بازدید 29650

عرضه ۴۰ هزار خودرو، سیگنالی برای هجوم خریداران به جاده مخصوص یا آزادسازی قیمت ها؟!

شاید خودروسازان در روز عرضه در شرایط فروش خود ذکر کنند که عرضه خودرو پیش فروش خواهد بود. در این صورت دو حالت قابل تصور است: نخست اینکه خودروساز مشخص کند که مبلغ باقی مانده چه میزان و در چه روزی از مشتری دریافت خواهد شد و دوم آنکه مبلغ دریافتی علی الحساب باشد و قیمت نهایی خودرو را مشخص نکند و مبلغ باقی مانده را به قیمت روز بازار دریافت کند.
کد خبر: ۸۲۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 01 September 2018

عرضه ۴۰ هزار خودرو، سیگنالی برای هجوم خریداران به جاده مخصوص یا آزاد سازی قیمت ها؟!در این روزها که قیمت خودروهای داخلی افزایش شدیدی یافته، مجلس و وزارت صنعت به فکر کنترل قیمت خودروها افتاده اند و قرار است از دهم شهریور 1397 حدود 40 هزار دستگاه خودرو را به صورت فروش قطعی عرضه کنند. پرسش این است که این خودروها با چه قیمتی به مصرف کننده عرضه خواهد شد؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در روزهای گذشته بازار خودروهای داخلی به دلایل مختلفی از جمله تعطیلی دو هفته ای خودروسازان حسابی ملتهب شد و قیمت خودروهای داخلی به شدت افزایش یافت؛ برای نمونه، پرایدی که تا چند روز قبل به قیمت 25 میلیون تومان به فروش می رسید، حالا قیمت آن به 40 میلیون تومان رسیده است. همین افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد، مسئولین را به فکر انداخته تا برای کنترل بازار خودرو کاری انجام دهند.

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نهم شهریور 1397 طی مصاحبه ای اعلام کرد: در نشست اخیر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت آخرین وضعیت بازار خودرو بررسی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت ایران خودرو، ۲۴ هزار خودرو و شرکت سایپا ۱۶ هزار خودرو دارد که برخی از قطعات خودروها کامل نیست و بر اساس جمع بندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صنعت، مقرر شد، قطعات وارداتی مربوط به خودروهای مذکور با سرعت از گمرکات ترخیص تا خودروها آماده تحویل به متقاضیان شوند. نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه افزود: قرار است فروش قطعی این خودروها از شنبه دهم شهریور 1397 به متقاضیان و مصرف کنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران خودرو تا یک سال حق صلح یا به عبارتی فروش به شخص دیگری را ندارند.

عرضه ۴۰ هزار خودرو، سیگنالی برای هجوم خریداران به جاده مخصوص یا آزاد سازی قیمت ها؟!

اکنون پرسش این است، این 40 هزار خودرو با چه قیمتی قرار است به فروش برسند؟ آیا خودروها به قیمتی نزدیک قیمت بازار عرضه می شوند و یا به قیمت فعلی نمایندگی ها عرضه خواهند شد؟ آیا تعداد خودروهای دارای نقص قطعات همین 40 هزار خودروست یا آمار آنها بالاتر از 40 هزار دستگاه است؟

بیشتر این خودروها که طبق گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با نقص قطعات همراه هستند، با دلار 4200 تومانی یا کمتر تولید شده اند و بنابراین این خودروها باید با قیمت فعلی نمایندگی ها به مصرف کنندگان نهایی عرضه شوند. موضوعی که باستانی نیز در مصاحبه خود به آن اشاره نموده و گفته که قرار است این 40 هزار خودرو به قیمت فعلی به مصرف کنندگان واقعی عرضه شود؛ بنابراین، با این قیمت، حداقل خودروسازان قیمت بازار را قبول نکرده اند.

حالا با عرضه خودرو به قیمت فعلی نمایندگی ها، حاشیه سود چند میلیونی ایجاد می شود و همین عاملی بر تقاضای گسترده جهت خرید این خودروها خواهد شد و دلالان برای خرید خودروها، هجوم خواهند آورد. البته طبق گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای حذف دلالان از این  فروش، قرار شده که به هر کارت ملی یک خودرو تعلق بگیرد که خریدار آن حق ندارد تا یک سال آن را به فروش برساند.

در این بین دو نکته وجود دارد: نخست اینکه فروشندگان باید مراقب باشند، ماجرای خرید و فروش کارت های ملی دوباره پیش نیاید و دوم آنکه باستانی در این مصاحبه اشاره نکرده که با چه سازوکاری قرار است از فروش این خودروها تا یک سال جلوگیری شود؟

عرضه ۴۰ هزار خودرو، سیگنالی برای هجوم خریداران به جاده مخصوص یا آزاد سازی قیمت ها؟!

اما پرسش اساسی اینجاست که اگر خودروسازها به هر دلیلی در روز عرضه، مطابق با گفته های  سعید باستانی نماینده مجلس که گفته است فروش خودروها قطعی خواهد بود، عمل نکردند، چه اتفاقی قابل پیش بینی خواهد بود؟

برای پاسخ به ابهامات در این خصوص باید گفت: شاید خودروسازان در روز عرضه در شرایط فروش خود ذکر کنند که عرضه خودرو پیش فروش خواهد بود. حال در این صورت دو حالت قابل تصور است: نخست اینکه خودروساز مشخص کند که مبلغ باقی مانده چه میزان و در چه روزی از مشتری دریافت خواهد شد و دوم آنکه مبلغ دریافتی به صورت علی الحساب باشد و قیمت نهایی خودرو را مشخص نکند و مبلغ باقی مانده را به قیمت روز بازار دریافت کند، که در این حالت ممکن است در روز مورد نظر، جمع بندی نظرات شورای رقابت و مسئولین مربوطه در صنعت خودروسازی به سمت آزادسازی قیمت های خودرو رفته باشد و در این شرایط، مشتری و خریدار، بیشترین ضرر را خواهند کرد، زیرا او انتظار داشته با پرداخت مبلغ متعارف و منطقی، خودرو را دریافت کند ولی در آن شرایط خاص، ممکن است مبلغی در حدود میزان پیش پرداخت به شرکت خودروساز پرداخت کند که در این حالت نیز پیش بینی می شود تعدادی از مردم از خرید خود صرف نظر کنند و به دریافت مبلغ پیش پرداخت به اضافه سود مشخص شده، رضایت دهند.

پس در اوضاع کنونی، باید منتظر ماند و دید، خودروسازان برای عرضه چه راه در پیش می گیرند؛ آیا نرخ فعلی را می پذیرند و با فروش قطعی، در انتظار هجوم تعداد زیادی از خریداران خواهند بود و یا با پیش فروش خودرو به صورت علی الحساب، سیگنال آزاد سازی قیمت ها را به بازار ارسال خواهند کرد؟

همچنین برای پاسخ به این پرسش که آیا تعداد خودروهای دارای نقص قطعات همین 40 هزار دستگاه است یا خیر، باید گفت، خیر! مطابق با مصاحبه روز نهم شهریور 1397 محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور: در حال حاضر ۷۰ هزار دستگاه خودرو در دو شرکت خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به دلیل کمبود قطعات در حالت توقف و دپو هستند. بنابراین تعداد خودروهای دارای نقص قطعات بیشتر از 40 هزار دستگاه می باشد و باید این پرسش را پرسید که چرا همه 70 هزار دستگاه خودرو جهت فروش عرضه نشده است؟ پاسخ این پرسش در اختیار مسئولین امر است و آن ها باید به این پرسش پاسخ دهند.

گفتنی است، در مورخه شنبه دهم شهریور 1397 جهت بررسی صحت فروش خودرو توسط خودروسازان خبرنگار تابناک اقتصادی این موضوع را از نمایندگی های مختلف پیگیری نمود و این نمایندگی ها اظهار بی اطلاعی کردند. برای روشن تر شدن قضیه با روابط عمومی هر دو خودروساز بزرگ کشور تماس حاصل شد که متأسفانه آن ها نیز پاسخگو نبودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۲۴
کسی پاسخگو نیس...........کسی ناظر نیس...............مسئولان حامی مصرف کننده کجایند
پس چرا میگن خودروی ملی؟ وقتی دلار میره بالا که نباید خودروی ملی قیمتش افزایش پیدا کنه؟ بهتره اسمشو بزارن خودرویی برای دوشیدن مردم که هر وقت دوست داشتن مردم رو بدوشن یه بار به اسم حمایت از تولید داخل و یه بارم چون دلار گرون شده باید گرون تر بخرین!!!
شما باشی با چه قیمتی عرضه می کنید؟ انصافا"
بایدفرهنگ درست بشه وگرنه بزورهیچی درست نمیشه.واقعیت اینه که کشور جوری شده که ضعفا مجبوربه حذف شدن هستند
دارن همون مسیری رو طی می کنن که برای سکه طی کردن اول پیش فروش بدون تعیین قیمت بعد با تعیین قیمت و سرانجام سه برابر شدن قیمت. اما در مورد خودرو چنین حرکتی می تواند برای خودرو سازان گران تمام شود
دارن همون مسیری رو طی می کنن که برای سکه طی کردن اول پیش فروش بدون تعیین قیمت بعد با تعیین قیمت و سرانجام سه برابر شدن قیمت. اما در مورد خودرو چنین حرکتی می تواند برای خودرو سازان گران تمام شود
مثل همیشه از صبح سایت هنگ میکنه و وقتی بالا میاد که ظرفیت ها تموم شده!!! اگر واقعا هدف رساندن خودرو به دست مصرف کننده واقعی است برای کم کردن التهاب بازار، نباید مثل همیشه به نمایندگیها سهمیه ویژه اختصاص بدهند. اما متاسفانه عملا خواهید دید که این ارز 4200 از بیت المال دوباره به جیب دلالان سرازیر می شود.
راهکارهای بی تاثیر مثل نگاه داشتن بخش کمی از پول برای سند کارخانه برای یکسال را هم بروید ببینید در سایت دیوار و باما چه جوری دلالانی که در دفعه قبل سراتوی سایپا خریدند، به راحتی با وکالت فروش بلاعزل دور میزنند.
دارن همون مسیری رو طی می کنن که برای سکه طی کردن اول
دارن همون مسیری رو طی می کنن که برای سکه طی کردن اول
از خبرنگار محترم سوال دارم اگر شركت ها خودرو سازى ورشكست شدن (فرض محال محال نيست ) تكليف پول ها پيشخريد چيست ايا دولت حق دارد از پول من كه ثبت نام نكردم و دنبال سود نيستم برداشت كنه (از بودجه عمومى ) و به اقايان و خانم ها كه طمع سود كردن بدهد( همان گروه موسسه هاى مالى ) ميدانم منتشر نميكنيد ولى اين موضوع ارزش داره كه بابتش تحقيق و پرس و جو كنيد متشكرم
گند زدن رفت . هیچ جورم درست بشو نیست
در سند یا فاکتور فروش قید شود تا یکسال حق فروش به دیگری و حتی وکالت تام الختیار محضری را ندارند
مرگ بر آمر یکا که همش تقصیر این شیطونه
یکبار برای همیشه این دندان لق را بکشید و تعرفه واردات خودرو را بردارید،خودروسازی بومی نمیشود
برای جواب به این سوال فقط بایست صبر کرد. البته تنها اشکال عمده عدم اعلام تاریخ دقیق است
با سلام . آيا تصميمي براي كساني كه قبل از بحران دلار اقدام به پيش خريد خودرو از اين دو غول خودرو ساز نموده اند و بيش از 50درصد بهاي خودرو را با دلار 3700 پرداخت نموده اند ، شده است ؟
ما خودمان انتخاب کردیم که یک جور دیگر زندگی کنیم
لعنت به بانی این وضعیت
باید قیمت خودرو ازاد کنند و بگذارند خودرو سازها با هر قیمت که بیشتر میتونن خودروهای بی کیفیت خودشون بفروشن پراید بفروشن ۱۰۰میلیون چه ایرادی داره در عوض باید گمرک خورد های خارجی را کلا بردارند تا این انحصار برداشته بشه تا بفهمند مردم از روی ناچاری دیگه این خودروها رو میخرند اونوقت کسی دیگه گرد این خودروها نمیچرخه
عزیزکانم درتابناک من درمیان تمام رسانه ها شما هارو صادق تر و مفیدتر برای جامعه وایران میدانم ومن هم درجهت اصلاح امور کامنت میگذارم من عاشق آئین وکشورم هستم من از اینکه به بیگانه تکیه نکنیم لذت میبرم ولی یک راه اصولی برای اقتصاد وارز ارائه میکنم 1 دولت ارزهای دولتی را خرج زیرساختهای علمی وصنعتی وپزشکی بکند و مطلقا از فروش ارز دولتی جلوگیری کند 2 بازار ارز وکالا را به دست ملت وبازرگان وصنعتگر بدهد ومالیات بگیرد این دخالت دولت ومجلس وقوه قضائیه درتمام امور کشور مثل وصله کردن لحاف پوسیده است از هرطرفی کوکی بزنید از چند طرف پاره میشود
روشی برای جلب خریدار ، عدم عرضه و ایجاد کمبود مصنوعی و افزایش قیمت و ترس مردم از بالا رفتن همیشگی قیمت ها شرایط را برای فروش انبوه کالاها فراهم می آورد
فروشی در کار نیست بلکه تکمیل و ارائه خودروهای موجود است
درست فهمیدم !!
راهش این هست که یک سال تعرفه‌ی واردات خودرو آزاد شود با توجه به این که ارزش پول ما یک چهارم شده است آزاد سازی واردات خودرو موجه هست. از طرفی خوروهای احتکار شده دست اختاپوس خوروسازان باد میکند و به فکر توجه به کیفیت تولید خود می کنند
دلم به حال مردم و کشورم میسوزه و هیچ کاری هم از دستم بر نمی اید باعث و بانیش راخدا لعننت کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل