بازدید 22988
پیمانه اقتصادی؛

از «جدیدترین وضعیت بازار خودرو پس از ریزش نرخ دلار» تا «اقامت ۵ ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شعب بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟، سقوط ۷۲۲۰ واحدی شاخص کل بورس تهران، تعطیلی بازار سهام چین، عبور هر بشکه نفت از ۸۵ دلار، کویت صادرات نفت به آمریکا را متوقف کرد، ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد، چین نرخ تعرفه واردات ۱۵۸۵ کالا را کاهش داد، اوپک نمی‌تواند از رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار جلوگیری کند، آیفون ۲۰ میلیون تومانی به ۱۴ میلیون رسید و همنوایی سکه با ریزش دلار را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 03 October 2018

از «جدیدترین وضعیت بازار خودرو پس از ریزش نرخ دلار» تا «اقامت ۵ ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شعب بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟، سقوط ۷۲۲۰ واحدی شاخص کل بورس تهران، تعطیلی بازار سهام چین، عبور هر بشکه نفت از ۸۵ دلار، کویت صادرات نفت به آمریکا را متوقف کرد، ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد، چین نرخ تعرفه واردات ۱۵۸۵ کالا را کاهش داد، اوپک نمی‌تواند از رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار جلوگیری کند، آیفون ۲۰ میلیون تومانی به ۱۴ میلیون رسید و همنوایی سکه با ریزش دلار را در بر دارد.

جدیدترین وضعیت بازار خودرو پس از ریزش نرخ دلار

رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودروی تهران درباره قیمت خودرو گفت: قیمت خودروهای داخلی و خارجی  در بازار کاهش یافته است. سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با فارس، افزود:‌ قیمت خودروهای داخلی از یک و نیم تا 12 میلیون تومان کاهش و نرخ خودروهای خارجی هم از 40 تا50 میلیون تومان کاهش یافته است. وی با بیان اینکه بازار خودرو شوک حاکم است‌، گفت: فروشنده در این بازار زیاد است، ولی خریداری نیست و خریدارها قیمت را تعیین می‌کنند.  مؤتمنی با بیان اینکه با ادامه این روند قیمت خودرو باز هم کاهش می‌یابد، گفت: در کنار کاهش قیمت خودرو، اگر خودروسازان عرضه را بیشتر کنند، باز هم کاهش قیمت خواهیم داشت. وی به عوامل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ افزایش قیمت دلار یکی از این عوامل بود و در کنار آن با توجه به اینکه خودروسازان به دلایل مختلف از جمله افزایش هزینه تولید، عرضه را به بازار کم کرده بودند، قیمت خودرو افزایش یافت. رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشگاه خودرو تهران  اظهار داشت: وقتی قیمت دلار افزایش می‌یابد، فروشندگان خودرو هم کم می‌شوند، اما به محض اینکه دلار حالت ریزشی پیدا می‌کند، فروشنده زیاد می‌شود. مؤتمنی بیان داشت:‌ ما برای کاهش بیشتر قیمت خودرو از خودروسازان می‌خواهیم تا عرضه خودرو به بازار را بیشتر کنند.

شعب بانک ها دلار را چند می‌خرند؟

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده که بانک ها نیز می‌توانند ارز مردم را خریداری نمایند؛ بنابراین، تمامی بانک‌ها مجاز به عملیات ارزی، مجاز شده‌اند تا نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کننددر اطلاعیه بانک مرکزی، با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و امتناع دلالان ارز و برخی از صرافی ها برای خرید ارز، از مردم خواسته شده با مراجعه به شعب ارزی بانک های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند. به نقل از مهر، بر این اساس شعب بانکی هر دلار را از مردم ۱۰۵۰۰ تومان خریداری کرده و بابت مصارف خدماتی مطابق با دستورالعمل‌های پیشین، ۱۱۲۰۰ تومان می‌فروشند.

سقوط ۷۲۲۰ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، بر خلاف روز قبل با کاهش ۷۲۲۰ واحدی معادل ۳.۶۹ درصد به رقم ۱۸۸ هزار و ۲۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۱۱۰ واحدی معادل ۳.۶۹ درصد به رقم ۵۵ هزار و ۲۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت ۹۵۷ واحدی معادل ۲.۸۲ درصد، عدد ۳۳ هزار و ۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶۷۶ واحدی معادل ۲.۸۲ درصد به رقم ۲۳ هزار و ۳۵۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۷۴۷۶ واحد کاهش معادل ۳.۵۶ درصد را رقم زد و به سطح ۲۰۲ هزار و ۳۲۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۵۳۹۸ واحد کاهش معادل ۳.۷۱ درصد به رقم ۱۳۹ هزار و ۹۸۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روز قبل، با ۱۴۰۰۲ واحد کاهش معادل ۳.۶۶ درصد همراه بود و عدد ۳۶۸ هزار و ۷۲۵ واحد را به نمایش گذاشت.

از «جدیدترین وضعیت بازار خودرو پس از ریزش نرخ دلار» تا «اقامت ۵ ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی»

بازارهای سهام جهان افت کردند/ تعطیلی بازار سهام چین

روز سه‌شنبه، با کم‌رنگ شدن انرژی به دست آمده از توافقی که پیمان نفتا را حفظ کرد و با تحولات سیاسی ایتالیا که دیدگاه محتاطانه‌ای در مورد اقتصاد جهان به وجود آورد، ریسک‌پذیری کاهش یافت و سهام جهان افت کرد. شاخص جهانی سهام ام‌اس‌سی‌آی ۰.۳ درصد افت کرد و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۱.۳ درصد سقوط کرد. سهام استرالیایی ۰.۷ درصد افت و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۹ درصد سقوط کرد. بر خلاف کل منطقه آسیا، شاخص نیکی ژاپن ۰.۱ درصد بالا رفت. این شاخص در ابتدای معاملات امروز ۰.۸ درصد بالا رفته بود و به رکورد میان‌جلسه‌ای ۲۷ ساله رسید و سپس دوباره کاهش یافت. داده‌های تاجران سهام اروپایی نشان می‌دهد که شاخص‌های اصلی سهام این قاره، فوتسی انگلیس، داکس آلمان و کاک فرانسه ۰.۸ درصد پایین‌تر باز خواهند شد. شاخص پن یوروپین استاکس ۶۰۰ با ۰.۵ درصد افت روبرو شد. بازار سهام چین این هفته تعطیل بود.

هر بشکه نفت از 85 دلار عبور کرد

روز گذشته، هر بشکه نفت برنت با 6 سنت کاهش 84.92 دلار فروخته شد. نفت برنت 85.28 دلار در هر بشکه فروخته شده بود که با اوج قیمت روز گذشته برابر 85.45 دلار، بالاترین رقم از نوامبر 2014 فاصله‌ای ندارد. نفت برنت از کمترین رقم اخیر در ماه آگوست تاکنون بیش از 20 درصد افزایش یافته است. به نقل از رویترز، با توجه به آماده شدن بازار برای عرضه کمتر در اثر اجرای تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران، قیمت نفت آمریکا در معاملات دیروز به بالاترین رقم از ماهنوامبر 2014 و نفت برنت به نزدیکی بالاترین رقم در چهار سال گذشته رسید.

کویت صادرات نفت به آمریکا را متوقف کرد

طبق داده‌های منتشر شده توسط دپارتمان انرژی آمریکا، برای اولین بار در ۲۵ سال اخیر، صادرات نفت کویت به ایالات‌متحده متوقف شده است. آخرین باری که آمریکا از کویت نفت نخرید به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد که سربازان عراقی به این کشور وارد شدند و صنعت نفت آن را متوقف کردند. گزارش های بلومبرگ حاکی از آن است که کویت تمرکز خود را از بازار آمریکا به بازارهای درحال شکوفایی آسیا معطوف کرده است که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد صادرات نفت این امیر نشین را به خود اختصاص می‌دهند. احتمالات جدیدی هم از نظر تحریم‌های جدید آمریکا بر کشورهایی که با ایران تجارت دارند، به وجود می‌آید. هر بشکه نفت خام باکیفیت کویت در آسیا بالای ۸۰ دلار معامله می‌شود. عربستان سعودی اخیرا جای خالی کویت را تصاحب کرده است و به برترین تامین‌کننده نفت آمریکا تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر این کشور روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام به آمریکا صادر کرده است. عراق با صادر کردن روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به آمریکا، در جایگاه بعدی قرار دارد.

ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد

بیژن زنگنه روز سه‌شنبه (دهم مهرماه) پس از حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: بهترین کار برای این‌که قیمت نفت افزایش نیابد و بازار نفت از تنش خارج شود این است که آمریکا تحریم ایران را دنبال نکند. وی با بیان این‌که چین و اروپایی‌ها به‌عنوان خریداران بزرگ نفت در اثر کاهش تولید و به دنبال آن افزایش قیمت، متحمل ضرر می‌شوند، تصریح کرد: ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این باره مسئولیتی ندارند، بلکه ایران می‌خواهد با قدرت نفت خود را تولید کند، اما آمریکا همه تلاشش این است که نگذارد ما نفت خود را تولید کنیم. وزیر نفت افزود: کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک در نشست اخیر خود در الجزایر به این نتیجه رسید که هم اکنون کمبودی در بازار نفت وجود ندارد؛ از این روی، نیازی افزایش تولید نیست. زنگنه با بیان این‌که این روزها قیمت نفت با افزایش هشت دلاری از ۸۵ دلار برای هر بشکه هم عبور کرده است، گفت: آقای ترامپ اعلام کرده که اوپک مسئول افزایش قیمت نفت است و باید تولید را اضافه کند، اما باید گفت اوپک مسئول نیست بلکه شخص ترامپ مسئول افزایش قیمت نفت است. وی تصریح کرد: بازار نفت هم اکنون کمبودی ندارد، بلکه قیمت‌های جهانی نفت خام به دلیل بحث روانی و تنش‌های سیاسی که آمریکایی‌ها به طور مصنوعی به بازار القا می‌کنند، افزایش یافته است.

چین نرخ تعرفه واردات ۱۵۸۵ کالا را کاهش داد

چین در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، در اقدامی برای بازتر کردن بازار چین به روی جهان، از اول نوامبر امسال تعرفه واردات ۱۵۸۵ نوع کالا را کاهش می‌دهد. کمیسیون تعرفه کالای وزارت کشور چین اعلام کرد نرخ میانگین تعرفه این کالاها از ۱۰.۵ درصد به ۷.۸ درصد کاهش می‌یابد. این تعداد کالا در برگیرنده ۱۹ درصد از کل کالاهایی است که می‌توانند شامل تعرفه شوند. پس از اعمال این تغییرات نرخ کلی تعرفه چین از ۹.۸ درصد سال گذشته به ۷.۵ درصد کاهش خواهد یافت. این کمیسیون اعلام کرد که این تعرفه اندکی از تعرفه‌های اتحادیه اروپا بالاتر است اما از تعرفه اکثر کشورهای در حال توسعه پایین‌تر است. کاهش تعرفه، بخش‌هایی مانند نساجی، سرامیک، فولاد، ماشین‌آلات و برخی محصولات منابع پایه و کالاهای با پردازش اولیه را دربر می‌گیرد. این کمیسیون اعلام کرد که کاهش تعرفه‌ها تا یک سطح مناسب، می‌تواند توسعه متوازن تجارت خارجی و باز کردن درها به روی سرمایه‌گذاران خارجی را به همراه داشته باشد. پیش از این هم دولت چین، تعرفه واردات اکثر داروهای وارداتی را از اول ماه می به صفر درصد کاهش داده بود و تعرفه خودرو و قطعات یدکی آن و برخی کالاهای مصرفی دیگر را هم از اول جولای کمتر کرده بود.

اوپک نمی‌تواند از رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار جلوگیری کند

تحلیلگران اعلام کردند که عربستان و اوپک ابزار لازم برای جلوگیری از شوک ناشی از کمبود عرضه نفت را ندارد. به گزارش شبکه سی ان بی سی، در شرایطی که بازار برای رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار پیش از پایان سال جاری میلادی آماده می‌شود، تحلیلگران اعلام کردند که عربستان ابزار لازم برای پیشگیری از شوک عرضه در بازارهای انرژی را در اختیار ندارد. استفن برنوک، تحلیلگر مؤسسه پی‌وی‌ام، گفت: در پس‌زمینه احتمال کاهش عرضه نفت ایران، توجه بر سطح ناچیز عرضه مازاد نفت جهان و به‌ویژه عربستان، معطوف خواهد شد. وی اعلام کرد: عربستان برای جبران کامل اختلال در عرضه نفت جهان ناتوان است و گفت: این مسئله سبب می‌شود تنها کشور دارای ظرفیت مازاد قابل توجه، برای جلوگیری از شوک عرضه و جهش قیمت‌ها در سه ماه پایانی سال جاری میلادی، ناتوان باشد. جان دریسکول، کارشناس مؤسسه جی‌تی‌دی انرژی، گفت: ما به جهانی وارد می‌شویم که شما ذخیره‌سازی کمتر، ظرفیت مازاد کمتر و تولید کمتری برای خریداران خواهید داشت. وی افزود: بنابراین، قیمت نفت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه محتمل‌تر می‌شود. /شانا

سقوط ممتد دلار در بازار ارز/ همنوایی سکه با ریزش دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با سقوط 2 هزار تومانی به نرخ 14 هزار رسید. نرخ دلار در روز گذشته ضمن نوسانات شدید روزانه، ریزش ۵/ ۱۲ درصدی را ثبت و از سطح ۱۶ هزار تومان به محدوده ۱۴ هزار تومان و حتی در مقاطعی به نرخ‌های پایین‌تر تنزل کرد. طبیعی بود که با جهش نرخ‌های ارز طی هفته قبل، قیمت‌ها وارد مدار اصلاحی شوند. فروکش تب تقاضای غیرتجاری ارز برای تبدیل پس‌اندازهای ریالی به ارز و سکه از یک طرف و ورود مؤثر بازارساز و تقویت جریان‌های ورودی ارز، به‌خصوص اسکناس، زمینه را برای شکستن نرخ‌های بالا فراهم کرد. اخبار مثبت از مذاکرات ایران و اروپا برای کم‌اثر کردن تحریم‌های نفتی در کنار گسترش اختیارات سیاست‌گذار و تخصیص اسکناس ارز به متقاضیان، از عوامل اصلی ریزش قیمت‌ها تلقی می‌شوند. همچنین به نقل از دنیای اقتصاد، هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 250 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 400 هزار تومان رسید تا روند نزولی سکه برای پنجمین روز پیاپی ادامه یابد. روند کاهشی بهای سکه پس از ثبت رکورد تاریخی در چهارشنبه هفته گذشته، آغاز شد و طی دو روز گذشته همزمان با سقوط دلار شتاب و با سرعت زیادی از سطوح بالای 5 میلیون تومان فاصله گرفت. با وجود ثبات نسبی بازارهای جهانی و نوسان محدود اونس طلا در محدوده ۱۱۹۰ دلار، تلاطم‌های شدید در بازار ارز، سکه را با خود به نوسان واداشته است. دلار در دو روز اخیر بیش از ۱۷ درصد از ارزش خود را از دست داده و همین امر زمینه‌ساز ریزش ۱۲ درصدی بهای فلز زرد شده است. مقایسه نسبت ریزش‌ها از مقاومت بیشتر سکه در برابر سقوط حکایت دارد.

بازار اوراق مسکن؛ فاصله‌گیری «تسه»ها از کف

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) روز گذشته با افزایش 3/ 4 درصدی به قیمت 63 هزار و 804 تومانی معامله شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی هفته گذشته اصلاح 9 درصدی را ثبت کرد و در پایین‌ترین سطح طی 55 ماه اخیر قرار گرفت. بررسی شواهد نشان می‌دهد که روند فزاینده قیمت‌ها در بازارهای سهام و ارز، در فشار عرضه و عدم تقاضای مؤثر در معاملات اوراق تسهیلاتمسکن بی‌تاثیر نبوده است. با این حال، رسیدن قیمت «تسه»ها به سطوح حمایتی، تقاضا در این بازار را افزایش داد و قیمت‌ها را به سطوح بالاتری هدایت کرد، به‌ طوری که بیشتر سررسیدهای اوراق تسهیلات روند صعودی خود را با رشدی در محدوده ۲ درصد طی روز گذشته ادامه دادند. با این حال، در صورت نبود محرک بیرونی برای تحریک تقاضا، تداوم نوسان «تسه»ها در کف چهار ساله دور از انتظار نیست.

کمبود عرضه گوشی و کاهش میلیونی قیمت ها/ آیفون ۲۰ میلیون تومانی به ۱۴ میلیون رسید 

روز گذشته به دنبال کاهش نرخ ارز روند پایین آمدن قیمت در بازار تلفن همراه کلید خورد. در همین پیوند، برخی فروشندگان گوشی همراه ضمن اعلام کاهش قیمت، از نبود گوشی برای عرضه گفتند. این فروشنده ادامه داد: مدل های مختلف آیفون تا 6 میلیون تومان ارزان شده است؛ به گونه ای که مدلی که تا روز دوشنبه 20 میلیون تومان قیمت داشت اکنون 14 میلیون عرضه می شود. یکی دیگر از فروشندگان از نبود گوشی برای عرضه گفت. وی افزود: درست است که قیمت ها پایین آمده است اما الان گوشی برای عرضه وجود ندارد. یکی از فروشندگان گوشی همراه به ایرنا گفت: قیمت ها کاهش چشمگیری یافته که این کاهش برای برخی مدل ها چهار میلیون تا 6 میلیون است. در بازار گوشی، برخی فروشندگان به فروش تمایل داشتند و حتی با قیمت‌های پایین‌تری عرضه می کردند؛ اما خریداری در بازار حضور ندارد. به گفته وی، مشتری ها می دانند شاید دلار ارزان‌تر شود و از خرید الان متضرر شوند؛ پس در خرید دست نگه می دارند. با این همه، برخی فروشندگان با نصب اطلاعیه در ورودی مغازه خود به مراجعه کنندگان اعلام کرده اند قیمت تجهیزات با توجه به نوسان نرخ ارز محاسبه و اخذ می شود.

با افزایش 1.2 تریلیون دلاری، بدهی آمریکا به 21.5 تریلیون دلار رسید

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: بدهی ملی آمریکا در مدت سال مالی اخیر 1.2تریلیون دلار افزایش یافته است. بر اساس این گزارش بدهی این کشور در پایان سال مالی که در 30 سپتامبر تمام شد در سقف 21.5 تریلیون دلار ایستاد.این در حالی است که این رقم در سال مالی 2017 به میزان 20.25 تریلیون دلار بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا در گزارش ماهانه خود منتشر کرده که کسری تجاری این کشور 214 میلیارد دلار در ماه آگوست بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده است که این کسری تجاری شدید به دلیل پرداخت‌های فدرال رزرو بوده که این رقم را در ماه آگوست افزایش داده است. پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در ده ماهه نخست سال مالی 2018 کسری تجاری این کشور 684 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال 2017 رشد 20.8 درصدی داشته است.

کاهش ۴۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد وگفت: قیمت این کالا در مراکز خرده فروشی به ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. 

بانک‌های قطری آسیب پذیرترین مؤسسات مالی حوزه خلیج فارس

مؤسسه اعتبارسنجی اس اند پی اعلام کرد، بانک های قطری به دلیل ریسک وخیم شدن کیفیت دارایی های خود به عنوان آسیب پذیرترین بانک های منطقه حوزه خلیج فارس محسوب می شوند. بر اساس گزارش این مؤسسه به استثنای بانک ملی قطر، وام های اعطا شده از سوی بانک های قطر به دلیل رویارویی بخش بانکداری این کشور با افزایش فشارهای ناشی از تحریم کشورهای عربی با مشکل روبه رو می شود و قیمت مسکن و رونق هتل های این کشور تنزل پیدا کرده است. اس اند پی اعلام کرد که یک رابطه مهمی بین هر تنش احتمالی یا کاهش تنش اقدامات تحریمی، بدتر شدن یا ثبات کیفیت دارایی بانک های قطری وجود دارد. این مؤسسه اعتبارسنجی در گزارش خود آورده که یکسری ریسک ها با عملیات های بین المللی بانک های خلیج فارس به ویژه بانک هایی که با ترکیه در تعامل هستند، وجود دارد. شماری از بانک های منطقه خلیج فارس که در موسسات ترکیه ای سهام دارند به دلیل سقوط ارزش لیر و عملکرد ضعیف اقتصادی این کشور با یک چالش جدی روبرو شده اند. بر همین اساس شاخص کیفیت دارایی بانک های قطری به دلیل تحولات منطقه ای نسبت به سایر کشورهای عربی، کاهش بیشتری داشته است؛ در حالی که فقط تعداد محدودی از بانک های عضو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آن هم به دلیل توان مالی بالا از این ریسک ها در امان مانده اند.

اقامت پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ادامه بررسی اختیارات مورد نیاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد بازار ارز و پول، موارد جدیدی را تصویب کرد. به گزارش ایبِنا، در این جلسه که روز سه شنبه با حضور سران قوای مقننه و قضاییه و به ریاست آقای روحانی برگزار شد، مصوب شد تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز به انتشار اوراق مشارکت ارزی – ریالی باشد. بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم را برای خرید و فروش فوری ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و دیگر محصولات صادراتی که توسط صادرکنندگان عرضه می شود، در بازار ثانویه ارز فراهم کند. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجاز به عملیات بازار باز است و می تواند برای اعمال سیاست پولی، به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشر شده توسط دولت اقدام کند. شورای عالی هماهنگی اقتصادی به منظور تشویق سرمایه گذاری و جذب منابع ارزی، اتباع دولت های خارجی در صورتی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار برای سرمایه گذاری در ایران، به کشور وارد کنند، مطابق ضوابطی که دولت اعلام می کند، می توانند از امتیاز مجوز اقامت پنج ساله برخوردار شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۰
بهتر بود می نوشتید اقامت 5 ساله در زندان اوین - با نهار و شام و صبحانه مجانی...+ خبر ساز شدن در جهان
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
عجب پیشنهاد خارقالعاده ای بنظرم آنقدر استقبال زیاده که فکر کنم دیگه جایی برای ماندن ما نمی مونه البته ما چون ذاتا ایثار گریم حاضر یم جامونو بدیم به اونا یی که در صف های طولانی
ورود به ایران ایستاده اند
مرغ راچندهزارتومان گرون میکنن بعد۴۰۰تومان میارن پایین میگن کاهش قیمت مرغ واقعا خجالت نمیکشید
پاسخ ها
راضد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
نه این سوال پرسیدن داره؟
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
فکر میکنم میکشن اما میخوان به روی خودشون نیارن که ریا نشه.
بفرمایید سرمایه گذار خارجی چطوری پولشو بیاره ایران ؟ بریزه تو چمدان ؟ وقتی اسم ایران تو فهرست سیاه پولشوییه بره کدوم بانک با آیران کار می کنه ؟ کدوم کشوری اجازه خروج اسکناس دلار به ایران رو به سرمایه گذار میده ؟!!! کی جرات می کنه تو ایران سرمایه گذاری کنه با این اوضاع ؟
پاسخ ها
طاهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
یه جوری تصویب میکنند و یه اعدادی رو تعیین می کنند که انگار واقعا اینا توی ایران نیستند ..... آخه کی میاد 250 هزار دلار وارد ایران کنه بعد با افتخار هم
اقامت 5 ساله ایران رو بگیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
برادران افاغنه و عراقی
با سلام . ... تا زمانی که قانون کار نتواند از کارگران بخوبی حمایت کند . کارگران ، سرمایه سرمایه گذار را هدر می برند .پس برای رشد اقتصادی قانون کار بسیار اهمیت دارد .و اگر در کشوری سرمایه گار رغبی به سرمایه گذاری نشان نمی دهند . علت را در قانون کارش باید جستجو کرد
پاسخ ها
محمودرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اطلاعیه فروش سکه دادن بدون محدودیت.سرمایه گذار هم اومد سکه خرید،حالام میخوان اعدامش کنن که سکه خریدی شدی سلطان سکه؟؟؟
سرمایه گذار خارجی بدون مطالعه میره جائی سرمایه گذاری میکنه؟؟ آیا این اوضاع و احوال رو نمیدونه؟؟ امروز یه عده یه چیزی تصویب میکنن و کاری میکنن، فردا یه عده دیگه ای میان میگن قبلیا خیانت کردن ما میفهمیم نمونه اش هم مسکن مهر که میلیاردها سرمایه کشور رو دولت بعدی اومد به فنا داد یا کارت ساخت که اون همه هزینه برای زیر ساختاش انجام شدو دولت بعدی حتی به قیمت ورشکستگی هم باشه از این سامانه استفاده نمیکنه و بنا به آمار های خودشو ن مصرف بنزین را از روزانه 60میلیون لیتر به 90 میلیون لیتر رسوندن و اون همه قاچاق و ...
شما رو به خدا یه کاری کنین مردم داخل سرما یه هاشون رو بیرون نبرن. سرمایه گذاری خارجی دیگه پیشکش ،
حالا امریکاییها صف میکشن بیان ایران.هه هه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اخ اخ گفتی اونوقت امریکایی ها بیشتر از افغانی ها میشن . اونو چه کارش کنیم . چه دعوایی بشه سر کارگری ساختمون!!!!!!
دولت با ترفندهای گوناگون از جمله خرید ارز در بانکها جلوی ارزان شدن دلار را گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
اتفاقا خرید در شعب بانک ترفند خود دولت است .به این صورت فعلا دلار های مردم را جمع می کند . ودر وقت مناسب دوباره با بالا بردن قیمت ان را در بازار عرضه می کند . تا دوباره همان مردم دلار ها را با قیمت بالاتری خریداری کنند. چه چیزی از این برای دولت بهتر . به راحتی کسب درامد میکند. بدون دردسر
شاخص کل بورس درادامه تخلیه حباب بزرگ وسقوط سهمگین ۸ هزارواحدی دیروز فقط درفاصله نیمساعت ازشروع کارتالاربورس درروزسه شنبه ۱۱ مهر بیش از ۵۰۰۰ واحددیگرسقوط کرد درشرایط فعلی همه فروشنده اند
کی حاضر میشه 250 هزار دلار بیاره تو ایران تا اقامت بگیره؟
با 100دلار هم کسی نمیاد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
چرا نیان ؟ پاس ایران رو‌بگیرن می‌توانن بدون ویزا برن کشور ، کمور،تانزانیا ، ونزویلا
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
باورکنیدخودشون هم به این قانونی که تصویب کردن خندشون گرفته
عجب مردم راسرکارگذاشته اند/مردم بیچاره ای که تمام افکارشون درگیرحفظ ارزش ریال هاشونه ....واقعاخنده داره
با این شرایط فقط قاچاقچی های پولدار افغانی و پاکستانی برای فرار از قانون در کشور خودشان ، ترجیح می دهند اقامت ایران را داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
دقیقا به اضافه مهاجران غیر مجاز که تبدیل به تجار و صادر کننده شده اند
بانک ها نا محدود هرز می خرند ولی ۵۰۰ دلار اونهم با بلیط و .... می دن. واقعا طراح این مسئله پیشه خودش نگفته مردم چه فکری خواهند کرد؟! مشخص که قصد دارن دلار ها رو جمع کنند و به خود مردم بفروشند و بانک مرکزی هم به خیال خودش فکر کرده با این کار دیگه نیاز به تزریق ارز در بازار نیست.
آقا چرا هی شانتاژ خبری میکنید؟ هی تیتر میزنید ریزش دلار !!! کدوم ریزش؟ دلار که دیروز 15200 بود، هروقت اومد زیر 10 تومن تیتر بزنید ریزش دلار
موج سواران کاهش نسبی قیمت ارز وبخصوص انهایی که ارزوی کاهش ۳۰-۴۰ درصدی قیمت میکن داشتند وامال وارزوی خودرابعنوان خبرکاهش قطعی قیمت مسکن انهم تنهادوروزبعداز اغارکاهش قیمت ارز منتشرکردند زیاد ذوقزده نشوند روند کاهش قیمت ارز ازامروز متوقف وروند صعودی اغازشد !!!
سرمایه گذاری در کشوری که تحت شدیدترین تحریمهای قدرتمندترین اقتصاد جهان وطبق آمار مراجع معتبر بین المللی یکی از پرریسکترین کشورها برای سرمایه گذاری میباشد، قطعا بی معناست. سرمایه گذاری در کشوری که از لحاظ آزادیهای اجتماعی یکی از بسته ترین کشورهای جهان میباشد، بیشتر شبیه به یک لطیفه میباشد.
اقامت ایران!!!
یعنی کسی پیدا میشه دنبال مجوز اقامت ایران باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
خیلی ها . بیچاره دور و بریها
سرمايه گذار خارجي جايي ميره كه هم امنيت پولي داشته باشه وهم از آزادي هاي اجتماعي برخوردار باشه كه متاسفانه در ايران هيچ كدوم وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
کی گفته آزادی های اجتماعی نداریم‌ پس این برادران عراقی چه کار میکنند؟ کنسرت فقط برای ایرانیها ممنوعه. برای اونها ایران اروپاست و حاضرند ۲۵۰ هزار دلار بیارن اقامت بگیرن و بعدش هم صاحب ملک و املاک.
من حاضرم حق اقامت خودم را به مبلغ 150 هزار دلار واگذار کنم!
پاسخ ها
فاطمه
| Saudi Arabia |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
والا من به پنجاه تا هم راضیم
احسان
| France |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
منم حاضرم ۵۰هزار دلار بفروشم اقامتو ،زیر قیمت جهانی
همین رییس اتحادیه ها و صنفها و.... اگر کارامد بودند وضع بازار بهتر از این بود . اگر قیمتها منصفانه زده میشد و نظارتی هم بود فشار اقتصادی روی مردم کمتر بود .
من امدم با ۵۰۰هزار دلار ۳سال است الان میشه ۱۰۰تا با کدام گروه بدم
دلارشد ۱۵۲۰۰
فعلا كه دلار دوباره داره بر مي گرده بالا اين چه بازيه كه با مردم مد كنيد
ما خودمون داریم از ایران فرار می کنیم اونوقت قانون گذاشتن اقامت ایران 250 هزار دلار.ای زرشک.
بعدشم اینا که دارن دلار رو از مملکت حذف میکنن پس دلار به چه دردشون می خوره
ثالثا الان شما با 250 هزار دلار می تونی ویزایه کانادا بگیری.مگه خر مغزتو گاز گرفته که پولتو بیاری ایران که سر سال نشده بخورنش یه آبم روش.
کی پیدا میشه بیاد اینجا اقامت بگیره گیره گیره....
پاسخ ها
مریم
| Turkey |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
واقعا جلوی خندمو نتونستم بگیرم.با دویست و پنجاه هزار دلار بیام اقامت ایرانو بگیرم؟مگه مخم عیب کرده؟؟؟فعلا تو ترکیه ماهی ده هزارلیر درامدمه واحترام یک دکترم دارم باچه رویی همچین قانونی گذاشتند؟خواستند از ترکیه عقب نیبتند؟
اقامت !ایران!سرمایه گذاری!5 ساله!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان