بازدید 7757

تلاش شدید سازمان محیط زیست برای پاسخ دادن به «ذائقه دوستدار گوشت وحوش»!

به سخنان این مدیر دقت کرده و سعی کنید حدس بزنید که وی مدیر کدام سازمان است: «امروزه استفاده از گوشت وحوش، طرفدار پیدا کرده و سرمایه‌گذار می‌تواند با پرورش گونه‌های مختلف وحوش در قالب نگهداری در اسارت، به صورت صنعتی ذبح و روانه بازار کند. علاوه بر آن، این اداره کل از این سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی هم استقبال می‌کند.»
کد خبر: ۸۴۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 29 October 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد نداردچرا پرورش دام به گاو و گوسفند و چند گونه دیگر محدود باشد؟ این پرسش، شاید برای مردم عادی پیش نیاید یا پیش آمدنش به اتفاقی منجر نشود، اما ظاهرا مدتی است به شدت ذهن برخی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان را به خود مشغول کرده و برای پاسخ به آن، اتفاقاتی شوم در جریان است.

به گزارش «تابناک»؛ به رغم آنکه مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان تاکید دارند که دایر کردن قرق‌های اختصاصی و فروش پروانه شکار، همه و همه اقداماتی در راستای حفاظت از حیات وحش و تکثیر بیشتر آن‌ها هستند، یکی از مدیران استانی این سازمان، از بیان هدف غایی این اقدامات ابایی ندارد؛ حقیقتی عریان که اگر بشنویم بیانش موجب برکناری این مدیر شده، جای تعجب نخواهد داشت.

درباره اصغر مطهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی سخن می‌گوییم که چندی پیش در گفت وگو با رسانه ها، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دو قرق خصوصی، شکارگاه خصوصی و مراکز تکثیر و پرورش وحوش در این استان خبر داده بود و با برداشتن گام‌های اساسی در این خصوص، حالا در کانون توجه عموم قرار گرفته است.

تلاش شدید سازمان محیط زیست برای پاسخ دادن به «ذائقه دوست‌دار گوشت وحش»!

او در آن مصاحبه از اعلام آمادگی دو متقاضی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد قرق‌های مردمی در شهرستان اسفراین و جاجرم خبر داده و گفته بود: «بخش‌های مختلف استان مستعد اجرای قرق مردمی است و رویکرد اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، توسعه و افزایش ایجاد این قرق‌هاست. همچنین بخش خصوصی می‌تواند برای ایجاد سایت پرورش و تکثیر حیات وحش، به نیاز و ذائقه افراد به استفاده از گوشت وحوش پاسخ دهد.

امروزه استفاده از گوشت وحوش، طرفدار پیدا کرده و سرمایه‌گذار می‌تواند با پرورش گونه‌های مختلف وحوش در قالب نگهداری در اسارت، به صورت صنعتی آنها را ذبح و روانه بازار کند. ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی، یکی دیگر از زمینه‌هایی است که بخش خصوصی می‌تواند وارد عرصه سرمایه‌گذاری شود و این اداره کل از این سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کند.»

سخنانی که حکایت از برنامه ریزی بزرگ در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان برای پاسخ به سؤالی دارد که بالاتر ذکر کردیم. اینکه چرا دامپروری به چند گونه خاص محدود باشد و مثلا گوزن و آهو و کل و بز را پرورش ندهیم و از عوایدشان از جمله گوشت و پوستشان کسب درآمد نکنیم؟

پرسشی که مدیر استانی سازمان حفاظت محیط زیست کوشیده برای پاسخ به آن، «ذائقه دوستدار گوشت حیان وحش» و ضرورت توجه به این ذائقه خاص را پیش بکشد! تلاشی که البته نتیجه آن برملا شدن هدف غایی و نهایی مدیران است؛ اینکه به نام قرق اختصاصی و مراکز تکثیر و چندین و چند عنوان دیگر، شکارفروشی کنند. برنامه‌ای که برای موجه نشان دادنش، واقعیت‌های علمی در جهان نیز جعل و وارونه نمایی می‌شود!

اما آیا این برنامه ریزی‌ها در حد ایده پردازی است یا عملیاتی هم شده؟ آن گونه که خبر می‌رسد، در استان خراسان شمالی خیر، اما در برخی استان ها، پیشرفت خوبی (!) داشته تا جایی که یکی از مراکز تکثیر و پرورش وحوش در استان یزد، علاوه بر عرضه چارپایان به صورت زنده و ذبح شده، رستورانی راه‌اندازی کرده و در آن به سرو گوشت دام‌های جدید سازمان محیط زیست (بخوانید حیات وحش سابق!) مشغول است.

 
تلاش شدید سازمان محیط زیست برای پاسخ دادن به «ذائقه دوست‌دار گوشت وحش»!

اتفاقی که ظاهرا قرار است، در آینده شاهد رقم خوردن آن در تمامی استان‌های کشورمان باشیم؛ دایر کردن کسب و کاری جدید با حیات وحش کشورمان که سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها مانعی بر سر راهش نیست، که بنیانگذار و منتفع از آن به شمار می‌آید و آنقدر در دفاع از آن اصرار دارد که حاضر است دهان همه منتقدانش را بدوزد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
واقعا جای تاسف داره. افراد ناکارامد در راس همه امور هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
این که خیلی خوب و ارز آوره و اشتغال زا است
چه ایرادی داره در واقع یک مجتمع دامپروری است و ربطی به حیات وحش نداره
اگر واقعا موفق به پرورش و سپس شکار شوند چه اشکالی داره. حداقل از دست این مرغ های هورمونی خلاص میشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
موافقم
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
شما دوست عزیز یا ایرانی ها رو نمیشناسی. یا کلا بیخیال حقایق شدی. حیات وحش علاوه بر تعلق به حیواناتی مثل و گوزن و اهو محل زندگی هزاران موجود زنده است که با دستکاری بشر مخصوصا از نوع ایرانیش سریعا از بین میرود. نمونه از جنگل های شمال که به بهانه تاسیس کارخانه سیمان دارن نابودش میکنن. شماهمون اهو و گوزن رو بیار تو طویله بزرگشون کن اگه واقعا دغدغه گوشت وحوش داری
اونوقت میگن ترامپ "همه چی از دید اون یعنی پول"!!!!
من فکر می کنم یا شما از موضوع شکارگاه های خصوصی در محیط های مدیریت شده که در آن وحوش برای شکار پرورش داده می شوند تا به وحوش آزاد در طبیعت آسیب نرسد و ایجاد درآمد و اشتغال کند بی خبر هستید یا مغرض و مشکل دار هستید. منافع ایجاد شکارگاه های خصوصی بسیار است و شکل شکار در آن ها مدیریت شده بهتر است کمی بیشتر یاد بگیریدد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
در این کشور همه چیز سیاسی میشه هر چقدر هم طرح خوب باشه به اسم اصلاح طلب و اصولگرا همدیگرو میکوبن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
با نظرتون موافقم اما قضیه را مقدس یا سیاسی نکنید.
عجب مملکتی !!
چه اشکالی داره وقتی میتونند شکار پرورش دهند، تمام دنیا شکار بخشی از زندگی مردم هست،همین الان مگر صید ماهی بخش قابل توجهی از سفره ما را تامین نمیکنه؟
تاریخ بخونید تا ببینید زندگی و تداوم حیات اجداد ما مدیون شکار بوده.
آنچه محیط زیست را نابود کرده ندانم کاری مدیران و استفاده های بی رویه از حیات وحش بوده، تا قبل از ورود دولت قلمرو عشایر از جمله قشقایی و بختیاری پر از شکار بود و مردم نیز از این نعمت خدادای بهره می بردند ولی اصول حیات وحش را همیشه رعایت می کردند. چه شد که از روزی که حیات وحش به دست دولتی ها افتاد به یکباره همه چی نابود شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
موافقم
چوبه تاراج به این زبون بسته ها دارن میزنن،
فعلا شکار می کنیم و کباب تا به امید خدا چند سال دیگه که ذائقه اشنا شد تولید کنیم !!!!!
می توان همانند گاو و گوسفند؛ آهو، گوزن و... را نیز تکثیر و پرورش داد. چرا نباید از این پتانسیل یعنی منابع طبیعی عالی و ذائقه مردم تولید ثروت نکرد.سیاست بسیار درست و منطقی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
موافقم
نمیشه سازمان محیط زیست رو تعطیل کنن؟؟؟؟؟!!! خیلی مثلا کلانتری کار کرده؟؟؟!!! جز نابودی و ویرانی کار دیگه ای انجام نداده..... باید تحت پیگیرد قانونی قرار بگیره...
موضوعی نیست که با احساسات بشه در باره آن نظر داد.
بخش خصوصی و کشوری پهناور که می تواند طبیعتش برای پرورش وحوش مساعد نیز گردد
چرا که نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
. موافقم. از مخالفت تابناک تعجب می کنم
در صورت پرورش و تکثیر و رفع نگرانی از انقراض نسل چه اشکالی داره؟
یه شما شکارگاه خصوصی هم بزنی حق نداری به حیوانات ظلم کنی(سلاخی) ..... محیطبان های سازمان باید اونجا مستقر بشن .....حقوقشون را هم به حساب دولت واریز می کنی و دولت خودش بهشون حقوق میده (به مردم ایران پاسخگو هستن نه آقای شکارچی)...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
از شما چه پنهون این کباب و قورمه سبزی و فسنجونی که ما می خوریم به خاطر قتل حیوانات مظلوم تو اماکنی به نام کشتارگاهه.بیایید این قتل های گسترده رو که تعدادش در هر سال میلیاردها دفعه اتفاق می افتد رو هم محکوم کنیم.
همه ماسوی الله راخداوند برابشرخلق کرده

چه اشکالی داره تولید انبوه صورت بگیره ومردم استفاده کنند

بهتر سریع جبهه نگیریم

اشکالات طرح رو برطرف کنیم

قانون خوب مدون کنیم که موجب سواستفاده برخی نشود
در صورت پرورش و تکثیر و رفع نگرانی از انقراض نسل ، اشکالی نداره. مگه مردم کشور ما هر روز چندین تن گوشت گاو و گوسفند و مرغ و ماهی نمی خورند ؟
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
مردم شاید پولشون نرسه برا خرید گوشت. ولی مسئولین راحت صادرش میکنن
اگر مدیریت قوی و صحیحی فابل اِعمال باشد که مخفیانه از طبیعتِ وحش شکار نکنند و به به عنوان پرورشیِ خودشان عرضه کنند ، بسیار هم کار خوبی است . مثل اینکه الان گیاهان مرتعی یا داروییِ قرق شده را در مزارعِ خاص پرورش می دهند
دوستان شکارچی ظاهرا اینجا حضور فعالی دارند تا باقیمانده نسل وحوش این سرزمین را به سرنوشت بقیه جانداران منقرض شده و در حال فنا دچار کنند
به آمار رشد گیاه خواری در اروپا نگاه کنید و توجیهی که دوستان برای خوردن گوشت آهو دارن مقایسه کنید تا بفهمیم جهان سوم یعنی چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
بزار اول جهان اول بشیم یه صدسالی مثل اونا گوشت انواع وحوش رو بخوریم بعدش شخصا قول میدم دستجمعی گیاهخوار بشیم
متاسفانه در این چند سال اخیر؛ سازمان حفاظت محیط زیست، همه کارشناسان دلسوز و متخصص را به سبب اینکه با منافع و اندیشه سرمایه داری همسو نبوده اند و خریدنی هم نبودند به نوعی از سازمان بیرون کرده و اکنون سازمان به اصطلاح حفاظت محیط زیست در حقیقت شده جولانگاه دشمنان محیط زیست و با زورگویی و لج بازی هر چه تمتم تر، شتابان در حال انجام پروژه های شوم خود می باشند و آخرین ضربه ها را بر تن نحیف زیست بوم و اکوسیستم ایران وارد می آورند.
هر دم از این باغ بری می رسد.
درایران هرجا مجوزی درهر امری داده میشودحتی اکر ظاهرش هم حق باشد در آن اراده باطل وجود دارد دنبال سوء استفاده کردن هستند.
چرا دولت جلوی فروش پروانه شکار توسط سازمان محیط زیست را نمیگیره
اتفاقا اشتغالزایی داره و ایده خوبی است. به شرطی که جمعیت وحوش کم نشه.
حتی من حاضرم برای دیدنشون پول بدم.
سلام، با قزق یا شکارگاه های خصوصی به شدت مخالفم و دلیل عمده آن رانت خواری است که در این طرح به لحاظ واگذاری اراضی ملی صورت میگیرد، ولی اگر مثل کبک و بلدرچین در محیط بسته پرورش داده شوند مشکلی ندارد ولی عملا در این مسیر سرمایه گذاری نمیشود چون رانتی گیر کسی نمی آید .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل