم کاهش تولید اعضایش و همچنین هم پیمانانش نظیر روسیه با هدف کمک به تقویت قیمت نفت منتشر کند. وی افزود به منظور تحقق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز، کشور‌های عضو باید ۳.۰۲ درصد میزان تولید خود را کاهش دهند. این رقم بیش از ۲.۵ درصد مورد بحث اولیه اوپک است، چراکه اکنون ایران، لیبی و ونزوئلا از این کاهش معاف شده اند. وی از عربستان که وعده داده تا از ماه ژانویه تولید خود را به ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، قدردانی کرد. منابع آگاه در ابتدا گفته بودند که اوپک سهم جداگانه هر کشور را منتشر نخواهد کرد. وی در نامه‌ای به اعضای اوپک نوشته است: «به منظور شفافیت بیشتر و تقویت از احساس  و اعتماد حاکم بر بازار، ضروری است که این تغییرات در میزان تولید را به صورت علنی اعمال کنیم.» «من از شما عالی جنابان‌ می‌خواهم که تعهد کشورهایتان نسبت به اجرای تصمیمات مورد توافق را اعلام کنید. این امر همچنین برای تقویت اعتماد به تصمیمات ما و حفاظت ما در برابر افراد مردد نسبت به تعهداتمان، ضرورت دارد.» وی افزود دبیرخانه اوپک در نظر دارد تا این جدول را تا پایان این هفته منتشر کند.

چرا بانک‌ها باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ربا از مردم بگیرند؟

خطیب جمعه شیراز، با انتقاد از رباکاری در بانک‌ها گفت: این مشکل باید سامان یابد، سؤال ما این است چرا بانک‌ها باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ربا از مردم بگیرند و در جیب یک عده کوچک بریزند؟ آیت‌الله دژکام در خطبه‌های نمازجمعه شیراز، اظهار داشت: ربایی که بانک‌ها می‌گیرند و چند برابر سود و جریمه نیز به آن می‌افزایند، همگی در جیب یک عده معدود حدود ۵۰۰ خانواده می‌رود و این نظام باید در تمام کشور اصلاح شود. وی خاطرنشان کرد: نظام بانکی ما در رابطه با خلق پول مشکل دارند و مراجع نیز بار‌ها در این خصوص فتوا داده‌اند و باید به سمتی برویم تا مشکلات موجود برطرف شود. /تسنیم

خروج ارز از کشور برای واردات چوب ماهیگیری؟!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی شش ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از هفت تن انواع چوب ماهیگیری از ۴ کشور جهان وارد ایران شده است. واردات ۷ هزار و ۴۶ کیلوگرم چوب‌های ماهیگری باعث خروج ۷۶ هزار و ۹۶۴ دلار یا به عبارتی ۳ میلیارد و ۷۲ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۸۶۵ ریال شده است. واردات از کشور‌های آلمان، ترکیه، چین و هنگ کنگ صورت می‌گیرد. به نقل از میزان، بنا بر آمار بیشترین واردات از کشور چین به حجم ۶ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم و به ارزش ۵۹ هزار و ۹۱۶ دلار یا به عبارتی ۲ میلیارد و ۴۱۴ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۶۲۷ ریال ثبت شده است.

واردات هواپیما‌ها در دوران تحریم امکان پذیر است؟

عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی درباره خرید هواپیما‌ها در شرایط تحریم گفت: همان‌ طور که در سال‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی توانستند هواپیما وارد و خریداری کنند؛ بنابراین در این دوره با انجام اقدامات لازم و درست می‌توان هواپیما وارد کرد، همچنین با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دولت امیدواریم با مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشویم. /باشگاه خبرنگاران جوان

پلاتین گران‌تر می‌شود؟

بانک "استاندارد چارترد" کمبود عرضه پالادیوم نسبت به تقاضا را ۷۶۵ هزار اونس در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده است و انتظار دارد پالادیوم سال ۲۰۱۹ را در قیمت ۱۱۰۰ دلار در هر اونس به پایان ببرد و میانگین قیمت آن در کل سال ۱۰۵۸ دلار باشد. بانک ABN AMRO میانگین قیمت این فلز در سال میلادی آینده را ۱۰۵۶ دلار پیش‌بینی کرده و انتظار دارد این فلز در سه ماهه اول تا رکورد ۱۱۲۵ دلار صعود کرده و سپس تا سه ماهه چهارم به ۱۰۰۰ دلار سقوط کند. شرکت ناتیکسیس میانگین قیمت پالادیوم برای کل سال ۲۰۱۹ را ۱۰۱۵ دلار پیش‌بینی کرده است، در حالی که کومرس بانک و کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کردند این فلز در نیمه اول سال تحت تاثیر ثابت ماندن یا کاهش تقاضای خودرو، به حدود ۱۰۰۰ دلار عقب‌نشینی خواهد کرد. استفاده اصلی پالادیوم در کاتالیزور‌های خودروست و بازار‌ها به فروش قوی خودرو در بازار‌های بزرگی مانند آمریکا و چین چشم دوخته‌اند. به گفته کوپر، ریسک اصلی برای قیمت پالادیوم این است که خودروسازان از پلاتین بیش‌تر استفاده کنند. معمولا پالادیوم به دلیل ارزانی قیمت برای خودرو‌های بنزینی مورد استفاده قرار گرفته، اما در چند ماه اخیر از پلاتین گران‌تر شده است. به گفته تحلیلگران، دو عامل به تقاضا برای پلاتین آسیب زده‌اند. خودرو‌های دیزلی به پلاتین نیاز دارند، اما این نوع خودروها، سهم بازارشان را از دست داده‌اند. هم‌چنین تقاضا برای جواهرات پلاتین نیز به خصوص در کشور مصرف کننده بزرگی مانند چین ضعیف شده است.

چرا توتال ۵۰۰ هزار یورو جریمه شد؟

رویترز گزارش داد: عصر جمعه، دادگاهی در فرانسه شرکت توتال فرانسه را برای پرداخت رشوه به مقامات خارجی در ارتباط با قرارداد‌های نفتی ۱۹۹۷ ایران، ۵۰۰ هزار یورو جریمه کرد. توتال متهم شده بود تحت پوشش یک قرارداد مشاوره، ۳۰ میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است تا شرایط توافق توسعه پارس جنوبی برای این شرکت تسهیل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
همون یارانه بی ارزش رو هم ما نمی گیریم
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
در عوضش ده برابر







شاید صد برابر از مردم بگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
امروز مرغ خریدم کیلویی 14.900 تومان. با یارانه 45.500 تومانی 3کیلو مرغ میشه خرید که بعدازآنکه مرغ فروش پوستها وچربیها و زوائدش را جدا کرد حدود2کیلو و 700 گرم شد. الته منهم جزءکسانی هستم که یارانه نمیگیرم..
"در ارتباط با قرارداد‌های نفتی ۱۹۹۷ ایران، ۵۰۰ هزار یورو جریمه کرد."

این رشوه به چه کسی داده شده است؟

چرا ایران اقدامی نمی کند. ما که بیشتر از دولت فرانسه متضرر شده ایم!
دکتر روحانی :
ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است
درحوزه مسائل اقتصادی زمینه‌ای فراهم خواهد شد که گرانی و تورم مهار شده و از طرفی کسب‌وکار آحاد جامعه به‌ویژه جوانان و بانوان نیز فراهم شود.
دولت تدبیر نخواهد گذاشت که ارزش پول ملی ظرف 6 ماه به یک سوم کاهش یابد.
یخ سرد یارانه در فضای گرم تورم آب می‌شود و لذا باید تورم و گرانی را مهار کرد.
در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی یارانه کالایی نیز دیده شده است.
چرا کسی سکه تمام یا نیم را ملاک قرار نمیدهد برای از بین رفتن ربا.یک سکه وام بگیرید یک سکه پس بدهید.یک سکه سپرده گذاری کنید،ماهانه دو درصد ارزش ان سود بگیرید و زمان برداشت یک سکه پس بگیرید(البته معادل ریالی ان بقیمت همانروز،نه خود سکه)بسیار ساده است اما منافع روسای بانک که وام ۴ درصدی میگیرند و برخی گردن کلفتهای اقتصادی که یکشبه پولدار میشوند و دلالهای سکه و ارز بخطر می افتد.از مبارزه با مواد مخدر کار سختتری پیش رو دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
عزیزم مثل اینکه تو گود نیستی.میخوایی سفره بخور بخوره ی عده رو حذف کنی برادر؟
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
با توجه به افزایش سه یا چهار برابری سکه
وام گیرنده بیچاره حالا باید خر بیارد تا باقالی بار کند
ارزش واقعی یارانه ۴۵,۵۰۰ تومانی چقدر است؟

جواب:
نزدیک به همان چیزی که نماینده محترم سراوان از دهان مبارک بیرون پرانید!
این بازی کثیف و خارج از عدالت یارانه ای را تمامش کنید................
شاخص کل بورس دقایقی پیش به کانال ۱۵۴ هزارواحدسقوط کرد
چرا؟
چرا بانک‌ها باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ربا از مردم بگیرند؟
یه زمان توتال رشوه می داد تا تو ایران بهش پروژه بدن الان ما باید بهش رشوه بدیم تا بیاد تو ایران پروژه انجام بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
اعلام کنید رشوه رو چه کسانی گرفتن؟!مملکت رو خورید یه لیوان ابم روش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
تیکه انداختی ولی بدون الانشم رشوه داده اومده
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
قرار نبود که یارانه تا ابد ادامه پیدا کند.این رو پایه گذاران پرداخت یارانه گفته بودند.درحال حاضر هم واقعا ان یارانه محو شد و ارزشی ندارد . منتها احساس میکنم نفس کشیدن ما هم داره قیمت پیدا میکنه و برای حکومت هزینه بر داره میشه .
ارزش واقعی یارانه 3 دلاره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار