بازدید 17537
دعوای سهم‌خواهی یا تعطیلات مجلس، دلیل تعویق در ترمیم کابینه بود؟

اختلاف‌نظر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان کابینه درباره تغییرات جدید دولت!/ روحانی برای انجام شش تغییر به جمع‌بندی رسید

هرچند در ارتباط با وزارتخانه های علوم و دادگستری، چنین کش مکشی در دولت شکل نگرفته و رئیس جمهور تقریبا به جمع بندی نهایی برای انجام تغییرات در این دو وزارتخانه به عنوان مرحله دوم ترمیم کابینه رسیده است، می توان گفت، در خصوص چهار تغییر اول، برخی گزینه ها نهایی نشده و دولت همچنان در حال رایزنی برای نهایی کردن وزیران پیشنهادی خود است تا در موعد بازگشایی مجلس، نسبت به معرفی این افراد اقدام کند!
کد خبر: ۸۴۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 17 October 2018

حدود دو هفته از آخرین زمانی که گفته شد، قرار است دولت دوازدهم تغییرات زیادی را در بدنه کابینه انجام بدهد، می گذرد. قرار بر این بود که دولت روحانی در دو مرحله نسبت به ترمیم کابینه اقدام کند. در مرحله نخست مقرر شده بود، چهار وزیر برای وزارتخانه های کار، راه، صمت و اقتصاد معرفی شوند و در مرحله دوم برخی وزارتخانه های غیر اقتصادی نظیر علوم، دادگستری و ... دستخوش تغییر و معرفی افراد جدید شود.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر اخباری که در ارتباط با انجام تغییرات در وزارتخانه های «علوم، تحقیقات و فناوری»، «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت» «دادگستری» منتشر شد، قرار بود دولت با احتساب معرفی وزیران پیشنهادی اش برای وزارتخانه «تعاون کار و رفاه اجتماعی» و «امور اقتصاد و دارایی»، شش تغییر در کابینه صورت دهد که البته اولویت با دو وزارتخانه ای که با سرپرست اداره می شوند، بود و بعد از آن بحث تغییر وزیران در معرض استیضاح نظیر آخوندی، غلامی و شریعتمداری دنبال خواهد شد.

پیش از آغاز تعطیلات مجلس خبر آمد که قرار است رئیس جمهور تغییرات در کابینه را با معرفی چهار وزیر پیشنهادی به مجلس آغاز کند؛ یعنی تکلیف وزارتخانه هایی که با سرپرست اداره می شوند را روشن کند و از طرفی وزیران «صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی» را کنار گذاشته و برای این دو وزارتخانه دو گزینه جدید را همزمان با گزینه های پیشنهادی اش برای وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی به مجلس معرفی کند.

در حالی که بسیاری از رسانه ها، خبر مربوط به انجام این چهار تغییر را منتشر کردند و بر اساس شنیده هایشان گزینه های پیشنهادی برای این چهار وزارتخانه را نیز معرفی کرده بودند و از سویی، برخی نمایندگان مجلس هم خبر از معرفی همین چهار وزیر از سوی دولت می دادند، یکباره تصمیم قوه مجریه برای معرفی وزیران پیشنهادی پیش از آغاز تعطیلات مجلس عوض و موضوع به بعد از موکول شد.

اختلاف‌نظر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان کابینه درباره تغییرات جدید دولت!/ روحانی برای انجام 7 تغییر به جمع‌بندی رسید

رئیس دفتر رئیس‌جمهور که بسیاری او را این روزها از چهره های بسیار تأثیرگذار در تعیین معادلات و تصمیمات دولت از جمله در پروسه تعیین وزیران و انجام تغییرات در کابینه معرفی می کنند و حتی اصلاح طلبان از او به دلیل برخی رفتارهایش که به ضرر جریان اصلاح طلبی است، به شدت انتقاد می کنند، در ارتباط با تغییرات کابینه گفت: اولین روز بعد از تعطیلات مجلس، نام وزرای پیشنهادی اعلام می‌شود.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه (هجدهم مهر) هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس گفت: ظهر دوشنبه با ما تماس گرفتند که چون مجلس در هفته آینده برگزار نمی‌شود، زمانی که اسامی را اعلام می‌کنیم، باید ظرف یک هفته بحث رأی اعتماد از سوی مجلس پیگیری شود. اولین روزی که مجلس بعد از تعطیلات تشکیل جلسه داد، اسامی اعلام می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص تغییرات کابینه و همچنین زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس نیز تصریح کرد: بنا داشتیم وقتی که لایحه تغییر ساختار تصویب شد، تغییرات در کابینه را هم همزمان با این لایحه انجام دهیم. هفته گذشته از مجلس گفته شد، تمایلی به تصویب این لایحه ندارند. جایگزین دو وزارتخانه را تعیین کردیم؛ همچنین ممکن است یکی دو وزارتخانه دیگر هم مطرح باشد.

وی اظهار داشت: بنا بود دیروز گزینه‌ها را به مجلس معرفی کنیم؛ به دلیل اینکه مجلس هفته آینده تعطیل است. حتی به هیأت رئیسه نیز گفتیم که آماده‌ایم گزینه‌ها را معرفی کنیم و هیأت رئیسه گام‌هایی برداشت تا تعطیلی هفته آینده را لغو کند، با توجه به اینکه نمایندگان از قبل در استان‌های خود برنامه‌ریزی‌هایی کرده بودند، روز دوشنبه از مجلس تماس گرفتند با توجه به اینکه مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد، در فرصت دیگر معرفی کنید.

هر چند واعظی علت انجام تأخیر در معرفی گزینه های دولت برای تغییر کابینه را در پیش بودن تعطیلات مجلس عنوان کرده است، برخی گمانه زنی ها و شنیده ها حکایت از این دارد که دولت هنوز هم به جمع بندی نهایی پیرامون گزینه های مورد نظرش برای تغییرات اولیه و ثانویه خود نرسیده است؛ بنابراین، از تعطیلات مجلس به عنوان فرصتی برای تصمیمات نهایی در این زمینه بهره گرفته است.

شنیده شده در مورد برخی گزینه های چهار تغییر اول دولت برای وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی اختلاف نظرهایی وجود دارد و هنوز به خصوص درباره وزارتخانه های صمت و راه تصمیم نهایی گرفته نشده است. عمده این اختلافات هم به دعوای بین جریان اصلاح طلب و اعتدالگرای کابینه برمی گردد.

هرچند در ارتباط با وزارتخانه های علوم و دادگستری، چنین کش مکشی در دولت شکل نگرفته و رئیس جمهور تقریبا به جمع بندی نهایی برای انجام تغییرات در این دو وزارتخانه به عنوان مرحله دوم ترمیم کابینه رسیده است، همچنان می توان گفت، در خصوص چهار تغییر اول برخی گزینه های نهایی نشده اند و دولت همچنان در حال رایزنی برای نهایی کردن وزیران پیشنهادی خود است تا در موعد بازگشایی مجلس نسبت به معرفی این افراد اقدام کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۷
واعظی مقابل طیف تندرو اصلاح طلب و مشارکتی ها ایستاده..
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
یا واعظی را نمی شناسی یا دوست داری واعظی را اینطور
معرفی کنی...‌مشکل دولت روحانی الان این است که برخی اطرافیان وی قدرت و تدبیر لازم برای کمک به روحانی را ندارند. کاش روحانی متوجه این داستان می شد
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
من با یقین می گویم یکی از مشکلات دولت روحانی همین آقا است. دفتر ایشان نیاز به یک شخص وجیه و جامع الاطراف دارد. من نمی دانم چرا دوره دوم دولت روحانی
این طور شده ولی می دانم سومدیریت موج می زند...ه
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
چه کسی است که نداند دولت روحانی برکشیده اصلاحات است. اگر هر کسی مخصوصا اطرافیان فعلی روحانی این را قبول ندارند باید در سیاستمدار بودن آنها تردید کرد
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
به جوک بیستر شبیه است
تعطیلات نمایندگان مهم تر از اقتصاد کشور شده .
به نظر می رسد از کابینه گذشته است و باید مسئول ناامیدی و بی تدبیری خود کنار برود و فرد توانمندتری جایگزین گردد
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
این قدرت توانگر را در ایران نداریم
وقتی تو دوربین به ملت پوزخند می زنه و همانند نگاه عاقل اندر سفیه به ملت نگان می کنه و می گه ولله بالله همه چی خوبه
حالم خراب می شه
پس تکلیف نوبخت و واعظی چی میشه؟؟؟؟؟؟
به نظرم این دو نفر باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شوند...
نترسید پست برای همه هست البته فعلاً !
زودتر وزراتو معرفی کن.
روحانی پس از5سال تجربه تلخ باوجود امکانات فراوان رفع تحریمها ودوبرابرشدن قیمت جهانی نفت وآزادشدن بیش از150میلیارددلارازاموال بلوکه شده وعایدی نجومی ازفروش دلاروسکه کوچکترین توفیقی در اداره کشور و اقتصاد نداشت وباپرداختیهای ناعادلانه بین بازنشستگان وومقامات ووزرا فاصله طبقاتی بی سابقه ایجاد نمود بطوریکه اقلیتی بادریافتیهای کلان در رفاه کامل واکثریت زیرفشاراقتصادی له شدند نه تنها 24میلیون رای دهنده بلکه اکثریت ملت از عملکرد ناکارآمد روحانی ناراضی هستند وبهترین عمل استیضاح این دولت یاس وبی تدبیر وناکارآمد وبی کفایت است وگرنه باعوض کردن مهره مشکلی حل نخواهدشد روحانی مرد این میدان نبوده ونخواهخدبود ووضعیت وخیمتر هم خواهدشد
باتوجه به اظهارات تکراری ناامیدکننده روحانی درجمع کارکنان واستادان دانشگاه ها و هیات وزیران به بهانه مراسم شروع تحصیلی دانشگاه ها ثابت گردید روحانی مرد این میدان بزرگ نبوده ونیست وکاندید شدن وحمایت دردوردوم اصلاحطلبان اشتباه فاحش بود روحانی حتی دست آوردهای اندک دوراول که کنترل اندک تورم بود راهم ازدست داد با تورم لجام گسیخته اقتصادی استخوانهای 80درصد ملت رازیر فشاراقتصادی خرد نمود ودیگر امیدی به آینده وجودندارد
روحانی درطول 5سال بخصوص باعملکرد بی کفایت دوردوم با ورشکسته کردن اقتصاد کشور وتورم بی سابقه وفشارسنگین به اقشارآسیب پذیر به اصلاحطلبان هم خیانت نمود
ضربات مهلک رادرمدت 5سال صدارت روحانی امثال نوبخت ومحمدشریتمداری و آخوندی و بطحایی و کلانتری به دولت روحانی وارد نمودند که متاسفانه بازهم مورد حمایت حسن روحانی هستند بااین اوصاف روحانی نه تنها کاری ازپیش نخواهدبرد بلکه حتی چنددید مانده حامیانش راهم ازدست خواهدداد
عمرمان با این حرف ها تلف شد
آشپز که دوتا شد آش یا شور میشود ،یا بی نمک ؟ حالا که آشپز چهارتا شده ،خدا بداد خورندهٔ آش برسد ؟ شاید از دیدگاه مسئولان،مردم ایران ،گلهٔ گوسفند میباشند ،؟ که آنان بخواهند بهر طرفی آنان را ببرند ؟
انشا الله بعدش رییس دولت خودش پیش قدم تغییر بشه
تند روهای محافظه کار با تحمیل واعظی به دولت و دادن اختیارات به او برای دخالت در کار روحانی عملا رییس جمهوری منتخب مردم را از کار انداخته اند و حتی جهانگیری را بلا اثر کرده اند .
نتیجه اینکه تند روها نمی گذارند حتی اندک امید مردم در انتخابات بین بد و بد تر هم کارکردی داشته باشد و هیچ امیدی به اصلاح با شرایط فعلی نیست و هر روز بد تر از قبل شده و خواهد شد .
وزیر نفت چی ؟ نود دو درصد کارکنان صنعت نفت مخالف زنگنه هستند
یه نگاهی به سریال دلدادگان شبکه سه که مدت سه ماه پخش میشه تمام نفراتی که ریش دارند آدمهای خوبی هستند کدام را باور کنم بی ریش آدم خوبی نیست
فعلا دارند عادل فردوسی پور هم حصر رسانه ای میکنند این جماعت افراطی ؟! حالا فکر کردی میذارن روحانی هر کسی رو وزیر کنه ؟!
انشاا...بطحای هم بره
همین الان رای گیری شود روحانی زیر دو میلیون رای میاره . نوبخت و واعظی ضعیف ترین عملکرد داشتند و باید عوض شوند.
ان شا الله حجتی هم بره .تمام معاون هایش بازنشسته هستن
الان پدر کشاورز در آمده تمام نهاده ها گران شده ولی قیمت خرید ثابت مونده

کارمند های کشاورزی هم دل خوشی از حجتی ندارن

خدا کنه هم خودش بره هم مدیرا و معاونانشپ
آقای دوربینی وزرا یعنی وزیر آموزش و پرورش چی؟ این آقا هنوز باید بمونه؟ نماینده های مجلس باید بدونند سال دیگه ای هم هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر