بازدید 9253
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «راهکار هند برای مصون ماندن از تبعات دلار» تا «محصولی که هم دلار دولتی گرفت هم ۲۲ درصد گران شد»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون آمریکا مجوز موردی برای خرید نفت ایران به هند می‌دهد، کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح در پنج ماه گذشته رسید، عقبگرد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته، آمازون یک تریلیون دلاری شد، بازگشت دوباره قیمت نفت به زیر 70 دلار، تحریم ایران قیمت نفت را تا بشکه ای 95 دلار می رساند، بانک هلندی به پرداخت ۸۰۰ میلیون دلار جریمه شد و جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 06 September 2018

از «راهکار هند برای مصون ماندن از تبعات دلار» تا «محصولی که هم دلار دولتی گرفت هم ۲۲ درصد گران شد»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون آمریکا مجوز موردی برای خرید نفت ایران به هند می‌دهد، کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح در پنج ماه گذشته رسید، عقبگرد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته، آمازون یک تریلیون دلاری شد، بازگشت دوباره قیمت نفت به زیر 70 دلار، تحریم ایران قیمت نفت را تا بشکه ای 95 دلار می رساند، بانک هلندی به پرداخت ۸۰۰ میلیون دلار جریمه شد و جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی را در بر دارد.

آمریکا مجوز موردی برای خرید نفت ایران به هند می‌دهد

مقامات وزارت خارجه آمریکا از نرم‌تر شدن موضع این کشور در قبال خرید نفت ایرانی توسط هندی‌ها و بررسی گزینه اعطای مجوز موردی برای ادامه خرید نفت ایران به دهلی‌نو خبر دادند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در صدر هیأتی به دهلی‌نو می‌رود؛ انتظار است، بحث خرید نفت ایرانی و تلاش هند برای خرید تسلیحات روسی بیشتر، روی میز مذاکره باشد. آن طور که رویترز گزارش داده، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از این سفر از تصمیم آمریکا برای اعمال موردی تحریم نفتی خود در هند خبر داد؛ یعنی هند برای خرید هر محموله نفت ایرانی از آمریکا مجوز بگیرد. خرید نفت ایران از سیزده آبان در فهرست تحریم‌های آمریکا وارد می‌شود و کسانی که بخواهند خرید نفت ایران را ادامه بدهند، احتمالاً هدف تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها قرار می‌گیرند. /فارس

کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح در پنج ماه گذشته رسید

رویترز گزارش داد: در ماه جولای، در حالی‌ که صادرات دانه سویا و هواپیما افت کرد و واردات رکورد زد، کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح ۵ ماهه خود رسید. سیاست‌های اول آمریکای دولت ترامپ، آمریکا را در ورطه تعرفه‌های تلافی‌جویانه با اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک و جنگ تجاری با چین، انداخته است. در ماه جولای کسری تجاری آمریکا با چین به بالاترین سطح تاریخ رسید.

عصر چهارشنبه، وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد که کسری تجاری با ۹.۵ درصد جهش به ۸۲.۵ میلیارد دلار رسیده است و برای دومین ماه متوالی افزایش یافته است که این بالاترین میزان ۵ ماهه آن است. به این ترتیب احتمال دارد در ربع سوم امسال، ضعف تجارت بر رشد اقتصادی فشار منفی وارد کند. این در حالی است که با بارگیری زودتر از موعد محموله‌ها توسط صادرکنندگان، قبل از اجرا شدن تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین بر کالاهای آمریکایی در ماه جولای، در ماه آوریل و می، کسری تجاری کاهش یافته بود.
کسری تجاری آمریکا با چین در ماه جولای ۱۰ درصد جهش کرد و به رکورد ۳۶.۸ میلیارد دلار رسید. کسری تجاری با مکزیک ۲۵.۳ درصد کاهش یافت و به ۵.۵ میلیارد دلار رسید. در حالی‌ که کسری تجاری با کانادا ۵۷.۶ درصد اوج گرفت و به ۳.۱ میلیارد دلار رسید. کسری تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا ۵۰ درصد افزایش یافت و به رکورد همیشگی ۱۷.۶ میلیارد دلار رسید. به نقل از مهر، در ماه جولای صادرات کالا و خدمات آمریکا به افت ۱.۰ درصدی به ۲۱۱.۱ میلیارد دلار رسید.

راهکار هند برای مصون ماندن از تبعات دلار

رزرو بانک هند یا همان بانک مرکزی این کشور در سال مالی گذشته خود که از آوریل ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ بود ۸ تن و ۴۶۰ کیلو طلا خریداری کرد. بانک مرکزی هند در گزارش سالانه خود خود اعلام کرد، ذخایر طلای این کشور از رقم ۵۵۷.۷۷ تن به ۵۶۶.۲۳ تن افزایش یافته است.

همچنین این مقدار حجم از خرید طلا از سوی بانک مرکزی هند از سال ۲۰۰۹ میلادی بی سابقه محسوب می شود. هند با پیوستن به کشورهای بریکس از جمله چین و روسیه به صورت فعالانه در حال انباشت ذخایر فیزیکی طلا خود به عنوان بخشی از دارایی ذخایر ملی است. رزرو بانک هند اعلام کرد که ذخایر ارزی این بانک بین ژوئن ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۱۸ میلادی ۰.۵ درصد افزایش یافته است؛ البته ذخایر ارزی هند در ژوئن ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۷ میلادی ۶.۳ درصد افزایش یافته بود. هند اقدام به تنوع بخشیدن به ذخایر خود از دلار به طلا کرده تا از این راه اقدام به مدیریت ریسک از قبیل ریسک امنیت سایبر کند. این اقدام هند در راستای جلوگیری از انزوا این کشور در صورت استفاده ابزاری آمریکا از دلار است. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، بانک مرکزی هند اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی خود را از رقم ۱۵۷ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴۸.۹ میلیارد دلار در ماه می کاهش داده و در این بازه زمانی رزرو بانک هند ۸.۲۵ میلیارد دلار از این اوراق را به بازار داخلی خود فروخته است. با توجه به میزان فعلی دارایی اوراق قرضه خزانه داری آمریکایی در نزد بانک مرکزی هند، جایگاه این کشور از یازدهم به سیزدهم تنزل پیدا کرده است.

عقبگرد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش 269 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 137 هزار و 714 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 78 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 40 هزار و 271 واحد رسید. شاخص کل هم وزن همانند روز قبل، با رشد 212 واحدی معادل 0.97 درصد، عدد 22 هزار و 189 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 150 واحدی معادل 0.97 درصد به رقم 15 هزار و 693 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 400 واحد کاهش معادل 0.27 درصد را رقم زد و به سطح 146 هزار و 897 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 289 واحد کاهش معادل 0.29 درصد به رقم 101 هزار و 317 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 99 واحد کاهش معادل 0.04 درصد همراه بود و عدد 274 هزار و 937 واحد را به نمایش گذاشت.

از «راهکار هند برای مصون ماندن از تبعات دلار» تا «محصولی که هم دلار دولتی گرفت هم ۲۲ درصد گران شد»

آمازون یک تریلیون دلاری شد

روز چهارشنبه، در حالی‌ که نگرانی‌ها در مورد جنگ تجاری شدت گرفته و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را محدود کرده است، سهام آسیایی با پیروی از همتایان جهانی خود، افت کرد. در همین حال، دلار به بالاترین سطح دو هفته‌ای خود نزدیک شد. گسترده‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، ۰.۵ درصد افت کرد. شاخص کامپوزیت شانگهای در چین ۰.۴ درصد پایین آمد. سهام استرالیا ۰.۷۵ درصد از ارزش خود را از دست داد، کوسپی کره جنوبی ۰.۱ درصد افت کرد و نیکی ژاپن ۰.۳۵ درصد پایین آمد.

همچنین اتفاقی که در بازارهای آمریکا افتاد، این بود که سهام آمازون رشد کرد و این شرکت برای چند لحظه به دومین شرکت دارای ارزش سهام بیش از یک تریلیون دلار تبدیل شد و در کنار اپل قرار گرفت. سهام با اندکی افت دوباره به پایین مرز یک تریلیون دلار بازگشت. با این سرعت رشد سهام آمازون، این شرکت به زودی از لحاظ ارزش سهام، از اپل هم عبور می‌کند و به گران‌ترین شرکت جهان تبدیل می‌شود.

بازگشت دوباره قیمت نفت به زیر 70 دلار

روز گذشته بلومبرگ گزارش داد، بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) آمریکا تحویلی ماه اکتبر در بورس سهام نیویورک با 1.1 دلار کاهش به 68 دلار و 83 سنت در هر بشکه رسید و در بازار لندن نیز تا پیش از ظهر با قیمت هر بشکه 68 دلار و 83 سنت فروخته شد. بهای نفت خام برنت برای تحویل نوامبر نیز در بازار بورس کالای آتی اروپا (ICE) با 1.1 دلار کاهش (1.3 درصد) به هر بشکه 77 دلار و 16 سنت رسید.
نگرانی‌ها از توفان خلیج مکزیک قیمت نفت را در روز سه شنبه تا نزدیکی 80 دلار بالا برد به شکلی که نفت روز سه شنبه در بالاترین قیمت خود به ازای هر بشکه 79 دلار و 72 سنت به فروش رسید. توفان «گوردون» دوشنبه صبح نزدیک «فلوریدا کیز» شکل گرفت و با بادهای 70 مایل بر ساعت همراه بود. مسیر حرکت این توفان روز سه شنبه اندکی تغییر کرد و به سمت شرق متمایل شد. هرچند پیش بینی می‌شود این کاهش قیمت مقطعی بوده و آشتفگی‌های اخیر بازار در پی جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین نزدیک شدن به آستانه تحریم‌‌‎های جدید نفتی آمریکا علیه ایران روند قیمت نفت را در هفته‌های آتی همچنان به صورت افزایشی نگه خواهد داشت.

تحریم ایران قیمت نفت را تا بشکه ای 95 دلار می رساند

تارنمای روزنامه «وال استریت» ایتالیا نوشت: تحریم ایران باعث افزایش تا 30 درصدی قیمت نفت در ماه های آینده خواهد شد. کاهش قابل توجه صادرات نفت ایران منجر به افزایش قیمت نفت خام تگزاس و برنت خواهد شد که به ترتیب به 85 تا 95 دلار در هر بشکه می رسند. این روزنامه افزود: پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته ای و اعلام بازگشت تحریم ها علیه ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی سیر صعودی داشته است و با اجرایی شدن تحریم های نفتی واشنگتن علیه تهران از ماه نوامبر آینده، پیش بینی می شود که این سیر شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. همچنین وال استریت نوشت: ژاپن آخرین مورد از خریداران نفت ایران است که به دلیل اجتناب از مجازات امریکا، از خرید نفت ایران چشم پوشی کرده است. تقاضای توکیو برای معافیت از تحریم های ثانویه از سوی امریکا رد شده بود.

قیمت جهانی طلا افزایش یافت

به علت خریدهای فنی در میان نگرانی در مورد تورم در بازارهای نوظهور، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت، اما افزایش‌ها با تقویت دلار محدود شد. هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) روز گذشته با 3.38 دلار افزایش به 1194.90 دلار رسید. روز سه شنبه طلا به 1189.20 دلار، کمترین رقم در بیش از یک هفته گذشته رسید. هاریش وی، تحلیلگر بازار گفت: «از آنجایی ‌که بی‌ثباتی‌هایی به علت بحران ارز در بازارهای نوظهور وجود دارد، طلا در سطوح بالا رفته است.» «زمانی‌ که ارز تضعیف می‌شود، تورم بالا می‌رود، طلا در این زمان عملکرد خوبی دارد.» نگرانی در مورد تورم قیمت طلا را بالا برد، زیرا طلا در برابر افزایش قیمت‌ها به عنوان دارایی امن دیده می‌شود.

نوسان «تسه‌»ها بر مدار 65 هزار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 149 تومان معامله شدند. طی سه روز گذشته، شاهد رشد نسبی قیمت اوراق بودیم. با این حال، در معاملات پایان هفته فشار عمومی عرضه در معاملات اوراق، متوسط قیمت‌ها را در این بازار تنزل داد. افزایش 6 درصدی قیمت مسکن در مرداد و همچنین افزایش ۶۲ درصدی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران، حاکی از رشد قابل ‌ملاحظه قیمت‌ها در این بخش از اقتصاد نسبت کل است. به این ترتیب، انتظار می‌رود با تورم محسوس در این بخش، قدرت خرید متقاضیان کاهش بیابد. از سوی دیگر، درصد پایین پوشش وام با رسیدن متوسط قیمت هر متر‌مربع مسکن در تهران به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از ضعف تقاضای اسمی در این بازار حکایت دارد. این عوامل در کنار هم دورنمای بازگشت رکود به مسکن را تقویت کرده است.

قیمت جو، ذرت، سویا و روغن خام اعلام شد

محمود نوابی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه ای قیمت جو وارداتی را ۱۲۵۰۰ ریال، ذرت وارداتی۱۲۰۰۰ ریال، کنجاله سویای وارداتی و داخلی ۲۳۰۰۰ ریال و روغن خام سویای وارداتی و داخلی ۳۸۵۰۰ ریال اعلام کرد. به نقل از مهر، این قیمت ها حداکثر قیمت فروش این محصولات است که با هدف تسهیل و تسریع در نظارت بهینه بر قیمت و توزیع کالاهای اساسی بهره مند از ارز رسمی و مطابق بررسی اسناد و مدارک دریافتی از شرکت های واردکننده ذی ربط اعلام شده است.

بانک هلندی به پرداخت ۸۰۰ میلیون دلار جریمه شد

مقامات قضایی هلند، «آی ان جی بانک» این کشور را که یکی از بزرگترین بانک های هلندی محسوب می شود، به دلیل نقض ساختاری قانون پولشویی و فاینانس ترورویست به پرداخت بیش از ۸۰۰ میلیون دلار جریمه کردند. «آی ان جی بانک» به دلیل عدم مشخص کردن منبع پول مشتریان خود در زمان مقرر محکوم به پرداخت این جریمه شده است؛ بنابراین، سرویس دادخواهی عمومی هلند در اطلاعیه ای اعلام کرد که مشتریان «آی ان جی بانک» از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ میلادی قادر به استفاده از خدمات این بانک برای فعالیت های مجرمانه بوده اند. سرویس دادخواهی عمومی هلند همچنین اعلام کرد که «آی ان جی بانک» باید اقدام به شناسایی برخی از مشتریان خاص خود که احتمالا از این بانک برای پولشویی بهره بردند می کرد که این کار را انجام نداده است و «آی ان جی بانک» باید گردش پول و منشأ آن را ردیابی می کرد که ممکن است در فعالیت های مجرمانه استفاده شده باشد و بطور کلی این بانک اقدامات لازم را اتخاذ نکرده است. «آی ان جی بانک» تا کنون ۶۷۵ میلیون یورو جریمه پرداخت کرده و حدود ۱۰۰ میلیون یورو هم که به عنوان کارمزد به دلیل انجام تراکنش‌های احتمالا غیر قانونی دریافت کرده را بازخواهد گرداند. به نقل از ایبنا، بررسی های اولیه حسابرسی از این بانک نشان می دهد، فرآیند بررسی تراکنش برخی از مشتریان این بانک مشکل دار بوده و نقایصی در عملیات بانکی «آی ان جی بانک» دیده شده است.

جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی

اداره‌کل خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، گزارش ارزشیابی ملی خودروهای تولیدی در مرداد ماه سال‌جاری را منتشر کرد. بر این اساس در گروه خودروهای سواری با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خودروهای نیومزدا ۳، پژو ۲۰۰۸ و ‌سوزوکی گرند ویتارا ۴ ستاره کیفی کسب کرده‌اند. همچنین در کلاس قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان کیا سراتو، ‌هیوندای accent، هیوندای i۲۰ و هاوالH۲ نیز ۴ ستاره کیفی دریافت کرده‌اند.در حدود قیمتی خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلییون تومانی نیز تنها B۳۰ موفق به کسب ۴ ستاره شده است. خودروهای پژو۲۰۷، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، رنو ساندرو اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس و پارس تندر در گروه قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان ۴ ستاره کیفی دریافت کرده‌اند. در گروه وانت هیچ یک از خودروها نتوانسته‌اند ۴ ستاره کیفی دریافت کنند و در کلاس قیمتی پایین‌تر از ۵۰ میلیون تومان وانت تندر سه ستاره گرفت. همچنین در گروه خودروهای سنگین بخش مینی‌بوس، ون مسافری وانا ۴ ستاره گرفت و در بخش کامیونت، کامیونت ایسوزو NMR۸۵، کامیونت ایسوزو NPR۷۵K، کامیونت هیوندای HD۶۵ موفق شدند از لحاظ کیفیت در رده کیفی ۴ ستاره قرار بگیرند.در گروه خودروهای سنگین بخش کشنده نیز کشنده ولوو FH۵۰۰ و کشنده اسکانیاG۴۱۰ معادل ۴ ستاره کیفی را دریافت کردند.

یک شرکت خودروسازی یک میلیون خودرو را فراخوان می‌دهد

شرکت خودروسازی تویوتا بنا دارد تا بیش از یک میلیون دستگاه از خودروهای مدل کراس‌اوور CHR و پریوس را در ژاپن، آمریکای‌شمالی، اروپا و دیگر مناطق فراخوان دهد. به نقل از دنیای اقتصاد، دلیل این فراخوان که در آینده نزدیک صورت می‌پذیرد پوشش نامناسب سیم‌کشی‌های پیشرانه‌های این خودروها اعلام شده که می‌تواند منجر به بروز حریق در خودرو شود. این سیم‌ها در واقع رابط میان پیشرانه و بخش هیبریدی خودروها هستند. تویوتا اعلام کرده ‌است که در صورت انباشت گرد‌و‌غبار بر پوشش این سیم‌ها به دلیل تکان‌های خودرو در طول زمان، این امر می‌تواند موجب پارگی پوشش سیم‌ها شود. این مشکل فنی در خودروهای تولید شده در ژاپن بین ژوئن ۲۰۱۵ تا ماه مه ۲۰۱۸ وجود دارد. نسخه پلاگین این خودروها روانه بازارهای ژاپن، اروپا، استرالیا و دیگر کشورها شده‌اند که حدود نیمی از این فراخوان خودروهای موجود درژاپن را شامل خواهد‌ شد. در ایالات‌متحده نیز تنها خودروهای پریوس فراخوان می‌شوند که ۱۹۲ هزار دستگاه را شامل می‌شود.

محصولی که هم دلار دولتی گرفت، هم ۲۲ درصد گران شد

براساس آماری که بانک مرکزی به دستور رئیس جمهور از دریافت کنندگان ارز دولتی در تیرماه امسال منتشر کرد، ۵۸ شرکت وارد ‌کننده، ۷۰ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۹۴۷ یورو ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ اختصاص یافت تا چای را وارد کنند و براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی طی چهار ماهه نخست امسال، مجموعا بیش از ۱۶ هزار و ۵۱۰ تن چای خشک به ارزشی بالغ بر ۷۷ میلیون و ۶۶۰ هزار دلار از کشورهای مختلف وارد شده است؛ اما با وجود کاهش نسبی هر کیلوگرم چای وارداتی قیمت آن در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است، چون آمارها نشان می‌دهد که هر کیلوگرم چای وارداتی در چهارماهه نخست امسال با کاهش شش سنتی به ۴.۷۰ سنت رسیده است، اما آمارهای بانک مرکزی از قیمت این محصول در بازار داخلی گویای وضعیت دیگری است، چرا که براساس این آمار در هفته منتهی به دوم شهریورماه هر کیلوگرم چای خارجی ۵۷ هزار و ۳۵۶ تومان به طور میانگین در سطح شهر تهران فروخته شده است که نسبت به هفته گذشته آن ۰.۹ درصد، نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۲.۸ و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۲۲.۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و مشخص نیست این افزایش قیمت چه دلیلی دارد و چرا باید چای خارجی که با ارز دولتی وارد شده مشمول افزایش شود.

به نقل از ایسنا، از سوی دیگر به غیر از گرانی و گرانفروشی در بازار چای، تخلف دیگری هم رخ داد و آن این بود که با بیشتر و بیشتر شدن فاصله و مابه التفاوت نرخ ارز در بازار داخلی، واردکنندگان برای سود بیشتر اقدام به صادرات چای خارجی کردند و کار را به جایی رساندند که دولت مجبور شد تا صادرات کالاهای واردشده با ارز دولتی را ممنوع اعلام کند که در این نام چای هم قرار دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
تویوتا پیروس؟؟؟؟؟؟
۷۰ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۹۴۷ یورو ارز به نرخ رسمی ۴۲۰۰ اختصاص یافت... آیا این جمله صحیح است؟ در حالیکه نرخ دلار 4200تومن است نه یورو.
حرفهای پی درپی مسئولین عدم اعتماد را در جامعه زیاد کرده بنابراین را حل واقعی راست گویی و حذف شدن کذبگویان و مسئولین ناکارامدان می باشد.
اگر دولت جلوی افزایش بدون پشتوانه نقدینگی را بگیرد و بسات مفت خوری یک عده را جمع کند همه چیز درست می شود.
ما مثل کشاورزی می مانیم که به جای افزایش میزان تولید محصول از دیگران پول قرض میکند و نهایتا مجبور میشود زمین های خودش را هم بفروشد تا قرضش را پس بدهد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل