بازدید 13852
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

رئیس جمهور با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم مخالف است/ عده‌ای بانفوذ در دستگاه‌ها به دنبال واردات گندم هستند

به تازگی شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم را بعد از گذشت دو ماه از مهلت قانونی اعلام این نرخ، اعلام کرد. نرخ در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال ۱۳۹۸ با ۱۳.۰۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۱۴۷۰ تومان اعلام شد. موضوعی که با واکنش‌های منفی کارشناسان و نمایندگان مجلس رو به رو شد.
کد خبر: ۸۵۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 25 November 2018
رئیس جمهور با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم مخالف است / عده ای بانفوذ در دستگاه ها به دنبال واردات گندم هستندبه تازگی شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم را بعد از گذشت دو ماه از مهلت قانونی اعلام این نرخ، اعلام کرد. نرخ در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال ۱۳۹۸ با ۱۳.۰۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۱۴۷۰ تومان اعلام شد. موضوعی که با واکنش‌های منفی کارشناسان و نمایندگان مجلس رو به رو شد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ بود که مطلبی با عنوان "چرا اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی گندم، برای وزیر جهاد کشاورزی هم ایجاد سئوال کرده است؟ " در سایت تابناک اقتصادی تهیه و منتشر شد که در آن به موضوع عدم اعلام نرخ خرید تصمینی گندم توسط شورای اقتصاد بعد از گذشت ۴۰ روز از مهلت قانونی برای اعلام این نرخ پرداخته و در آن مطلب ذکر شده بود که این موضوع حتی برای وزیر جهاد کشاوزی هم ایجاد سئوال کرده است.
 
در مورخه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ بود که سرانجام شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی ۲۵ قلم محصول کشاورزی را برای سال زراعی ۹۷-۹۸ بعد از گذشت حدود دو ماه از مهلت قانونی اعلام این نرخ، تصویب و ابلاغ نمود. مصاحبه‌ها نشان می‌داد که دلیل دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اختلاف دیدگاهی بود که در زمینه قیمت خرید تضمینی گندم وجود داشت.
 
جدول منتشر شده پیرامون نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، نشان می‌داد که قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری با ۱۳.۰۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته، ۱۴۷۰ تومان در نظر گرفته شده است. قیمتی که از همان زمان اعلام با واکنش‌های منفی کارشناسان و نمایندگان مجلس رو به رو شد.
 
رئیس جمهور با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم مخالف است / عده ای بانفوذ در دستگاه ها به دنبال واردات گندم هستند
 
ناظر مجلس در شورای اقتصادی: رئیس جمهور با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم مخالف است
 
محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و یکی از ناظران مجلس در شورای اقتصاد در زمینه نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شده و دلیل پایین بودن این نرخ، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: نظر دولت و البته شخص خود رئیس جمهور این است که نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش ندهند چرا که این افزایش نرخ خرید تضمینی گندم هزینه زیادی را به دولت تحمیل می‌کند. وی افزود: دولت می‌گوید من می‌توانم گندم را با قیمت پایین‌تر از این وارد کنم و این باعث می‌شود که به لحاظ بودجه‌ای صرفه جویی صورت گیرد.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این محاسبات دولت در زمینه صرفه جویی در بودجه درست نیست و دل بستن دولت به واردات گندم بجای تولید داخلی آن به دلیل به صرفه بودن واردات کار اشتباهی است چرا که دولت به واردکنندگان گندم یارانه ارزی می‌دهد و واردکنندگان گندم می‌توانند، این محصول را با دلار ۳۵۰۰ تومانی وارد کنند در صورتی که دولت همین دلاری را که به واردکننده گندم ۳۵۰۰ تومان می‌دهد، می‌توانست ببرد در بازار آزاد به قیمت مثلا ده هزار تومان بفروشد. از طرفی نمی‌توان در برخی محصولات استراتژیک مانند گندم به خارجی‌ها دل ببندیم و به آن‌ها وابسته باشیم، چون ممکن است در آینده همین محصول نیز در فهرست کالا‌های تحریمی قرار بگیرد و آن گاه امنیت غذایی مردم به خطر می‌افتد.
 
رئیس بنیاد توانمندسازی گندم: نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ۱۳۴ تومان افزایش یافته است نه ۱۷۰ تومان/عده‌ای بانفوذ در دستگاه‌ها و سیستم دولتی به دنبال واردات گندم هستند
 
علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم نیز ضمن نارضایتی از قیمت اعلام شده به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به هر حال برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم باید چارچوبی در نظر گرفته می‌شد. به عنوان مثال باید برای تعیین این قیمت، هزینه‌های یک مزرعه متعارف را از طریق مصاحبه با چند کشاورز در چند استان محاسبه می‌کردند و آن گاه یک قیمت معقول و منطقی برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته می‌شد.
 
وی پیرامون افزایش قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم نسبت به سال گذشته گفت: متاسفانه آن گونه که عنوان می‌شود قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به پارسال ۱۷۰ تومان افزایش نیافته است بلکه این افزایش ۱۳۶ تومان بوده است. دلیل این صحبت بنده نیز این است که اگر به جدول اعلامی توجه کنید، دولت امسال هر کیلو گندم را به قیمت ۱۴۷۰ تومان با نرخ افت مفید ۲ درصد و افت غیرمفید ۱ درصد خریداری می‌کند و این یعنی تقریباً ۳۴ تومان از قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم کاسته می‌شود و مبلغی که دست کشاورز را می‌گیرد ۱۴۳۶ تومان می‌باشد و نه ۱۴۷۰ تومان. این در حالی است که دولت قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته را ۱۳۰۰ تومان با ۴ درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید اعلام کرده بود. این یعنی این که دولت و عده‌ای دارند با کشاورزان و محصول استراتژیک کشور بازی می‌کنند.
 
رئیس بنیاد توانمندسازی گندم ادامه داد: عده‌ای که در دستگاه‌ها و سیستم دولتی نفوذ دارند، قدرت دارند، رسانه دارند، پول دارند به دنبال لابی کردند هستند تا کشور را به سمت واردات گندم سوق دهند.
 
ایمانی این پرسش را مطرح کرد که چگونه است که همگان از جمله نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، تمام تشکل‌های مرتبط، وزارت جهاد کشاورزی که متولی کشاورزی در کشور است می‌گویند که قیمت گندم باید حداقل نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یابد، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ چرا باید افزایش به میزان ۱۳.۰۷ درصد باشد؟ بر چه منطقی این قیمت تعیین شده است؟ آیا واقعاً این افزایش بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی است که در تبصره شش قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ ملاک افزایش قرار گرفته است؟
 
وی در پایان صحبت‌های خود قیمت منطقی خرید تضمینی گندم را بین ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز با آنالیز‌هایی که داشته است به نرخی حدود ۱۷۰۰ تومان رسیده است.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: با این نرخ قاچاق گندم افزایش خواهد یافت
 
نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن اعلام اینکه همه اعضای کمیسیون از قیمت اعلامی برای خرید تضمینی گندم ناراضی هستند گفت: با افزایش چشمگیر هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت در یک سال گذشته، می‌توان گفت: نرخ اعلامی منصفانه نیست و ما باید سالانه ۱۰ میلیون تن گندم تولید کنیم که این نرخ نمی‌تواند مشوقی برای تولید این میزان گندم در سال جاری باشد.
 
وی ادامه داد: منصفانه نبودن این نرخ باعث خواهد شد که با توجه به تفاوت زیاد قیمت گندم در ایران و کشور‌های همسایه، قاچاق گندم به کشور‌های اطراف افزایش یابد. نماینده مردم سربیشه و نهبندان افزود: موضوع نرخ خرید تضمینی گندم در جلسه روز سه شنبه هفته جاری در کمیسیون کشاورزی مطرح خواهد شد و وزیر جهاد کشاورزی و امور اقتصاد و دارایی باید در این زمینه پاسخگو باشند. کمیسیون کشاورزی به دنبال تغییر و افزایش این نرخ خواهد بود.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران: گندم باید بر اساس کیفیت و مرغوبیت قیمت گذاری شود
 
کاوه زرگران رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در این زمینه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به هر حال با توجه به افزایش نرخ تورم باید ارزش بسیاری از کالا‌ها بازنگری بشود و طبیعتاً افزایش قیمت گندم نیز از این مقوله مستثنی نمی‌باشد. وی افزود: البته در کنار افزایش قیمت خرید تضمینی گندم باید ساختار خرید نیز اصلاح شود. باید مانند همه جای دنیا گندم بر اساس کیفیت کلاس بندی شود و بر این مبنا قیمت گذاری انجام شود. هم اکنون در ایران همه گندم‌ها با یک قیمت خریداری می‌شود و این اولاً انگیزه را از کشاورزان و گندمکارانی که گندم مرغوب تولید می‌کنند می‌گیرد و حقشان به نوعی ضایع می‌گردد، ثانیاً انگیزه‌ای برای کشاورز وجود ندارد که ارتقاکیفیت بدهد. اگر دولت این کار را انجام دهد و کشاورز بداند که بابت گندم با کیفیت بالاتر مبلغ بیشتری دریافت خواهد کرد، طبیعتاً به کیفیت گندم تولیدی در کشور نیز افزوده می‌شود هر چند که در این سال‌ها رشد کیفیت گندم بسیار بالا بوده است.
 
در انتها رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران به سهم بری عادلانه در زنجیره گندم اشاره نمود و گفت: زنجیره گندم، آرد و نان زنجیره کامل است. در چند سال اخیر گندمکاران با توجه به افزایش هر چند اندک قیمت خرید تضمینی باز هم توانسته اند تا حدودی در این زنجیره ضرر آنچنانی نکنند، ولی تولیدکنندگان آرد و نان که چند سالی است با افزایش هزینه ها، افزایش قیمتی نداشته اند در این زنجیره بسیار زیان دیده اند. اگر قرار باشد در زنجیره آرد و نان و گندم فقط یک بخش را تقویت کنیم و بخش‌های دیگر سهم بری نداشته باشند طبیعتاً در اینجا ایراداتی به وجود می‌آید مانند آنچه که هم اکنون با آن درگیر هستیم.
 
در پایان باید گفت که گندم کالای بسیار استراتژیکی است و تنها کشور‌های معدودی قابلیت تولید و صادرات آن را دارند و اگر با سیاست‌های نادرست کشور را به واردات گندم وابسته نماییم قطعاً در شرایطی، چون شرایط امروز، کشورهایی، چون آمریکا ما را در زمینه گندم نیز تحریم خواهند نمود و این باعث خواهد شد که امنیت غذایی افراد جامعه به خطر بیفتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۸
دارند زنجیره بی تدبیری های خود را تکمیل می کنند
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
کدوم تدبیر







بهتر نیست بگید صد روزه؟
به نظرم باید به تصمیم دولت احترام گذاشت فقط با یک شرط کوچک :
وقتی دولت می خواهد به عده ای اجازه واردات گندم با عرض یارانه ای بدهد اجازه صادرات گندم بدون محدودیت به کشاورزان هم بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
بسیار عالی
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
خیلی دلت بخواد



پس ........... اینجا چیکاره هست؟
ظلم هر ساله دولت به گندم کاران وقتی گندم وارداتی با نرخ نزدیک به سیصد سنت انجام میشه و طبق همین نرخ های دلار قیمت هر کیلو گندم واردادتی نزدیک چهار هزار تومن میشه ایا انصاف هستش دولت به این شکل نرخ خرید گندم رو تعیین کنه؟
از اینکه دولت آقای روحانی به دنبال آن است تا بطور عادلانه همه اقشار شامل کارمندان، کارگران و کشاورزان را بدبخت کند، سپاسگزاریم، چون با این روش داریم در نابودی کشور به خودکفایی می‌رسیم و نیازی به آمریکای جهانخوار نداریم.
رئیس جمهور با نرخی که گندم را از خارج می خرد با همان قیمت یا کمی کمتر از کشاورز بخرد ولی به کشاورز هم دلار یا یورو بدهد
گندم جهانی تنی 300 دلار است با دلار 3500 تومانی رئيس جمهور میشه کیلویی 1050 تومان ولی با دلار 12000 تومانی میشه کیلویی 3600
اولا با توجه به تورم بالای متغیرهای بهای تمام شده محصولات کشاورزی ، قیمت تمام شده یک کیلو گندم بسیار بالاتر از این مبلغ مصوب است زیرا همه هزینه ها با نرخ ارز ازاد انجام می شود و کشاورز انگیزه ای برای تولید نخواهد داشت ، ثانیا گندم وارداتی با نرخ ارز ازاد محاسبه و قیمت گذاری شود تا معلوم شود نرخ واقعی گندم وارداتی چقدر است؟
همه ی هزینه ی کاشت و داشت وبرداشت 2 برابر شده دولت همش 13 درصد قیمت رو برده بالا...خوب قیمت رو نبره بالا اجازه بده...هرکی خواست بفروشه دولت ...نخواست صادرش کنه..
بوی رانت میاید
بنده از اون روزهاییکه که دولت قسطی پول گندمکاران را با مدت زمان طولانی پرداخت می کرد گفتم دولت نمی خواهد مردم کشاورزی کنند زیرا با تامین گندم از طریق تولید داخل، عملاً رانتخواران نمی توانند بهره ای ببرند
جناب اقای روحانی مگر شعار امسال حمایت از تولید داخل نبود!!!؟
بنده تعجب می کنم از اقدامات شما،
بهتر است حضرات بجای ضربه زدن به کشاورزان همان دلار های 3500 تومانی را بدهند به افراد مورد نظر خودشان و با ما کشاورزان کاری نداشته باشند
شاید دولت با واردات گندم به اظهار صرفه جویی کنه.ولی واردات باعث از بین رفتن میلیون ها شغل تو کشور و مهاجرت موج عظیم روستائیان به شهرها رو میشه که دولت چندین برابر باید دوباره هزینه کنه.مگه تو کشورهای دیگه چطور شغل ایجاد میشه؟متاسفانه دولتمردان ما فقط الان رو میبینن.از طرفی کدوم کشور با امنیت غذایی خودش بازی میکنه؟آقای رئیس جمهور تضمین میکنی گندم تحریم نشه؟؟؟ آقای رییس جمهور خواهش میکنم اگه شما تو فکر صرفه جویی هستین چرا ایران خودرو و سایپا دو تعطیل نمکنین که دیگه مجبور نشین بهشون ارز بدین؟خواهشا این چند نفری هم که شغل دارن و از طریق کاشت گندم دارن ارتزاق میکنن از بین نبریم.شما که نمیتونم برا ماها شغل ایجاد کنین.خواهش میکنم بهمون رحم کنین!!
دولت که از کشاوز حمایت نمی کند لااقل اجازه ی صادرات گندم را به کشاوز بدهد تا معلوم شود که قیمتش چقدر است واقعا خجالت آور است که قیمت گندم از سنگ ارزانتر است
دولت که از کشاوز حمایت نمی کند لااقل اجازه ی صادرات گندم را به کشاوز بدهد تا معلوم شود که قیمتش چقدر است واقعا خجالت آور است که قیمت گندم از سنگ ارزانتر است
بنده کاملا با این نظر که می گوید دولت خودش وارد کند و به کشاورزان اجازه دهد با قیمت حداقل ۲۷۰۰تومان به عراق و افغانستان صادر کنند.(نزدیک به دوبرابر قیمت دولت)
من نمیدانم بر چه مبنایی گفته میشود واردات برای دولت بصرفه است. اگر بصرفه است پس چرا نمیگذارید کشاورز گندمش را در خارج بفروشد.
مسولانی که میخواهید قیمت بنزینو جهانی کنید لطفا قیمت گندم هم جهانی بخرید.
بااحترام وبوسه بر دست گندم کاران ولی متاسفانه همیشه سیاسی کاری و مافیا وجود داشته .برادر عزیز با ارز ۳۵۰۰ که وجود خارجی ندارد گندم جهانی کلیویی حدود ۶۵۰ تومان میشود.دوستان بگویند که وقتی در سال ۹۱ ،۷ میلیون تن گندم وارد میکردیم و برای انگیزه خودکفایی چند درصد دولت نرخ تضمینی را افزایش داد.نماینده مجلس به جای سیاسی کاری صادقانه برای مردم قیمت جهانی گندم را اعلام کند و این را هم بگوید هزینه آیا کود شیمیایی ویا سوخت گندمکار با ارز ۱۰۰۰۰ تومان تامین میشود یا ارز ۴۲۰۰.چرا ما انتظارات را برایمنافع سیاسی بالا میبریم بعد وعده ها قابلیت تحقق پیدا نمیکنند و بار دیگر این گندم کار خرد است که حق تلاشش را نمیگیرد. تولید کنندگان عمده که اهرمهای فشار خودشان رادارند.
تصمیمات مقطعی کمر کشور را شکسته است
جناب روحانی لطفا با مردم رو راست باشید به خدا قسم بهترین مردم دنیا هستیم بهتر است مردم را دلسرد نکنیم پدران ما و برداران و فرزندان ما برای این مملکت خون داده اند تعصب به کشور یک امری واجب هست که متاسفانه مسئولان محترم نظام کاری کردند که مردم دلسرد شوند نمونه اش کمک مردم در زلزله کرمانشاه که مردم به دولت اعتمادی نکردند و به چهره ها پکمک هایشان را دادند لطفا درس عبرت بگیرید
تجارت بین الملل بر اساس مزیت های نسبی و مطلق صورت میگیرد. اگر در تولید گندم، مزیت نداریم پس نیازی به تولید بسیار زیاد و پرهزینه آن نیست. فقط به مقداری تولید کنیم که در مواقع تحریم و خشکسالی خارجی به مشکل بر نخوریم!!!
شاید امسال اثرش را نبینید ولی قطعا سال اینده با این هزینه ها کسی کشت دیم نخواهد کرد چون بصرفه نیست و در مرحله دوم کشت های ابیاری محصولات دیگر را جایگزین خواهند نمود که صرفه داشته باشد
این بنیاد توانمند سازی گندم و بنیادها و موسسات مشابه جز حلقه های اصلی فساد در کالای اساسی کشاورزی و از جمله گندم هستند. نرخ گندم فقط باید بر اساس کیفیت تولید باشد و دولت یک قیمت کف را تعیین کند خریدار مصرف کننده گندم باید نرخ را تعیین کند
سلام من موندم این حرف که گندم خارجی از گندم داخل ارزانتر است از کجا اومده نرخ گندم در دنیاحدودا هر تن پانصد دلار حالا شما خودباهر دلار که میخاهید حساب کنید هر کیلوچند میشود در بهترین حالت وبا دلار جهانگیری هر کیلودوهزار وصد تومان میشود دیگه دلار ازاد جای خود دارد
بعدشم دولت به کشاورز تومان میدهد ولی برای واردات باید دلار هزینه کند انهم با این شرایط کمبود ارز اینکه میگوند گندم وارداتی ارزانتر است فقط بهانه ایست برای افزایش ندادن قیمت گندم به قول قدیمیها جنگ زرگری راه انداخته اند
بعدشم سال گذشته هم گندم افزایش قیمت نداشته وبه قیمت سال 96
ازکشاورز خریداری شد یعنی باید قیمت گندم امسال رابا تورم پارسال وامسال محاسبه واعلام میکرد
اتفاقا همین امشب اخبار نرخ تورم ابان را18.5درصد اعلام کردولی من موندم چطور این نرخ رااعلام میکند در حالی که در خوشبینانه ترین حالات اکثر اجناس حداقل رشد صددرصدی قیمت را داشته اند برفرض محال اگر نرخ اعلامی درست باشد کشاورز بیچاره چکار باید بکند که محصولش حتی به اندازه نرخ تورم غیر واقعی اقایان افزایش نداشته درحالی که گندم 97 هم افزایش قیمت نداشته
من خود یک کشاورزم وکمرم زیر بار سنگین تورم کود وسم بذر وادوات کشاورزی و..... وتورم خوراک وپوشاک ....خم شده امسال تولیدگندمم را از ده هکتار به دو هکتار کاهش داده ام بگذار دولت برود گندم ارزانتر وارد کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
بفرمایید تنی ۵۰۰ دلار را از کجا پیدا کردید و دلار را چند تومان wheat world priceحساب کردی. برادر من همین الان گندم راتنی۱۷۲دلار در را به شما نشان میدهد .اطلاعات غلط به کشاورزان زحمت کش و بالا بردن انتظارات خیانت به آنهااست. با احترام شما
آقایان برای واردات گندم دلار دارند اما برای دارو و خیلی کالاهایی ضروری کمبود ارز دارند آقای روحانی سایر نهادها های که کشاورز برای تولید نیاز دارد را با ارز 3500تومانی در اختیار کشاورز قرار دهد از کود و سم و ادوات که به قیمت آزاد محاسبه میشود تازه اگر هم ارز دولتی در اختیار وارد کننده قرار میدهد اما به ارز آزاد به مصرف کننده میفروشند بیچاره تولیدکننده که هیچ حامی ندارد آقای روحانی و تصمیم گیران تا به حال یک بار بیل دست گرفته اند تا سختی کار کشاورزان رو درک کنند
گندم جهانی هر تن ۱۷۴ دلار،
آقای ارز جهانگیری ،اون پانصدی که جناب عالی میگویی دلار نیست ،سنت است.در بازار نیویورک در حال حاضر هر بوشل گندم (۳۵ کیلوگرم) حدود ۵۱۱ سنت خرید و فروش میشود.عدم آگاهی ،توهم زایی را بدنبال دارد.
ولا ما که ندیدیم ولی اونایی که دیدن میگن در آمریکا دولت گندم رو گرانتر از کشاورزها میخره. البته در نفهمی دولت آمریکا شک نیست و علت هم این است که آنها ژن مرغوب استخدام نمیکنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار