بازدید 3054

ابتکار: فضای مجازی روابط خانواده‌ها را شکننده کرده

کد خبر: ۸۱۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 15 July 2018

معصومه ابتکار گفت: این مسأله را می‌پذیرم که خانواده‌های ایران با چالش طلاق عاطفی مواجه هستند. ریشه این مشکل نیز به روابط بین اعضای خانواده و مهارت‌های زندگی باز می‌شود. این مسأله با ظهور فضای مجازی در جامعه ایران شکل جدی‌تری نیز به خود گرفته است. فضای مجازی شاید میزان آگاهی خانواده‌های ایرانی را افزایش داده اما نمی‌تواند اعضای خانواده را از نظر عاطفی تأمین کند. به همین دلیل نیز فضای مجازی روابط بین اعضای خانواده را شکننده کرده است.

*در یک مقطع خاص در زمینه اطلاع‌رسانی آمار طلاق در جامعه غفلت‌هایی صورت گرفت که از واقعیت فاصله داشت. این در حالی است که براساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران و مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور با توجه به شرایط جمعیتی و میزان شهرنشینی در کشور آمار طلاق زیاد هم بالا نبوده است.

* باید در بررسی پدیده‌های اجتماعی تحولات و مسیر حرکت جامعه را نیز مورد بررسی قرار داد. با این وجود آمارها درباره کاهش نرخ ازدواج آمارها صحیح بوده و مورد تأیید است. آمارها نشان می‌دهد که نرخ ازدواج در جامعه پایین آمده که مسأله‌ای نگران کننده است. از سوی دیگر براساس تحقیقات انجام شده خانواده‌های ایرانی با گسست‌ها، ناپایداری‌ها و تنش‌های جدی مواجه شده است.

*میزان ارتباطات اعضای خانواده از دو ساعت در 10 سال قبل به 20 دقیقه در شرایط کنونی رسیده است. به همین دلیل نیز ارتباط عاطفی و گفت‌وگو در محیط خانواده تضعیف شده است. معاونت زنان ریاست جمهوری با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران و بنیاد گفت‌وگو تلاش کرده روی موضوع مهارت‌های گفت‌وگوی بین اعضای خانواده مطالعه و تحقیق کند. نکته دیگر اینکه گفت‌وگوی بین نسلی نیز باید در دستور کار خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد. به هر حال دغدغه‌های هر نسل با نسل گذشته متفاوت است و به همین دلیل باید تلاش شود دغدغه‌های نسل‌های مختلف نسبت به هم نزدیک شود.

* این مسأله را می‌پذیرم که خانواده‌های ایران با چالش طلاق عاطفی مواجه هستند. ریشه این مشکل نیز به روابط بین اعضای خانواده و مهارت‌های زندگی باز می‌شود. این مسأله با ظهور فضای مجازی در جامعه ایران شکل جدی‌تری نیز به خود گرفته است. فضای مجازی شاید میزان آگاهی خانواده‌های ایرانی را افزایش داده اما نمی‌تواند اعضای خانواده را از نظر عاطفی تأمین کند. به همین دلیل نیز فضای مجازی روابط بین اعضای خانواده را شکننده کرده است.

* اعضای خانواده ساعات کمی را با هم سپری می‌کنند و همین مسأله نیز در آسیب‌های مربوط به خانواده تأثیرگذار بوده است. در جوامع سنتی مهارت‌های زندگی به صورت طبیعی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شده است. در جوامع مدرن با توجه به تغییر دغدغه‌های اعضای خانواده‌ها این مسأله شکل دیگری به خود گرفته و به همین دلیل روابط بین اعضای خانواده مانند گذشته صمیمی و عاطفی نیست. آموزش‌هایی در زمینه تقویت نهاد خانواده در صداوسیما و دیگر کانال‌های ارتباطی داده می‌شود، اما این آموزش‌ها کافی نیست. در شبکه‌های اجتماعی نیز خبرهای منفی درباره خانواده‌های ایرانی به مراتب از خبرهای مفید و مثبت بیشتر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۲
خصوصا اونایی که مرگ بر امریکا میگن و بچه هاشون در امریکا کیف و حال میکنن !
کاملا و بطور صددرصد موافقم
سری به دادگاه های خانواده بزنید
مهر و اعتماد از خانواده ها رخت بربسته
کاملا و بطور صددرصد موافقم
سری به دادگاه های خانواده بزنید
مهر و اعتماد از خانواده ها رخت بربسته
با نام خدا .

با سلام .

ای کاش که ازدواج در ایران مثل رفتن به مدرسه اجباری میشد .

باور بفرمائید که بیش از 60 درصد این معضلات بی حد ضد اخلاق در ایران مربوط به عدم ازدواج به موقع جوانان است .

البته دولت نیز باید بسترهایی را فراهم آورد .

مثل یک نماز خانه خوب که در دانشگاه ساخته شده و تمیز نیز هست خوب بستر آماده است و بنده می روم در کما ل

آرامش با امام جماعت و دوستان دیگر نماز میخوانیم . هزینه شده است در ساخت مسجد .

در جامعه نیز همین گونه است . باید برای مردم عادی بستر ازدواج چه از لحاظ مادی در وهله اول و چه معنوی محیا باشد .

شما حساب کنید در دانشگاه آزاد اسلامی خانم های استادی داریم که سن شان از 50 سال هم گذشته و هنوز

ازدواج نکردند مردها هم همینطور .........

این گناه است و مسئولیتش به عهده ی دولت جمهوری اسلامی ایران است .

چقدر خوب بود دانشگاه آزاد اسلامی یک اقدام اسلامی انجام میداد و کلیه ی کارکنان دانشگاه اعم از هیات علمی و

غیر هیات علمی را بصورت یک بخشنامه به ازدواج فرا میخواند مثل رئیس جمهور آمریکا که به کشورها ی دنیا تا آبان

مهلت داده است که با ایران معامله اقتصادی نداشته باشند . ...........!!!!

ما بخاطر نداشتن ازدواج داریم ریاضت میکشیم و در رنج و عذاب هستیم .

ای کاش جناب آقای دکتر ولایتی یک بخشنامه میکردند و سن و سال را در دانشگاه از لحاظ مجرد بودن تعیین مینمودند .

کارها باید روی اصول انسانیت باشد .............
خوبه امریکا زندگی کنیم؟
میشه واسه ما؟
نه خانوم واقعیت چیز دیگریست. از وقتی تورم شروع کرد به بالارفتن هفتگی و روزانه تمام فامیل و حتی خانواده از هم دور شدن دیگه مهمونی ها تعطیل شد ما هر هفته مهمونی میرفتیم الان شده فقط عید نوروز به دلیل گرانی و عدم توان خرید گوشت و مرغ و غذا برای میهمان. الان پدر خانواده ها از صبح تا شب سر کاره و چند جا شاغله مادر خانواده ها هم مجبوره بره سر کار تا حقوق یکیشون دربست بره برای اجاره خونه توی خونه ای که نه پدر هست و نه مادر بچه ها هم تنها سرگرمیشون بعد از بازی توی کوچه اینترنت و موبایله. طلاق زیاد شده علتش چیه؟ همه چیز برمیگرده به بی پولی و تورم. حتی سلامتی روحی و جسمی مردم هم مستقیم ارتباط داره به وضع مالیشون .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
از بس نا امنی رو توی جامعه بالا بردین که خانوادهها جرات نمیکنند بچهاشون رو کلاسی ، محله ای حتی با دوستان بفرستند. مجبورن بچه ها رو به همون اینترنت و تلوزیون سرگرم کنند. اگر وضعیت خوب بود محله ها امن تر میشدند روابط تعاملات نرمال مردم بدون ترس و نگرانی ادامه پیدا میکرد، فضای کسب و کار جذاب میشدو جذابیت مسائل جنسی کمتر میشد. در عوض فعالیت اقتصادی جذابیت پیدا میکرد. الان در ادارت که فامیلها و باند بازها حاکم هستند، در کسب و کار کسانی که به ناامنی دامن میزنند پیشتاز هستند . پس مردم یک لقمه نان بخور نمیر در میارن و به گوشه ماهواره و اینترنت میخزندو اوج لذتشون از همونجا میگیرن...
این دنیا ماست ما سعیمیکنم تقوی پیشه کنیم در وضعت و در حالی که بی تدبیری مدیران سهمیه ای مدرک گرا برای ما به بار آورده ند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
کشورهای غرب جونت هم تورم دارند که فاصله دارند
کار شیطان بزرگه که باعث میشه بچه های ما بروند و داخل ان درس بخانند و نتوانند مملکت خودشان را اباد کنند.......
شما بفرمایید یک جوان با چه انگیزهای ازدواج کند 1400 سکه مهریه یعنی 4میلیارد و دویست میلیون بدهکاری جوونی که پول تو جیبی خودش رو هم نمیتونه تامین کنه از پس هزینه های زندگی چه جوری بر بیاد و طبیعیه که عده ای رو مقصر این وضعش میبینه .همه اینها از همان تند روی ها و از دیوار سفارت بالا رفتن و به حرف عقلا گوش ندادن بود یک سری دانشجوی احساساتی و بی تجربه بهانه به دست آمریکا دادند که جنگ افزارها و دلار هامون را بالا بکشند.
ایشان بعنوان مشاور و روانشناس حرف می زند یا بعنوان یکی از مسوولان کشور که با قوانین مدنی قتل و طلاق را به خانواده ها اورده. مرد حتی بیکار و مفتخور سرپرست خانواده، عمل جراحی کودک منوط به امضای پدر، بخشودن قاتل خواهر، زن، مادر، پدر، برادر توسط بازمانده های خانواده
خیر فضای مجازی خیلی چیزها را رسوا کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی