بازدید 34736
فوری؛

پیروزی حقوقی ایران در مقابل آمریکا در لاهه با اعلام قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری/ درخواست دیوان از آمریکا برای لغو برخی از تحریم‌های ایران

روز ۲۵ تیر ماه امسال ایران برای چهارمین بار پس از انقلاب در دیوان بین المللی دادگستری لاهه علیه ایالات متحده طرح دعوی کرد؛ اعلام دعوایی که پس از برگزاری چندین جلسه با حضور قضات و نمایندگان دو کشور در نهایت امروز (چهارشنبه) منجر به صدور رأی دادگاه شد.
کد خبر: ۸۳۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 03 October 2018

روز ۲۵ تیر ماه امسال ایران برای چهارمین بار پس از انقلاب در دیوان بین المللی دادگستری لاهه علیه ایالات متحده طرح دعوی کرد؛ اعلام دعوایی که پس از برگزاری چندین جلسه با حضور قضات و نمایندگان دو کشور در نهایت امروز (چهارشنبه) منجر به صدور رأی دادگاه شد.

به گزارش «تابناک»؛ دیوان بین المللی دادگستری پس از گذشت 72 دو روز از ثبت شکایت ایران از آمریکا، حکم نهایی خود در دعوای میان دو کشور را قرائت کرد.

قاضی عبدالقوی احمد یوسف در این جلسه اظهار داشت: بر اساس مفاد پیمان مودت ایران و آمریکا، در صورتی که بین طرفین اختلاف نظری باشد و این مناقشه از طریق دیپلماتیک حل نشود، طرفین می‌توانند به دیوان لاهه مراجعه کنند.

وی افزود: بر اساس چند بند پیمان، طرفین از اعمال محدودیت تجاری و مالی بر یکدیگر منع شده‌اند؛ بنابراین، برخی اقدامات ایالات متحده از جمله لغو مجوز مبادلات تجاری با ایران و اعمال محدودیت بر انتقال اقلام به ایران، می‌تواند در تناقض برخی از مفاد پیمان باشد.

رئیس دیوان در ادامه گفت: تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای و احیای بخشی از محدودیت‌ها از جمله لغو مجوز واردات از ایران و مبادلات مالی با این کشور، می‌تواند برخی از حقوق ایران در پیمان مودت را محدود کند.

پیروزی تاریخی ایران در مقابل آمریکا در لاهه با اعلام رای نهایی دیوان بین المللی دادگستری

یوسف اظهارات شفاهی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش می کند تحریم ها آثار منفی انسانی بر ایران نداشته باشد را «ناکافی» دانست و گفت، به عقیده دیوان همچنان چنین ریسکی وجود دارد.

وی افزود: اقدامات رئیس جمهور آمریکا می‌تواند حق و حقوق ایران را بر اساس تجارت بگیرد. رادیو اکتیوی که ایران تولید می‌کند، می‌تواند بر بندهای بی و دی قرارداد مودت که در خصوص امنیت آمریکاست تأثیر بگذارد. ایران می‌تواند از کمک‌های انسان دوستانه بهره مند بشود.

رئیس دیوان اضافه کرد: ایران می‌تواند به موارد انسان دوستانه مثل واردات دارو، مواد کشاورزی، مواد غذایی که ایران بر رفاه مردمش تأثیر گذارد و حتی وارنتی آن‌ها بهره مند باشد.

یوسف در ادامه ابراز داشت: طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کنند پرهیز نمایند. تدابیر فوق الذکر موقت هستند و تا زمان حصول رأی نهایی دیوان، برای طرفین الزام‌آور خواهند بود.

به طور کلی، رئیس دیوان گفت، قضات دیوان به اتفاق آرا به سه تصمیم موقت رسیده‌اند که تا زمان صدور رأی نهایی برای دو طرف الزام‌آور است؛

۱. آمریکا بر اساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع برآمده از دستور ۸ می ۲۰۱۸ بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند؛

۲. در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود؛

۳. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کنند، خودداری کنند.

بنابراین، هرچند دیوان تمام تدابیر مورد درخواست ایران را نپذیرفت، واشنگتن را به رفع بخش قابل توجهی از تحریم‌های ایران ملزم کرده است. همچنین بند سوم تصمیمات دیوان عملا آمریکا را از اعمال تحریم‌های بیشتر از جمله احیای تحریم‌های یکجانبه نفتی که می‌تواند دامنه مناقشه را گسترش دهد، منع می‌کند.

پیش از این رئیس دیوان بین المللی دادگستری طی نامه ای رسمی خطاب به پمپئو وزیر خارجه امریکا، به دولت آن کشور هشدار داد طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواستهای ایران را خدشه دار نکند.

شکایت ایران علیه ایالات متحده آمریکا نزد دیوان از این رو صورت گرفته که در عهدنامه ۱۹۵۵ تصریح شده که هر یک از طرفین می توانند اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای این عهدنامه را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهند، چون عهدنامه مذکور همچنان معتبر است و هیچ یک از طرفین تاکنون از ترتیبات پیش‌بینی شده در آن جهت فسخ عهدنامه استفاده نکرده اند به عبارتی عهدنامه تا زمانی که یکی از طرفین فسخ آن را اعلام نکنند ،معتبر باقی خواهد ماند.

عهدنامه ۱۹۵۵ برای طرفین معاهده متضمن تعهداتی در حمایت از اتباع یکدیگر در قلمرو سرزمین طرف دیگر از جمله در زمینه واردات و صادرات نقل و انتقالات پولی رعایت حقوق و منافع مکتسبه و منع رفتار تبعیض‌آمیز و همچنین آزادی تجارت بین دو سرزمین است.

همزمان با تقاضای ثبت دعوی، ایران از دیوان در خواست نمود، با توجه به آثار گسترده و جبران ناپذیر تحریم ها بر اقتصاد ایران و محدودیت های اعلام شده سخت تر آن کشور در مورد اتباع و شرکت های ایرانی، نسبت به صدور دستور اقدامات فوری و پیش از رسیدگی به ماهیت اصل دعوی اقدام کند.

 

اعلام رای دیوان بین المللی دادگستری

ایران از لاهه خواسته است تا در حوزه سلامت و درمان و دارو و به ویژه امنیت هوایی، به عنوان یک امر فوری و طی دستور جداگانه ای برگرداندن تحریم ها را ممنوع سازد.

گفتین است، رسیدگی به قضایای مطروح در دیوان بین المللی، معمولا بین دو تا چهار سال و گاهی بیشتر طول می کشد. به همین دلیل، در مواردی که منافع و حقوق هر یک از طرفین در معرض صدمه فوری هستند، دیوان می تواند به منظور حفظ این حقوق به طور موقت و تا تعیین تکلیف قطعی دعوی، برای طرفین تکالیف موقتی لازم الاجرا تعیین کند. این امر در ماده ۴۱ اساسنامه دیوان پیش بینی شده است.

سابقه شکایت های ایران از آمریکا در لاهه

ایران از پیروزی انقلاب تاکنون مجموعا چهار بار علیه آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری اعلام دعوا کرده است. پیش از این، ایالت متحده آمریکا در دعوای مربوط به تسخیر لانه جاسوسی در تهران (۱۳۵۸) و جمهوری اسلامی ایران در دعوای سکوهای نفتی ۱۳۷۱مبنای شکایت خود را از نامه مذکور اعلام کرده بودند و دیوان نیز بر مبنای آن ضمن احراز صلاحیت خود به دعوای طرفین رسیدگی کرده است. ایران همچنین در سال ۲۰۱۶دعوایی را علیه متحده آمریکا به دلیل ضرب و توقیف اموال بانک مرکزی به استناد عهدنامه مذکور مطرح کرده که فرآیند قضایی آن در مرحله احراز صلاحیت است و طبق برخی از اخبار منتشر شده در ماه جاری جلسه استماع دعوی ایران در ارتباط با مصادره اموال بانک مرکزی از سوی دولت واشنگتن در این دادگاه بین‌المللی برگزار می شود.

پیامدهای صدور رأی دیوان به نفع ایران

بسیاری از کارشناسان حقوقی بر این امر تأکید می کنند، پیروزی حقوقی ایران می توان دو پیامد و نتیجه عمده را برای این پرونده پیچیده در پی داشته باشد؛ نخست نتایج مادی و دوم نتایج معنوی و حقوقی شکست آمریکا در یک دادگاه صالح بین المللی است.

در ابعاد مادی اینکه مطلوبیت با انصراف ایالات متحده از اعمال تحریم ها خواهد بود؛ اما بعد روانی و حقوقی موضوع است که دولتی علیه آمریکا شکایت می کند و اگر در دیوان حکم بر محکومیت دولت آمریکا صادر شود، موقعیت و پرستیژ این کشور زیر سؤال خواهد رفت.

بررسی حقوقی تاریخی نشان می دهد، یک بار نیز در سال 1986میلادی دیوان بین المللی دادگستری در مورد حقوقی نیکاراگوئه رای علیه آمریکا صادر کرد، در این سال نیکاراگوئه به دلیل مداخلات مکرر آمریکا از طریق نیروهای «کنترا» شکایتی علیه این کشور در دیوان مطرح کرد که منجر به محکومیت ایالات متحده شد.

بنابراین باید این موضوع را در نظر گرفت که شاید با پیروزی ایران از بعد مادی و رفع تحریم ها اقدامی صورت نگیرد، می تواند از لحاظ روانی و معنوی بر پرستیژ و حیثیت آمریکا که مدعی حفاظت از منشور سازمان ملل، اساسنامه دیوان و قواعد حقوق بین الملل است، ضربه وارد کند.

در فرجام، دریک زمینه حقوقی، تاریخی و سیاسی بهره مند شدن از ظرفیت های نهادهای حقوق بین المللی همچون دیوان بین المللی دادگستری، نه تنها فرصت های بیشماری پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار می دهد، بلکه با شکست آمریکا در یک دادگاه صالح بین المللی مسیر برای ایجاد یک ائتلاف حقوقی بین المللی علیه آمریکا نیز باز خواهد شد. ترکیب یک اجماع حقوقی و اجماع سیاسی بین المللی، ایران و دستگاه دیپلماسی را قادر خواهد ساخت تا به روح چندجانبه گرایی بین المللی نفسی تازه دمیده و منافع ملی خود را در چارچوب بهره گیری از نهادهای بین المللی پیگیری کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰۵
حالا برخی اختلاسگر پول های ازاد شده رو اختلاس کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
دادگاه لاحه عراق رو محکوم به پرداخت غرامت به ایران کرده بود ولی از انجا که صدام رفیقشون بود هیچ غرامتی پرداخت نشد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
ای مردم نقش مهم وکلا و حقوق دان ها رو بفهمند
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
هیچ کس و هیچ چیز کدخدا رو حریف نیست جز خداوند متعال
وایییییییی مبارک
باورم نمیشه
جیغ دست هوراااااااااااااااااااااااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
عباس فدايي مرد آبادي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
جووووون
مرگ بر استعمارگرررررررررررررررررررررر
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
درود بر هوش و ذکاوت و وای بر تندروان
ناشناس
| Australia |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
هم داخلیش و هم خارجیش
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
هم کسانی که ازمرگ به این واون گفتن سودمیبرند
خوب که چی؟؟؟؟
چیزی که ضمانت اجرایی نداره چه فایده سفرمون بزرگ شد که نشد، حقوقمون رفت بالا که نرفت
که چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
ضمانت اجرا دارد، باید در شورای امنیت مطرح شود، اما امریکا آنرا وتو میکند
خبر خوبیه.ولی حیف ضمانت اجرا ندارد آنهم در برابر آمریکا
حالا یعنی چی ؟! دلار ارزون تر می شه؟ جنسا ارزون می شن ؟ وضع اقتصادی مردم خوب میش؟ ..... ؟
کی ؟
"در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود؛"
چطور میشه این رو فهمید؟!!!!!
نتیجه: دلار ارزانتر خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
نوستراداموس مست
رضا
| Germany |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
خدا نکنه. کل زندگیم رو دلار خریدم. ای خدا غلط کردم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
دلار اگه ارزون میشد که 40 سال گرون نمیشد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اقا رضا میدونی منم مثل تو ضرر کردم و هزار بار روزی خودم لعنت میکردم که چرا پولی که برای خرید خونه داشتم جمع میکردم دلار و سکه نخریدم و خونه ایی که براش برانامه چیده بودم برای خریدش، یک شبه چندین برابر شد
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
رضا جان برات آرزوی سلامتی دز زندگی دارم ولی آیا خبر داری قشر دانشجو و بیمار و کارگر بخاطر گرانی به چه مصیبت و سختی افتادن ؟ خبر داری چه تعداد کودک بیمار فوت شده بخاطر کمبود ها ؟ خبر داری چه تعداد دانشجوی ایرانی در خارج از کشور بخاطر گرانی ارز حتی قادر به دکتر رفتن نیستن و شب رو با بیماری روی زمین میگذارند؟
یک لحظه خودت رو بزار جای این افراد یا مدر و مادرهاشون ...
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
رضا جان شاید از لحاظ ریالی ضرر کنید ولی همه چیز با هم پایین میاد و مسلما ضرر رو جایی کردید که منفعت همه مردم رو در نظر نگرفتید و کل زندگیتون رو به دلار تبدیل کردید
من هم میتونستم پولم رو از تو بانک دربیارم و دلار 4 تومنی بخرم و 7 بفروشم اما بخاطر همه مردم که خودم هم جزیی از اونها هستم این کارو نکردم
ایرانیان خوشحال خواهند شد که مبادلات تجاری کامل و دو طرفه بین ایران و آمریکا برقرار شود البته به شرط اینکه در ایران برخی کینه توزانه با آمریکا برخورد نکنند و دستور قطع واردات از آمریکا صادر نشود که شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
عجب ..... هستی
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
ترمز داداش، قبل از اینکه ایرانو محکوم کنی باید بدونی این آمریکا بوده که کینه توزانه برخورد کرده نه ما
پس ببند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
زیبا کلام خودتی ؟؟؟
برجامم نقض کردن-
هواپیما مسافربری رو ما زدیم-
داعش ما درست کردن-
دارو تحریم کردن
هرسال تو یک کشور جنگ درست کردن
تو جنگ با صدام بهشون سلاح شیمیایی و میکروبی و انوااع جنگ افزارها رو دادن حتی بصورت مستقیم در خلبج فارس با ما جنگیدن



به نظرت ما کینه توزیم یا اونا ایران ستیزن؟ شما خونت اتیش بزنن میری ازشون تشکر میکنی؟؟
تیتری که انتخاب شده تبلیغاتی است. نشانه ای از پیروزی دیده نمی شود...
امریکا که نگفته تحریم دارو کرده - اینجا گفتنی خودداری کنند از تحریم، این شد حکم دادگاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الان دیگه اینا صهیونیست نیستن!!!
زندگی زیبا میشود
اينو ميگن کار درست و سياست درست: استفاده از ابزارهاي خودشون عليه خودشون. بعد منفي و جنبه رواني مساله براي سياستمداران آمريکا يک ضربه سنگين است.
رای این دادگاه الزام آور نیست....
الان یعنی چی؟ یعنی حکمش الزام آوره یا تبلیغاتیه. از یک نفر حقوقدان بپرسید...
که چی؟ فایده اش چیه؟
ای وای تابناک الان امریکا پرستان چی کار کنند
خود زنی نکنند یکهویی!!!!
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
ماامریکاپرست نیستیم ماازشماسودجوهامتنفرهستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
تو آمریکا پرستی و سودت توی این هست
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
ضرر آمریکا برای ایران کمتر از تندروهای داخلی است
از دستتون بینهایت خسته ایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
پرویز، چرا فکر کردی با تو بوده؟ همین نشان میده که به شدت آمریکاپرستی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
پرویز : اتفاقا برای خیلی ها ملاک پرستش آمریکاست نه اقتصاد داخل کلی مملکت رو برای تصویب برحام نگه داشتن الانم که میخوان با اف ای تی اف تحریم ها رو به داخل بکشونن. .
سودی که در این دوره وارد کننده ها کردن هیچ دوره ای اتفاق نیفتاده تا اقتصاد داخل رونق نگیره هیچ گشایش اتفاق نمیفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
از کجا فهمیدین که من سود جو هستم از این راه؟
وقتی که هنوز نمی دونید کشورها با اتکا به نیروهای داخلی خودش به پیشرفت رسیدند ولی امثال شما نگاهتون به دهن امریکا است که بیاید کاری برای شما ها بکند
خطاب به سه نفر اول
تا عاقل دنبال پل می گشت ، دیوانه از آب گذشت
دلارسقوط کردقیمت ۷۵۰تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
کجا میدن؟ بخریم
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
سرکوچه ما
کمال
| Germany |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
من 8700 فروختم. آمار غلط نده.
براین باید این موضوع را در نظر گرفت که شاید با پیروزی ایران از بعد مادی و رفع تحریم ها اقدامی صورت نگیرد - می تواند از لحاظ روانی و معنوی بر پرستیژ و حیثیت آمریکا که مدعی حفاظت از منشور سازمان ملل، اساسنامه دیوان و قواعد حقوق بین الملل است، ضربه وارد ک
معنویش واسه خودتون................... تحریمها ملت رو بدبخت وخانه خراب کرد......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
تحریم نه عزیزم هم خودمون با دنبال کردن شایعات هم مسولین . وضعیت فعلی ما هیچ ربطی به تحریم نداره ! آیا رب گوجه فرنگی به تحریم ربط داره؟ ایا قیمت گوجه به دلار مربوطه؟؟
برا سکته ترومپت و نتانیابو و ممدسلمان و خائنین داخلی صلوات...
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
شرف ندارهای داخلی
ضمانت اجرایی این حکم با دستور شورای امنیت است که امریکا ان را وتو خواهد کرد منتهی پیروزی بزرگ حقوقی است .
ما شعار مرگ بر آمريكا ميدهيم و بعد ميرويم شكايت ميكنيم ميگوييم پيمان مودت نقص شده است ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
هنوز عقلت کامل نشده تا بفهمی که برای چی این کار خا می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
تو که عقلت کامل شده بگو ببینم چریان چیه
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
تو که عقلت کامل شده توضیح بده جریان چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
ما شعار میدیم درست این آمریکای مهربان شما
چرا به صدام کمک کردن؟ چرا داعش درست کرد؟ چرا هواپیمای مسافربری رو زد؟ وکلی جنایت دیگه
90 درصد مشکلات کشور ما داخلی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
100 درصد
اگر به مردم رحم کنن اونها دلیلی برای فشار ندارن میگن مردمشون راضی ان
درسته که رای ضمانت اجرا نداره و امریکا توجهی نمی کنه اما فکر کنم حسنش اینه که اروپا با دل قرصتر با ما مراودات اقتصادی خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
نا امید شیطانه ولی به اینها امیدی نیست باید اقتصاد داخل درست بشه تا اقتصادمون درون زا نشه و هرکسی برای پزدادن و رای اوردن بره پول چاپ کن وضعیت همینه
موج سواران کاهش نسبی قیمت ارز وبخصوص انهایی که ارزوی کاهش ۳۰-۴۰ درصدی قیمت میکن داشتند وامال وارزوی خودرابعنوان خبرکاهش قطعی قیمت مسکن انهم تنهادوروزبعداز اغارکاهش قیمت ارز منتشرکردند زیاد ذوقزده نشوند روند کاهش قیمت ارز ازامروز متوقف وروند صعودی اغازشد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
خودددولت خواست در این قیمت بماند
کسی ذوق نکنه !
احکام این دادگستریِ بین المللی لازم و الاجرا نیست.
پاسخ ها
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
تو چرا حالا سوختی که مردم نکنه ذوق کنن؟
باید الحمدالله گفت!
و تبریک به وزارت خارجه ایران که با تمام توهین ها راه خودرا مصمم انه ادامه داد و به این نتیجه مطلوب.
البته باید بدبینی مردم از دولت را نادیده نگرفت جه بسا در کشور داری واقعا ناکارامدی جیغ می زند. به مردم بدبخت باید توجه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
نتیجه کار رو ببین. انجام دادن کاری که در نهایت ثمر نداره جز اتلاف وقت خود و ملت نیست. نمونه اش برجام بود. یک نگاه به مردم ضعیف بکن. ببین به چه روزی افتادند. آمریکا که از قطعنامه شورای امنیتی که خودش امضا کرده و رئیس شورا هم هست، تبعیت نمیکنه میخوای از حکم دادگاه لاهه تبعیت کنه؟ بیخودی خودت رو گول نزن.
آفرین بر هوش و ذکاوت و درایت سیاسی کسی که عبارت (پیروزی تاریخی) را به (پیروزی حقوقی) تغییر داد. احسنت.
این حکم به هیچ عنوانضمانت اجرایی ندارد.
پاسخ ها
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اگه الزام آور بود که دلار الان باید 3000 تومان میشد! اما همین هم خودش خیلیه و جو روانی داره و حتی ممکنه آمریکا این رای رو اجرایی کنه
ان شاء الله عاقبت به خیر باشه . جای تشکر وقدر دانی داره مسئولین ذیربط.
نفت در برابر غذا و دارو!
کامنت ها شبیه روز ام1ای برجامه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
فقط یک چیز بدتر رو نشان میده. بخش عمده مردم ما اصلا از گذشته درس نمیگیرند.
ایران الان از هر زمان دیگه بیشتر تو چشم و توجه هستن. کل دنیا طرف ایران رو گرفتن به جز آمریکا و عربستان. پس واقعا دلیل برای بی ارزش شدن پول ملی ایران وجود نداره. دلار باید زیر 4000 تومان بگرده. الان با دلار 13-14 هزار تومانی یه آب معدنی تو دبی 50-60 هزار تومان قیمت پیدا کرده.
این چه جور عهدنامه مودتیه که ما همیشه میگیم مرگ بر آمریکا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
غربزده، بگو این چه عهدنامه مودتیه که آمریکا ما رو تحریم می کنه و هزار بلای دیگه سر ما میاره که ما در واکنش به اون میگیم مرگ بر آمریکا.
به نفع مسولین شده
بسیار عالی ، اونوقت این پیمان مدت که مرجع استناد دیوان لاهه قرار گرفته چیست؟ آیا ایران به مفاد این پیمان پایبند بوده ؟؟؟؟
ازجهت تلطیف جو روانی جامعه خوبه .
دستشون درد نکنه . همین که حقانیت ایران برای دنیا ثابت شود بخودی خود یک پیروزی است . چراکه اینقدر در جوامع بین اللمللی از ایران و ایرانی گزافه گویی شده که اکثر مردم دنیا ایرانی را دیو فرض کرده اند . مرحبا دست اورد خوبی بود . در ادامه آن باید با سود جویی های داخلی و رانتها برخورد جدی صورت گیرد .
تابناك نظرسنجي فعال كن اين به نفع مسئولين است كه درست تصميم بگيرند
دلار که رفت بالا:((
روی این ترامپ کم بشه فقط،دیگه ادعای منشور حقوق بشر نکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
حقوق شهروندی در چه وضعیتیه؟
روحانی متچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
تدارکاتچی بود که؟ چی شد یهو؟
چه فایده
تاثیرش رو زندگی ما کو؟
خب ترامپ خيلي راحت ميتونه معاهده ١٩٥٥ رو فسخ كنه
چون نوشته تا زماني معتبره كه يكي از طرفين معاهده رو فسخ كنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
آمریکا هشیارانه با کشورهای همپیمانخود ( مستعمره خود) پیمان مودت میبندد چرا؟ چون قدرت اجرایی دست خودش است ملاحظه بفرمایید ، طرف مقابل مثل ایران در این مناقشه اگر در سازمان ملل جهت اجرا ، به ایران رای بدهند آمریکا آنرا وتو میکند
فعلا که فشار و زور همه جا حاکمه
ضمانت اجرايي نداره ..
که چی؟ به چه درد میخوره؟
هیچ تاثیری بر زندگی ما ایرانیان ندارد. فقط یک سوژه تبلیغاتی دیگر مثل برجام برای وزارت خارجه. است.
خیلی عالی دست تیم وزارت خارجه و دکتر طریف درد نکند
ولی چرا ما نتوانیم به خاطر برجام که هنوز جوهرش خشک نشده اقامه دعوی نماییم؟
مگر بندهای محکم و حقوقی درش پیدا نمی شود؟
38 سال پیش توانستیم خوب قرارداد بنویسیم ولی حالا مشکل داریم؟

باید از تمام طرفیتهای حقوقی و بین المللی به نحو احسن و کمال استفاده کرد

اگر خدای ناکرده روزی قرار بر مذاکره مجدد برجام شد باید شرط خیلی مهم مبنی بر تسلیخات هسته ای اسراییل غاصب و پذیرش ان تی پی توسط انها حتما گنجانده شود
دلار الان ۱۵۲۰۰
جهل ساله داریم پرچم آتیش میزنیم و. و شعار مرگ مرگ میدیم بعد میریم میگیم ما پیمان مودت داریم .خ خ خخخ
سلام وعلیکم سوالی داشتم به نظر من حکم دادگاه لاهه تحریمهای نفتی که آمریکا وضع کرده است وهمینطور تحریمهای بانکی را شامل نمیشود آیا درست فهمیدم؟ یعنی اگر آمریکا رای دادگاه رو هم قبول کند فقط باید امکان تراکنش ها وجابه جایی های پولی مرتبط با مواد غذایی وقطعات هواپیما ودارو را از تحریم خارج کند
آیا درست متوجه شدم؟
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
آمریکا خودش این سازمان رو بنا گذاشته پس خیلی جدی نباید گرفت!
عمرا آمریکا بهش عمل کنه، فعلا مهم اینه که دلار اومد پایین
به غیر بحث اقتصادی، باید به ظریف به این هوش ذکاوتش و به روحانی به خاطر انتخاب یک انسان متخصص در پست وزارت تبریک گفت. ان شاالله با ساماندهی وضع اقتصادی آن هم حل شود.
دوستان اگه کسی دلار فروشی داره من میخرم برای مسافرت حدود 1000 تا با نرخ 8500
رای صادر کرده اما ابزاری که امریکا رو وادار به تمکین از رای صادره بکنه رو نداره در واقع هیچی تنها فایده ش اینه شاید دنیا رو متوجه مظلومیت ملت ایران بکنه
پرزیدنت ترامپ و تیم همراهش خیلی خوب میدونند زیان و اسیب تحریمها صددرصد متوجه ملت هست با این اوصاف ما ملت رو گوشت قربانی و اهرم فشار برای مقاصد خودشون کردن چطور بعضی هموطنان توقع دارن خوشبین باشیم به امریکا در حالی که چهل ساله مورد ظلم دولت امریکا هستیم دم از حسن نیت و دوستی با ایرانی ها زدن صرفا زبانی نمیشه باید اثبات کنند
سلام آیا درست متوجه شدم وحکم دادگاه لاهه تحریم نفتی وتحریم بانکی ایران (جز مبادلات بانکی مرتبط با مواد خوراکی ودارو وقطعات هواپیما ) را شامل نمیشود ورای دادگاه لاهه تعلیق تحریم نفتی ایران نیست؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر