بازدید 15686
پیمانه اقتصادی؛

آغاز مبادلات پولی ایران و چین از یازدهم آذر/ صادرات گاز ایران به عراق متوقف شد/ ترامپ غول خودروسازی آمریکا را به قطع یارانه‌ها تهدید کرد/ چرا بانک‌ها دلار را گران‌تر از بازار خریدند؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، رشد سهام آسیایی با نگاه سرمایه‌گذاران به اجلاس G. ۲۰، افزایش یک درصدی بهای طلای سیاه، میدان نفتی ۷۰ ساله در مکزیک یک میلیارد بشکه نفت دارد، تولید نفت عربستان به بالاترین میزان رسیده است، ۹۰ درصد مشکل بانکی واحد‌های تولیدی با یک قانون حل می‌شود، ریزش اوراق مسکن به زیر مرز ۵۰ هزار تومانی و خروج ارز برای واردات ۵۶۷ تن سر بطری به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۵۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 29 November 2018
آغاز مبادلات پولی ایران و چین از ۱۱ آذر/ صادرات گاز ایران به عراق متوقف شد/ ترامپ غول خودروسازی آمریکا را به قطع یارانه‌ها تهدید کرد/ چرا بانک‌ها دلار را گران‌تر از بازار خریدند؟پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، رشد سهام آسیایی با نگاه سرمایه‌گذاران به اجلاس G. ۲۰، افزایش یک درصدی بهای طلای سیاه، میدان نفتی ۷۰ ساله در مکزیک یک میلیارد بشکه نفت دارد، تولید نفت عربستان به بالاترین میزان رسیده است، ۹۰ درصد مشکل بانکی واحد‌های تولیدی با یک قانون حل می‌شود، ریزش اوراق مسکن به زیر مرز ۵۰ هزار تومانی و خروج ارز برای واردات ۵۶۷ تن سر بطری به کشور را در بر دارد.
 
عقبگرد ۳۴۲۷ واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش ۳۴۲۷ واحدی معادل ۲.۰۵ درصد به رقم ۱۶۳ هزار و ۷۷۲ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۹۹۸ واحدی معادل ۲.۰۵ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۲۶۲ واحدی معادل ۰.۹۵ درصد، عدد ۲۷ هزار و ۲۳۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۸۴ واحدی معادل ۰.۹۵ درصد به رقم ۱۹ هزار و ۱۹۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۳۸۰۰ واحد کاهش معادل ۲.۱۳ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۴ هزار و ۹۶۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۲۸۸۰ واحد کاهش معادل ۲.۳۴ درصد به رقم ۱۲۰ هزار و ۳۹۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۱۰۵ واحد کاهش معادل ۱.۵۴ درصد همراه بود و عدد ۳۲۷ هزار و ۵۰۳ واحد را به نمایش گذاشت.
 
آغاز مبادلات پولی ایران و چین از ۱۱ آذر/ صادرات گاز ایران به عراق متوقف شد/ ترامپ غول خودروسازی آمریکا را به قطع یارانه‌ها تهدید کرد/ چرا بانک‌ها دلار را گران‌تر از بازار خریدند؟

با نگاه سرمایه‌گذاران به اجلاس G۲۰؛ سهام آسیایی رشد کرد

روز چهارشنبه، در حالی که سرمایه‌گذاران به دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور چین در انتهای هفته چشم دوخته‌اند، اغلب شاخص‌های آسیایی رشد کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۳۶ درصد رشد کرد. سهام چین روز بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند؛ کامپوزیت شانگ‌های ۱.۰۵ درصد و شاخص سی‌اس‌آی۳۰۰ هم ۱.۶۵ درصد، جهش و شاخص شن‌زن ۱.۳۳ درصد رشد کرد. در هنگ‌کنگ هم شاخص هانگ‌سنگ ۱.۶۷ درصد جهش کرد. نیکی ژاپن ۱.۰۵ درصد جهش کرد، کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۲ درصد به ارزش خود افزود و سهام استرالیا ۰.۰۵ درصد افت کرد. ای‌مینی اس‌اندپی هم توانست در بازار‌های آسیایی ۰.۳۳ درصد رشد کند. همچنین در بازار ارز، شاخص دلار در برابر شش ارز برتر جهان، تقریبا ثابت بود و با ۰.۰۷ درصد رشد، به نرخ ۹۷.۴۳۸ واحد رسید. در برابر ین ژاپن هم نرخ برابری دلار ۱۱۳.۸۶ ین شد.

آغاز مبادلات پولی ایران و چین از یازدهم آذر

رئیس اتاق‌های بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه مشکل بانکی بازرگانان کشور با طرف چینی برطرف شد، اظهار داشت: از دوم دسامبر (۱۱ آذرماه) یک بانک چینی تبادلات بانکی خود را با طرف ایرانی آغاز خواهد کرد.  اسدالله عسگراولادی در گفت وگو با تسنیم با اعلام اینکه هفته آینده فروش نفت به چین آغاز خواهد شد و پول آن ظرف یک ماه آینده برگشت پیدا خواهد کرد، افزود: طرف چینی قرار است یک ماه آینده دومین بانک خود را برای تبالادت بانکی با طرف ایرانی معرفی کند.

بهای طلای سیاه یک درصد افزایش یافت
 
قیمت نفت دیروز در آستانه نشست اوپک در هفته آینده که انتظار می‌رود اعضای این سازمان بر سر نوعی کاهش تولید برای مقابله با اشباع بازار توافق کنند، بیش از یک درصد افزایش یافت. به گفته تاجران، بسته شدن بزرگ‌ترین میدان نفتی دریای شمال برای تعمیرات نیز قیمت‌ها را تقویت کرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با ۸۴ سنت (۱.۴۰ درصد) افزایش ۶۱.۰۵ دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز با ۸۳ سنت (۱.۶۱ درصد) افزایش ۵۲.۳۹ دلار معامله شد.  میدان نفتی بوزارد که حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت روز استخراج نفت دارد، به طور موقت برای تعمیرات بسته شده است. به گفته تاجران، در نتیجه این توقف فعالیت، ۳ محموله برای بارگیری در ماه دسامبر لغو شد.  سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت تریفکتا با اشاره به نقش بوزارد در قیمت نفت برنت گفت: «این تعطیلی... عرضه نفت دریای شمال را کاهش می‌دهد که می‌تواند به قیمت‌های جهانی کمک کند.» علی‌رغم افزایش‌های امروز، قیمت نفت هنوز حدود ۳۰ درصد به لحاظ ارزش از قیمت اوایل ماه اکتبر کمتر است.  اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام در ۶ دسامبر در شهر وین، مقر این سازمان برای تصمیم گیری در مورد سیاست تولید خود گرد هم می‌آیند. درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران انتظار توافق بر سر کاهش تولید را در نشست اوپک دارند، احساس حاکم بر بازار همچنان منفی است.
 
میدان نفتی ۷۰ ساله در مکزیک یک میلیارد بشکه نفت دارد

شرکت ملی نفت مکزیک اعلام کرد، مطالعات انجام شده بر روی میدان نفتی ایخاچی این کشور که در جنوب شهر وراکروز واقع است، حاکی از آن است که این میدان هنوز یک میلیارد بشکه نفت دارد. این ارزیابی حجم ذخایر نفت کنونی مکزیک را به بیش از ۲۶ میلیارد بشکه خواهد رساند. بهره‌برداری از میدان نفتی ایخاچی از سال ۱۹۴۸ در جریان است، اما تا سال ۲۰۱۷ میزان واقعی حجم ذخیره آن ارزیابی نشده بود. شرکت پترولئوس مکزیکانوس اعلام کرده است که این میدان نفتی هم اکنون  بزرگترین میدان نفتی غیردریایی که در ۲۵ سال گذشته کشف شده، محسوب می‌شود. انتظار می‌رود با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه این میدان روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز از آن استحصال شود. /ABCNEWS

صادرات گاز ایران به عراق متوقف شد

ایران صادرات گاز به عراق را متوقف کرد تا خسارت وارده به خط لوله انتقال گاز بین دو کشور را تعمیر کند. به گزارش فارس به نقل از کردستان ۲۴،  در ساعات پایانی روز سه شنبه ایران صادرات گاز به عراق را متوقف کرد تا آسیب‌دیدگی خط لوله انتقالی بین دو کشور را ترمیم کند. اخیراً زلزله‌ای ۶.۳ ریشتری منطقه مرزی بین ایران و عراق را لرزاند و به خطو لوله آسیب زد. وزارت برق عراق اعلام کرده است توقف صادرات گاز ایران به عراق ۲.۵گیگابات از تولید برق این کشور را می‌کاهد. مقامات ایرانی اعلام کردند که طی روز‌های آینده و پس از انجام تعمیرات لوله صادرات گاز به عراق مجدداً آغاز خواهد شد. عراق در تأمین برق خود به شدت به واردات گاز از ایران وابسته است. بنا به اعلام وزارت برق عراق در زلزله اخیر خط لوله انتقال گاز ایران به عراق که نیروگاه‌های بغداد و دیاله را تغذیه می‌کرد آسیب دیده است.  وزارت نفت عراق اعلام کرده است که بخشی از نیاز نیروگاه‌های بغداد و دیاله به گاز را تأمین می‌کند، اما همچنان این دو استان مهم این کشور با قطعی برق مواجه خواهند بود.

تولید نفت عربستان به بالاترین میزان رسیده است

اسپوتنیک نوشت: عربستان سعودی در سایه فشار‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت در بازار جهانی تولید نفت خود در ماه نوامبر را افزایش داد و به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رساند.  به گفته این منابع تولید نفت عربستان در ماه نوامبر به ۱۱.۱ تا ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. البته پس از اینکه ماه نوامبر تمام شد می‌توان نسبت به رقم دقیق تولید روزانه نفت عربستان اظهار نظر کرد. تولید نفت عربستان در ماه نوامبر ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که معادل نیم درصد کل عرضه نفت به بازار جهانی است. سطح تولید نفت سعودی‌ها در ماه نوامبر همچنین یک میلیون بشکه در روز نسبت به اوایل سال ۲۰۱۸ بالاتر بوده است.
 
کاهش استفاده از دلار در اتحادیه اقتصادی اوراسیا
 
معاون اول دولت روسیه، سرگی پریخودکو، می‌گوید: در نیمه اول سال ۲۰۱۸، دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (ای‌ای‌یو)، با کاهش استفاده از دلار، سهم پرداخت‌های تجاری با ارز ملی را به ۷۰ درصد افزایش داده‌اند. او قبل از دیدار با نخست‌وزیر روسیه، دیمیتری مدودف، گفت: در شش ماه اول سال جاری، استفاده از ارز‌های ملی در پرداخت‌های بین اعضای ای‌ای‌یو از ۷۰ درصد فراتر رفته است. پریخودکو اضافه کرد: می‌توان با تضمین پایداری اقتصاد کلان و بخش مالی و ایجاد بازار مالی مشترک و هماهنگ‌سازی نظارت قانونی بر بخش مالی، این رقم را افزایش داد. به گفته این مقام ارشد، بخش بزرگی از این پرداخت‌ها در تجارت با روسیه و با استفاده از روبل صورت گرفته است.

۹۰ درصد مشکل بانکی واحد‌های تولیدی با یک قانون حل می‌شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اجرای بند 'و' تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۷، موجب رفع ۹۰ درصد مشکلات بانکی واحد‌های تولیدی می‌شد، اما بانک‌ها مجاب به اجرای این قانون نشدند.  حسین سلاح ورزی روز چهارشنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه لرستان در محل اتاق بازرگانی افزود: بر اساس این قانون، بانک‌ها باید سود جریمه‌های بانکی را بر مبنای قرارداد اولیه محاسبه کنند، اما با نزدیک شدن به پایان سال جاری، واحد‌های تولیدی از جمله فعالان اقتصادی لرستان موفق به استفاده از این قانون نشدند. وی اظهار داشت: اکنون مشکل اصلی واحد‌های اقتصادی لرستان بدهی انباشته معوقات بانکی است که عدم اجرای بند 'و' تبصره ۱۶ امید فعالان اقتصادی برای بهبود شرایط را کمرنگ کرد.

ترامپ غول خودروسازی آمریکا را به قطع یارانه‌ها تهدید کرد

رئیس‌جمهور ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش قصد دارد تمام سوبسید‌های دولتی ارائه شده به جنرال‌موتورز را به علت تصمیم این خودروساز برای بستن کارخانه‌های خود در آمریکا و باز گذاشتن آن‌ها در مکزیک و چین، قطع کند. این اظهارات پس از این بیان می‌شوند که جنرال‌موتورز اعلام کرد، ۱۵ هزار نر نیروی کاری خود در آمریکای شمالی را تعدیل می‌کند و تا پایان سال ۲۰۲۰ پنج کارخانه تولیدی خود در این منطقه را تعطیل خواهد کرد. ترامپ نیز در توییتر خود نوشت: خیلی از جنرال‌موتورز و مدیر اجرایی ارشد آن، مری بارا، برای بستن کارخانه‌های میشیگان، اوهایو و مریلند، ناامید شدم. آن‌ها هیچ کدام از کارخانجات خود در مکزیک و چین را تعطیل نمی‌کنند. آمریکا جنرال‌موتورز را نجات داد و این تشکری بود که در ازای آن از ما به عمل آمد. حالا ما به قطع تمام سوبسید‌های جنرال‌موتورز، شامل سوبسید‌های مربوط به خودرو‌های الکتریکی، می‌نگریم. ترامپ همچنین گفت که او اینجاست تا از کارگران آمریکایی دفاع کند و قماری که جنرال‌موتورز روی چین و مکزیک بسته است، جواب نمی‌دهد. جنرال‌موتورز در بیانیه روز سه شنبه خود اعلام کرد که این تصمیم را به دنبال کاهش فروش خودرو گرفته است. انتظار می‌رود با این اقدام تا انتهای سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیارد دلار به جریان نقدینگی شرکت اضافه شود که ۴ میلیارد دلار آن به علت کاهش هزینه‌ها و ۱.۵ میلیارد دلار آن هم به علت کاهش مصرف نقدینگی، خواهد بود.
 
آغاز مبادلات پولی ایران و چین از ۱۱ آذر/ صادرات گاز ایران به عراق متوقف شد/ ترامپ غول خودروسازی آمریکا را به قطع یارانه‌ها تهدید کرد/ چرا بانک‌ها دلار را گران‌تر از بازار خریدند؟ 
جی‌ام تنها خودروسازی نیست که در راستای تغییر ساختار خود برای آینده، برنامه‌ریزی می‌کند. طبق گزارش ان‌بی‌سی، فورد پیش از این اعلام کرده بود که در نظر دارد هزاران تن از کارکنان خود را تعدیل کند. دومین خودروساز بزرگ آمریکا، سال گذشته، به علت کاهش فروش خودرو، برنامه تأسیس یک خط مونتاژ خودرو در مکزیک را لغو کرد.

ریزش اوراق مسکن به زیر مرز ۵۰ هزار تومانی

چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ «تسه۹۵۱۲» با ریزش ۵ درصدی ضمن واگذاری کانال ۵۰ هزار تومانی به قیمت ۴۹ هزار و ۵۷۱ تومان معامله شد. عمر نوسان این اوراق در بازه ۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی کمتر از سه هفته بود و با پایان معاملات دیروز بهای تسه‌ها به کمترین سطح خود از بهمن ۹۲ رسید. سایر سررسید‌ها نیز با کاهش عمومی قیمت‌ها در محدوده ۵۰ هزار تومانی نوسان می‌کنند. به نقل از دنیای اقتصاد، انتشار گزارش وضعیت مسکن بانک مرکزی در روز سه‌شنبه از رخوت بازار تسه‌ها کاست و به شیب نزولی این بازار شتاب بخشید. افزایش ۵/ ۹۱ درصدی قیمت مسکن و افت ۶/ ۵۳ درصدی تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر رکود تورمی بازار مسکن است. در بخشی از این گزارش اشاره شده است که ۵/ ۵۴ درصد کل معاملات پایتخت مختص به خانه‌هایی با بهایی کمتر از متوسط قیمت مسکن است.

چرا بانک‌ها دلار را گران‌تر از بازار خریدند؟

یکی از نکات جالب ارزی در بازار دیروز این بود که نرخ خرید و فروش دلار در بازار آزاد برای نخستین بار از زمان اجرای این سیاست‌ها، از نرخ خرید دلار در بانک‌ها کمتر شد؛ به عبارت دیگر امروز بانک‌ها دلار را از بازار آزاد گران‌تر خریدند. بر اساس گزارش ایسنا، نرخ خرید هر دلار آمریکا دیروز در بانک‌ها بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود که نشان می‌داد قیمت خرید دلار در بانک‌ها دیروز حدود ۳۰۰ تومان از بازار آزاد ارز بیشتر بوده است. این امر از زوایای مختلف قابل بررسی است؛ نخست اینکه ممکن است با کاهش قیمت‌ها در بازار، بانک مرکزی هنوز نرخ خرید دلار در بانک‌ها را کاهش نداده باشد و فردا این اختلاف جبران شود. از سوی دیگر اگر نرخ خرید دلار در بانک‌ها از بازار آزاد بالاتر بماند می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد، نخست اینکه سیاست بانک مرکزی بر این است که مردم دلار‌های خود را به جای فروش به بازار آزاد و صرافی‌ها به بانک‌ها بفروشند تا ذخیره اسکناسی بانک‌ها افزایش پیدا کند و دوم اینکه کاهش قیمت‌ها به صورت هیجانی و ناگهانی اتفاق نیفتد تا بانک مرکزی بتواند سیاست‌های خود را به راحتی اجرایی کند.

خروج ارز برای واردات ۵۶۷ تن سر بطری به کشور

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی شش ماهه ابتدایی سال جاری، در این مدت، بیش از ۵۶۷ تن سربطری و سرپوش از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. برای واردات این حجم سربطری و سرپوش به کشور، ۲ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۵۶۵ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۲۵ میلیارد و ۴۰۸ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۸۶۶ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که سربطری از ۲۲ کشور جهان از جمله چین، ترکیه، آلمان، انگلستان، فرانسه، کانادا و مصر وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در بین کشور‌های ذکر شده امارات متحده عربی با صادرات بیش از ۱۹۷ تن سربطری اولین و بزرگترین صادرکننده این کالا به ایران بوده که در شش ماهه ابتدایی سال جاری درآمد ۸۱۰ هزار و ۹۸۶ دلار ارزی را نصیب خود کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
چرچیل اگر زنده بود در برابر ماها تعظیم میکردش...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
بخاط اینکه در چنین حال و روزی قرار داریم
به امید روزی که در تولید سر بطری به خودکفایی برسیم و مثل امارات و مصر صادر هم بکنیم. علی برکه ا... و رحمه الله و برکاته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
تا امثال حسن روحانی هستند این کارها محاله
دولت از پایین آمدن نرخ دلار خوشحال نیست ، خودش کاسبی می کنه.!!!
ببخشید سر بطری چیه در ایران بطری را که مثل اینکه تولید میکنند انوقت سربطری را نمی توانند تولید کنند مگر چه موادی دارد ایا پلاستیکی است ویا فلزی وهنی است یا المینیومی پس اینهمه شرکت دانش بنیان که مدعی هستند را نمی توان سفارش ساخت دستگاه سربطری را داد شاید دانش خیییییییییییییییییییییییییییلی پیچیده ای دارد مثل فرستاند دستگاه به مریخ که ما عاجز هستیم یک نفر توضیح بدهد لطفا لطفا خواهشا خواهشا
آیا جوانان فرهیخته کشور قادر نیستند سر بطری مورد نیاز کشور را تا مین نمایند . البته این خیلی بعید بنظر میرسد!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
نخبه ها فقط در رشته هاي با كلاس كار مي كنند مثل انرژي اتمي ، ساخت هواپيما و موشك ، نانو تكنيك ....
ناشناس
| United States |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
تا اونجایی که من اطلاع دارم برای تولید بطری پلاستیکی کارخانه های ما باید بطری فشرده را از خارج وارد کرده و سپس آن را باد کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
سر بطری و خیلی اجناس و اقلامی که ساختشان ساده تر هم بود از خارج وارد میشد و باعث اینهمه بیکاری و وابستگی شد چون دلار را بصورت مصنوعی پایین نگه میداشتند و واردات را بصرفه میکردند
دلار وقتی در بازار آزاد ارزانتر از بانک باشد یعنی بانک هم در گرانی دلار نقش اصلی را بازی میکند
پاسخ ها
کیان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
دقیقا درست می فرمایید . دفعه قبل دلار در حال خرید و فروش تو کانال 8000 بود یهو بانک ملی گفت من 11500می خرم. ظاهراً بانکها و دولت نمی خوان دلار ارزون شه واقعا ظلم تا کجا
بدلیل تحریم مدارک ایران، شرکت حمل کننده در امارات تغییر می کند. امارت از قِبَل صادرات به ایران و سویچ مدارک سود هنگفتی به جیب میزند که همه دست اندرکاران در خصوص آن ساکت هستند تا چرخه تولید متوقف نشود.
نكته جالبى در مورد خريد دلار بانك ها نيست، دم خروس است برادر
پول مردم را جمع كنيد كه به زودى روند برعكس ميشود
این که دلار را بیشتر میخرند یعنی خودشان در بدبخت کردن ملت شریکند.
جریان سر بطری هایی که برای امور خیریه جمع می کنند و گویا به ترکیه می فرستن چیه ؟
شاید نوشته وخوانده می شود" سر بطری " ولی در اصل کالای دیگری است؟؟؟!!!
اینکه بانکها گرونتر خردیدن نشون میده که مسبب اصلی بلبشوی بازار ارز خود دولتی ها هستند و محاله بذارن که ارز به قیمت ارز پایین بیاد
تا وقتی که دوباره کمبود نقدینگی پیدا کنند و بخواهند حقوق و مزایای و یارانه بدن که اون موقع دوباره قیمتها رو بالا می کشن تا کسری بودجه شونو جبران کنن
این دست های تهی را می بینی؟

این دست سنگ ها چیده است
خانه ها ساخته
بیل ها زده
چه خوشه های برنج چیده است
این دست ها گاری ها هل داده است
نوازشها کرده
و آغوش گرم محبت بوده است.
و حالا قبر می کند!
قبر خودرا...

این دست ها تهی
حالا دراز
به روی تو
به روی رهگذر
به روی کبر،
غرور و خودبینی ها
این دست های پینه زده
خالی ست.

این دست ها خالی
با نان خود
خانه ترا
تاج ترا ساخته است
و دنیا را زیرو زبر کرده است.
به امید فردایی روشن
به امید باغستانی از صفا
کشتزاری از برنج
نان های تافتون
بوی نان سنگک
که دیریست از باغ شهر رخت بسته است
قهر است با سفره مادر بزرگ
و دبستانی از کودکان بشاش
خنده های ادامه دار

این دست های خالی
به فردا می نگرند
و آتشفشان شده اند
صبرها گدازه
و گریه
دریاچه خشکیده ارومیه
هواهم پولی شده است
و مرگ تدریجی، هدیه تولد.

این دست های خالی
گره خورده اند
ابروها همچنان

.

داکا، بنگلادش، ۱۴.۱۰.۲۰۱۸، اخبارهای ناخوشایند. شعر: رحیم لفتوی زاده
سایت ها از اعلام نرخ دلار منع شدند و با ممنوع بودن معاملات دیگر نمیتوان این نرخها را پذیرفت با فرض درست بودن این قیمتها باید گفت خوش به حال کسانی که میخواهند دلار بخرند که یک درصد از مردم هم نیستند این قیمت ها هنوز هیچ تاثیری روی زندگی بیش از 99 درصد مردم نگذاشته است
دلیل سومی هم دارد دولت دلش نمی خواد دلار ارزان بشه
متاسفانه بخش وشرکت های خصوصی همیشه قوانین تجارت را دور میزنند و به نحوی از دولت طلب ارز میکنند یکی برای دسته بیل ،دیگری برای واردکردن کش شلوار وغیر .............. آیا نمیشود دستگاه آن را وارد کشور کرد و تولید آن در کشور صورت پذیرد متاسفانه منعفت طلبان همیشه به فکر جیب خودشان میباشند نه منفعت کشور ،ضمناٌ امارات که در همه امورات ما سنگ اندازی میکندواز رژیم کودک کش سعودی حمایت میکند ، چرا مبادلات تجاریمان را با آن کشور کم نمیکنیم.
ای خدا کشوری که موشک میسازه اونم قاره پیما.از ساخت سربطری عاجز ه وباید وارد کنه .البته برای آقازاده های محترم واردات کلا خوبه جه شکر باشه جه سربطری جه باطری قلمی چه ووواز آنطرف مردم بیکار و فرسوده میشوند .وهیچکس به فکر تولید نیست .وکارخانجات را ورشکسته اعلام میکنند وبانکها و موسسات با قیمت ناچیز خریداری میکنند پرسنل .وبعد هم یا اخراجشان میکنند یا حقوقشان را پرداخت نمیکنند.
دلار نه به علت سیاست های دولت بلکه به علت فروش دلار توسط خودی ها در حال پایین آمدن است. کسانی که از داستان جام زهر سوم خبر دار هستند و مذاکراتی که می دانند عاقبتش چاره نیست باید نوشیده شود هر چند گوار نیست. تا چند هفته دیگر مردم می فهمند که دیگر خیلی دیر است و دلار در 6 تا 7 هزار تومان سقوط کرده
خاک بر سرمان شد...! یعنی ما سر بطری رو نمیتونیم داخل تولید کنیم...!!!!عجب
از مهر ماه سال 96دقیقا من ریز به ریز پیگیر بودم و دیدم که خود بانک مرکزی نمیخواسته ارز ارزون شه و ارز رو خودش گرون کرده
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی