بازدید 11357
بدعهدی دوباره پژو؛

آیا پژو خسارت نقض قرارداد را می‌پردازد؟

در خرداد ماه سال جاری بود که شرکت پژو اعلام کرد، با آغاز تحریم های آمریکا، این شرکت همکاری خود با ایران را قطع خواهد کرد. این برای دومین بار بود که شرکت پژو به بهانه تحریم ها، زیر میز توافق با ایران می زد. در سال 1391 که شرکت پژو ایران را ترک کرد، خسارتی حدود 427 میلیون و 600 هزار یورو به ایران تحمیل شد؛ خسارتی که قرار بود در توافق جدید به گونه ای جبران شود، ولی این شرکت نیامده دوباره ایران را ترک کرد!
کد خبر: ۸۲۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳ 28 August 2018

بدعهدی دوباره پژو؛ آیا پژو خسارت نقض قرارداد را می‌پردازد؟در خرداد ماه سال جاری بود که شرکت پژو اعلام کرد، با آغاز تحریم های آمریکا، این شرکت همکاری خود با ایران را قطع خواهد کرد. این برای دومین بار بود که شرکت پژو به بهانه تحریم ها، زیر میز توافق با ایران می زد. در سال 1391 که شرکت پژو ایران را ترک کرد، خسارتی حدود 427 میلیون و 600 هزار یورو به ایران تحمیل شد؛ خسارتی که قرار بود در توافق جدید به گونه ای جبران شود، ولی این شرکت نیامده دوباره ایران را ترک کرد!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سال 2003 قراردادی بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه به امضا رسید که قرار بود طبق همین قرارداد، شرکت پژو همکاری خود با ایران را از سال 2004 آغاز کند. مفاد این قرارداد نشان می داد، این توافق تا سال 2014 دارای اعتبار بود و مسئولان این شرکت فرانسوی حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند؛ اما شرکت پژو از ابتدای سال 1391 به بهانه تحریم های اعمال شده علیه ایران، همکاری خود با ایران را قطع و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت های سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله ‌های خود به ایران را متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

با اجرایی شدن برجام و بکر بودن بازار ایران، بسیاری از شرکت ها سودای بازگشت به این بازار را در سر می پروراندند. از جمله شرکت هایی که قصد حضور مجدد در ایران را داشت، شرکت پژو فرانسه بود. طی سفری که رئیس جمهور روحانی در بهمن 1394 به فرانسه داشتند، قراردادی فی ما بین شرکت پژو و کارخانه ایران خودرو جهت سرمایه گذاری مشترک منعقد شد.

امید آن می رفت که قرارداد جدید با شرکت پژو، محکم تر از قرارداد قبل بسته شود تا دوباره این شرکت با اعمال تحریم ها، نتواند ایران را ترک کند. همچنین باید این قرارداد به گونه ای بسته می شد که خسارات وارده به ایران در سال 1391 در آن لحاظ می شد. اما مفاد این قرارداد از دسترس رسانه ها دور ماند و تنها جزئیاتی از آن منتشر شد که در ادامه به برخی از این جزئیات اشاره می شود.

در این قرارداد آمده که حضور دوباره پژو در ایران به آن شرط خواهد بود که فرانسوی ‌ها از سهم 2 میلیون دستگاهی به ارزش 800 میلیون یورو در بازار خودرو ایران برخوردار باشند. در این میان، مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفتند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال 2011 برسد، یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو و تا سال 2020 به 2 میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

همچنین طبق این قرارداد، قرار بود شرکت فرانسوی 5 محصول خود را راهی بازار ایران کند. این محصولات عبارت بودند از: پژو 208، 2008، 301، 308 و 508. از بین این 5 محصول طبق توافقات صورت گرفته بین این دو شرکت قرار بود مدل های 301، 208، 2008 و احتمالا 308 در شرکت مشترک ایکاپ مونتاژ شده و مدل 508 فقط به صورت وارداتی به مشتریان ایرانی عرضه شود.

در سیزدهم اردیبهشت 1396، حسن روحانی رئیس جمهور طی سخنانی پیرامون نحوه سرمایه گذاری شرکت پژو در ایران گفت: پژو 2008 به صورت مشترک و با سرمایه‌ گذاری 50-50 میان ایران و فرانسه تولید می ‌شود. همچنین هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در بهمن 1395 طی مصاحبه ای اعلام کرد تا به حال 100 میلیون یورو از سرمایه‌ گذاری مشترک ایران خودرو و پژو محقق شده که 50 میلیون یورو سهم پژو و به همین میزان نیز سهم ایران‌ خودرو بوده است.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو در هجدهم بهمن 1394 طی مصاحبه ای پیرامون خسارات وارده از سوی شرکت پژو به ایران در سال 1391 گفت: میزان خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران 427 میلیون و 600 هزار یوروست که البته بخشی از این مبلغ به طور غیرنقدی محاسبه می شود. 116 میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل حال و گذشته است و 311 میلیون و 600 هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است.

به هر صورت این موارد تنها مواردی بود که از قرارداد جدید شرکت پژو سیتروئن با ایران خودرو در رسانه ها منتشر شد.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، شرکت پژو سیتروئن در خرداد ماه 97 اعلام کرد که با آغاز تحریم ها ایران را ترک خواهد کرد.

با ترک دوباره ایران توسط شرکت پژو، حالا این پرسش ها در ذهن نقش می بندد که آیا این قرارداد به گونه ای بسته شده بود که در صورت ترک دوباره ایران توسط این شرکت، ایران بتواند از آن خسارت دریافت کند؟

آیا خسارات گذشته جبران شد؟ به هر صورت این مسئولین ایران خودرو هستند که می توانند به این دو پرسش پاسخ دهند و باید منتظر پاسخ آن ها ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۱
نمیدانم دولت چرا به خارجی ها خوب اهمیت میدهد ولی نوبت مردم ایران که میرسد دست در جیب مردم میکند و هزینه ها را ز بیت المال پرداخت میکند؟ا
حتما خسارات میده. تو کشوری که مدیران و مسئولان ان حاضر به قبول اشتباه و استعفا و دادن خسارت نیستند شما از خارجی و انهم نوع اروپایی ان انتظار دادن خسارت دارید.
چرا متوجه نیستید که امریکا اگر اجازه ندهد هیچکدام از این کشورهای جهان نمی توانند با ما کار کنند .
در آخر باید با خود امریکا کنار بیاییم
مسئولان ایران خودرو حتما جواب میدهند.....!!!.باش تا صبح دولتت بدمد..
این از بی عرضگی مدیران صنعت خودرو هست
تو کشور ما سالی چند هزار مهندس فارغ التحصيل میشن که هستن کسانی که توانایی بالایی دارن در زمینه طراحی و ...
یا این همه مهندس تو دو تا شرکت ایران خودرو و سايپا هست نتیجش ولی شده پراید اشغال که بیش از بیست ساله داره تولید ميشه بدون پیشرفت
عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه ولی مدیران صنعت ما دهها بار گزیده شدن چون استفاده از این ظرفیت عظیم نیروی جوان و خلاق به نفعشون نیست بااین پول ملت چین با مدیران دلسوز کالاهاش کل دنیا رو گرفت و برای یک میلیارد و خورده ای ادم (که خورده ایش چند برابر جمعیت ماست) کار درست کرد ولی مدیران ما فقط فکر خودشون و خوش گذرانی هستن
معاون رییس جمهور ميگفت اکثر این قرارداد های که با انتقال فناوری همراه هست ميشه چند تا سفر خارجی برای مدیران
سلام چرا باید شرکت محترم و معظم پژو خسارت بده ، مدیران ایران خودرو عین ضرر رو از جیب مردم خواهد گرفت البته با یاری دولت و سکوت مجلس و سایر نهاد های نظارتی
نه پس، پژو میاد میگه بیا این خسارت، این هم تعهدات قرارداد. همش هم به خاطر نداشتن دانش و علم خودروسازیه، منظورم این نیست که بریم خودروی ملی تولید کنیم، منظورم رسیدن به دانش طراحی و تولید خودرو. اونوقت وردار ببر قزاقستان تولید کن اصلا
می پردازد نه و باید بپردازد و اگر نکرد شکایت مانند بقیه دنیا و نه اینکه خان دایی جانی عمل کنید که سرمان کلاه برود
جالب اینجاست که ماداریم نتیجه برجام رو با زیانهای هنگفت می بینیم. نتیجه پالرمو رو با قطعی برقمون دیدیم و حسن روحانی رییس جمهور منتخب برخی از مردم هنوز اصرار به اجرای اف ای تی اف داره!!!!!!
پاسخ ها
Ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
برخی از مردم؟
میخواید مااز شما بپرسیم به کی رای میدید به همون رای بدیم تا دست از ما بکشید؟ یعنی حق رای هم دیگه تو این مملکت نباید باشه؟
باشه, برادر ارزشی,این سری شما برید رای بدید ماهم توخونه میشینیم...راحت کاندیدای مورد نظرتون رو انتخاب کنید.و کلا مملکت رو به قهقرا ببرید.
ظاهرا در کلیه قرارداد های بعد از برجام، تحریم ها رو جزو فورس ماژور آوردن، احتمالا هیچ یک از شرکتهای خارج شده از ایران محکوم به پرداخت خسارت نشوند.
نه نمی پردازد.
بهترین کار همین که یک بار برای همیشه غده سرطانی به نام خودروسازی را ریشه کن کنند ومانند بسیاری از کشورها مستقیم خودرو وارد کنند سالهای سال که خودروسازان به بهانه بیکار شدن کارگران این صنعت با جان ومال مردم بازی می کنند وامروز مشخص شد که به تنهائی توانائی تولید یک فرغون راهم ندارند
سئوال مهمتر اینه که آیا شما از توهم خارج می شوید یا نه؟
شرکتها جرات نه گفتن به امریکا روندارن مجبورن برن مانبایداجازه بدیم امریکا هر جور خواست با ما رفتار کنه
فرقون سازی نه خودروسازی
این همه شرکت خودرو سازی تو دنیا!!! حتما اونا زیرمیزی ندادن که اینا رفتن با پژو بستن.
اینا رو چند سال بندازن زندان که دیگه کسی جرات نکنه قرارداد ترکمنچای ببنده.
دنیا تکرار مکررات ست ،پژو رفت مثل قبل ولی دوباره خواهد امد انگار که اصلا هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بود
قراره خسارت بده فقط گفته شماره کارت بدین
غلط: این!!! مسئولین ایران خودرو هستند که می توانند به این دو پرسش پاسخ دهند.
چرا فكر مي كنيد كه شركت پژو و يا هر شركت ديگر كه بنا به مصلحت كاري و سرمايه اي خود در اثر تحديدات بين المللي
از ادامه كار و فعاليت و همكاري با ما منصرف شد بايد خسارت بپردازد؟
فكر نمي كنيد قراردادهاي بين المللي كه در كشور ما بسته مي شوند از پايه ضعيف هستند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها