بازدید 9856

آیا عزم جدی برای هدایت نقدینگی به سوی تولید وجود دارد؟

رشد نقدینگی به خودی خود، امری نامطلوب تلقی نمی شود و اگر همین نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، چه بسا موجبات رشد و توسعه اقتصادی را فراهم آورد؛ اما پرسش این است که چگونه می توان نقدینگی را به سوی تولید روانه کرد و آیا عزم جدی برای انجام چنین کاری در مسئولین وجود دارد؟
کد خبر: ۸۳۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 08 September 2018

آیا عزم جدی برای هدایت نقدینگی به سوی تولید وجود دارد؟رشد نقدینگی به خودی خود، امری نامطلوب تلقی نمی شود و اگر همین نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، چه بسا موجبات رشد و توسعه اقتصادی را فراهم آورد؛ اما پرسش این است که چگونه می توان نقدینگی را به سوی تولید روانه کرد و آیا عزم جدی برای انجام چنین کاری در مسئولین وجود دارد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در دیدارهای اخیر رهبر انقلاب بارها به موضوع نقدینگی و رشد آن اشاره نموده است و انتقاداتی به آن وارد کرده اند. به عنوان نمونه در دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب در 24 تیر ماه 1397 وی در این زمینه فرمودند: این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق ‌العاده ‌ای است، هم رقمش خیلی بالاست، هم رشدش زیاد است، ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه ‌ای است. یا رهبر انقلاب در دیدار دوم خود با اعضای هیأت دولت در هفتم شهریور ماه 1397 با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ‌ای تمام‌ وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

آمارهای اخیر بانک مرکزی که مربوط به بهار سال جاری است، نشان می دهند، در خرداد ماه میزان نقدینگی کشور به بیش از 1582 هزار میلیارد تومان رسیده که این مبلغ در مقایسه با اسفندماه سال گذشته 3.4 درصد رشد داشته است. اگر بخواهیم نقدینگی را از خرداد ماه سال گذشته تا خرداد ماه سال جاری مقایسه کنیم، در مدت یک سال نقدینگی، رشدی 267 هزار و 800 میلیارد تومانی داشته است. این یعنی نقدینگی، ماهانه به میزان 22 هزار و 316 میلیارد تومان و روزانه 743 میلیارد تومان رشد کرده است.

آیا عزم جدی برای هدایت نقدینگی به سوی تولید وجود دارد؟

حالا پرسش این است که چگونه می توان نقدینگی را به سوی تولید هدایت کرد و آیا عزم جدی در مسئولین برای هدایت این حجم عظیم نقدینگی به سوی تولید وجود دارد؟

نقدینگی دو مسیر برای انتخاب دارد؛ یک مسیر رفتن به سمت کارهای مولد و تولید است و مسیر دیگر رفتن به سمت کارهای غیرمولد و سفته بازی است.

اگر بتوان مسیر رفتن نقدینگی به سمت کارهای غیرمولد و سفته بازی را مسدود کرد، آن گاه می توان این نقدینگی را به سمت تولید هدایت نمود. ورود نقدینگی به هر یک از بازارهای ارز، سکه و طلا، خودرو، مسکن و زمین و سپرده های بانکی به نیت انجام فعالیت های سفته بازانه و کسب سودهای کلان علاوه بر اینکه کاری غیرمولد است، باعث خواهد شد تا نظم اقتصاد بر هم بریزد؛ مانند آنچه در این چند ماه، شاهد بودیم.


برای اینکه از ورود پول های سرگردان و نقدینگی به بازارهای پنجگانه ممانعت شود، باید این بازارها برای کسانی که به نیت انجام فعالیت های سفته بازانه و کسب سودهای کلان به آن وارد می شوند، ناامن شوند. ناامن شدن یعنی کسب مالیات های سنگینی بر سودهای حاصل از فعالیت هایی که در این بازارها صورت می گیرد. برای آنکه بتوان از سود فعالیت های سفته بازانه در این بازارها مالیات های سنگین دریافت نمود، باید به سمت شفافیت و کسب اطلاعات از سفته بازان قدم برداشت؛ یعنی اینکه باید اطلاع داشته باشیم چه کسی، چه میزان سرمایه به کدام بازار وارد کرده و در نهایت چه میزان سود از آن بازار عایدش شده است. ایجاد این شفافیت هم نیازمند همت و عزم مسئولین است. مسئولین نیز با توجه به مصاحبه هایشان، به دنبال ایجاد شفافیت نیستند! به چند نمونه از این مصاحبه ها در این زمینه اشاره می کنیم.

در زمینه ارز، می توان از همین چند وقت اخیر نمونه آورد. ارزهای 4200 تومانی توسط دولت به شرکت هایی جهت واردات کالا پرداخت شد اما با گذر زمان مشخص شد که برخی از این شرکت ها از این ارزها سوءاستفاده کرده اند. رئیس جمهور روحانی در پنجم تیر 1397 به وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی دستور داد تا فهرست ارزبگیران دولتی را افشا کنند؛ اما با گذشت حدود دو ماه از این دستور رئیس جمهور تنها بخش کوچکی از فهرست ارزبگیران در اختیار مردم و رسانه ها قرار گرفته است.

در زمینه بازار سکه و طلا، باید گفت، بانک مرکزی هرگز اسامی کسانی که کلان، سکه خریداری کرده بودند را منتشر نکرد. اسامی ده نفر اول خریدار، به تازگی توسط یکی از خبرگزاری ها رسانه ای شد که صحت آن نیز نه تایید شد و نه تکذیب!

در زمینه بازار مسکن و زمین هم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه ای در مورخه 6 مرداد 1397 اعلام کرد: بنده کاملاً با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفم، زیرا کشوری که نیاز به سرمایه گذاری دارد هرگونه تهدید سرمایه به شکل عمده حتما نتیجه عکس خواهد داد؛ بنابراین با توجه به این مصاحبه می توان گفت، چنین وزیری با چنین تفکری، هرگز حاضر به ارائه نام سفته بازان در بازار مسکن و زمین نخواهد بود.

در زمینه حساب های بانکی و سرک کشی دولت به آن ها نیز محمدباقر نوبخت در حساب توئیتری خود در دوم اسفند 1396 نوشت: سرکشی به حساب های بانکی باعث مخدوش شدن امنیت اقتصادی می شود.

با این دیدگاه مسئولین باید گفت، هرگز نمی توان جلوی ورود نقدینگی به بازارهای پنجگانه را گرفت، چون مسئولین مخالف شفافیت هستند و با قاطعیت می توان گفت که به رغم همه صحبت ها هیچ عزم جدی در نزد مسئولین برای هدایت نقدینگی به سمت تولید وجود ندارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
باسلام نه چون کار اینها نیست .دوصدمن استخوان باید .که صدمن بار بردارد
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
اگر قصد واقعي وجود داشته باشه بايد يه كميسيون بذارن كه به قول رهبري شب و روز در اين مورد كار كنه

اولين كارشون اجتماع اقتصاد دانان و كارخانه دارهاي خصوصي براي مشورت گرفتن درمورد موانع توليد و اصلاح قوانين و برطرف كردن اين موانع هست

تا اين همه قانون هاي دست و پا گير هست كسي به سمت توليد نميره
اگر هم بره دو سال بعد دست از پا درازتر به خونه خودش برميگرده


قوانين كارخيليييييي دست و پاي توليد رو زنجير بسته
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
تولید ؟ در این شرایط؟
آنزمان نیمچه ثبات بود...بزور تولید میشد انجام بدی
چه برسه الان
من نمیبینم چنین عزمی را
یک راهش اینکه تبلیغات فروش سهامهای معتبری در صنایع تولیدی انجام بشه که نمیشه
یک مشکل دیگه که مردم سراغ سهام نمیرن عدم سود دهی ماهیانه اون
مثلا 20 میلیون دارم نمیدونم چیکار کنم اگه نهادی بود که تضمین سودهی ماهیانه میداد سریع میرفتم سرمایه گذاری میکردم ولی افسوس که اعتباری نیست
بنده نقدینگی ام را به سمت احداث نیروگاه تجدیدپذیر بردم چهار سال عمر و زندگی ام را گذاشتم با این هرج و مرج اقتصادی و قوانین و قراردادهای غیر منعطف وزارت نیرو و بدنه آن نه راه پس برایمان مانده نه راه پیش. قرارداد را هرطور می خواهند تفسیر می کنند. این مشورت بنده به شما هموطنان عزیز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
نیروگاه خورشیدی ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
برادر من شعار دولت با عملکردش در زمینه تولید 180 درجه متفاوت است. برق مجانی نجف و کربلا و پرداخت هزینه ترانزیت برق از ایران به سوریه را باید
...امثال شماها از جیب بپردازید
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
یعنی نیروگاه خورشیدی به صرفه نیست؟
دیدگاهی که میلتون فریدمن و کسانی از هواداران وی مطرح کردند این بود که وقتی اتفاق یا تحول اقتصادی یا سیاسی خاصی در جامعه رخ می دهد فضایی بوجود می آید که مقاومت اجتماعی در قبال اعمال اصلاحات کاهش می یابد. رهبران و سیاست گذاران می توانند از این فرصت بهره برداری کرده و سیاست های اصلاحی را اعمال کنند. چون چنین برهه هایی معمولا کوتاه هستند سیاست مداران باید سیاست های خود را به سرعت اعمال کنند تا سیاست های اصلاحی وضعیت برگشت ناپذیری یابد. در برخی موارد این تجربه دیده شد که وقتی حکومتی دمکراتیک می‌شود خواسته‌های پوپولیستی که زیان بلندمدت و نفع کوتاه مدت را در پی دارد رأی می‌آورد. همچنین این دیدگاه مطرح بوده که اعمال تغییرات گاه با شورش و اعتراضات عمومی روبرو می‌شود و دولت‌هایی که از قدرت سرکوب برخوردارند بهتر می‌توانند به رغم چنین مخالفت‌هایی سیاست‌های اصلاحی را به پیش ببرند.
یشه بگید کدوم تولید؟مادامی که وارد کننده هستیم و دائم تو حباب و این حرف ها میتونه واسه نقدینگی کاری کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
تو خواب زمستانیت بمان
سالهاست که نیست
تا زمانی که دلالی در هر زمینه ای بدون مالیات و چند برابر تولید سود دارد تولیدی در کار نیست
رفته بودم به یک پاساژ در تهران، به مغازه دار گفتم اینجا قیمت مغازه چنده؟ گفت از من به تو نصیحت برو ارز و سکه بخر که اوضاع کاسبی خرابه ، دلار اون موقع 10 تومان بود، الان 13 تومان!! 30 درصد سود طی چند روز !!! همه ایرانی ها رو دارن به دلال تبدیل میکنند.
ندارد
این کار از مسولین بعیده چون در تولید هیچ سودی وجود نداره ولی در واردات وجود داره
متاسفانه
پول نفت هست تولید رومیخوان چیکار
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
تنبلی راهم اضافه کنید
این دولت نه عزم کار کردن رو داره و نه توانش رو ، تابناک عزیز تو پارسال موقع انتخابات از طرفدارای پروپا قرص روحانی بودی حالا توام باید بخاطر این وضعیت پاسخگو باشی
پاسخ ها
رضا ه.
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
قسمت اول سخنت درست، لیکن همه ما با امید به وصعیت بهتر به روحانی رای دادیم و قرار بر پاسخگویی باشه همه باید پاسخ بدیم
بعدش این نظر دهندگانتون می ایند و می گویند دولت هیچ کاره است!
وقتی سود دلالی ،و ،واردات ،ده برابر تولیدات است ،کدامین مغز اقتصادی ،به تولید فکر میکند ؟ ،،دلالی ،و دلالی ،،رشد نقدینگی فرزند نا مشروع رانتخواری ،و اختلاسگری ،و دزدی ،میباشد ؟،،
بانک مرکزی عزیزبرای کنترل بازاروکم کردن حجم پول درگردش وجلوگیری ازافزایش قیمتهابجای کمک به تولید بهره بانکی راافزایش میدهدیعنی دفع مفسد به افسد مسلمابابالارفتن بهره بانکی تولیدپائین میآیدوکذاوکذاکه دیدیم وخوددانید دعاکنیم خداوندبه مدیران اقتصادیمان دوراندیشی عنایت کند.
تحیق و کار . تحقیق و کار تحقیق و کار
از مسئولین که جوانان قدیم بودند چیزی در نمیاد از نسلی مثل آقای جهرمی باید انتظار داشته باشیم
دقیقا باید به حسابها سرکشی کرد
کسی را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
وقتی حاکمیت دست دلالانه حرف از تولید بی خوده
فقط مالیات راهگشاست مثل تمام دنیا
مساله عزم و جزم و بزم و اینا نیست(:
مساله بی اطلاعی سیاستگذاران و زمامداران ازمقوله ای بنام توسعه است. مقوله ای که بیشتر ابعاد و زوایای آن توسط تئوریسین ها تبیین و مدلهای مربوطه خلق شده و با تغییرات نه چندان زیاد میشه بکارشون بست.
لیکن ماها میخوایم مدل خودمون رو دربیاریم مدلی که با جهان بینی خودمون بخونه! که تا اینجاش درسته و اما چون سواد و پشتکار و به قولی سرمایه انسانی "لازم و کافی" و از همه مهمتر "وطن پرست" برای اینکار نداریم نتیجه اش همین میشه که هست...
بوروکراسی عریض و طویلی که دچار فلج ذهنی و حرکتی شده و سواد و اراده هیچ کاری رو نداره.
پس نهایتا ناچاریم از همین مدلهای موجود با حداقل تغییرات استفاده و توسعه و اشتغال کشور رو پیش ببریم.
جرا بورس را درست رونق نمیدهند مگر بهترین بازار و درشتترین نیست
این تیپ مقالات نشان دهنده آگاهی اندک نویسنده از مصایب تولید است.
نه ذات ایرانی یا همان ژن ایرانی تاجر مسلک است نه تولید کننده (چون دردسر داره یک شبه نمیشه پولدار شد سودش کمه و......) ایرانی دوست داره یه جنسی را بخرد نگه دارد گرون که شد بفروشد و سود کند
تولید کجا و ذات ایرانی تاجر کجا
تولید مرده و کسی برای مرده جز کفن و دفن کاری انجام نمی دهد.
ایا همش حرفه و پشتتش فکر . زمان آقای خاتمی بود که قرار شد حدود سه میلیون تومان بابا کا های زود باز ده به اشخاص ذینفع پرداخت و بعد از یکی دو سال بعد در قسط های کوچک بازگردد من مطمینم پول ها رو گرفتن و هیچ کاری انجام نشد و نمی دانم اصل پول ها دریافت گردید یا نه . اینها همش ایجاد رانت برای یکسری افراد است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر