بازدید 19102

جهش ترسناک «دستفروشی» در تهران؛ برون سپاری با استخدام فروشنده!

«اگر همین مسیر را بروید، باز هستند کسانی که حقوق بگیرند؛ من البته خودم بساط پهن می‌کنم، اما جا و اجناس مال دیگری است و حقوق می‌گیرم»؛ روایتی سرراست و ساده که هرچند ممکن است به شدت تعجب کننده به نظر برسد، با نشانه هایی که پیرمرد می‌دهد، غیرقابل تردید به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۸۵۴۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳ 24 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
پدیده‌ای که تا چند سال پیش به عنوان عارضه‌ای مخرب و زیانبار برای اقتصاد کشور معرفی و طرح‌های مختلفی برای برچیدن آن ارائه و اجرا می‌شد، حالا وارد فاز جدیدی از حیات خود شده است؛ فازی خطرناک که معلوم نیست آخر و عاقبت آن چه خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، از اعتراض پر قدرت و قوت مغازه داران به دستفروشی تا بساط کردن مقابل مغازه برای بستن راه دستفروشان و منتفع شدن از عواید این اقتصاد غیررسمی؛ به رغم آنکه مغازه داران به انحای مختلف می‌کوشند با مقابله با دستفروشان، سهم سود بیشتری از بازار به دست آورند، شواهد حکایت از برتری برخی شاغلان این عرصه به مدد ابتکار‌های جدید دارد.

صحبت درباره دستفروشانی است که در بخش‌هایی از معابر شهرها، حق آب و گل دارند؛ آن‌هایی که مدت هاست در محل‌های خاصی بساط می‌کنند و آنقدر این کار را تکرار کرده‌اند که اگر روزی به هر دلیل بساط نکنند، هم کسی جرأت ندارد در محل کسب و کارشان، بساط بگسترد. نکته‌ای بسیار مهم که ممکن است رعایت نکردنش عواقب سختی به دنبال داشته باشد.

وضعیتی که پس از سال‌ها بگیر و ببند دستفروشان حاصل آمده است؛ مواجهه‌هایی دردناک که البته هنوز کامل برچیده نشده و هرازگاهی نمونه‌هایی از آن را در برخی نقاط کشورمان به روایت تصویر درمی‌آید و به دید همگان می‌رسد؛ مثل فیلم‌هایی که گاه درباره کتک خوردن دستفروشان در فلان شهر و دیار در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و موجی از واکنش‌ها می‌آفریند.

این در حالی است که اگر یکی دو دهه به عقب بازگردیم، در خاطره جمعی ایرانیان نمونه‌های فراوانی از مقابله‌های دردناک با دستفروش‌ها خواهیم یافت؛ خاطراتی از جنس یورش مأموران سدمعبر شهرداری به بساط دستفروشان کنار گذر‌ها در شهر‌های مختلف و فرار دستفروشانی که می‌کوشیدند از معرض ایشان و مصادره بساطشان دور شوند.

این تغییرات در حالی رقم خورده که در قیاس با گذشته، اکنون بساط دستفروش‌ها بسیار مفصل‌تر شده و تنوع اقلامی که در پیاده‌روها، گذرگاه‌ها و حتی اتوبوس‌های شهری و مترو به فروش می‌رسند، به قدری است که گاه بی نیاز از مراجعه به مغازه می‌شود همه چیز خرید؛ حتی چیز‌هایی که نیاز خاصی به آن‌ها نداریم و صرف دیدن آن‌ها در بساط دستفروش‌ها و ارزان بودنشان است که به خرید مجابمان می‌کند.

به این موارد، مجهز بودن بسیاری از دستفروشان به دستگاه‌های پوز سیار را هم می‌توان افزود که موجب شده رواج کارت‌های بانکی و کمبود پول نقد در کیف پول‌های مردم هم نتواند به دستفروشی لطمه بزند؛ تغییراتی که بسیاری از مغازه داران را مجاب کرده تا دستفروشی را هم به کسب و کارشان بیفزایند و پیش از آنکه گذرگاه مقابل مغازه شان به دست دیگران بیفتد، خودشان مقابل مغازه شان بساط فروش به شیوه دستفروشی دایر نمایند.

وضعیتی که موجب شده دستفروشی به مانند قبل غیرقانونی به نظر نرسد و ثبات بر گذرگاه‌ها و معابر شهری و آن‌هایی که در آنجا کسب و کار دایر کرده‌اند، حاکم شود؛ ثباتی که یکی از نتایج آن، سند زدن جای جای گذرگاه‌ها به نام دستفروشان و نتیجه دیگرش گسترده شدن بساط ایشان است؛ وضعیتی که موجب شده اتفاق جدیدی را شاهد باشیم؛ اینکه برخی دستفروشان، فروشنده استخدام می‌کنند!

رویدادی عجیب که در برخی معابر شلوغ و پرگذر تهران دیده می‌شود و موجب شگفتی است. اینکه برخی دستفروش‌ها صبح به صبح بساط کارشان را در محل‌های خاصی پهن می‌کنند و سپس فروشنده شان را بر سر کار می‌گذارند و می‌روند. فروشنده‌هایی که برخی شان اتباع کشور همسایه شرقی هستند و ترجیح می‌دهند درباره صاحب کارشان و حقوقی که از وی می‌گیرند، سکوت کنند.

درست مثل پیرمردی که در پاسخ به سوال خبرنگار ما می‌گوید: «اگر همین مسیر را بروید، باز هستند کسانی که حقوق بگیرند. من البته خودم بساط پهن می‌کنم، اما جا و اجناس مال دیگری است و حقوق می‌گیرم.» روایتی سرراست و ساده که هرچند ممکن است به شدت تعجب کننده به نظر برسد، وقتی نشانی یکی دو نفر دیگر را که در فاصله کوتاهی از وی بساط گسترده اند می‌دهد، غیرقابل تردید و رد کردن به نظر می‌رسد.

جهشی که معلوم نیست نقطه شروع آن را شاهدیم یا مدت هاست که شکل گرفته و چه بسا در برخی شهر‌های دیگر نیز ریشه دوانده باشد. وضعیتی که نشان می‌دهد برخی گمانه زنی‌ها در خصوص درآمد هنگفت برخی دستفروشان می‌تواند صحیح باشد؛ کاسب‌هایی که بسیاری شان مدعی هستند به ماموران برای بساط گستردن روزانه پول می‌دهند، اما به نظر نمی‌رسید که سودشان آنقدر باشد که کارشان را به فروشنده بسپرند و بعد از برون سپاری هم سود کنند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
من خودم کارمند هستم و یک سال است که اضافه کارمان قطع شده و حقوق را هم 50 درصد می دهند و مجبور شدم به دست فروشی پناه ببرم برای تامین مخارج سنگین زندگی که هر روز هم سخت تر می شود و کسی هم به فکر نیست.
اگر وضع معیشت مردم خوب باشد با همان یک شغل می توانند امرار معاش کنند دیگر نیازی به این کار نیست.
با سلام. فرو پاشی اقتصاد مدیریت دولتی در کشورهای (بلوک شرق – کوبا . چین . ویتنام و غیره ) نشان داد که اداره کشور با مدیریت دولتی در دراز مدت امکان پذیر نیست . لذا انها نیز در راستای اصل 44 مدیرتشان را به بخش خصوصی واگذار کردند و حاکمیت دولتشان را در قابل سهام حداکثری 40 درصدر نگه داشتند . شزط لازم و کافی اجرای اصل 44 این است که قانون کار اصلاح شود .و در کشور یک قانون کار و یک صندوق بازنشستگی و یک بیمه خدمات درمانی حاکم باشد .(اذعام مدریت خدمات کشوری در قانون کار وزرات کار ) و دولت از طیق قانون کار از کارگران حمایت کند . . مانند چین . مالزی . .روسیه و غیره .
از برکات فساد در اقتصاد و اقتصاد فاسد دولتی
کجاست اونی میخواست مشکلات کشور رو در صد روز اول دولتش حل کند؟






کجاست اون سوگندش؟که..................
آیا وقتی نایب شهردار هر روز مبلغ 80000 توان از هر دستفروش و وانتی می گیرد و قانون هم مجازاتی درخور برای این نایب و شهردار در نظر نگرفته است توقع دیگری دارید؟
آیا وقتی شهرداری برای یک مغازه در یک پس کوچه مبلغ متری 12000000 تومان بابت تجاری مغازه طلب می کند و توقع دارد همتراز مغازه دو بر یک محله تجاری به او عوارض پرداخته شود و دولت هم هیچ مفری برای فرار از بیکاری نگذاشته شما چاره ای بهتر از این برای مردم می شناسی؟؟؟ تازه همانطور که در گزاشتان هم مشهود است همین دستفروشی هم در انحصار عده ای خاص است و اتباع بیگانه هم در جهت نابود کردن ملت با آنها تشریک مساعی می کنند!!!!!!
با این وضیعت دلار و............


طولی نخواهد کشید هشتاد درصد مردم دستفروش خواهند شد.



نگو که نگفتی.
مرگ بر امریکا/ مرگ بر اسراییل/ مرگ بر ضد ولایت فقیه/ مرگ بر فتنه گر/ ای انکه مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت/ الان که خوب است روزهای خیلی بدتر در پیش رو است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
روزهای بدتری در راه ست دقیقا
در باج گرفتن ماموران شهرداری از دستفروشان مگر شک داشتید
فردا پس فردا همین تابناک به نقل از یه مقاله از یه روزنامه گمنام درجه دو چاپ سومالی تیتر میزنه و میگه : تلگرام عامل افزایش دستفروشی در ایران و تهران شناخته شد. !!!!!؟؟؟؟؟؟
با سلام.بیشتر دست اندرکاران و مسؤولین ما دچار روزمرگی .تنبلی.عدم خلاقیت.ناکارآمدی شده اند و یا واقعا از درد مردم بی خبرند و یا خود را به کری وکوری زده اند.
با سلام
شما کجای کاری ، این قضیه مال الان نیست .
من در سال 63خودم بساط میکردم و ودر کنار من بساط روسری فروشی بود که صاحبش دیگری بود ودر چند جای شهر بساط روسری داشت.البته فروشنده ایرانی بود نه افغانی.
ننویسید دستفروشی ، بنویسید "دستفروشی فروشی" شهرداری ها و خالی کردن جیب مردم از هر راه ممکن.
یک افتخار دیگر از سیستم تجربه بهتر ا جوانگرائی است که آقای روحانی براه انداخت و الان بخوبی نتیجه آنرا میبینیم.
متاسفانه در ایران هر کس مدیر و وکیل و وزیر میشود هر گندی هم بزند باید تا آخر دوره را طی کند
کلا مسئولان از سامان دادن هرکاری در ایران عاجز هستند چون حقوقی را که میگیرند ارث پدری میدانند و پست و مقام را معبری برای ثروتمند شدن نه خدمت و نوکری مردم!!

در همه کشورها برای دست فروشان برنامه هایی ترتیب داده اند و به جای مبارزه یا بی خیال شدن در باره آنها، با اختصاص اماکن خاص ارزان قیمت به صورت هفتگی یا حتی اجاره اماکن به صورت روز به روز با مبلغی پایین آنها را ساماندهی کرده اند.
با سلام . گویا دولت قبول کرد که بهتر است مدیریت بعضی از ادارت . شرکتها و سازمان و نهادها زیر مجموعه خود را را به نسل جوانان پرورش یافته مکتب حکومت اسلامی بسپارد و پیران را بازنشسته کند . ای کاش این قانون را در تمامی شرکتهایی که بنحوی در انها سهام دارد نیز اجرا می کرد . مانند شرکتهای بقول خود خصولتی
حکومت به شهرداری اجازه نمی دهد دراین شرایط بیکاری گسترده با دست فروشان برخورد بشه فکر می کنه خوب این شخص بیکاره اگر اینکاره نکنه چیکار کنه در نتیجه این فکر غلط تمام پیاده روهای شهر تهران پر از دست فروش شده حتی زیر گذرها و مترو از تمام نقاط ایران وختی هندی پاکستانی افغانستان بنگلادش پرشده هیچ کشوری چنین بلبوشی در کشورش نداره پس ان مغازه که اجاره می دهد عوارض می دهد مالیات می دهد با این فرد چه فرقی داره .غیر از ضرر صاحبان کسب پیشه مصرف کننده هم به خاطر نداشتن موقتی بودن انها در معرض کالای تقلبی وبی کیفیت است واز طرفی این کالا ها اغلب قاچاق است وبه دولت و تولیده کننده داخلی هم ضررمی زند وعوارض دیگر شامل راه بندان و گسترش خرید فروش مواد و... می توان به ان اضافه کرد در نظر بگیرید یک هندی کالای خودشون در پیاده روهای تهران بدون هیچ ظابطه ایی به فروش می رساند
اکثر این دستفرش ها کالای قاچاق و بنجل می فروشند و جالب است بدانید خود را صاحب و مالک قسمتی از پیاده رو می دانند و بعضا تا چندین میلیون تومان این قسمت را می فروشند یا اجاره می دهند
املاکی های کلاش هم با تخته کردن مغازه هاشون رونق بیشتری به دستفروشی می دهند
کم کم همه کشور میشن دستفروش ، با این مالیاتها و عوارض و هزینه های جانبی فقط ضرر میدن
وقتی حال اقتصاد و اشتغال خوب نباشه این مسئله ها عادی هست. دولت باید فکر عاجلی برای اقتصاد بکند. وگرنه با حرف درمانی مشکل حل نمی شه
با سلام
دست فروشی زائیده مالیاتهای سنگین، گرانی اجاره بهای مغازه ها، گران شدن مغازه و . . . است. از طرفی دیگر مغازه ها نیز باید دخل و خرجشان جور بیاید. به این دلیل بنا به موارد ذکر شده دست فروشی خیلی باصرفه تر (البته غیر قابل تضمین) هستند. مردم هم از جایی جنس می خرند که با دخل و خرجشان در بیاید.
در نهایت باید این امر را زائید سوء مدیریت مسئولان محترم دانست که مردم را به نان شبشان محتاج و مجتاج تر کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
کاملا درسته.
خدا به داد ما برسد با این دولت
ای بابا تابی مگه بقیه مشکل ها رو مسیولین حل کردن که مشکل جدید مطرح میکتید. مشکل بیکاری اعتیاد مسکن و ..‌.
خودمان خواستیم که این گونه زندگی کنیم .
متاسفانه عزیزان بدون اشنا بودن با دانش، علم و تجربه کشورهای دیگر ، نظر ارایه می فرمایند. در همه کشورها باید برای افراد با توان مالی، فکری، حرکتی و...، شیوه و روش کسب و کار باشد. به هر صورت افراد اگر نتوانند با کمترین هزینه کسب و کار ایجاد کنند مجبور به سختی و گرسنگی و یا خدای ناکرده دزدی می شوند. براین اساس در همه کشورها ، دست فروشی به طرق مختلف وجود دارد، تنها در کشورهای دیگر دولت برای فعالیت این افراد محل کسب و کار مناسب باتوجه به ماهیت کالا و خدمات و توان و پتانسیل این افراد در نظر می گیرند. این کار عمدتا توسط شوراهای شهر و روستا انجام می گیرد. در بین باتوجه به تئوریهای علم اقتصاد برای شکل گیری بازارهای رقابتی باید حتما حتما ورود و خروج به بازار آزاد باشد اما در ایران رویه کسب و کار طوری برنامه ریزی شده که اصلا ورود با سختی و دشواری آنهم فقط برای فعالیت های سنتی مشخص صورت می گیرد. در کل در ایران طوری سیاستگذاری شده که اصلا خلاقیتی در کسب و کار صورت نگیرد حال این کسب و کار کوچک در حد دست فروشی باشد یا خرده فروشی های بزرگ و مدرن. در نتیجه روزبروز تولید و درآمد کمتر و اشتغال نیروی کار نیز کم می شود. از همه بدتر اینکه کسب سود و درآمد ارتباطی با کار افراد ندارد و مشاهده می شود افراد تنها با اجحاف به دیگران درآمد بالایی کسب می کنند. در مقابل افراد که کار خوب انجام می دهند ، رشدی در بازار و کسب و کار ندارند. البته دست فروشی در بین شریانهای حیاتی شهرها و راههای کشور نیز نادرست است اما این مربوط به کم کاری دولت و مسئولین شهرها و از همه بدتر نا اشنا بودن به دانش و علم در بین مدیران موجب این وضع شده است.
کی قراره حقوق کارمند و کارگر افزایش پیدا کند فقط حقوق این قشر بدبخت تورم زا هست اخه با 1.5 میلیون حقوق چطوری می شه زندگی کرد چی فکر می کنید تا کی میشه تحمل کرد تورم چندین برابر شده فقط کارگر و کارمند بدبخت تورم رو بالا می برد این چه طرز فکریه اخه با 1.5 نه مثلا بشه 3 میلیون چی می شه خریددددد ............
این جهش بدبختی هست کار نیست پایه حقوق پایین مردم مجبورند با هر شرایطی کار کنند مسئولین گوششان هم بدهکار نیست فقط قشر مرفه این وسط نفع می برند و پول دارتر می شوند این گروهند که با خرید طلا سکه ارز باازار سیاه تورم رو بالا می برند نه کارمند و کارگر بیچاره با 1.5 حقوق اون هم اگر بدهند در بازارهای اهن اطراف تهران حقوق زیر 1 میلیون هم می دهند وتا ساعت 6 حتی 7 هم مجبورند کار کننند..............
تمام شهر از جنوبی ترین نقطه تا شمال شهر دست فروشی میشه دید تو مترو بازار هفت تیر تجریش هفت حوض بیدا میکنه این دولت که خود با برخوردبادست فروشی مشکل داشت درمناظره گفت کارقالیباف بد بوده خب درست کار بد خیلی هم بد اما باید نا کار آمدی خود رودر اشتغال با آزاد گذاشتن دست فروشی جبران کنیم
چرا از جهش وحشتناک ... فروشی نمی گوئید؟
تابناک گیر دادی به دستفروش؟؟؟!!!!
چرا نمیگی پزشکان متخصص با شبی ۳ میلیون پول ویزیت میرن خونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
ملتی که در ان پزشک متخصص و دستفروش رو با هم مقایسه میکنن به قهقرا رفته.
مردم ایران لیاقتی جز بدبختی ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
کاملا درست میگی شما. جالب اینکه پزشکان معترض این گفته ها هستند یا مانند ... خود را به ندیدن این شکاف عظیم طبقاتی که روز به روز در حال عمیق تر شدن است میزنن.
ما شیفتگان خدمتیم... نه تشنگان قدرت!!!!!
علی برکت الله!!! مملکت در فقر و فلاکت است
چرا نگفتی خیلی از دستفروشها لیسانس و فوق لیسانس دارن
فسادهای سازمانی و ارگانی باعث این برنامه ها شده
تعجب کننده به نظر میرسد؟!!! منظورت همون تعجب آوره؟
به نظر میرسد دولت که تنها به فکر رسیدگی به امور خود و اطرافیان است و فرصتی برای رسیی به مشکلات جامعه ندارد.
چرا مردم دستفروشی میکنند و قانونی فروشندگی نمیکنند
اگر به اتحادیه ها سر بزنید و قانون مجوز کسب گرفتن را ببینید
متوجه میشوید
سلام
منتطرم تا دولت دستفرشان تشکیل بشه این دولت کار خاصی انجام نداد فقط شعار داد؟
شما کامنت ها رو به دلخواه انتخاب و نمایه می کنید
5 ساله یه مغازه ازیه بنده خدایی اجاره کردیم چندروز پیش اومده میگه دیگه اجاره نمیدم به فکر یه جای دیگه باشید ، گفتم برای چی؟ میگه اندازه دوبرابر اجاره ای که شما دادید برای من مالیات بر اجاره نوشتن، خالی بیفته بهتره
آقا این شیفتگان خدمت که الان 40 ساله دارن خدمت می کنند کی می خواهند بازنشسته شوند ؟مگر ملاک مردم نبودند؟
مافیای دست فروشی، اجاره دادن پیاده رو ، تامین جنس ، استخدام دست فروش کارمند ، خریدن ماموران سد معبر ، علی برکه الله
سلام من خودم هر روز میبینم که مامور شهرداری چطور نظارت میکند که کسی بدون مواجب با وانت یا چرخ دستی وارد خیابانی که او باجش را میگیرد نشود اگر بشود بلایی سرش میاورد که بیچاره از کرده خودش پشیمان شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی