بازدید 73961

احتمال افزایش رسمی قیمت خودرو پس از جلسه امروز شورای رقابت

بنا بر قانون، شورای رقابت موظف است، برای بازار‌های انحصاری، دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کند. از آنجا که ۸۸ درصد بازار خودرو‌های داخلی در اختیار دو خودروساز بزرگ کشورمان است، بنابراین شورای رقابت موظف است در این بازار وارد شود و برای خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت گذاری کند. قرار است در سال جاری برای دومین بار شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو‌ها جلسه‌ای را برگزار نماید. آیا قیمت خودرو‌ها افزایش می‌یابد؟
کد خبر: ۸۳۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 03 September 2018

احتمال افزایش رسمی قیمت خودرو پس از جلسه امروز شورای رقابتبنا بر قانون، شورای رقابت موظف است، برای بازار‌های انحصاری، دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کند. از آنجا که ۸۸ درصد بازار خودرو‌های داخلی در اختیار دو خودروساز بزرگ کشورمان است، بنابراین شورای رقابت موظف است در این بازار وارد شود و برای خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت گذاری کند. قرار است در سال جاری برای دومین بار شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو‌ها جلسه‌ای را برگزار نماید. آیا قیمت خودرو‌ها افزایش می‌یابد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»، مطابق با ماده 58 اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت موظف است، برای بازارهایی که انحصاری هستند، دستورالعمل تنظیم قیمت را صادر نماید. با توجه به این که حدود 88 درصد بازار خودروهای داخلی در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور هستند، بنابراین شورای رقابت موظف است در این بازار جهت قیمت گذاری ورود پیدا کند؛ البته این ورود شورای رقابت، تنها به قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان ختم می شود.

در جلسه 22 خرداد ماه 1397 شورای رقابت طی روال هر ساله جهت بررسی میزان افزایش قیمت خودروها بر اساس فرمول های موجود تشکیل جلسه داد. در آن جلسه تصمیم گرفته شد، قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو بین 5.6 تا 7.1 درصد افزایش یابند. افزایش قیمتی که هم اکنون خودروسازان به آن اعتراض کرده و خواستار بازنگری آن شده اند. بهانه آن ها برای افزایش قیمت دوباره خودروها، افزایش نرخ ارز در دو ماه اخیر بوده است. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور یافته بود، گفت: قرار است، این شورا در 12 شهریور 1397 تشکیل جلسه بدهد و موضوع بازنگری قیمت خودروها را بررسی کند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی خودروسازان نیاز به قطعه است و خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگ ها را به بازار عرضه کنند. شیوا ضمن اشاره به اینکه بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمی شود گفت: تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده اند.

شیوا افزود: قیمت تمام شده برای قطعه ساز نباید بر دوش مصرف کننده بیفتد بنابراین باید قیمت ها سقف داشته و بهره وری باید به نفع مصرف کننده باشد. رئیس شورای رقابت پیرامون انتقادات صورت گرفته راجع به نحوه قیمت گذاری این شورا گفت: بارها اعلام شده، اگر به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت انتقادی وارد است اعلام شود، ولی تاکنون انتقاد علمی به فرمول قیمت گذاری نبوده و شورای رقابت در هر بازاری که انحصار باشد ورود می کند، حتی در پتروشیمی که بزرگترین بازار است.

رضا شیوا در مورد کوتاه شدن دست دلالان از پیش فروش خودروها نیز چهار پیشنهاد را ارائه داد: اول اینکه به هر کس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود، دوم آنکه سن خریدار 18 سال باشد، سوم اینکه خریدار تا یک سال حق فروش خودرو را نداشته باشد و چهارم اینکه این فروش بر اساس قرعه کشی نام افراد انجام شود.

همچنین برنامه تیتر امشب مهمانان دیگری را نیز داشت که یکی از این مهمانان احمد نعمت‌ بخش دبیر انجمن خودروسازان بود. وی در مورد خبر فروش 40 هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا گفت: پیش فروش 20 هزار خودروی شرکت سایپا این هفته انجام خواهد شد و ایران خودرو نیز 40 هزار دستگاه خودرو ناقص داشته که در یک هفته گذشته 10 هزار خودرو را تکمیل کرده و قرار است این 10 هزار خودرو به کسانی که ثبت نام نموده اند تحویل داده شود.

بنا به این صحبت های احمد نعمت‌ بخش می توان گفت، تنها 20 هزار خودروی جدید قرار است توسط شرکت سایپا پیش فروش شود. شایان ذکر است که سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نهم شهریور 1397 طی مصاحبه ای اعلام کرد: در حال حاضر شرکت ایران خودرو، ۲۴ هزار خودرو و شرکت سایپا ۱۶ هزار خودرو دارد که برخی از قطعات خودروها کامل نیست و بر اساس جمع بندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صنعت، مقرر شده قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور با سرعت از گمرکات ترخیص تا خودروها آماده تحویل به متقاضیان شوند. نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه افزود: قرار است فروش قطعی این خودروها از روز شنبه دهم شهریور 1397 به متقاضیان و مصرف کنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران خودرو تا یک سال حق صلح یا به عبارتی فروش به شخص دیگری را ندارند.

با توجه به اینکه روز شنبه طبق بررسی های خبرنگار تابناک اقتصادی هیچ گونه پیش فروشی از طریق نمایندگی ها انجام نشد و همچنین با توجه به صحبت های احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان پیرامون اینکه این پیش فروش در هفته جاری آغاز خواهد شد، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که خودروسازان منتظر خبرهای خروجی از سیصد و چهل و پنجمین جلسه شورای رقابت در دوازدهم شهریور ماه 1397 هستند تا اگر شورای رقابت تصویب نمود که قیمت خودروها باز هم افزایش یابد (که این احتمال افزایش قیمت خودروها بسیار زیاد است)، خودروهای خود را احتمالاً به قیمت جدید پیش فروش نمایند. خودروهایی که عمدتاً با ارز 4200 تومانی تولید شده اند و خودروسازان مایلند آن ها را به قیمت بالاتر به مصرف کنندگان عرضه کنند!

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۱۲
انتشار یافته: ۲۴
آیا کارگران هم میتوانند به مخارج روز مره خود شکایت داشته و تقاضای بازنگری در میزان افزایش حقوق را داشته باشند؟
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
هرررررررررگززززززززززززززززززز
سهراب
| France |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
بله
شجاعت میخواد
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
جالبه.هرچی خودرو گرونتر میشه درامد ما کارگرا ی اونجا کمتر میشه
واقعا جای خجالت داره...آخه کجای دنیا این اتفاقات میوفته؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
ونزوئلا!!!
پس برویم همان پراید ۴۵ میلیونی رو بخریم بهتره
امیدی نیست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
واقعا میخواهید بخرید؟!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
پراید 7 تومنی شد 21 حالا 21 می شه 63 فهمش سخت نیست همون فرموله!!!
واقعا وای به حال این ملت بیچاره با این همه گرانی واسترس ثانیه ای وعدم وجود راه حل !
درسال گذشته وسال جاری چندین بار قیمت هارا افزایش داده اید.مردم ما مقصرند که اقدام به خرید می کنند نباید بخرید.بماند تا ورشکست شوند.
اکثر کسایی که در اینجا کامنت گذاشتند و از افزایش قیمت خودرو ناراضی اند باور کنید دوباره با قیمت بالای خواهند خرید .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
احتمالا خودرو داری و میخوای بفروشی .... تنها راه علاج نخریدنه..نخریدن خودرو و خانه
تیر 96 پژو 2008 را به مبلغ 60 میلیون ثبت نام کردم که همون موقع ارزش ان پول حدود 60 سکه طلا بود اما حالا چی؟ماشین رو که تاحالا ندادن و ارزش اون پول 15 سکه هم نمیشه تازه میخوان بازم گرونترش کنن!!!بیچاره این مردم که گیر شماها افتادن.
شما چرا فقط پيگير گراني خودرو هستيد؟ هيچ كالاي ديگه اي گرون نشده؟!!!
آیا برای کارگران و کارمندان هم جلسه افزایش حقوق می گذارند؟؟؟؟؟؟
این مسخره بازیا چیه....کجا دنیا این بساط ماشین فروختن داریم....ازاد کنید.....اگه ازاد بود مثل همه جا دنیا با دلار۱۵۰۰۰تومانی میشد ۶۰میلیون داد تیگو۷سوار شد نه این۲۸۰میلیون
این قیمتهارو بر چه مبنایی میزارین مثلا به پراید چه آپشنی اضافه شده و همینطور به پژو که ملت نهایت سو استفاده رو میکنن تو سایت دیوار پژو پارس خسته کلافه مدل۸۶ باید قیمت بزارن ۳۲ ملیون بابا این لگنهای سایپا ایران خودرو رو به هر قیمتی نخرید بمونه رو دستشون .
مردم ایران هربلایی سرشون بیاد حقشونه چرا که خود مردم از دولتیا بدترن
از ماست که بر ماست ,
خریدن خودرو از نمایندگی یعنی خیانت به خودمون و همه ملت
نخرین
واقعا کسی نیست جلوی اینا وایسه.پس مسئولین چیکار میکنن.اصلا مسئولی هست.
سلام آیا شورای رقابت برای رفاه مردم ومشتری است یا شرکت های خودروساز؟ پول رااز مشتری می گیرند وهیچ تعهدی نسبت به مشتری ندارند ودولت هم از آنها حمایت میکند یعنی ملت هیچ ...
مشتریان مظلوم درانتظار خودرو 98/2/7
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان