بازدید 13018
۶
آخرین تحولات خاورمیانه؛

اعزام هیأت عراقی به آمریکا برای رایزنی در مورد تحریم های ایران/تمایل روسیه برای گسترش روابط نظامی با ایران/جزئیات حمله به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان/طرح رئیس سابق موساد برای شکست دادن حزب‌الله

تمایل روسیه برای گسترش روابط نظامی با ایران، طرح رئیس سابق موساد برای شکست دادن حزب‌الله، جزئیات حمله به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، دیدار محرمانه نماینده ترامپ با پسر محمود عباس و صادرات یک میلیارد دلاری اسرائیل به کشورهای عربی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعزام هیأت عراقی به آمریکا برای رایزنی در مورد تحریم های ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۲۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 22 August 2018

تمایل روسیه برای گسترش روابط نظامی با ایران، طرح رئیس سابق موساد برای شکست دادن حزب‌الله، جزئیات حمله به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، دیدار محرمانه نماینده ترامپ با پسر محمود عباس و صادرات یک میلیارد دلاری اسرائیل به کشورهای عربی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعزام هیأت عراقی به آمریکا برای رایزنی در مورد تحریم های ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز دوشنبه مقام‌های دولت و بانک مرکزی عراق گفته‌اند، با توجه به پیوندهای ریشه‌دار میان اقتصاد ایران و عراق، قصد دارند با اعزام هیأتی به واشنگتن در روزهای آینده، خواستار معافیت از تحریم‌های ضدایرانی کاخ سفید شوند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پانزدهم مردادماه، فرمانی برای اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران، پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام امضا کرد. قرار است از چهارم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) دومین بسته تحریم‌ها اجرایی شوند.

ترامپ در یک پیام توئیتری، کشورهایی که به ‌رغم تحریم‌های آمریکا به تجارت با ایران ادامه دهند، تهدید کرده در صورت تجارت با ایران، با آمریکا تجارت نخواهند کرد.

این تهدید و سایر فشارهای آمریکا، عراق را که برای تأمین برخی کالاهای مهم به ایران وابسته است در شرایط دشواری قرار داده است.

خبرگزاری رویترز نوشته درخواست جدید عراق برای معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تغییر مهمی در موضع‌گیری‌های «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق محسوب می‌شود.

او در نخستین اظهاراتش گفت عراق «با اکراه» به تمامی تحریم‌ها علیه ایران پایبند خواهد بود، ولی پس از شدت گرفتن فشارهای داخلی از این سخنانش عقب‌نشینی کرد و گفت عراق تنها به تحریم‌ها در مبادلات تجاری با ایران پایبند است.

یک مقام عراقی به رویترز گفت، هیأتی از بغداد راهی واشنگتن خواهد شد تا درخواست خود برای برخورداری از معافیت‌های تحریمی را به مقام‌ها در واشنگتن اعلام کند. وی درباره زمان انجام این سفر اظهارنظر کرد.

یک مقام بانک مرکزی عراق گفت: «دولت عراق قصد دارد درخواست معافیت‌های تحریمی کند. این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.»

تمایل روسیه برای گسترش روابط نظامی با ایران

یک مقام ارشد روسیه روز سه شنبه از افزایش همکاری نظامی و فنی با ایران خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، ژنرال «آلکساندر فومین » معاون وزیر دفاع روسیه در این زمینه اعلام کرد: «روسیه خواستار افزایش همکاری‌های فنی و نظامی با ایران در چهارچوب تعهدات بین‌المللی فعلی است.»

«آلکساندر شلیاختنکو»، مدیر عامل شرکت طراحی صنایع دفاعی «آلماز» روسیه نیز روز گذشته گفت، تولیدکنندگان ناو موشکی کلاس «کاراکورت» که تحت پروژه شماره 22800 در نیروی دریایی روسیه در حال تولید است، امیدوارند که چند کشور از جمله «ایران» برای خرید این ناوها اعلام آمادگی کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی گفت: انتظار دارد که درخواست‌های قابل توجهی از جانب شرکای قدیمی ما در حوزه صنایع دفاعی و نظامی مطرح شود.

طرح رئیس سابق موساد برای شکست دادن حزب‌الله

رئیس سابق موساد، دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در سخنانی به ایده‌های خود در خصوص تحریم لبنان با هدف مغلوب ساختن نیروهای مقاومت حزب‌الله اشاره کرد.

روزنامه «جروزالم پست» در این زمینه نوشت: «تامیر پاردو» رئیس سابق موساد خلال سال‌های 2011 تا 2016، در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون به ایده‌های خود برای غلبه بر نیروی مقاومت حزب الله اشاره کرد.

بنابراین، تامیر پاردو بر این باور است که حزب الله را می‌توان با کمک حلقه اتحاد آمریکا، اروپا و اعراب میانه‌روی منطقه مغلوب ساخت.

وی در این باره گفت: «توانایی محدود ساختن تهدیدهای حزب الله با کمک تحریم‌ها، ده بار آسانتر از ایران است و اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این اقدام را اجرا سازد، تأثیر بزرگی بر بن‌بست هسته‌ای با ایران نیز خواهد گذاشت.»

وی مدعی شد: «لبنان، تنها کشوری در جهان با یک نهاد تروریستی است که قدرت بیشتری از ارتش آن کشور دارد. این نهاد، حزب الله است که در دولت و مجلس حضور دارد و درباره همه امور سیاسی تصمیم‌گیری می‌کند. این نیرو از ارتش جداست و قوایش نیز عظیم است. حزب الله تجربه‌های جنگی فراوانی دارد که نباید دست‌کم گرفته شود. این، همان حزب الله و بخش جدایی ناپذیر از ایران است که هیچ نمونه مشابهی در جهان ندارد.»

رئیس سابق موساد ادامه داد: «اگر ترامپ علیه لبنان تحریم‌هایی مانند ایران اعلام کند، اقتصاد لبنان قادر نخواهد بود بیش از سه تا چهار ماه دیگر دوام بیاورد. لبنان، ایران نیست، بلکه مملکتی کوچک است که بر کشورهای غربی و سنی منطقه تکیه دارد.»

جزئیات حمله به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان

به دنبال حمله خمپاره‌ای روز سه شنبه به ارگ ریاست جمهوری افغانستان حین سخنرانی اشرف غنی رئیس جمهوری با حضور مقامات و شخصیت‌های این کشور در ارگ ریاست جمهوری، نجیب دانش سخنگوی وزارت کشور افغانستان در این خصوص اعلام کرد: دو تا سه تن از تروریست‌ها در حوزه اول امنیتی کابل با راکت و خمپاره قسمت‌هایی از این شهر که شامل حوزه اول، دوم، نهم و دهم را هدف قرار دادند.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در این خصوص گفت: تنها دو نظامی افغانستان بر اثر این حادثه مجروح شده‌اند.

بر اساس اعلام وی، در حمله امروز شش تن شامل نظامیان و افراد عادی نیز زخمی شده اند.

نجیب دانش در ادامه افزود: به احتمال قوی تمام مهاجمان کشته شده اند. همچنین، نیرو‌های ویژه نیز هم اکنون در حال پاکسازی محل هستند.

پلیس کابل در این باره اعلام کرد که عناصر وابسته به گروهک داعش این حمله را سازمان دهی کرده بودند.

دیدار محرمانه نماینده ترامپ با پسر محمود عباس

رسانه‌های عبری زبان از جزئیات دیدار محرمانه پسر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در روند صلح خاورمیانه خبر دادند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رسانه‌های اسرائیلی از جزئیات دیدار محرمانه طارق عباس، پسر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در روند صلح خاورمیانه خبر دادند.

مقامات اسرائیلی در این خصوص گفتند، گرینبلات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اول سپتامبر گذشته دیداری محرمانه با طارق عباس داشت.

در این دیدار، پسر عباس به صراحت اعلام کرد که اجرای راهکار تشکیل دو کشور شدنی نیست و به همین دلیل، او از راهکار تشکیل یک کشور به همراه برابری همه شهروندان حمایت می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که نماینده ویژه آمریکا تلاش می‌کند با یکی از نزدیکان محمود عباس ارتباط برقرار کند تا به پیشبرد تلاش‌های به اصطلاح «صلح» کاخ سفید کمک کند.

گزارش‌ها در این باره حاکی از آن است که گرینبلات طارق عباس را در جریان موضع دولت آمریکا درباره نزاع میان اسرائیل و فلسطین قرار داد و پسر عباس نیز با بیان اینکه بر خلاف پدرش با راهکار تشکیل دو کشور مخالف است، این فرستاده آمریکایی را غافلگیر کرد، چون به اعتقاد وی، راهکار تشکیل دو کشور به دلیل گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی قابل اجرا نیست.

وی در این دیدار تأکید کرد، از راهکار تشکیل کشوری واحد میان کرانه‌های رود اردن و دریای مدیترانه همراه با برابری حقوق تمامی شهروندان حمایت می‌کند.

صادرات یک میلیارد دلاری اسرائیل به کشورهای عربی

یک وبگاه صیهونیستی بر اساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه گزارش داد، حجم صادرات رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۱۶ به ‌رغم عدم روابط دیپلماتیک علنی بین آن‌ها، بیش از حجم صادرات این رژیم به روسیه و ژاپن است.

منبع این آمار داده‌هایی است که «موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی»، بر اساس تحلیل داده‌های مبادلات تجاری ارائه کرده است.

وبگاه i24 در این خصوص می‌نویسد: «اسنادی در خصوص تجارت خارجی اسرائیل مبنی بر تجارت مستقیم با کشورهای خلیج فارس وجود ندارد اما مؤسسه بلر از طریق تحقیق بر روی تولیدات اسرائیل و کشورهای ثالت که از طریق آن این تولیدات به کشورهای خلیج فارس صادر می‌شود، رقم یک میلیارد دلار صادرات در سال ۲۰۱۶ را به دست آورده است.»

به نظر می‌رسد، منظور از کشورهای ثالث اردن و مصر باشند که به عنوان واسطه میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عمل می‌کنند.

این وبگاه می‌افزاید: در صورت برقراری روابط دیپلماتیک، این حجم صادرات چند برابر خواهد شد.

طبق این گزارش، سهم رژیم صهیونیستی از تولیدات کشورهای عربی خلیج فارس، به 2 الی 3 درصد از حجم واردات این رژیم می‌رسد.

رسانه صهیونیستی می‌افزاید: «به رغم نبود روابط رسمی میان اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس]، نشانه هایی مبنی بر عادی‌سازی روابط فی مابین وجود دارد و این کشورها تلاش دارند در زمینه‌های امنیتی و استفاده از کارشناسان اسرائیلی برای مقابله با دشمن مشترکشان، «ایران»، همکاری کنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶
ایران تمایل به خرید سوخو 35 داره, این تمایل شما هست برای فروش کشتی
ایران برای روسیه که خواهان رابطه هستند شرط بگذارد این قدر خوش رقصی نکنند در رابطه ما با امریکا و اسراذیل
باز روسیه بازارش کساد شده، بیاد ایران افتاده. ناوشکن نمیخوایم. اگه اینقدر بهمون لطف دارید، جنگنده سوخو-57 نسل پنجم رو بهمون بدین.
"یک مقام عراقی به رویترز گفت هیئتی از بغداد راهی واشنگتن خواهد شد تا درخواست خود برای برخورداری از معافیت‌های تحریمی را به مقام‌ها در واشنگتن اعلام کند. وی درباره زمان انجام این سفر اظهارنظر کرد."
آقا اجازه ما میتونیم بریم ادب
روسیه جرات فروش موشکهای ضد موشک پیشرفته وهواپیماهای جنگنده را ندارد مانیازی به ناو نداریم تمام شمال خلیج فارس ودریای عمان ملک ایران است
نزدیکترین برادران آئینی ما ملت عراق هستند اما دوبار خطای غیر اخلاقی و ضد آئینی کردند یکبار درکربلا ویکبار درحمله به ایران درعوض ما همه را گردن حکام آنها انداختیم ابن زیاد لع وصدام ملعون اما الان درعصر ارتباطات تمام مردم عراق میدانند اگر ایرانیان نبودند بغداد به دست داعش می افتاد یکبار بایستی ثابت کنند برادری خودشانرا الان یوم ذی مسغبه است الان بایستی درکنار ماباشند نه اینکه به سمت دشمن بغلتند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر