بازدید 12802

رقابت صنعت خودروسازی با صنعت هوایی؛ کدام یک می‌توانند دلار ۴۲۰۰ را از آن خود کنند؟

اجرایی شدن بسته جدید ارزی و حذف ارز ارزان، باعث شد تا شاهد رشد چشمگیر قیمت ها باشیم. در این بین به نظر می رسد دو صنعت خودروسازی و هوایی کشور، رقابتی را برای افزایش قیمت ها آغاز کرده اند. البته این افزایش قیمت اندکی مشکوک به نظر می رسد.
کد خبر: ۸۲۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 29 August 2018

رقابت صنعت خودروسازی با صنعت هوایی؛ کدامیک می‌توانند دلار ۴۲۰۰ را از آن خود کنند؟اجرایی شدن بسته جدید ارزی و حذف ارز ارزان، باعث شد تا شاهد رشد چشمگیر قیمت ها باشیم. در این بین به نظر می رسد دو صنعت خودروسازی و هوایی کشور، رقابتی را برای افزایش قیمت ها آغاز کرده اند. البته این افزایش قیمت اندکی مشکوک به نظر می رسد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از آنکه در اواخر تیر ماه سال جاری ولی الله سیف بعد از پنج سال تکیه بر صندلی ریاست بانک مرکزی جای خود را به عبدالناصر همتی داد، تغییرات در سیاست های ارزی آغاز شد؛ سیاست های ارزی که به شکل بسته ای جدید در پانزدهم مرداد 1397 در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو توسط رئیس کل بانک مرکزی از آن رونمایی شد. با اجرایی شدن این بسته از 16 مرداد ماه سال جاری، بسیاری از کالاها و خدمات از دریافت ارز 4200 تومانی محروم شدند. این محرومیت باعث شد تا قیمت ها روند افزایشی به خود بگیرند و این افزایش قیمت در برخی از صنایع به شدت خود را نشان داد. از جمله این صنایع می توان به صنعت خودروسازی و صنعت هوایی اشاره کرد.

قطعه سازان و خودروسازان اولین صنایعی بودند که به حذف ارز ارزان واکنش نشان دادند. این دو صنعت با ارسال نامه ای مشترک به تاریخ 22 مرداد 1397 به وزیر صنعت، نسبت به بسته جدید ارزی اعتراض و دولت را تهدید کردند که اگر سه خواسته آن ها شامل: 1) تأمین ارز و مواد اولیه داخلی 2) افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش چند 10درصدی ارز و مواد اولیه داخلی 3) لغو تصمیم اخذ مابه التفاوت نرخ ارز از کالاهای موجود در گمرک از سوی دولت اجابت نشود، تولید خودرو از اول شهریور ماه سال جاری حداقل 80 درصد کاهش خواهد یافت و این موضوع موجب بیکاری 450 هزار نفر خواهد شد. این نامه اندکی بازار خودروهای داخلی را ملتهب کرد و افزایش قیمت خودروهای تولید داخل آغاز شد. همچنین بعد از این نامه رضا شیوا رئیس شورای رقابت طی مصاحبه ای در 31 مرداد اعلام کرد که احتمال افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی وجود دارد و این موضوع در هفته آینده به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

همچنین محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان خودرو سوم شهریورماه 97 در گفت وگو با ایبِنا اظهار داشت: در صورتی که ارز 4 هزار و 200 تومانی به واردات قطعات خودرو اختصاص یابد، قیمت خودرو مانند سال گذشته خواهد شد یا افزایشی 2 تا 3 درصدی خواهد داشت که بیشتر ناشی از افزایش دستمزدهاست.

رقابت صنعت خودروسازی با صنعت هوایی؛ کدام یک می‌توانند دلار ۴۲۰۰ را از آن خود کنند؟

همین صحبت ها باعث شد، روند رو به رشد قیمت خودروها تندتر شود؛ برای نمونه، پراید 25 میلیون تومانی طی سه روز به 40 میلیون تومان برسد. این همان خواسته خودروسازان بود و آن ها با فاصله گرفتن قیمت خودرو در بازار آزاد از قیمت خودرو در کارخانه، حالا به راحتی می توانند وارد چانه زنی با دولت شوند و قیمت کارخانه ای را به قیمت بازار آزاد نزدیک تر کنند و این یعنی افزایش دوباره قیمت خودرو. همچنین هم اکنون با افزایش قیمت خودرو، خودروسازان و قطعه سازان می توانند به یکی دیگر از خواسته های خود از دولت که همانا ارز 4200 تومانی است، برسند.

پس از صنایع خودروسازی و قطعه سازی، این صنعت هوایی بود که با افزایش وحشتناک قیمت بلیت هواپیما به بسته جدید ارزی واکنش نشان داد. بلیت ها که تا قبل از اجرای بسته جدید ارزی با ارز 4200 تومانی قیمت گذاری می شد، بعد از اجرای بسته با ارز 8800 تومانی قیمت گذاری شد و همین عاملی بر افزایش وحشتناک قیمت بلیت های هواپیماها بود.

رقابت صنعت خودروسازی با صنعت هوایی؛ کدام یک می‌توانند دلار ۴۲۰۰ را از آن خود کنند؟

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در واکنش به این افزایش قیمت بلیت ها گفت: در شرایط تحریم، حفظ صنعت هواپیمایی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهم تر است. بعد از این واکنش عباس آخوندی، رئیس جمهور روحانی به وزیر صنعت دستور داد تا قیمت بلیت هواپیماها کاهش یابد. پس از دستور رئیس جمهور، در جریان جلسه ‌ای که میان مسئولان شرکت‌ های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان شهریور ماه تعیین و اعلام شد که هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخ‌ ها بلیت بفروشد. البته در پنجم شهریور 1397 مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که نرخ بلیت هواپیماها تا پایان مهرماه ثابت خواهد بود و وی در پاسخ به اینکه بعد از مهرماه برای بلیت هواپیماها چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: این موضوع بستگی به نرخ ارزی دارد که در اختیار شرکت ‌های هواپیمایی گذاشته می‌ شود.

وی با اظهار به این‌که تاکنون هیچ‌گونه ارزی بر اساس نرخ سامانه نیما در اختیار ایرلاین‌ها قرار نگرفته است، عنوان کرد: هم اکنون دقیقا نمی‌دانیم که قرار است ارز با چه نرخی در اختیار ایرلاین ها گذاشته شود؛ اما پیش‌بینی ما بین هفت تا هشت هزار تومان است، ولی اگر این نرخ افزایش پیدا کند قیمت بلیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با این اظهارنظر اسعدی سامانی این شائبه ایجاد می شود که این صنعت نیز گویا به مانند صنعت خودروسازی و قطعه سازی، به نوعی دولت را با افزایش قیمت تهدید نموده است تا بتواند ارز 4200 تومانی جذب کند.

همان گونه که ملاحظه شد، گویا بخشی از افزایش قیمت ها به منظور فشار بر دولت جهت دریافت ارز 4200 تومانی ایجاد شده است؛ نخست اینکه دولت نباید در مقابل این خواسته صنایع کوتاه بیاید، چون نهایتاً پرداخت ارز 4200 تومانی به هر صنعتی منجر به فساد خواهد شد و دوم آنکه اگر قرار است ارز ارزان توزیع شود، صنایعی که تقریباً همگان از آن بهره خواهند برد در اولویت قرار خواهند داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۰
خودرو ساز ها فقط رانت میگیرند و جیب ملت را خالی می کنند نطارت هم به دلیل مافیای بسیار قدرتمندشان هیچ معنی ندارد نه در سطح مجلس نه دولت ونه بالاتر
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| United Arab Emirates |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
انشاءالله روزی برسه که تیترتون بشه این شکلی؛

رقابت صنعت خودروسازی با صنعت هواپیماسازی!
مگر تاکنون خودرو سازان دلار 4200 تومانی دریافت نمیکردند؟
مگر خودرو ها را پیش فروش نکرده و از مردم بخت برگشته میلیارد ها تومن جمع نکرده و حالا خودرو هایشان را تحویل نمیدهند!!!
در عوض خودرو ها را احتکار کرده و انها را به صورت قطره چکانی توسط عاملیت هایشان باقیمت بازار سیاه به فروش میرسانند!!!
انقدر این لابی قدرتمند شده که قطعات خودروی خریداری شده را در گمرک دپو کرده و انها را با قیمت دلار بازار ازاد صادر میکند!!!!!
این یعنی سوع استفاده و رانت....
متاسفانه هیچ کس توان مقابله با این محتکر بزرگ خودرو و قطعات را ندارد نه مجلس،نه دولت و یا هر کس دیگری...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
ممنونم 13:18 دقيقه عزيز
تحليل جالب و دقيقي بود...
تا زماني كه مصرف كننده مطالبه گر و پيگير نباشد اين شركتهاي به اصطلاح خودرو ساز اموالشان را مصادره و خودرو را به قيمت هاي فضايي به بخت برگشتگان قالب مينمايند
مردم بايستي خودشان مطالبه گر باشند از مجلس و مجلسيان ابي گرم نميشود
وسلام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
دولت مدعيست كه بازوهاي نظارتي بسياري بر روي خودرو ساز نظارت دارند حال سوال اينجاست ؟ شركتهايي كه ادعا ميكنند روزانه 3000 خودرو توليد ميكنند چرا مشتريان بسياري در صف انتظار خودرو دارند شايد بيش از چهار ماه در انتظار
بالا تكليف
همين امروز خبر درگيري يكي از مشتريان همين خودرو سازان با نمايندگي مربوطه به دليل عدم تحويل خودرو در زمان مقرر كه منجر به قتل خريدار با ضربات چاقوي صاحب نمايندگي شد.
حال سوال ديگر اينجاست ايا اين مافيا خودرو كه باعث ايجاد قيمتهاي عجيب خودرو در بازار آزادشده و ايجاد بحران و ناكارامدي دولت را دامن زده اند حال پاسخگوي عتراضات و درگيريهاي بين خريدارين و نمايندگان خودرو را پاسخگو ميباشند يا مثل هميشه از دور نظاره گرند و بي تفاوت/
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
ناشناس 14.26
میشه بگید مردم چجور بازد مطالبه گر باشند؟
الان رئیس سازمان بازرسی کجاست
وزیر صنایع چکار میکنه
اگه قراره اینا کاری نکنند برا چی اصلا حقوق میگیرند
اصلا برای چی هستند؟
هیچکدام
جان مادرتان در این شرایط حساس اقتصادی سرمایه های کشور را هدر ندهید. اگر قرار بود به اصطلاح ابی گرم شود بعد از 60 سال در خودروسازی به جایی می رسیدیم. پس تا ارام شدن اوضاع خسارت بیشتری با توهم فلان شدن و بهمان شدن به کشور وارد نکنید.
اگر به هر یک از دو صنعت کهنه و بدرد نخور، ارز 4200 تومانی داده شود، واقعا خیانت به اکثریت مملکت است. این بساط را برای همیشه جمع کنید.
دادن دلار ارزان به خودروسازان جنایت است. تا کی این سفره رانت پهن باشد؟
در صنعت خودرو ۳۰ درصد خودکفا هستیم.
در هوانوردی هیچ تجربه ای نداریم.
بزار اول اونی که زاییدیم رو بزرگ کنیم بعدش بریم سراغ بعدی.
کور هم باشی می فهمی دنبال رانت هستن
به جای این خودرو سازان اگر یک شرکت متوسط خارجی در ایران کار کند هم کارگران کار دارند هم قیمت معقول می شود.رانتی هم نداریم. اگر و اگر به خودروساز خارجی اجازه دهند این مافیا
هر کدام آغا زاده بیشتری داشته باشد برنده تر است . البته هردو برنده اند ولی بلاخره نقش آغازاده ها باید درنظر گرفته شوند
میشه لطفا تیبا رو درست کنین....قطعه ای دار به نام استپر که کنترل گاز و غیره رو بر عهده داره..باعث میشه دور موتور به ناگهان بیوفته و ماشین در سرعت بالا یا پایین خاموش کنه.‌‌‌.‌...پس از ۴سال هنوز نشده که درست بشه‌...چون قادر به ساخت قطعه با کیفیت نیستیم...خدا میدونه جون چند نفر تا حالا به خطر اوفتاده....حالا خیال کن بخوایم هواپیما بسازیم..ادم خندش میگیره
واضحه که خوروسازها با رانتی که دارند ارز را میگیرند!
تابناک خودت را به خواب زدیا!
قبلا بهتر بودی
لطفا دلار دولتی مردم رو توی حلقوم خودروسازان نریزید الان تامین مایحتاج خوراکی و دارویی مردم از این آهنپاره های خانه خراب کن واجب تر است.
چهار سال بود داشتم پس انداز می کردم تا با کمال تاسف یک پراید بخرم که الان دو برابر شد
اگر به خاطر زن و بچه کوچکم نبود هزار سال پول رو در حلق این چپاولگران نمی ریختم به خاطر ارابه مرگ اونم فقط میخاستم داخل شهری استفاده کنیم
وای بر کسانی که خون مردم رو توی شیشه کردن
تا ابد که این طور نمی مونه
طبیعیه که اگر قرار به انتخاب باشد باید به خودرو داده شود چون برای عموم ملت است! هواپیما برای پولداران است و همان بهتر که گران باشد! اما پراید میلیونی کمر ملت را شکسته است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
هرکدام جایگاه خودش را دارد دلار 4200 مساوی است با فساد به هیچ صنعتی نباید داده شود
اشتباه استراتژیک ترجیح سیستم های حمل و نقل غیر عمومی بر عمومی را تکرار نکنید. بجای قطار به هواپیما و به جای مترو و اتوبوس به سواری و اتوبان پرداخته آید!! کی می خواهید وضعیت را اصلاح کنید؟
تا کی دولت میخواد از خودروسازها و صنعت هوایی کشور با پول مردم حمایت کنه بهتره از حمایت این دو دست برداره چون خودروسازها و صنعت هوایی هم از توبره میخورن هم از آخور خدماتشون فاقد کیفیته و در اقتصاد بازار هم کیفیت حرف اصلی رو میزنه نه کمیت تا وقتی این دو حمایت بشن از کیفیت خبری نیست روز بروز هم پرروتر میشن . کاش دولت به مردم فکر کنه
وقتی برای صنعت مدیران ضعیف تعیین میشود به همین شرایط میرسیم و دولت تا ابد بایدبه این صنعت های رانت خوار کمک کند یکی دلار 4200 میخواد یکی دیگر گاز تقریبا مجانی ، بیچاره مردم ایران که باید بهای همه ناکارامدیها را بپردازند
خوب چرا حقوق مارو با دلار حساب نمی کنن.تو مملکت ما همه چی بر عکسه.به عربی دعا می کنیم،فارسی صحبت می کنیم،نسخه دکترمون انگلیسی نوشته میشه از همه مهمتر ریال می گیریم دلار خرج می کنیم
تعطیلی دو خودرو ساز که طی نیم قرن حسابی ملت را خسته کردند . نبودشان به زبودن شان است
آقا این وسط کشتیرانی ها هم هزینه هاشون ( سوخت و هزینه های بنادر )بر اساس دلار آزاد محاسبه میشه در حالیکه کرایه هاشون رو به اجبار با ارز سنا میگیرن ، اونم تو این وضعیت اما تریبونی ندارن که صداشونو کسی بشنوه
پس صنعت مفلوك و بيچاره ريلي چه ميشود؟ چرا دلار 4200 به راه آهن وشركت رجا داده نميشود؟ اگر قراره از مصرف كننده و مردم متوسط به پايين حمايت بشه بايت دلار 4200 را به شركت رجا بدن نه به خوروساز و هواپيمايي.هيچكدام از اين دو تا مستحق گرفتن دلار دولتي نيستند ...
هرکدام رانتش قویترباشه
بلیط هواپیما با ارز دولتی یعنی مصرف گرایی. باید در تولید خودرو با کیفیت و صنعت ریلی سرمایه گذاری کرد. هواپیما و بلیط ارزان یعنی هدر دادن دلار با ارزش و پر کردن جیب ایرباس و بوئینگ و وابستگی تا ابد. ایران انقدر کشور پهناوری نیست که حتما باید با هواپیما داخل آن سفر کرد. اگر قطار پر سرعت از تهران به مشهد و تبریز و بندرعباس و اصفهان باشد رفت و آمد آسان تر و با هزینه کمتر و سرمایه گذاری ماندگارتر خواهد بود.
به نظرم در ایران خودرو و سایپا رو ببندن ماشین وارد کنیم والله که من راضیم
1 دلار دولتی به هر صنعتی بدن ، و به نیازهای آموزشی مثل دانشجوهای خارج کشور ، بورسیه ها و امتحان های زبان ارز دولتی اختصاص ندن ، جلوی وزارت علوم تحصن میکنم تا دم مرگ.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار