بازدید 6929
۱
رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری

از عملکرد صادرکنندگان راضی نیستم/ کمتر از ۷ میلیارد دلار به نیما عرضه شد/ اجازه برداشت ۵۰ میلیون تومان از تمامی کارت‌های بانکی متعلق به هر کد ملی/ ارز هرات، سلیمانیه و دبی از کجا می‌آید؟

بازار سوم در اقتصاد تاثیر گذار است که باید متشکل شود و اختیاراتی به صادر کنندگان دادیم که بخشی از ارز را به صرافی‌ها عرضه کنند وبا ید معاملات آنی شود. به گفته همتی، بانک  مرکزی بازار گردان اصلی است و کشف قیمت در بازار متشکل است و این امر پلتفرمی برای سامانه نیما می‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶ 21 November 2018
از عملکرد صادرکنندگان راضی نیستم/ کمتر از ۷ میلیارد دلار به نیما عرضه شد/ اجازه برداشت ۵۰ میلیون تومان از تمامی کارت‌های بانکی متعلق به هر کد ملی/ ارز هرات، سلیمانیه و دبی از کجا می‌آید؟بازار سوم در اقتصاد تاثیر گذار است که باید متشکل شود و اختیاراتی به صادر کنندگان دادیم که بخشی از ارز را به صرافی‌ها عرضه کنند وبا ید معاملات آنی شود. به گفته همتی، بانک  مرکزی بازار گردان اصلی است و کشف قیمت در بازار متشکل است و این امر پلتفرمی برای سامانه نیما می‌شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع بررسی سیاست‌های پولی و ارزی، با اشاره به وضعیت بازار ارز و ثبات نسبی آن، اظهار داشت: بسیاری از دشمنان کار‌هایی را برای ایجاد مشکل انجام می‌دهند، اما بانک مرکزی و دولت در ماه‌های گذشته نشان دادند که می‌توانند بر مشکلات فائق بیایند و ثبات را حاکم کنند.
 
از عملکرد صادرکنندگان راضی نیستم/ کمتر از ۷ میلیارد دلار به نیما عرضه شد/ اجازه برداشت ۵۰ میلیون تومان از تمامی کارت‌های بانکی متعلق به هر کد ملی/ ارز هرات، سلیمانیه و دبی از کجا می‌آید؟


وی با بیان اینکه، نوسانات اقتصادی مناسب نیست و هدف این است که مشکلات ایجاد شده توسط  دشمنان با تهمیدات  و تدابیر مسولان محترم و بانک مرکزی تا حدودی رفع شده است، گفت: بازار ارز در کنترل است و بانک مرکزی مسیر خود را طی می‌کند و هدفمند بازار را به سمت تعادل پیش می‌بریم و در آینده برنامه‌های عملی را پیش خواهیم گرفت.

رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: یکی از مشکلات این  است که نرخ ارز اسکناس و یا بازار سوم در کوچه و پس کوچه‌ها و توسط سفته بازان در حال شکل گیری است، اما بانک مرکزی اینقدر توان دارد که در برابر ـآن‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه، ارز و طلا ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و ما نگران هستیم که دارایی ها‌ی مردم آسیب بیند، گفت: ورود ما به ضرر واسطه‌ها و دلالان است  و باید بازار ارز متشکل شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بازار سوم در اقتصاد تاثیر گذار است که باید متشکل شود و اختیاراتی به صادر کنندگان دادیم که بخشی از ارز را به صرافی‌ها عرضه کنند وبا ید معاملات آنی شود.

به گفته وی، بانک مرکزی بازار گردان اصلی است و کشف قیمت در بازار متشکل است و این امر پلتفرمی برای سامانه نیما می‌شود.

از عملکرد صادرکنندگان راضی نیستیم/کمتر از ۷ میلیارد دلار به نیما آمد

همتی افزود: فشاری که آمریکا وارد می‌کند بسیار سنگین است، ولی دولت نشان داد که مقتدر است و پیش بینی‌های آمریکایی‌ها بر باد رفت. در مقابل فشار‌ها تدبیر است و ما نمی‌خواهیم اطلاعات خود را بیان کنیم، ولی مردم بدانند دولت و بانک مرکزی با اقتدار این مسیر را دنبال می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نگران آن هستیم که به دارایی‌های مردم آسیب برسد، افزود: با اطلاعاتی که از ذخایر ارزی دارم به سمت تعادل پایدار می‌رویم. یک امتیاز خوبی از سران قوا به تایید مقام معظم رهبری گرفتیم که سپرده ارزی بگیریم که البته در این بخش سابقه خوبی نداریم، ولی ما تضمین بانک مرکزی را در این زمینه داریم و هر کسی سپرده ارزی دارد سود ارزی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: مجوز گواهی سپرده ارزی را نیز داریم که هر زمان بخواهیم عرضه می‌کنیم که در شرایط و زمان خود عرضه می‌شود. ما از عملکرد صادرکنندگان راضی نیستیم و از اول سال تاکنون ۲۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که باید به سامانه نیما می‌آمد، ولی کمتر از ۷ میلیارد دلار آمده و مشخص نیست بقیه کجاست. صادرکننده‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، ولی بدانند ارز باید وارد کشور شود.

همتی افزود: وقتی ارز به کشور بیاید باعث رونق می‌شود و ارز منجر به درآمد و اشتغال می‌شود و جلوی خروج سرمایه گرفته می‌شود. با پتروشیمی‌ها با عملکرد خوب بالای ۵.۵ میلیارد دلار تاکنون در سامانه نیما عرضه کرده اند. صادرکنندگان خصوصی توجه کنند نرخ بازار آزاد پایدار نیست و خیلی از آن‌ها تولیدکنندگانی هستند که از امکانات با نرخ پایین استفاده می‌کنند.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: اعلام شد کسانی که زیر یک میلیون یورو صادرات دارند از ورود به نیما معاف هستند و از این طریق برای ۶ هزار نفر معافیت ایجاد شد که می‌توانند به سامانه سنا وارد شوند و آن‌هایی که از یک تا ۳ میلیون یورو صادرات دارند بالای یک میلیون یورو باید به نیما بیاید و ارقام بالاتر از آن نیز مشخص شده است.

وی گفت: دولت برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کند و برای واردات نیز ارز ۷۵۰۰ تومان اختصاص می‌یابد. صادرکنندگان از ابتدای سال هم که ارز به قیمت امروز نبود، ارز را به نیما نیاوردند. ۲۵۰ صادرکننده با ارقام بالا داریم که می‌توانیم با آن‌ها صحبت کنیم.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: همه صادرکنندگان باید ارز خود را به چرخه اقتصاد برگردانند و مصوبات شورای عالی سران باید اجرایی شود که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالناصر همتی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری اظهار داشت: تا پایان سال از محل صادرات غیر نفتی ۵ میلیارد یورو باید ارز وارد چرخه بازار شود و این موضوع تاثیر مثبت خود را بر بازار خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره صادرات ریالی به دو کشور عراق و افغانستان اظهار داشت: صادرات ریالی اساسا معنا و مفهومی ندارد. اگر ارز نمی‌گیرید، ریال از کجا می‌آید؟   ارز هرات، سلیمانیه و دبی از کجا می‌آید؟ در حقیقت این ریال است که تبدیل به ارز می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد که متاسفانه پوز‌های بانکی به شکل قاچاق به خارج از کشور برده می‌شود و با استفاده از VPN به شبکه بانکی ایران متصل می‌شود و ریال از داخل کشور برداشت می‌شود که به معنای خروج سرمایه از کشور است.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد اگر ارز و کالا به داخل کشور از محل خروج ریال نیاید، در حقیقت خروج سرمایه از کشور رخ می‌دهد که ما اجازه این کار را نخواهیم داد.

سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق

همتی با اشاره به سفر اخیر برهم صالح رئیس جمهوری عراق به ایران، افزود: در آینده نزدیک به عراق سفر خواهم کرد و با بانک مرکزی عراق مذاکره خواهم داشت.

وی، خواستار همکاری صادرکنندگان با بانک مرکزی و دولت در مدیریت ارز شد و اظهار داشت: اگر همکاری رخ ندهد، حتما خروج سرمایه از کشور رخ می‌دهد. نمی‌شود که بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشیم و بگوییم که ۲۰ میلیارد دلار آن صادرات ریالی است.

تامین ۳۱ میلیارد دلار برای واردات از ابتدای سال

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۱ میلیارد دلار ارز برای تامین واردات تامین شده است، گفت: از ابتدای سال ۱۰ میلیارد دلار برای واردات دارو و کالا‌های اساسی پرداخت کرده ایم.

همتی خاطرنشان کرد که با توجه به پیش بینی‌های گذشته بزرگترین ذخایر اسکناس را در اختیار داریم و مشکلی از این بابت نداریم.

رئیس شورای پول و اعتبار به معافیت ۸ کشور از خرید نفت ایران اشاره کرد و افزود: دو گروه از مسئولین بانک مرکزی برای قرارداد‌های نحوه فروش نفت و دریافت ارز به ۲ کشور خریدار سفر کرده اند و ظرف ۳ هفته آینده این موضوع نهایی خواهد شد.

محدودیت برای برداشت‌های بیش از ۵۰ میلیون تومان کارت‌های بانکی

وی درباره محدودیت در تراکنش‌های بانکی نیز توضیح داد: در هیچ کجای دنیا امکان ندارد که ۵۰ میلیون تومان به یکبار امکان جابه جایی داشته باشد بدون آنکه مشخص باشد برای چه موضوعی هزینه شده است. در تمام دنیا برای خرید‌های بیش از ۵ هزار دلار باید محل مصرف و خرید مشخص باشد.

همتی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به دلیل غفلت همکاران در نظام بانکی خروج سرمایه از کشور رخ داده است، ادامه داد: برخی از افراد با پوز‌های بانکی در کانادا یا ترکیه در یک روز از یک کارت بانکی میلیارد‌ها تومان برداشت کرده اند که با بخشنامه جدید تنها امکان برداشت ۵۰ میلیون تومان وجود خواهد داشت.

رئیس شورای پول و اعتبار همچنین از طرحی خبر داد که براساس آن هر کد ملی تنها اجازه برداشت ۵۰ میلیون تومان از تمامی کارت‌های بانکی خود را داشته باشد.

کاهش تورم نقطه به نقطه

همتی اظهار داشت: شرایط تورمی به مردم فشار وارد می‌کند و حل آن دغدغه اصلی دولت است که بر اساس سیاست‌های تعیین شده در حال عملیاتی شدن است. آمار‌ها نشان می‌دهد که در ۶ ماه ابتدای سال جاری تورم نقطه به نقطه صعودی بوده است، اما در ادامه در پایان شهریور ماه به ۶.۱ درصد و در مهر ماه به ۴.۶ درصد رسید که نشان می‌دهد در یک مسیر مطلوب قرار داریم.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: سیاست قطعی بانک مرکزی کنترل شتاب و کاهش تورم سیاست است و بر خلاف پیش بینی‌ها در روز اجرای تحریم‌های آمریکا ارزش پول ملی تقویت شد و ما با تدبیر و احتیاط راهبر‌های مشخص شده را اجرا می‌کنیم.

متعادل شدن حجم نقدینگی

به گزارش ایبِنا، همتی در ادامه این گفت و گوی خبری گفت:: نقدینگی الان نسبت به میانگین ۵ سال گذشته که ۲۰ درصد بوده  فرقی نکرده به طوری که در ۶ ماه سال جاری نقدینگی ۹.۱ درصد و نسبت به یکسال گذشته ۲۰ درصد رشد کرده است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سرعت آن اصلا بالا نیست چرا که به این مساله تسلط داریم و همه چیز را کنترل کرده ایم.

رییس کل بانک مرکزی درباره نوع اجرای برنامه‌های این بانک برای کنترل فشار‌ها و مقاومت‌ها در بازار پول، اظهار داشت: برخورد‌های ملایم یا شدید بر اساس سیاست‌های تعیین شده در بانک مرکزی اجرا می‌شود.

راهبرد‌های کنترلی

همتی درباره راهکار‌های کنترلی در بازار پول، تصریح کرد: در دنیا تا دهه ۷۰-۸۰ کنترل نقدینگی و تورم از طریق پایه پولی بود، اما بانک‌های مرکزی دنیا وقتی به کنترل تورم دست زدند به واسطه نیاز دارند و به همین دلیل با حجم نقدینگی سپرده قانونی – بازار باز و کنترل نرخ تنزیل دست به اقدام‌های ساختارمند می‌زنند. همچنین باید از طرق نرخ سود و بازار باز اقدامات در بازار پول صورت بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان این که باید کنترل نرخ سود بشدت در بازار پول اجرایی شود، اظهار داشت: با نظر رهبر معظم انقلاب کمیته‌ای برای کنترل نقدینگی تشکیل شده است که اصلاح نظام بانکی از مهم‌ترین اهداف این کمیته است.

همتی افزود با اجماعی که در بین سران سه قوه وجود دارد بانک مرکزی همه سیاست‌های کنترلی در بازار پول را به سمت به آرامش رسیدن این بازار هدایت می‌کند.

در ۷ ماهه اول سال جاری ۳۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی سیستم بانکی پرداخت شد

رییس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: در ۷ ماهه اول سال جاری ۳۵۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی سیستم بانکی پرداخت شد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان این تسهیلات به بخش صنعت و تولید پرداخت شده بود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۶۰ درصد این تسهیلات سرمایه در گردش و استمهال است که به تولیدکنندگان پرداخت شده و من این اطمینان را می‌دهم از این به بعد حرکت به سمت اصلاح نظام بانکی با همکاری وزارت دارایی و امور اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی، درباره اختیارات گرفته شده از سوی وی، توضیح داد: اختیارات گرفته شده در چارچوب ضوابط و قانون است، اما این اختیارات سرعت عمل را در بازار ارز و بازار پول بیشتر می‌کند وبه معنی گسترش اختیارات شخصی نیست.

رییس شورای پول و اعتبار، گفت: اگر سیاست‌های مالی خوب تنظیم شود و فشار سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی نباشد اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد و ناخودآگاه بانک مرکزی مستقل خواهد شد.

همتی درباره اصلاح نظام بانکی، توضیح داد: اولین گام در اصلاح نظام بانکی رفع ناترازی بانک‌ها است. اصلاح نظام بانکی چندین فاز دارد از جمله بدهی دولت به بانک ها، فروش اموال مازاد بانک‌ها و ... که همه این موارد باید بخش انجام شود و به یکباره حل نخواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین بحث ناترازی بانک‌ها است که منجر به اضافه  برداشت شده و باید با تدبیر اصلاح آن آغاز شود.

وی درپاسخ به اینکه درخصوص فشار بودجه دولت بر منابع بانک چه فکری کرده اید؟ گفت: براساس تدابیر صورت گرفته، وام تکلیفی و استقراض از بانک مرکزی کاهش خواهد یافت و اگر هم اکنون وجود دارد، از گذشته است. نکته مهم اکنون اضافه برداشت بانک‌ها است که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است و نوسان دارد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: دومین موضوع نرخ سود بانکی است، زیرا مردم به نرخ سود حساسیت دارند و درادبیات جدید اقتصادی آنچه که بر مردم تاثیر دارد نرخ سود است به نظر من اهداف واسط اکنون نرخ سود است.

رییس شورای پول و اعتبار درباره تعیین نرخ سود، توضیح داد: بانک مرکزی یک هدف تورمی برای اقتصاد کشور مشخص و نرخ سودی متناسب با این نرخ تعیین می‌کند، اما آنچه در عمل چه نرخی اعلام خواهد شد نیاز به زمان و اجرا دارد.

به گفته همتی همه بانک‌ها ملزم به افزایش سرمایه هستند و برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی هم در بودجه سال آینده برنامه ریزی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه لاستیک از جمله کالا‌های اساسی و شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: با وزیر صمت و واردکنندگان مذاکراتی صورت گرفته تا هرچه سریعار این مشکل نیز برطرف شود.

عبدالناصر همتی با اشاره به مبلغ وام مسکن گفت: مبلغ فعلی وام مسکن دیگر جواب نمی‌دهد  و باید در این حوزه تصمیم گیری‌های لازم انجام شود، اما هیچ قولی توسط بانک مرکزی داده نمی‌شود که عملی نشود.

وی تاکید کرد: من به عنوان رییس کل بانک مرکزی ترجیح می‌دهم تا کمتر صحب کنم و بیشتر عمل کنم؛ امیدوارم کشور به سمت رشد و توسعه و ثبات اقتصادی حرکت کند.

رییس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج و وام قرض الحسنه گفت: در حال حاضر شاهد صف ۱۵۰ هزار وام قرض الحسنه هستیم که در گذشته آمار‌ها میلیونی بود؛ با توجه به اهمیت مسئله وام‌های قرض الحسنه، برای پرداخت سریعتر این وام‌های قرض الحسنه به عنوان یک ضرورت تاکید خواهد شد.

وی ادامه داد: در حقیقت زمانی نرخ ارز بالا رفت نیاز بنگاه‌های تولیدی برای وام بالارفت و مبلغ مورد نیاز آن‌ها افزایش یافت و بانک مرکزی ضرورت می‌داند تا از بنگاه‌های تولیدی در شرایط فعلی حمایت کند تا در فعالیت آن‌ها رونق ایجاد می‌شود.

همتی تاکید کرد: در سامانه نیما قیتی فیکس نشده و مشکلی برای ورود ارز نیست؛ انصاف نیست که به نفع واردکنندگان صرفا حرکت کنیم و باید نیاز‌ها و شرایط مردم را درک کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار افزود: امیدواریم اخبار خوبی برای مردم در آینده داشته باشیم و انشاله ایران در مسیری قرار بگیرد تا سریعتر مشکلات کشور رفع شود و شرایط زندگی مردم بهبود پیدا کند.

منبع: ایبِنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با سلام
لطفا جلوی طرح ۵۰ میلیون با هر کارت را بگیرید.
طرف در گروه ساختمان باشد چه باید کند؟
یک قلم مثلا سرامیک و کاشی ساختمان یا سنگ نما میشه ۶۰ تا ۷۰ میلیون ان وقت چه کنه در بازار نقدی ؟
لطفا مجلس جلوی این طرح ناپخته را بگیرد یا سقف را بکنند ۵۰۰ میلیون و گرنه تمام مشاغل از شنبه میخوابد.
طرف با کارت بانکی در کشورهای خارجی رفته پوز کشیده ان وقت سایر مشاغل در داخل هزینه ان را بدهند؟ این کار اشتباهه .
گروه ساختمان و یا کسانی که نقدینگی بالایی در روز دارند مانند طلافروشی ها تعطیل میشوند.
الان یک سرویس طلا و ۱۰ عدد سکه اهدایی عروسی حدود ۱۰۰ میلیون میشه ان وقت سر طلا فروشی چه بگوید طرف؟؟؟؟؟؟
طرف لااقل با چند کارت بانکی داره کار میکنه ان وقت رییس بانک مرکزی با نیشخند به مجری میگوید محدود کردیم به هر کد ملی؟؟؟؟؟؟
به چه دلیل ؟؟؟؟؟؟
طرح بسیار اماتورگونه بانک مرکزی .
سقف کارتهای بانکی را باید اضافه کنند .
بازار پول را ببینید دارند چگونه اسیب میزنند به اسم مبارزه با دلار بازی در خارج کشور.
همین سیستم پوز در خارج از کشور گره گشای ایرانیان خارج از کشور بود که ان را هم دارند این گونه اسیب میزنند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی